Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-27@12:29:35 GMT

هورامان سرزمین جشن‌ها و رنگ‌ها است

تاریخ انتشار: ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۰۴۳۷۷۲

هورامان سرزمین جشن‌ها و رنگ‌ها است

به گزارش خبرنگار ایرنا، «پویا طالب‌نیا» روز جمعه در نخستین جشنواره توت فرنگی در شهر شاهو از توابع شهرستان روانسر افزود: هورامان را می توانیم به عنوان یکی از نمادهای بی بدیل بشری در راستای تعامل انسان و طبیعت معرفی کنیم.

وی تصریح کرد: سال گذشته منظر فرهگی هورامان ( اورامانات) در ۲ استان کرمانشاه و کردستان در میراث جهانی یونسکو ثبت شده و یکی از معیارهایی که این فرآیند را تسهیل کرده ، نمونه بی بدیل تعامل انسان و طبیعت است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیر پایگاه جهانی منظر فرهنگی تاریخی هورامان اظهار داشت: تعامل انسان و طبیعت سالهاست پیش رفته و نمونه آن جشنواره برداشت محصول است.

طالب نیا ادامه داد: ادارات و نهادهای مختلف در برگزاری رویدادهای میراث فرهنگی در منطقه اورامانات مشارکت و همراهی کنند تا بتوانیم به اهداف مورد نظر برسیم.

وی اظهار داشت: در نظر داریم تقویم فرهنگی برای هورامان تدوین کنیم که در آن فرهنگ ناب و رویدادهای مختلف در این دیار کهن را روز به روز و ماه به ماه معرفی نماییم.

مدیر پایگاه جهانی منظر فرهنگی تاریخی هورامان با تاکید بر اینکه باید برای نمادهای منطقه برند سازی کنیم اضافه کرد: انتظار می رود صاحب نظران و فعالان گردشگری در راستای تدوین این تقویم و معرفی بهتر و بیشتر طبیعت، آیین ، تاریخ و فرهنگ و تمدن این منطقه ما را یاری کنند.

پویا طالب نیا گفت: برگزاری جشنواره توت فرهنگی شهر شاهو ظرفیت گسترده ای برای توسعه باغداری منطقه و معرفی ویژه آن است.

به گزارش ایرنا؛ شهر شاهو از توابع شهرستان روانسر، در سال ۱۳۸۷ و پس از تجمیع روستاهای قشلاق و منصورآقایی به عنوان شهر شناخته شد و شهرداری این شهر نیز در سال ۱۳۸۸ تاسیس شد.

شهرستان روانسر با ۴۷ هزار نفر جمعیت در ۶۰ کیلومتری شمال غربی کرمانشاه واقع شده است.

اورامانات به منطقه‌ای در شمال غربی استان کرمانشاه با حدود ۳۰۰ هزار نفر جمعیت شامل شهرستان‌های روانسر، جوانرود، ثلاث باباجانی و پاوه اطلاق می‌شود.

۲۹۵ اثر ثبت شده ملی در منطقه اورامانات و در شهرستان های ثلاث باباجانی، روانسر، پاوه و جوانرود وجود دارد که بیشترین آثار ثبت شده گردشگری ملی با ۲۰۰ اثر در شهرستان ثلاث باباجانی واقع شده است.

منظر فرهنگی هورامان» در چهل‌ و چهارمین اجلاس کمیته میراث جهانی یونسکو (سه‌شنبه پنجم مرداد ۱۴۰۰ برابر با ۲۷ جولای ۲۰۲۱) در شهر فوجوی چین، با تصویب اعضای کمیته، به‌ عنوان بیست و ششمین میراث ملموس کشورمان در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید.

پرونده ثبت جهانی منظر فرهنگی اورامانات در استان‌های کرمانشاه و کردستان با حدود ۴۰۹ هزار هکتار عرصه و حریم قرار دارد که ۱۰۶ هزار هکتار آن مربوط به عرصه و ۳۰۳ هزار هکتار نیز جزو حریم است.

منطقه هورامان با دارا بودن معماری پلکانی، آب و هوای مطبوع، آداب و رسوم سنتی، پوشش خاص، صنایع دستی و غذاهای محلی خود منحصربفرد است. این منطقه استان‌های کردستان، کرمانشاه و بخشی از اقلیم کردستان عراق را در برمی‌گیرد که در کردستان، بخش‌هایی از شهرستان سنندج، کامیاران و سروآباد و در کرمانشاه، شهرستان جوانرود، پاوه، روانسر و ثلاث باباجانی را شامل می‌شود.

بر اساس بررسی‌های صورت گرفته هورامان بیش از ۷۰۰ روستا را در این ۲ استان غربی ایران شامل می‌شود و شواهد باستان شناسی بدست آمده نشان می‌دهد که قدمت هورامان به دوران پارینه سنگی میانی و به حدود ۴۰ هزار سال قبل از میلاد مسیح برمی‌گردد.

برچسب‌ها روانسر شاهو جشنواره کرمانشاه اورامانات

منبع: ایرنا

کلیدواژه: روانسر شاهو جشنواره روانسر شاهو جشنواره کرمانشاه اورامانات ثلاث باباجانی منظر فرهنگی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۰۴۳۷۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نگاه قرارگاهی در حوزه فرهنگ استان کرمانشاه

محمدطیب صحرایی، استاندار کرمانشاه در جلسه شورای فرهنگ عمومی استان، از اصلاح فرهنگ عمومی به عنوان یکی از مهمترین اولویت‌های استان یاد کرد و گفت : مقام معظم رهبری هم در این زمینه تاکید ویژه‌ای دارند، چرا که اصلاح فرهنگی عمومی محور کار در حوزه‌های دیگر را فراهم می‌کند.

وی با اشاره به دستاورد‌های مهم فرهنگی انقلاب گفت: اینکه ایشان تاکید دارند در نزدیک قله هستیم، منظور تنها قله سیاسی یا اقتصادی و ... نیست، بلکه ترکیبی از موفقیت‌هاست که فرهنگ هم یکی از آنها محسوب می‌شود.

وی افزود: با توجه به اهمیت این مسئله باید حرکت‌های امیدوارانه‌تر و اثربخش‌تری در حوزه فرهنگ داشته باشیم و لازمه این کار تشکیل قرارگاه فرهنگی است.

وی خاطرنشان کرد: طبق تاکیدات مقام معظم رهبری این قرارگاه باید در شورای عالی انقلاب فرهنگی باشد که متناظر آن در استان‌ها شورای فرهنگ عمومی می‌شود، بنابراین شورای فرهنگ عمومی استان باید قرارگاه فرهنگی باشد.

صحرایی تاکید کرد: با تشکیل این قرارگاه از پراکنده کاری و دوباره کاری در حوزه فرهنگی استان تا حد زیادی جلوگیری می‌شود.

وی افزود: طبق تاکیدات مقام معظم رهبری باید در حوزه فرهنگ کار جبهه‌ای انجام دهیم و همه باید در کنار هم حرکت کنیم.

وی تاکید کرد: باید گام به گام به سمت تمرکز و هدفمندی اقدامات فرهنگی حرکت کنیم و این تمرکز و هدفمندی در برنامه تمام سازمان‌ها، نهاد‌ها و شورا‌های فرهنگی و حتی در ارائه بودجه خود را نشان دهد، بنابراین یکی از مصوبات این جلسه فعال‌تر شدن دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی و عضویت دبیر ستاد‌ها و شورا‌های دیگر در دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی استان است.

صحرایی خاطرنشان کرد: توقع ما از نهاد‌های پیشرو مانند حوزه علمیه و دانشگاه این است که در عرصه فرهنگ به میدان آمده و جهاد عالمانه داشته باشند .

باشگاه خبرنگاران جوان کرمانشاه کرمانشاه

دیگر خبرها

  • کرمانشاه صاحب «سرزمین اقتصاد دیجیتال» می‌شود
  • سفر مقام معظم رهبری موجب عبور کردستان از حوزه امنیتی به حوزه فرهنگی شد/ علمای مناطق شرقی با روشنگری بسترساز امنیت پایدار شوند
  • خراسان رضوی بیش از ۹ هزار زائر حج تمتع آماده اعزام دارد
  •  ۱ مصدوم به علت سقوط از ارتفاع در روستای شبانکاره منطقه روانسر
  • اعزام زائران اصفهانی حج تمتع از سوم خرداد به سرزمین وحی
  • مشارکت بیش از ۳۰۰ سازمان مردم نهاد در طرح ملی مشارکت اجتماعی
  • نگاه قرارگاهی در حوزه فرهنگ استان کرمانشاه
  • حزب‌ الله لبنان «رویسات العلم» را هدف قرار داد
  • حزب‌الله لبنان «رویسات العلم» را هدف قرار داد
  • برگزاری جشنواره سماق درآینده نزدیک باحضور گردشگران داخلی وخارجی