Web Analytics Made Easy - Statcounter

یکی از روز‌های زیبا با هوای دل انگیز در سال ۱۳۸۷ در کهگیلویه و بویراحمد فرارسید، هنوز خورشید چهره درخشانش را از پشت ابر‌ها بیرون نیاورده بود که تعدادی کارگر، جوشکار، مهندس و... ساکن در مناطق مختلف یاسوج از خانه‌های خود برای به دست آوردن لقمه نانی بیرون آمدند تا رنگین کنند سفره خانواده را.

اگرچه مبداء متفاوت بود، اما مقصد همه به یک سوی شهر بود، گویی باید طرح عمرانی ساخته و تکمیل می‌شد، صدای همهمه‌ای به یکباره در ورودی شهر می‌پیچید، همه خوشحال و پرانرژی کوله باری از غذا و آب را بر زمین می‌گذاشتند و هر کدام برای انجام کاری آستین بالا می‌زدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تیرآهن‌های بلندقامت یکی پس از دیگری از شانه‌های یکدیگر بالا می‌رفتند تا به یک سازه عظیم در جنوب غرب کشور تبدیل شوند، جوشکار بدون ترس از سقوط و با به جان خریدن خطر‌هایی که در ارتفاع تهدیدش می‌کرد، با تجهیزات خود پا روی شانه‌های آهنین می‌گذاشت و قطعات را به هم جوش می‌داد.

شاید در آن ارتفاع برق نارنجی جوشکاری قابل مشاهد نبود، اما در واقع جدالی نابرابر میان خورشید و نور‌های مصنوعی حاصل از تجهیزات هر روز به پا بود و عده‌ای که در پایین تردد داشتند و هراز گاهی نگاهی به این سازه می‌انداختند، گمان می‌کردند جوشکار‌ها با نگاه‌ها و دستان جادویی این بیم‌ها را به متصل می‌کنند.

روز‌ها همین گونه پرشور و هیجان گذشت و سازه آهنی ارتفاعش از زمین بیشتر می‌شد، اما به یکباره سکوت اطراف این طرح را فراگرفت، دیگر کسی در آن رفت و آمد نمی‌کرد و هیاهوی کارگران و مهندسان به گوش نمی‌رسید، هر کسی راهی را برای کار کردن و کسب درآمد در پیش گرفت و تنها همدم و همراهان این سازه باد و باران و برف و خورشید و ماه و ستاره‌ها شدند.

طرح تالار مرکزی یاسوج که در سال ۱۳۸۷ کلنگ زنی و عملیات کلنگ زنی آن در زمینی به مساحت ۱۰ هزار متر مربع، زیربنای ۲۳ هزار متر مربع و سه قسمت A، B و C با هدف رفع مشکلات هنرمندان در حوزه های مختلف، اشتغالزایی، توسعه فعالیت های فرهنگی و هنری، بازگشت سرمایه ها به استان کهگیلویه و بویراحمد و... ساخته شود، ولی پس از گذشت این مدت، فقط ۵۲ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

طرحی که قرار بود به عنوان بزرگ‌ترین مرکز فرهنگی و هنری جنوب غرب کشور راه اندازی شود، گوشه نشین شده و سال هاست در تنهایی و غربت به سر می‌برد، هیچکس ناله‌هایی را که تا فلک رسیده اند، نمی‌شنود، کسی اشک هایش را نمی‌بیند و رمقی برایش نمانده است؛ و هم اکنون بیش از ۱۳ سال است که تنها در ورودی شهر یاسوج نشسته و شهره شهر شده و همه از آن به عنوان طرحی که به خواب زمستانی رفته یاد می‌کنند.

اهمیت موضوع سبب شد علت و چرایی ناتمام ماندن آن مورد پیگیری باشگاه خبرنگاران جوان استان کهگیلویه و بویراحمد قرار گیرد.

تهیه آلبوم‌های موسیقی به قیمت طی کردن مسیر‌های طولانی

یکی از خواننده‌های فعال در کهگیلویه وبویراحمد می‌گوید: یکی از مشکلات ما در حدود ۲۳ سال قبل، نداشتن سالن و محلی استاندارد و مناسب برای برگزاری کنسرت در شهر یاسوج بود، این در حالی است که پس از گذشت سال‌های زیاد، شرایط تغییری نکرده است.

جواد طالبی سپری کردن مسافتی چند ساعته برای رسیدن به شیراز یا تهران برای تهیه آلبوم و ضبط موسیقی را از دیگر مشکلات جامعه هنر و خواننده‌های این استان برشمرد و گفت: همچنان این مشکلات وجود دارند.

خاک محرومیت بر چهره هنر

کهگیلویه و بویراحمد از جمله استان‌هایی است که همه ظرفیت‌های هنری را در خود دارد، اما نبود مکانی مناسب برای برگزاری فستیوال‌ها و جشنواره‌های موسیقی، فیلم، تئاتر و ... مانع پیشرفت و معرفی این ظرفیت‌ها شده است.

او در نظر گرفتن محلی مناسب برای فعالیت‌های هنری از مطالبه‌های به حق جامعه هنر در همه حوزه‌ها و مردم استان و شهرستان یاسوج عنوان کرد و گفت: این محل از ۱۳ سال قبل تاکنون با وجود دریافت مجوزها، فراهم بودن زیرساخت‌های لازم، پیشرفت نسبی سازه و ...، به دلایل نامعلوم نیمه کاره رها شده است.

انتظار می‌رود مسئولان استانی و کشوری با هماهنگی و همکاری همه جانبه با بخش دولتی یا خصوصی ساخت این سالن به پایان برسانند، زیرا سزاوار نیست استان کهگیلویه و بویراحمد و شهر یاسوج با این همه ظرفیت‌های گوناگون، از یک عمارت وزین فرهنگی محروم باشد.

نیمه تمام ماندن تالار یاسوج، آسیب به حوزه هنر

یکی از فیلمسازان فعال در کهگیلویه و بویراحمد گفت: مسائل فرهنگی از جمله مسائلی هستند که در دولت‌های مختلف جزو اولویت‌ها محسوب می‌شوند و در ادوار مختلف به زیرساخت‌های فرهنگی و هنری اشاره شده است.

سلیمی راد درخصوص نیمه تمام ماندن طرح تالار مرکزی یاسوج گفت: کم کاری‌ها از طرف پیمانکار و سایر عوامل اجرایی آسیب جدی به حوزه هنر استان وارد کرده و سبب شده هنرمندان حوزه‌های مختلف با نبود سالن سینما، امکانات رفاهی، آموزشی و... مواجه باشند.

او به وجود سینما در محیط اداری، اکران فیلم‌های روز سینمای کشور و استقبال نسبی از آن اشاره کرد و می گوید: اما مخاطب نمی‌تواند چنین محیطی را تفریح، رسیدن به آرامش و... نمی‌پذیرد، بنابراین باید فضایی ایجاد شود که هم از نظر آموزشی و هم از نظر مناسب بودن برای تفریح خانوادگی و دوستانه مطلوب باشد و رضایت هنرمندان و هنردوستان را جلب کند.

تکمیل تالار مرکزی چه مزایایی دارد؟

اشتغالزایی برای هنرمندان، فیلمسازان، فعالان حوزه هنر، بازگشت سرمایه و... از جمله مزایای تکمیل و بهره برداری تالار مرکزی یاسوج برای حوزه هنر به شمار می‌روند.

سلیمی راد می‌گوید: امیدواریم با ساز و کار دولت سیزدهم و پیگیری‌های مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کهگیلویه و بویراحمد، در آینده‌ای نزدیک با مشارکت دولت و بخش خصوصی شاهد رشد و پیشرفت هنر در استان خواهیم بود.

این فیلم ساز، داشتن محیطی متعلق به هنرمندان حوزه سینما، تئاتر، هنر‌های تجسمی و... را تنها خواسته و مطالبه فعالان حوزه هنر و فرهنگ برای انجام فعالیت‌های تخصصی عنوان کرد.

کلنگ زنی تالار مرکزی یاسوج در سال ۱۳۸۷

مدیرکل اداره کل فرهنگ و ارشاد کهگیلویه و بویراحمد گفت: طرح ساخت تالار مرکزی در سال ۱۳۸۷ کلنگ زنی شد.

درخشان تعیین و معرفی این تالار به عنوان یک مرکز فرهنگی و هنری برای جنوب غرب کشور را از اهداف طراحی و اجرای این طرح عنوان کرد و می گوید: این طرح یکی از بزرگ‌ترین فرهنگسرا‌ها یا تالار‌های فرهنگی و هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به شمار می‌رود.

علت نیمه تمام ماندن ساختمان تالار مرکزی یاسوج، از سال ۱۳۸۷ تاکنون و بیش از یک دهه، مساحت زیاد و نیاز به اعتبار‌های لازم برای تکمیل و بهره برداری از آن است.

نبود اعتبار، مانع پیشرفت طرح تالار مرکزی

او شرایط اقتصادی حاکم بر کشور را عامل تکمیل نشدن این طرح بزرگ در کشور دانست و گفت: وقتی یک طرح فرسایشی می‌شود، بدون شک تامین اعتبار‌های مورد نیاز از طریق دولت و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دشوار خواهد شد.

درخشان با بیان اینکه نبود اعتبار‌ها سبب شده روند ساخت آن به کندی پیش برود، می گوید: بهره برداری از تالار مرکزی یکی از مطالبه‌های جدی و به حق مردم، جامعه فرهنگ، هنر و رسانه یاسوج و استان کهگیلویه و بویراحمد است.

زمان‌بر شدن اجرا، تکمیل و بهره برداری از این طرح فرهنگی منجر به بروز نگرانی‌های عمومی، اجتماعی و فرهنگی شده است.

باز شدن گره تالار مرکزی به دست سرمایه گذار بخش خصوصی

این مقام مسئول به پیگیری‌های مستمر و عزم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای اتمام تالار مرکزی یاسوج در جنوب غرب کشور و تعیین تکلیف آن اشاره کرد و گفت: بر اساس آخرین پیگیری‌ها از وزارتخانه، با توجه به اینکه اعتبار قابل توجهی برای به سرانجام رساندن این طرح نیاز است، به سرمایه گذار بخش خصوصی واگذار شد.

در روز‌های گذشته تفاهم نامه‌ای بین سرمایه گذار و معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی منعقد شده و با تامین اعتباری بیش از ۲۷۰ میلیارد تومان از سوی سرمایه گذار، تالار مرکزی یاسوج در مدت ۳ سال تکمیل و به بهره برداری خواهد رسید.

مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی کهگیلویه و بویراحمد گفت: با انعقاد این تفاهم نامه و بهره برداری از تالار مرکزی یاسوج، یکی از دغدغه‌های جدی جامعه فرهنگ، هنر و رسانه استان به پایان می‌رسد.

راه اندازی تالار مرکزی یاسوج و تحولات پشت پرده

تالار مرکزی یاسوج از مدرن‌ترین و مجهزترین سالن‌های فرهنگی و هنری شامل؛ آمفی تئاتر، سالن موسیقی، سینما، نگارخانه، سالن‌های آموزشی و همچنین یک بازارچه فرهنگی با سیستم کاربری فرهنگی و هنری موجود در تالار‌ها است که می‌تواند تحولی شگرف در کهگیلویه و بویراحمد و سایر استان‌های جنوب غرب کشور ایجاد کند.

درخشان می گوید: با توجه به شرایط آب و هوایی و اقلیم خاص گردشگری استان و شهرستان یاسوج، این ساختمان برای برنامه‌های ملی، بین المللی و منطقه‌ای پیش بینی شده تا بتوان رویداد‌ها و مناسبت‌های مذهبی، کشوری، جشنواره ها، سمینارها، کنگره‌های ملی در آن برگزار کرد.

بدون تردید با تکمیل و بهره برداری از این طرح و برگزاری برنامه‌های فرهنگی و هنری مهم در سطح کشور، اثرگذاری مطلوبی در حوزه فرهنگ و هنر و همچنین رشد و توسعه استان خواهد داشت.

محرومیت یاسوج از داشتن سینمای مستقل و مجهز

او گفت:  یاسوج از داشتن سالن سینمای مستقل محروم است، سینما هنر که در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قرار دارد، با توجه به بهبود وضعیت کرونا و لغو محدودیت‌های مربوط به آن، روزانه شاهد حضور مردم در این محل و استقبال از آن هستیم.

به گفته درخشان، سینما امید با همکاری شهرداری در حال پیگیری است و امیدواریم به نتیجه برسیم، البته با تکمیل تالار مرکزی یاسوج شاهد راه اندازی یکی از مجهزترین سینما‌های کشور در استان خواهیم بود.

مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گفت: براساس قول وزارتخانه و سرمایه گذار طرح، عملیات ساخت و تکمیل تالار مرکزی یاسوج از اوایل خردادماه امسال آغاز می‌شود.

حکایت این طرح، به عنوان طرحی ملی در جنوب غرب کشور، همانند سایر طرح‌های نیمه تمامی است که در گوشه و کنار نقاط مختلف ایران سالهاست خاک می‌خورند که نه تنها تکمیل شدن آن ها، گواهی بر جلوگیری از هدررفت سرمایه‌های ملی است، بلکه زمینه را برای توسعه فرهنگ و هنر و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی به واسطه فعالیت‌های فرهنگی فراهم می‌کنند.

باشگاه خبرنگاران جوان کهگیلویه و بویراحمد یاسوج

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: کهگیلویه و بویراحمد فرهنگ و ارشاد اسلامی هنرمندان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کهگیلویه و بویراحمد تکمیل و بهره برداری تالار مرکزی یاسوج فرهنگی و هنری بهره برداری جنوب غرب کشور سرمایه گذار سال ۱۳۸۷ حوزه هنر کلنگ زنی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۰۴۷۰۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بلینکن: روابط عربستان و اسرائیل به زودی عادی می‌شود

«آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا امروز (دوشنبه) از پیشرفت روند عادی سازی روابط عربستان سعودی و رژیم صهیونیستی و رسیدن آن به مراحل پایانی خبر داد.

به گزارش مشرق، بلینکن افزود: آمریکا و عربستان در طول ماه گذشته میلادی اقدامات فشرده ای را برای عادی سازی روابط ریاض و تل آویو انجام دادند.

وی اضافه کرد: احتمال دارد، تلاش‌های دوجانبه عربستان و آمریکا در این باره به زودی به نتیجه برسد.

بلینکن گفت: ابتدا باید به جنگ در غزه پایان دهیم و روند تشکیل کشور مستقل فلسطینی را آغاز کنیم تا پس از آن روند عادی سازی روابط عربستان و اسرائیل به پیش رود.

وی با ادعای اینکه تنها عاملی که از برقراری آتش بس جلوگیری می کند، جنبش حماس است، افزود: با دوستانمان برای پایان دادن به جنگ در غزه و جلوگیری از گسترش دامنه درگیری تلاش می کنیم.

وزیر خارجه آمریکا گفت: یک پیشنهاد سخاوتمندانه مقابل حماس گذاشته شده است و امیدواریم که تصمیم درستی بگیرد.

بلینکن درباره حمله احتمالی رژیم صهیونیستی به رفح نیز مدعی شد که تاکنون در این باره، طرحی به واشنگتن ارائه نشده است و بدون وجود طرحی که جان غیرنظامیان را حفظ کند، واشنگتن از این عملیات حمایت نمی کند.

وی بیان کرد: روسیه طرحی برای نابود کردن اوکراین داشت ولی با شکست روبه رو شد.

بلینکن درباره روابط واشنگتن و پکن نیز گفت: روابط بسیار پیچیده و رقابتی داریم و باید برای تبدیل نشدن این روابط به درگیری، همواره گفت و گو کنیم.

وزیر خارجه آمریکا امروز در یک سفر منطقه‌ای برای رایزنی درباره آتش‌بس در غزه و شرکت در نشست مشترک با وزرای خارجه کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس وارد ریاض شد.

منبع: ایرنا

دیگر خبرها

  • بلینکن: روابط عربستان و اسرائیل به زودی عادی می‌شود
  • طرحی برای رسانه‌های فردای ایران
  • نوجوانان بوشهری بر بال آهنین به سودای پرواز پرداختند
  • استحکام‌بخشی فلک‌الافلاک نیازمند ۲۰ میلیارد/ طرحی که ۱۴ساله شد!
  • حکایت آمریکایی که دیگر «آمریکا» نیست
  • استحکام‌بخشی «فلک‌الافلاک» نیازمند ۲۰ میلیارد/طرحی که ۱۴ساله شد!
  • طرح نور، طرحی برای حفظ حجاب و عفاف
  • نقاط فلج‌کننده گنبد آهنین برای موشکباران بعدی روشن شد
  • کتابِ «حکایت زخم‌ها» به چاپ دوم رسید
  • کتابِ «حکایت زخم ها» به چاپ دوم رسید