Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-05-01@14:32:15 GMT

کتابخوان‌ها دنبال کتاب دست دوم و قدیمی هستند

تاریخ انتشار: ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۰۴۷۱۱۴

کتابخوان‌ها دنبال کتاب دست دوم و قدیمی هستند

ایجاد این سوال در ذهن افراد که چرا باید کتاب دست دوم خرید؟ مزیت‌هایی برای افراد جامعه دارد که باعث فرهنگ سازی این مسئله خواهد شد، استفاده از کتاب دست دوم به عنوان یکی از فرهنگ‌های اصیل کتابخوانی در میان مردم مهجور مانده است، اهمیت این موضوع زمانی افزایش می‌یابد که به عنوان یک راه حل در راستای کمک به افزایش کتابخوانی و حفظ محیط زیست عنوان شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

علاوه بر این استفاده از کتاب دست دوم به جای خرید کتاب نو با هزینه‌ی کمتر، از مخارج  افراد می‌کاهد.

برای ارتقای فرهنگ کتابخوانی، موانع زیادی از جمله درونی و بیرونی وجود دارد،که نبود فرصت کافی در طول روز به دلیل مشغله کاری، عدم آگاهی از مزیت‌های کتابخوانی و بالا بودن قیمت کتاب‌ها به سبب گرانی کاغذ می‌تواند از مهم‌ترین این عوامل باشد.

واردات کاغذ هزینه‌ی زیادی دارد که باعث خروج ارز از کشور می‌شود، با خرید کتاب دست دوم کمک می کنیم تا نیاز به واردات کاغذ در کشور نیز کاهش یابد، همچنین با کاهش میزان تقاضا برای کاغذ، این هزینه‌ها وارد اقتصاد داخلی شده و شاهد رشد در سایر بخش‌های اقتصاد کشور نیز خواهیم بود.

تثبیت فرهنگ سازی خرید کتاب دست دوم و رعایت این مسئله از سوی افراد جامعه، رفته رفته در طول گذر زمان باعث می‌شود تا بخش زخمی فرهنگ و ادبیات ترمیم شود و انتظاری نیست که شاهد تغییر یکباره در مسئله‌ی سرانه مطالعه و کتابخوانی باشیم. تمامی تغییرات مثبت به یک باره رخ نمی‌دهد بلکه به مرور و در گذر زمان شاهد رویداد‌های تاثیر گذار خواهیم بود.

عباس محمودی فعال حوزه ادبیات و با سابقه ۳۸ سال در صنعت نشر و چاپ در خصوص فروش کتاب‌های دست دوم گفت: گرانی کاغذ، هزینه‌های چاپ، لیتوگرافی و صحافی باعث شده ناشر توانایی چاپ کتاب را نداشته باشد، بنابراین خواسته یا ناخواسته مردم و اهالی کتاب به سراغ کتاب دست دوم رفته اند.

به گفته‌ محمودی قدرت خرید مردم به دلیل افزایش قیمت کتاب کاهش یافته است، همچنین گرانی کتاب سبب شده تا مردم به خرید کتاب دست دوم رجوع کنند، تنها در زمانی امکان خرید کتاب دست دوم وجود ندارد که چاپ قبلی و قدیمی آن در بازار موجود نباشد، کتاب‌های جدید‌ی که توسط نویسنده و ناشر وارد بازار شده اند امکان خرید آن‌ها به صورت دست دوم امکان پذیر نخواهد بود.

محمودی گفت: قشر کتابخوان کشور را دانشجو‌ها تشکیل می‌دهند، با یک مقایسه ساده در خصوص قیمت کتاب به خوبی قابل درک خواهد بود که افزایش قیمت چه تاثیری بر کاهش قدرت خرید قشر دانشجو دارد، کتابی که سال گذشته ۵۰ هزار تومان بود در حال حاضر با ۱۵۰ هزار تومان قابل خریداری است.

او می گوید در مقوله‌ی خرید کتاب به صورت دست دوم فرد می‌تواند دو کتاب را به قیمت تمام شده‌ی یک کتاب نوی کتاب فروشی‌ها خریداری کند، در سال‌های فعالیتم به من و همکارانم اثبات شده که افراد کتابخوان بیشتر دنبال کتاب‌های دست دوم هستند، چون از نظر قیمت برای آن‌ها به صرفه‌تر بوده است.

محمودی می‌گوید تعداد افرادی که به خواندن کتاب‌های رمان، داستان، تاریخ و... علاقه دارند نسبت به افرادی که خواهان کتاب درسی هستند، کم‌تر هستند که متاسفانه بیشتر کتاب‌های باطله هم کتاب‌های درسی هستند.

به گفته محمودی در شرایط حاضر رمان‌های باطله اگر در دسترس دستفروش‌های کنار خیابان باشند با تخفیف‌های ۵۰ و ۷۰ درصدی به فروش می‌رسد، همچنین کتاب خوب و با ارزش در مجموعه کتاب‌های بساطی پیدا نخواهد شد، اما متاسفانه این گونه کتاب فروش‌های خیابانی خریداران خود را دارند.

محمودی گفت: گرانی کاغذ و هزینه بالای صحافی موجب شده تا کتاب‌ها با کیفیت پایین به چاپ برسد، چاپ خوب و با کیفیت کتاب‌های قدیمی می‌تواند یکی از دلایل رجوع کتاب خوان‌ها به کتاب‌های چاپ قدیم و دست دوم باشد.

به گفته محمودی عدم استقبال مردم از خرید کتاب نو  سبب شده تا بخشی از امکانات ۲ انتشارات بزرگ کشور بی استفاده بماند، در شرایطی که ناشران قدرت چاپ کتاب را ندارند تصور میکنم حتما کاغذ اضافه آمده باشد، همچنین در شرایط فعلی شاهد این مسئله ایم که چاپخانه و صحافی‌ها در حال فروپاشی هستند و این موضوع می‌تواند به عنوان یکی از مطرح‌ ترین مشکلات به واسطه‌ی گرانی کاغذ و خرید کتاب دست دوم باشد.

باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری ادبیات

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: کتاب دست دوم گرانی کاغذ فرهنگ کتابخوانی خرید کتاب دست دوم گرانی کاغذ کتاب ها ی خرید

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۰۴۷۱۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امدادرسانی به ۶۲۰۰ نفر در سیل و آبگرفتگی ۱۳ استان

به گزارش «تابناک» به نقل از مهر، بابک محمودی، با اشاره به امدادرسانی در سیل و آب‌گرفتگی از ۴ تا ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳، گفت: ۱۳ استان (اصفهان، البرز، تهران، خراسان جنوبی، سمنان، سیستان و بلوچستان، فارس، قم، گلستان، مازندران، کرمان، هرمزگان و یزد) و ۵۷ شهرستان، نیاز به دریافت خدمات امدادی پیدا کردند.

وی با بیان اینکه امدادگران در این مدت زمان، به ۶۲۲۳ نفر امدادرسانی کردند، ادامه داد: ۲۱۲ تیم عملیاتی، شامل ۸۳۸ امدادگر، در ۹۲ عملیات شرکت کردند، ۴۸۹ نفر را اسکان اضطراری دادند و ۱۲۳ نفر را به مناطق امن منتقل کردند.

محمودی افزود: امدادگران با کمک دستگاه پمپاژ، آب تجمیع شده در ۳۰۱ واحد مسکونی را تخلیه کردند.

رئیس سازمان امداد و نجات گفت: ۹۸ دستگاه چادر، ۹۴۴ تخته پتو، ۴۴۳ تخته موکت، ۳۷۶۱ کیلوگرم نایلون، ۳۴۹ بسته غذایی، ۱۱۹۶ قوطی کنسروجات، ۱۹۴ قرص نان و ۵۴۰ کیلوگرم برنج بین افراد متأثر از سیل و آب‌گرفتگی توزیع شد.

دیگر خبرها

  • دولت تا حد امکان برای برنج و چای «خرید تضمینی» نخواهد داشت
  • ۳ رمان نوجوان تألیفی پیشنهاد خرید هادی خورشاهیان از نمایشگاه
  • گشایش نخستین نمایشگاه توانمندی‌های هنرمندان صنایع دستی کتابخوان
  • بهروز افخمی «کاغذ شطرنجی» را تهیه می‌کند
  • طلسم‌های مرگباری که در کتاب‌های قدیمی جاساز شده‌اند
  • صادرات ایران باید از خام فروشی عبور کند
  • ماز مارکت؛ بهترین سایت برای خرید کتاب کمک درسی
  • صد و شصتمین کاغذ خبر ایسکانیوز منتشر شد
  • امدادرسانی به ۶۲۰۰ نفر در سیل و آبگرفتگی ۱۳ استان
  • صد و پنجاه و نهمین کاغذ خبر ایسکانیوز منتشر شد