Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری فارس ـ گروه حماسه و مقاومت: نوزدهمین بخش از روایت ظفر درباره عملیات بیت‌المقدس به روایت سردار مرتضی قربانی اختصاص دارد به روایت مقاومت جانانه رزمندگان اسلام در روزهای نخست خرداد ماه سال ۱۳۶۱ پرداخته است:

۲۰۰ شهید در گوشه شلمچه دادیم

سردار مرتضی قربانی از فرماندهان دوران دفاع مقدس در کتاب تاریخ شفاهی خود با عنوان «در مسیر پیروزی» درباره عملیات بیت‌المقدس می‌گوید: مأموریت ما (در مرحله چهارم عملیات) این بود که در شلمچه به‌ موازات خط مرزی و روی جاده بصره ـ خرمشهر عمل کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در واقع ما از جاده به سمت مرز رفتیم و این خط را تصرف کردیم و مستقر شدیم. تا ما از ایستگاه حسینیه و خط مرزی به شمال شلمچه و نهر عرایض برویم، بیست و نهم اردیبهشت شد.

این مرحله از عملیات بیت‌المقدس از شب دوم خرداد شروع شد. عراقی‌ها در گوشه شلمچه، روی خط مرزی و جاده بصره به خرمشهر، تعداد زیادی تانک، نفربر و نیروی پیاده مستقر کرده بودند. اینجا گلوگاه ارتش عراق در مسیر رسیدن به خرمشهر بود و ما در یک درگیری سخت با دشمن، بخشی از شلمچه را تصرف و آنجا را با چنگ و دندان حفظ کردیم.

ما از شب دوم خرداد تا فردای آن یعنی روز دوم خرداد، حدود ۲۰۰ شهید در گوشه شلمچه دادیم. دشمن با گلوله ضدهوایی و تیر مستقیم تانک به جنگ با نفرات ما آمده بود و هر تعداد از تانک‌ها و ضدهوایی‌هایش که منهدم می‌شد، بلافاصله تانک‌ها و ضد هوایی‌های دیگری را جایگزین می‌کرد.

وقتی‌ که پیکر شهدا سنگر شد

در بحبوحه عملیات من خودم سینه‌خیز به خط مقدم رفتم. اگر نمی‌رفتم دلم آرام نمی‌گرفت. قصه و داستان نیست. صحنه‌های تکان‌دهنده‌ای بود. نیروها در شلمچه و جاده بصره ـ خرمشهر به دلیل آتش شدید دشمن، زمین‌گیر شده بودند و چون زمین منطقه صاف و بدون عارضه بود، به‌ اجبار پشت شهدا دراز کشیده بودند. هر کدامشان هم یک خشاب و چند تا گلوله آر. پی. جی بیش‌تر نداشتند.

دشمن مدام داشت به بچه‌ها فشار می‌آورد، اما با وجود این وضعیت خطرناک، آن‌ها یک‌قدم هم عقب نیامدند. به نظر من نیروهایی که آنجا آمدند، ماندند، مقاومت کردند و شهید یا زخمی شدند، بیشتر از نیروهای دیگر به گردن ملت ایران حق‌ دارند. چون همه آن‌ها می دانستندکه شهید می‌شوند. آن‌ها پشت پیکر شهدا پناه گرفتند و خودشان هم یکی‌یکی شهید شدند.

من از میان خون‌هایی که توی مسیر جاری‌ شده بود، رفتم و خودم با چشم خودم وضعیت رزمنده‌ها را دیدم. بعضی‌ها پایشان و بعضی‌ها دستشان قطع‌شده بود و ناله می‌کردند. عده‌ای هم بی‌حال روی زمین افتاده بودند، ولی چشمانشان باز بود و نفس می‌کشیدند.

دلیل اصلی تسلیم شدن نیروهای عراقی در خرمشهر

تنها کاری که توانستیم بکنیم این بود که آتش خودمان را روی دشمن زیاد کردیم. فشار دشمن که کم شد، تصمیم گرفتیم تا شب آنجا را با آتش حفظ کنیم، چون از نظر نیرو اصلاً تقویت نمی‌شدیم. تیرهای مستقیم دشمن اجازه نمی‌داد که شهدا و مجروحان را تخلیه کنیم. هر کس می‌رفت شهید می‌شد.

می‌توانم بگویم، دلیل اصلی تسلیم شدن نیروهای عراقی در خرمشهر این بود که تیپ ۲۵ کربلا و تیپ ۵۵ هوابرد، شب اول مرحله چهارم به شلمچه رسیدند. ما برای فتح خرمشهر، در حساس‌ترین منطقه نبرد بودیم. گلوگاه اصلی دشمن را گرفتیم تا اینکه دشمن در خرمشهر خفه شد.

موفقیت در خرمشهر به دلیل این بود که دشمن در تقاطع مرز و جاده خرمشهر ـ بصره شکست خورد. از صبح دوم خرداد، شلمچه کانون درگیری و جنگ تمام‌عیار بود. تا شب سوم خرداد، جنگ توی شهر هم تمام شد و دشمن کاملاً تسلیم شد.

منبع

رزاق‌زاده، امیر، در مسیر پیروزی: تاریخ شفاهی دفاع مقدس: روایت: مرتضی قربانی، جلد اول، تهران، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی: مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس، چاپ اول، ۱۳۹۸.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: روایت ظفر مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس مرتضی قربانی دوم خرداد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۰۴۷۷۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عملیات «وعده صادق» اثبات ایستادگی رهبر و ملت ایران بر مواضع نظام بود

امام جمعه اصفهان در دیدار با اعضای کنگره یادواره شهدای استان اصفهان گفت: کاری که در عملیات وعده صادق انجام شد بار دیگر این ادعا را ثابت کرد که مردم و مسئولان جمهوری اسلامی در مواضع خود صادق هستند و دشمن نیز این پیام را دریافت کرد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، آیت الله سیدیوسف طباطبایی نژاد در دیدار اعضای برگزارکننده کنگره یادواره شهدای استان و شهرستان اصفهان ضمن تبریک پیروزهای دلیرمردانه جبهه مقاومت و نیروهای مسلح کشور در عملیات غرورآفرین عملیات وعده صادق به ذکر نکاتی پیرامون بهتر برگزار نمودن کنگره شهدای اصفهان پرداخت و اظهار کرد: تبدیل وصیت‌نامه شهدا به کتاب، یکی از اموری است که می‌توان انجام داد و به ویژه برای برگزاری این کنگره از کمک بنیاد شهید و امور ایثارگران نیز در این زمینه بهره گرفته شود.

وی افزود: قدردانی از شهدا و خانواده‌های معظم شهدا وظیفه همه ما است و به خصوص باید این قدردانی نسبت به جانبازان نیز وجود داشته باشد.

امام جمعه اصفهان با بیان دشواری‌ها و سختی‌های زندگی جانبازان و لزوم رسیدگی به مسائل و مشکلات آنها و هم چنین بهبود شرایط مراکز درمانی و مراقبت ویژه از جانبازان گفت: هر چه داریم از وجود شهدا و جانبازان است و دشمن نیز به همین دلیل سال‌های سال است از جنگ با کشور ما بیم دارد.

وی افزود: کاری که در عملیات وعده صادق انجام شد بار دیگر این ادعا را ثابت کرد که مردم و مسئولان جمهوری اسلامی در مواضع خود صادق هستند و دشمن نیز این پیام را دریافت کرد.

عضو خبرگان رهبری مقاومت بی نظیر مردم مظلوم غزه و عملیات وعده صادق را سبب تسریع گسترش اسلام و انقلاب عنوان کرد و ادامه داد: گاهی خداوند با دشمنان خود، دین خود را پیش می‌برد و لذا کودکانی که اسرائیل کشت هر یک بمبی علیه اسرائیل هستند و هر کشوری بخواهد با این رژیم از این پس رابطه داشته باشد ننگی برای آنها محسوب می‌شود.

وی اضافه کرد: شهید و خون شهید اثر دارد و شهید دادن سربلندی است و همه همت اسرائیل نیز این بود که قدرت خود را نشان دهد و قصد داشتند با این قدرت، کشورهای اسلامی را بترسانند.

آیت الله طباطبایی نژاد با تاکید بر تعبیر حضرت امام (ره) درباره اسرائیل به عنوان غده سرطانی در منطقه این تعبیر را یک الهام الهی دانست و تصریح کرد: تحلیلگران تعابیر متعددی درباره حمله سپاه پاسداران به کار بردند و اظهار ناباوری می‌کردند و لذا مقاومت مردم مظلوم غزه و هم چنین عملیات وعده صادق معجزه خداوند بوده و ابهت آمریکا و اسرائیل را از بین برد.

وی شکست اسرائیل را جبران ناپذیر بیان کرد و افزود: خداوند در قرآن کریم می‌فرماید «حکم جهاد بر شما مقرّر گردید و حال آنکه بر شما ناگوار و مکروه است، لکن چه بسیار شود که چیزی را مکروه شمارید ولی به حقیقت خیر و صلاح شما در آن بوده، و چه بسیار شود چیزی را دوست دارید و در واقع شرّ و فساد شما در آن است، و خدا (به مصالح امور) داناست و شما نادانید».

۱۰ کنگره به صورت بخشی در هر منطقه اصفهان برگزار می‌شود

سرهنگ پاسدار محمد نصر اصفهانی، فرمانده ناحیه امام صادق (ع) و دبیر کنگره شهدای شهرستان اصفهان در ابتدای این دیدار گزارشی از روند اجرایی کنگره شهدای اصفهان ارائه کرده و اظهار کرد: پس از حدود ۲۷ سال بار دیگر کنگره شهدای استان و کنگره شهدای شهرستان اصفهان فعالیت خود را شروع کرده است و بر همین اساس مدلی ارائه شده که ۱۰ کنگره به صورت بخشی در هر منطقه برگزار شود و در نهایت یک کنگره استانی در انتها برگزار خواهد شد.

دبیر کنگره شهدای شهرستان اصفهان در ادامه افزود: در مجموعه استان، مسئول برگزاری کنگره شهدا، استانداری بوده و دبیر اجرایی آن نیز سپاه استان است و کمیته‌هایی نیز بر همین مبنا تشکیل شده است.

سرهنگ نصر اصفهانی ۶۰ درصد شهدای استان را متعلق به شهرستان اصفهان اعلام کرد و گفت: یک اجلاسیه مرکزی در استان تشکیل خواهد شد و هر شهرستانی که بالای هزار شهید داشته باشد می‌تواند به طور مستقل کنگره برگزار کند.

کد خبر 747507

دیگر خبرها

  • معاون پرورشی آموزش و پرورش: اجرای طرح عفاف و حجاب در ۶۰۰ هزار مدرسه دخترانه / «دخترانی که پای روایت ما نباشند، پای روایت دشمن می‌نشینند»
  • اجرای طرح عفاف و حجاب در ۶۰۰ هزار مدرسه دخترانه / «دخترانی که پای روایت‌ ما نباشند، پای روایت دشمن می نشینند»
  • معاون پرورشی آموزش و پرورش: اجرای طرح های عفاف و حجاب در ۶۰۰ هزار مدرسه دخترانه / دخترانی که پای روایت‌ ما نباشند، پای روایت دشمن می نشینند
  • دختران حق دارند شادی کنند/ همه هجمه دشمن روی دختران ایران است
  • بازگشت ستارگان خاک به آغوش دیارشان
  • دشمن با اقتدار تنبیه شد
  • عملیات در محل تجمع و عیش و نوش مستشاران آمریکایی‌ به روایت حسین مظفر
  • «وعده‌ صادق» روح تازه‌ای به رزمندگان مقاومت دمید
  • عملیات «وعده صادق» اثبات ایستادگی رهبر و ملت ایران بر مواضع نظام بود
  • دوران تهدید ملت ها به پایان رسیده است/روح تازه در رزمندگان مقاومت