Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران اکونومیست»
2024-05-01@00:05:12 GMT

نقش شبه اندام «کلیه» در شناخت بیماری های کلیوی

تاریخ انتشار: ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۰۴۹۳۰۰

نقش شبه اندام «کلیه» در شناخت بیماری های کلیوی

ایران اکونومیست-محققان کشور اثبات کردند که شبه اندام یا ارگانوئید کلیه نقش بسزایی در آزمایش داروها و شناخت بیماریهای مربوط به کلیه دارند.

«کلیه» یکی از اندام‌های پیچیده بدن انسان است؛ به همین دلیل طراحی یک مدل آزمایشگاهی از این عضو بدن، دشوار و چالش برانگیز است. در سال‌های اخیر پیشرفت‌های قابل توجهی در ایجاد مدل‌های آزمایشگاهی و شبه ارگان‌ها (ارگانوئید) روی داده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ارگانوئید کلیه، یک مدل آزمایشگاهی از کلیه است که در شرایط کشت سه بعدی از سلول‌های بنیادی ایجاد می‌شود. ارگانوئید «کلیه» شباهت قابل قبولی از نظر نوع سلول‌ها، شکل ظاهری و عملکرد با اندام اصلی دارد.

ایجاد یک مدل سه بعدی از کلیه که مطالعه برهم‌کنش‌های بین سلولی را تسهیل کرده، امکان بررسی عملکرد داروها و مدل‌سازی بیماری‌ها را فراهم می‌کند؛ همچنین برای استفاده در پزشکی بازساختی مناسب است.

طی یک مقاله مروری محققان کشور به بررسی پیچیدگی‌های سلولی طی ایجاد ارگانوئید کلیه در شرایط آزمایشگاهی پرداختند. در این مقاله که در مجله بین‌المللی Cell and Tissue Research به چاپ رسیده، تلاش شده است به پیشرفت‌های اخیر در تولید ارگانوئید کلیوی و کاربردهای این تکنولوژی نوین پرداخته شود.

این مقاله نشان می‌دهد ارگانوئیدها با برهم‌کنش‌های سلولی مشابه آنچه در تکوین جنین روی می‌دهد، ایجاد می‌شوند. همچنین این مقاله چنین نتیجه گیری می‌کند که برای استفاده از ارگانوئیدها در پزشکی بازساختی مطالعات و تلاش‌های بیشتری لازم است تا چالش‌های مربوط به بلوغ کامل اندام و عملکرد مناسب آن، رگ‌زایی و پاسخ ایمنی بر طرف شود.

با این وجود نمی‌توان تأثیر ارگانوئید کلیوی بر آزمایش داروهای جدید و شناخت بیماری‌های مرتبط با کلیه را نادیده گرفت.

این پروژه توسط دکتر رضا مقدسعلی، نیلوفر خوشدل راد، دکتر امین احمدی و همکارانشان در پژوهشگاه رویان و دانشگاه علوم پزشکی تبریز به انجام رسیده است.

منبع: ایران اکونومیست

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۰۴۹۳۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ارائه ۱۱ مقاله در همایش علمی «اسوه حسنه» در مرکز گلستان

این همایش از سری برنامه‌های سومین جشنواره علمی فرهنگی و هنری امامت و مهدویت است.

مبانی و مفاهیم بنیادی، منابع حکمرانی متعالی و موضوعات اقتصاد، سیاست، مسئله زن، فرهنگ و رسانه، حقوق دادرسی، تحکیم خانواده، علم و فناوری در حکمرانی متعالی، از جمله محور‌های این همایش علمی یک روزه است.

۱۵۰ مقاله به دبیرخانه این همایش ارسال شده بود که امروز ۱۱ مقاله به صورت سخنرانی و پوستر ارائه شد.

باشگاه خبرنگاران جوان گلستان گرگان

دیگر خبرها

  • کاری که ورزش کردن با سرطان می‌کند
  • جوان رفسنجانی ناجی جان بیماران شد
  • تاثیر ورزش شدید بر سرطان
  • آغاز پانزدهمین همایش بین المللی ارتقای کیفیت خدمات آزمایشگاهی
  • حکم اعدام توماج صالحی اجرا می‌شود؟ / علی هیبتی و حاشیه زشتی که برایش ایجاد شد/ بیماری ترانه علیدوستی چیست؟
  • حکم اعدام توماج صالحی اجرا می‌شود؟ / علی هیبتی و حاشیه زشتی که برایش ایجاد شد/ بیماری ترانه علیدوستی چیست؟ / موعود شمخانی؛ داستان یک بازداشت بزرگ
  • مدارس چند شهر خوزستان سه‌شنبه غیرحضوری شد
  • فعالیت نوبت صبح مدارس ۶ شهر خوزستان غیر حضوری شد
  • کشف روش‌های درمانی بالقوه بیماری کلیه پلی‌کیستیک
  • ارائه ۱۱ مقاله در همایش علمی «اسوه حسنه» در مرکز گلستان