Web Analytics Made Easy - Statcounter

همشهری آنلاین- مریم باقرپور: خیابان «سرو» منطقه ۲ تنها خیابان اصلی شرقی‌ـ غربی سعادت‌آباد است که میدان سردار شهید حسن تهرانی‌مقدم (کاج سابق) آن را به دو بخش تقسیم کرده است. در سرو شرقی بیمارستان پارسیان، مجتمع‌های تجاری و در سروغربی کارخانه ساراول، رستوران‌ها، سازمان تأمین اجتماعی و مسجد الرسول(ص) از مهم‌ترین مراکز خیابان هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تاریخچه شکل‌گیری خیابان سرو به دهه ۳۰ برمی‌گردد، زمانی که هنوز جمعیت چندانی در آن ساکن نبود. اما روزگار چنان چرخیده که جاده‌های خاکی و باغ‌های پرمیوه یکی از اعیان‌نشین‌ترین محله‌های تهران شود. «هوشنگ مهدی‌زاده» کارمند قدیمی داروخانه‌ای در خیابان سرو، از نیم قرن پیش در سعادت‌آباد زندگی می‌کند. او درباره این خیابان می‌گوید: «در قدیم به بخش وسیعی از شمال منطقه سعادت‌آباد می‌گفتند و این تقسیم‌بندی محله‌ها وجود نداشت. همه اینجا پر از باغ و زمین خاکی بود. چون بادهای غربی تهران به این سمت می‌آمد همیشه آب و هوای خوبی داشت. آب باغ‌ها هم از رودخانه اوین و چشمه‌ها و قنات‌های دور و بر تأمین می‌شد و کم و کسری نداشت.»

نمایی از کارخانه ساراول در حین سال در سال ۱۳۳۴ آن زمان برج و ساختمانی در سعادت آباد نبود کارخانه ساراول و بعد خیابان سرو

«مصطفی جمالی پارسا» «مدیرمحله سعادت آباد» که از سال ۱۳۶۳ در این محدوده از پایتخت زندگی می‌کند، روند توسعه این محدوده را به خوبی به یاد دارد و می‌گوید: «خیابان سرو جزو آخرین خیابان‌هایی بود که در محل ساخته شد، حتی بعد از میدان کاج اما جاده خاکی‌اش وجود داشت. به‌ویژه با ساخت کارخانه ساراول در دهه ۴۰ که باعث شد جاده خاکی ایجاد شود که بعدها آن را سرو نامیدند. انتهای خیابان سرو، میدان کتاب فعلی، ورودی قدیمی فرحزاد بود و مردم در آن‌ تردد داشتند. چندین برج و ساختمان هم تا بزرگراه یادگار امام(ره) ساخته‌اند که قدمت ۱۵ ساله دارند.»

نمایی از کارخانه ساراول که هنوز در خیابان سرو پابرجاست کارخانه ای در سادات آباد

«حسنعلی مقدم» یکی از اهالی قدیمی بلوار دریا است و او درباره کارخانه ساراول اینطور تعریف می‌کند: «کارخانه ساراول سال ۱۳۳۸ به دست «هدایت‌اله دهش»، نبش خیابان برادران صراف‌ها بین میدان کاج و شهرداری، ساخته شد. ابتدا یک شرکت کوچک بود اما بعد ۲ سال به یک کارخانه بزرگ تبدیل شد.»

مقدم که یکی از اقوامش آن زمان در این کارخانه کار می‌کرد، ادامه می‌دهد: «ساراول، ابتدا مخازن آب و گازوئیل تولید می‌کرد اما کم‌کم با ساخت فن‌کویل، محصولاتش را به خارج از کشورهای صادر ‌کرد و شناخته‌تر شد. آن زمان خیابان‌های سرو، علامه و صراف‌ها و... وجود نداشتند فقط به محله می‌گفتند «سادات‌آباد». «سیدضیاءالدین طباطبایی» از سرمایه‌داران قاجار، وقتی زمین‌های سعادت‌آباد فعلی را خرید، تصمیم گرفت در آن گندم‌ و یونجه‌کاری کند و خرگوش پرورش دهد. او با کشاورزانی که همگی سید بودند نام این زمین را سادات‌آباد گذاشتند. کم‌کم برای تلفظ راحت‌تر سادات‌آباد به سعادت‌آباد تغییر کرد.»

 این سروستان «سرو» ندارد

مقدم گذشته‌های نه چندان دور این محدوده را به خوبی در خاطرش دارد و درباره باغ‌ها و خیابان‌های خاکی مالرو می‌گوید: «اطراف خیابان سرو باغ بود که در آن علاوه بر کشت توت، گیلاس، انواع صیفی‌ و انار، درخت سرو هم کاشته بودند. اگر ساخت‌وسازها اجازه می‌داد هنوز این درختان دیده می‌شد و زیر سایه‌شان می‌نشستیم و جنوب تهران را تماشا می‌کردیم. این خیابان به دلیل وجود همین درخت‌های سرو و کاج، سرو نامگذاری شد. بعد از ساخت کارخانه ساراول در سال ۱۳۴۰ و ساخت مسجد الرسول(ص) در سال ۱۳۶۲ که‌ بانی آن «عزیزالله اسحاق بیگی» بود، کم‌کم مردم خیابان سرو و سعادت‌آباد را برای زندگی انتخاب کردند و برج‌ها و پاساژهای مدرن جای باغ‌ها و زمین‌های خالی را گرفت.»

نمایی از بوستان شقایق ۳ بوستان به جا مانده از باغ‌ها

تنها یادگار و آثار به جا مانده از باغ‌های قدیم اینجا، بوستان‌های پیوند، فرهنگ و سرو است. مهدی‌زاده می‌گوید: «بوستان سعادت‌آباد که امروز به آن شقایق می‌گویند، مهم‌ترین بوستان محله است که با خیابان سرو کمی فاصله دارد. آن زمان چون محله آب و هوای خوبی داشت، بعضی از سرمایه‌دارها برای خودشان خانه‌های اعیانی ساخته بودند و ییلاق و قشلاق می‌کردند و جابه‌جا می‌شدند. در کنارشان مردم عامی، کشاورز و صیفی‌کار بودند و مال و منال زیادی نداشتند. سید ضیا و ملاک‌های دیگری که به محله می‌آمدند آدم‌های غاصبی نبودند و پدرهایمان از آنها بد تعریف نمی‌کردند. صاحبان اصلی سعادت‌آباد از جمله مهندس آهی زمین‌های خیابان‌های را تقسیم‌بندی کردند و برایشان سند گرفتند و به مردم فروختند. آن زمان کسی فکر نمی‌کرد این زمین‌ها بعدها ارزشمند و یکی از گران‌ترین زمین‌های تهران شود. فقط آب‌وهوا و چند خانه ویلایی زیبا محله را برای سکونت دلچسب کرده بود.»

او اضافه می‌کند: «بزرگراه نیایش که یکی از بزرگراه‌های پر تردد و مهم‌ محله محسوب می‌شود، سال‌1380 ساخته شد که به موازات خیابان سرو است و حجم زیادی از ترافیک سرو را کم کرده است. با این حال گاهی میدان سرو که چهارراه است خیلی شلوغ می‌ِشود.»

کد خبر 677821 برچسب‌ها هویت شهری همشهری محله فضای سبز شهرداری خیابان حیوانات - باغ وحش منطقه ۲ بوستان تولید کنندگان

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: منطقه ۲ هویت شهری همشهری محله فضای سبز شهرداری خیابان حیوانات باغ وحش منطقه ۲ بوستان تولید کنندگان خیابان سرو سعادت آباد سادات آباد آن زمان زمین ها باغ ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۰۴۹۳۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بردیا سعادت لیگ ملت‌ها را از دست داد

سرمربی تیم ملی والیبال ایران براساس گزارش پزشکی به بردیا استراحت داد و سعادت با اظهار تاسف از این اتفاق قول داد تا پرقدرت‌تر به تیم ملی برگردد.

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی فدراسیون والیبال، اردوی تیم ملی والیبال ایران برای حضور هرچه بهتر در رقابت‌های لیگ ملت‌های ۲۰۲۴ که از یکم خردادماه در کشورهای برزیل و ترکیه آغاز می‌شود، از امروز وارد فاز جدی‌تر شد.

بردیا سعادت به دلیل گذراندن دوران نقاهت پس از حادثه رانندگی‌اش در ترکیه از هفته گذشته به اردوی تیم ملی پیوست تا با نظر نهایی کادر پزشکی و فنی درصورت نبود مشکل به تمرین بپردازد اما با توجه به نتایج آزمایشات و گزارش پزشکی و صحبت‌هایی که با سرمربی تیم ملی و رئیس فدراسیون والیبال انجام شد، با در نظر گرفتن اولویت سلامتی بردیا سعادت، به این بازیکن برای گذراندن کامل دوران نقاهت از حادثه رانندگی استراحت داده شد.

گفتنی است که زمان کمی برای آمادگی و حضور در لیگ ملت‌های ۲۰۲۴ باقی مانده است و این بازیکن با اخلاق تیم ملی والیبال کشورمان در این رقابت ها به استراحت و طی کردن دوران نقاهت خود خواهد پرداخت به همین دلیل خروج وی از اردوی تیم ملی با نظر پائز و موافقت رئیس فدراسیون قطعی شد.

بردیا سعادت در خصوص خروجش از اردوی تیم ملی گفت: در ابتدا از کادر فنی و رئیس فدراسیون والیبال که پس از تصادفی که داشتم جویای احوالم بودند، تشکر می‌کنم. بعد از دوران نقاهتم در ترکیه و پس از ورود به ایران وارد اردوی تیم ملی والیبال ایران شدم اما براساس آزمایش‌هایی که انجام دادم، دکتر نیاز بر این دانست که به خاطر سلامتی‌ام، باید مدتی استراحت کنم.

وی با تاکید بر این که مدت کوتاهی قادر به انجام فعالیت‌های ورزشی نخواهم بود، تصریح کرد: زمان کمی تا شروع لیگ ملت‌ها باقی مانده است. متاسفانه با وجود انگیزه بسیاری که داشتم و علی‌رغم آمادگی ذهنی و بدنی برای پوشیدن پیراهن و عضویت در تیم ملی کشورم برای چهارمین سال متوالی و همچنین تمایلم برای شاد کردن دل مردم با کسب پیروزی، با شرایطی که بعد از تصادفم به وجود آمد قادر به همراهی تیم ملی نیستم.

بازیکن قطر پاسور والیبال کشور ادامه داد: قطعا تمریناتم را ادامه خواهم داد و امیدوارم با فیزیوتراپی و ریکاوری خوب، پرقدرت تر از قبل به تیم ملی برگردم. بتوانم از این افتخار برخوردار شوم که بار دیگر پیراهن تیم ملی کشورم را بر تن کنم.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • برق در این استان فردا قطع می‌شود؛ خاموشی از راه رسید؟
  • برق این مناطق گیلان فردا قطع می‌شود
  • آموزش و پرورش کارخانه انسان‌سازی است
  • نکات کلیدی برای خرید و فروش ملک در ستارخان
  • معرفی 10 مورد از نژاد های خرگوش خانگی در دنیا (+عکس)
  • بردیا سعادت لیگ ملت‌ها را از دست داد
  • ساختمان نیمه کاره‌ای که محل تجمع سگ‌های ولگرد شد
  • چگونه گوشت و پوست میلیون‌ها کروکودیل در کارخانه فرآوری می‌شود؟ (فیلم)
  • ۲ مدرسه خیر ساز در جوادآباد ورامین افتتاح می‌شود
  • آرزو‌های شیرین برای محله‌ای در دروازه تاریخ /دروازه ری در انتظار لباس نو