Web Analytics Made Easy - Statcounter

حسین مظاهر پور در گفت وگو با خبرنگار فارس در اراک اظهار کرد: طبق تحقیقات انجام شده، واکسیناسیون علیه آبله می‌تواند حدود ۸۵٪ در جلوگیری از آن موثر باشد لذا واکسیناسیون آبله‌ای که در دوران کودکی انجام شده، احتمالا منجر به بروز بیماری خفیف‌تری می‌شود؛ با این حال واکسن در دسترس برخی افراد نیست و هنوز هم درمانی وجود ندارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی اضافه کرد: آبله میمونی یک عفونت ویروسی نادر است که معمولا در کشور‌های غرب آفریقا دیده می‌شود اما اخیرا در ایالات متحده و انگلستان نیز مواردی گزارش شده است.

استادیار بیماری های عفونی دانشگاه علوم پزشکی اراک خاطر نشان کرد: میزان مرگ و میر این ویروس حدود ۱۰ درصد و دوره نهفتگی آن ۷ الی ۱۴ روز می باشد که تا ۲۱ روز نیز مشاهده شده است و علائم آن مشابه آبله انسانی اما خفیف تر و شامل تب، سردرد، ورم، کمردرد، درد عضلات، بی‌حالی عمومی و توردم غدد لنفاوی است.

مظاهرپور در ادامه تورم غدد لنفاوی در آبله میمون را  تفاوت مهم آن با آبله انسانی برشمرد.

وی ادامه داد: ۱ الی ۳ روز پس از شروع علائم جوش‌ها و التهاب‌های پوستی ایجاد می‌شوند که اغلب از صورت شروع می‌شوند، سپس به سایر قسمت‌های بدن، معمولاً کف دست‌ها و کف پا گسترش می‌یابند.

استادیار بیماری های عفونی دانشگاه علوم پزشکی اراک خاطر نشان کرد: آبله میمون می‌تواند از طریق تماس با حیوانات آلوده مانند میمون‌ها، موش‌ها و سنجاب‌ها یا اشیاء آلوده به ویروس مانند رختخواب و لباس منتقل شود و انتقال بیماری معمولاً از حیوانات به انسان است اما انسان به انسان نیز دیده شده است.

مظاهرپور گفت: بنابراین آبله میمون می‌تواند زمانی که فردی در تماس نزدیک با فرد آلوده باشد سرایت کند و این ویروس می‌تواند از طریق پوست زخم شده، دستگاه تنفسی یا از طریق چشم، بینی یا دهان و گاز گرفتگی حیوان وارد بدن شود.

وی تاکید کرد: افزایش آگاهی از عوامل خطرو آموزش افراد در مورد اقداماتی که می‌توانند برای کاهش قرار گرفتن در معرض ویروس انجام دهند،  جداسازی و ایزوله افراد مشکوک، استفاده از وسایل حفاظت فردی گان و شیلد و شستشوی دست و صورت از اصلی‌ترین راهکارهای پیشگیری از بیماری آبله میمونی است.

به گفته وی تشخیص این بیماری از طریق PCR اختصاصی و همچنین برخی علایم اختصاصی است.

منبع: فارس

کلیدواژه: آبله میمون واکسیناسیون علیه آبله آبله میمون

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۰۵۱۵۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکسن روتاویروس به برنامه ایمن‌سازی کشور وارد شد

واکسن خوراکی روتاویروس جهت پیشگیری از اسهال‌های ناشی از این روتاویروس برای شیرخواران تجویز می‌شود.

بنابر اعلام وزارت بهداشت شروع این برنامه از دانشگاه‌های علوم پزشکی هرمزگان و بوشهر و در شیرخواران ٢ ماهه است.

دکتر عرشی - رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت پیش از این اعلام کرده بود که واکسن روتاویروس در سنین ۲ و ۴ و ۶ ماهگی تزریق می‌شود و واکسیناسیون روتاویروس حداقل از سالانه ۱۰ هزار بیماری اسهال شدید و نیاز به بستری جلوگیری خواهد کرد.

همچنین اواخر سال گذشته واکسن پنوموکوک به برنامه واکسیناسیون کشوری وارد شد و اجرای آن از بندر خمیر هرمزگان شروع شد. بنابر اعلام رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت این واکسن نیز در سنین ۲ و ۴ و ۱۲ ماهگی تزریق می‌شود و می‌تواند سالانه از ۱۵۰۰ مرگ کودکان جلوگیری کند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • اجرای طرح واکسیناسیون طیور در زنجان
  • نحوه تاثیر آسپرین در پیشگیری از سرطان روده بزرگ
  • یک واکسن دیگر در لیست واکسیناسیون کودکان ایرانی
  • واکسن روتاویروس به جدول واکسیناسیون کشوری اضافه می‌شود
  • واکسن روتاویروس به برنامه ایمن‌سازی کشور وارد شد
  • ورود واکسن روتاویروس به برنامه ایمن‌سازی کشور
  • عجایب جدید از ویروس کرونا؛ مردی پس از ۶۱۳ روز بیماری درگذشت!
  • واکسیناسیون بیش از ۴۰۰۰ رأس دام علیه بیماری آبله گوسفندی در بدره
  • بیش از ۶ هزار خدمت واکسیناسیون در مجتمع رسول دانشگاه علوم پزشکی ایران
  • مردی که ۶۱۳ روز کرونا داشت، فوت کرد