Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فرارو»
2024-04-27@07:52:21 GMT

وقتی نان می‌خورید چه اتفاقی برای قند خون شما رخ می‌دهد؟

تاریخ انتشار: ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۰۵۱۶۴۵

وقتی نان می‌خورید چه اتفاقی برای قند خون شما رخ می‌دهد؟

فرارو- چه دیابت داشته باشید، چه پیش دیابت و یا تنها سعی می‌کنید که قند خون خود را مدیریت کنید می‌دانید که تا چه اندازه مهم است که مراقب رژیم غذایی خود باشید. در حالی که احتمالا پیش‌تر فهرستی از غذا‌هایی که باید از آن اجتناب کنید به شما داده شده هنوز هم غذا‌های زیادی وجود دارند که سطح قند خون شما را در حد پایین نگه می‌دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با این وجود، یک غذای نسبتا فراگیر وجود دارد که ماهیت آن تا حدودی پیچیده‌تر است: نان.

نان چگونه بر قند خون شما تأثیر می‌گذارد؟

به گزارش فرارو به نقل از یاهولایف، همه ما می‌دانیم که نان سرشار از کربوهیدرات است و این ماده مغذی به دو دسته ساده و پیچیده طبقه بندی شده است.

کربوهیدرات‌های ساده از قند‌هایی مانند فروکتوز و گلوکز تشکیل شده اند که دارای ساختار‌های شیمیایی ساده هستند که از یک یا دو قند تشکیل شده‌اند. اگرچه این ساختار اجازه می‌دهد تا این کربوهیدرات‌ها به سرعت به انرژی تبدیل شوند، اما اغلب می‌تواند منجر به افزایش قند خون شود.

برعکس، کربوهیدرات‌های پیچیده از سه یا چند قند تشکیل شده اند. این ساختار پیچیده باعث می‌شود هضم آن بیش‌تر به طول بیانجامد و بنابراین باعث نمی‌شود قند خون شما به سرعت افزایش یابد.

با این وجود، همان طور که دانشکده بهداشت عمومی هاروارد اشاره کرده طبقه بندی کربوهیدرات‌ها به عنوان ساده یا پیچیده تاثیر کربوهیدرات‌ها بر قند خون و بیماری‌های مزمن را در نظر نمی‌گیرد. در عوض، بهتر است از شاخص گلیسمی (GI) استفاده کنید سیستمی برای رتبه بندی کربوهیدرات‌ها در مقیاسی از ۰ تا ۱۰۰ بر اساس نحوه تاثیر آن بر سطح قند خون.

مواد غذایی با شاخص گلیسمی پایین مانند جو و نان سبوس دار دارای امتیاز ۵۵ یا کمتر هستند. این مواد غذایی باعث می‌شوند سطح قند خون به آرامی افزایش یابد. از سوی دیگر، غذا‌های با شاخص گلیسمی بالا مانند نان سفید بین ۷۰ تا ۱۰۰ رتبه بندی می‌شوند. این مواد غذایی سریع‌تر هضم می‌شوند که منجر به تغییرات قابل توجهی در سطح قند خون شما می‌شود. به علاوه، غلاتی که تحت فرآوری بیشتری قرار گرفته اند نسبت به غلات کاملی که حداقل فرآوری شده اند شاخص گلیسمی بالاتری دارند.

چه نوع نانی مصرف کنیم؟

زمانی که مراقب قند خون خود هستید بهتر است نان تهیه شده از غلات کامل را انتخاب کنید. علاوه بر آن، فیبر هنگام انتخاب نان شما عنصری کلیدی است، زیرا پژوهش‌ها نشان داده‌اند که مصرف فیبر فرایند هضم را کند می‌کند و در نهایت باعث کاهش سرعت روند افزایش قند خون می‌شود.

انواع غلات کامل می‌تواند شامل گندم کامل، جو کامل و چاودار کامل باشد. در این دسته بندی‌ها، طیف وسیعی از انواع نان وجود دارد از جمله نان غلات کامل غنی شده با فیبر، نان چند دانه، نان جوانه زده و بسته بندی غلات کامل و تورتیلا. نان بدون غلات تهیه شده با موادی مانند آرد بادام یا کنجاله بذر کتان می‌تواند گزینه‌ای با فیبر بالا و سازگار با قند خون باشد.

منبع: فرارو

کلیدواژه: طرز تهیه نان قند خون سلامتی بدن کربوهیدرات ها شاخص گلیسمی سطح قند خون قند خون شما غلات کامل شده اند

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت fararu.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فرارو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۰۵۱۶۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۵ اتفاقی که شهرداری تهران پای درختان ایستاد

به گزارش همشهری آنلاین، با وجود تلاش‌های مدیریت شهری در دوره فعلی در راستای صیانت از درختان و فضای سبز تهران، هجمه‌هایی درخصوص قطع درختان به شهرداری تهران وارد شد. مرور کارنامه فضای سبز مدیریت شهری ششم نشان می‌دهد که نه‌تنها عزمی برای قطع درختان و نابودی فضای سبز تهران وجود ندارد، بلکه اقدامات خوبی هم در حوزه فضای سبز صورت گرفته است. همچنین شهرداری تهران برخوردهای جدی با متخلفان حقیقی و حتی حقوقی داشته است که در ادامه به اهم اقدامات این حوزه اشاره می‌کنیم.

مقابله با تخریب بوستان اقاقیا

بهمن سال گذشته بود که قطع درختان بوستان اقاقیا جنجال به پا کرد. ماجرا این بود که مدیران یکی از مجموعه‌های وابسته به ستاد اجرایی فرمان امام، بخشی از بوستان اقاقیا را در محله داوودیه فنس‌کشی و ۶۰ درخت را قطع کردند. شهرداری بلافاصله وارد عمل شد و فنس‌ها را نصب کردند و درختان دوباره کاشته شدند.

جوان‌سازی‌ خیابان ولیعصر

درختان خیابان ولیعصر(عج) همواره در معرض تخریب برج‌سازها و متخلفان ساختمانی قرار داشته و دارند. قطع درختان این خیابان به بهانه‌های مختلف همواره از موضوعات رسانه‌ها بوده و هست. اواسط سال ۱۴۰۱قطع ۱۰ اصله درخت مقابل یک ملک خبرساز شد و باز هم شهرداری تهران را به اهمال‌کاری متهم کردند. درحالی‌که شهرداری پس از پیگیری موضوع از مالک به مراجع قضایی شکایت کرد و مقرر شد مالک ۱۱۷میلیارد تومان جریمه بپردازد و بیش از ۱۰۰اصله درخت هم در این خیابان غرس کند. همچنین در این دوره به جای درختان خشک‌شده و آفت‌زده خیابان ولیعصر(عج) چند هزار اصله درخت جوان کاشته شد.

حفظ درختان مؤسسه ژئوفیزیک‌دانشگاه تهران

موضوع قطع ۵۰درخت و جابه‌جایی ۲۰۰نهال مؤسسه ژئوفیزیک‌ دانشگاه تهران فروردین ۱۴۰۱مطرح شد که درنهایت با پیگیری‌ و پافشاری شهرداری تهران، مسئولان دانشگاه تهران از اقدامات خود عقب‌نشینی و ادعا کردند، اقدام این مؤسسه در جابه‌جایی درختان با مجوز قانونی و در راستای توسعه فعالیت‌های علمی و آموزشی دانشگاه بوده است اما با تلاش شهرداری این کار متوقف شد.

شکایت از کاخ سعدآباد به‌ خاطر قطع درخت

آخرین روزهای آبان ۱۴۰۲تصاویری از درختان قطع‌شده کاخ سعدآباد منتشر شد. گرچه روابط‌عمومی مجموعه سعدآباد در واکنش به این موضوع اعلام کرد تنها ۳اصله درخت خشکیده و آفت‌زده قطع شده‌اند اما شهرداری تهران بازهم پیگیر ماجرا شد و از مجموعه کاخ سعدآباد بابت این کار شکایت کرد.

تابلوی درخت در متروی بهارشیراز

حفاظت از درختان شهر تنها به نظارت و پیگیری قانونی محدود نمی‌شود؛ گاهی با یک ابتکار کوچک نیز می‌توان در مسیر حفظ محیط‌زیست شهر قدم برداشت؛ اقدامی که در زمان افتتاح متروی بهار شیراز از سوی شهرداری تهران مورد توجه قرار گرفت. در این ایستگاه ۲اصله درخت قدیمی وجود دارد که اطراف آنها با محفظه شیشه‌ای پوشانده‌ و به یک تابلوی زیبا و خیره‌کننده تبدیل شده است.

ممانعت از خشک‌شدن درختان مجموعه انقلاب

تعدادی از درختان مجموعه انقلاب در ادوار گذشته خشکانده و قطع شدند و گویا مدیریت شهری هم این موضوع را پیگیری نکرده است. در این دوره اعضای شورای شهر تهران از شهرداری تهران خواستند تا این موضوع را پیگیری کند و مانع از تکرار این اقدام در مجموعه انقلاب شود. شهرداری تهران هم موضوع را به‌صورت حقوقی و قانونی پیگیری کرد و شکایت از این مجموعه همچنان در چرخه پیگیری است.

کد خبر 847214 منبع: همشهری آنلاین برچسب‌ها فضای سبز شهردارى تهران گیاهان و درختان

دیگر خبرها

  • تولید هسته‌های اولیه بذر غلات گامی برای تحقق شعار سال
  • ۵ اتفاقی که شهرداری تهران پای درختان ایستاد
  • روایت یک اقتصاددان از اتفاقی نگران‌کننده برای طبقه متوسط جامعه
  • نشانه‌گیری اتفاقی اما بسیار دقیق فران تورس در پایان ال‌کلاسیکو / فیلم
  • مبارزه علیه سن مادر در ۲۸ هزار هکتار از اراضی شهرستان همدان
  • تخلیه غلات 101 فروند کشتی در بندر امیرآباد بهشهر
  • ۲ عادت ناسالم که بدن را فرسوده و چاق می‌کند
  • ۲۴۵ هزار هکتار از مزارع آذربایجان‌غربی سم‌پاشی شد
  • ۲۴۵ هزار هکتار از مزارع آذربایجان‌غربی سمپاشی شد
  • 130 سال قبل چه اتفاقی افتاد که «گوسفندها» دیوانه شدند؟!