Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-29@03:34:42 GMT

برگزاری نخستین تور گردشگری کشاورزی در بانه

تاریخ انتشار: ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۰۵۴۹۱۷

برگزاری نخستین تور گردشگری کشاورزی در بانه

 

 

 

 

 

با هدف توسعه گردشگری کشاورزی شهرستان بانه، نخستین تور گردشگری «گل محمدی» در روستای سیاحومه بانه برگزار شد و گردشگران در یک مزرعه گل محمدی گل چیدند و گردشگری را با طعم گل تجربه کرد.

تولید کننده گل محمدی روستای سیاحومه در بخش نمشیر در ۳۰ کیلومتری بانه ؛ از ۱۰ سال پیش کشت گل محمدی را در  پنج هزار مربع زمین آغاز کرده و سالانه به طور متوسط بیش از ۶ تن گل محمدی برداشت می کنند این کشاورز در کنار مزرعه خود یک کارگاه گلاب گیری نیز راه اندازی کرده و علاوه بر گلاب گیری مزرعه خود گل های دیگر مزارع شهرستان را جمع آوری و در این کارگاه تبدیل به گلاب ناب رشید می کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این مزرعه در فصل برداشت برای حدود ۲۵ نفر از بانوان روستای سیاحومه اشتغال موقت ایجاد می کند و پروسه برداشت نیز ۳۰ روز طول می کشد.

رییس جهاد کشاورزی شهرستان بانه گفت: در حال حاضر در شهرستان بانه ۲۰ هکتار مزرعه گل محمدی وجود دارد متوسط برداشت گل بیش از سه تن در یک هکتار است.

کریم شریفی گفت: بخشی از مزارع گل محمدی تازه کاشت است و بازدهی زیادی ندارند، تعدادی از مزرعه های گل محمدی بیش از هفت تن در هکتار گل محمدی برداشت کردند که به عنوان نمونه استانی انتخاب شدند.

او با اشاره به برنامه ها و سیاست های جهاد کشاورزی برای توسعه مزارع گل محمدی گفت: یکی از برنامه های جهاد کشاورزی برای توسعه کشت گل محمدی پرداخت تسهیلات با بهره چهار درصد و اهدای قلمه ریشه دار گل محمدی به کشاورزان است که سال گذشته ۲۰ هزار قلمه ریشه دار به کشاورزان اهدا شده است.

شریفی گفت: برای توسعه کارگاه های عرق گیری هم تسهیلات کم بهره به متقاضیان پرداخت می شود که امیدواریم با همکاری کشاورزان بتوانیم سطح زیر کشت این محصول را به ۱۰۰ هکتار برسانیم.

رییس جهاد کشاورزی شهرستان بانه گفت: شرایط شهرستان بانه برای کشت گل محمدی مناسب است، پیش بینی می شود در این مزرعه ۵ تن گل برداشت شود که ۱۰ هزار لیتر گلاب در این مزرعه تولید می شود.

شریفی گفت: سالانه به طور متوسط ۲۰ هزار لیتر گلاب تولید می شود در صورتی که مزارع دیگر به مرحله برداشت برسند تولید گلاب در شهرستان افزایش می یابد و به خود کفایی خواهند رسید.

رییس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی بانه نیز در این باره گفت:گردشگران در تور یک‌روزه که به همت آژانس خدمات‌مسافرتی و گردشگری آران‌پرواز و با همکاری این اداره برگزار شد، ضمن حضور در این روستا از نزدیک با نحوه برداشت گل‌های محمدی و گلاب‌گیری به شیوه سنتی آشنا شدند.

سعدالله رحیمی خواه گفت: این نوع تور‌های گردشگری علاوه بر مفرح بودن، موجب معرفی محصولات کشاوزی به‌صورت علمی و عملی و آموزش شیوه‌های مهارت‌آموزی و آشنایی با نحوه کاشت و چیدن و نگهداری این محصولات به مخاطب می‌شود.

او  به اهمیت معرفی محصولات کشاورزی طبیعی و ارگانیک این شهرستان که هرساله موفق به کسب مقام برتر استانی و ملی می‌شوند پرداخت و گفت: توجه و حمایت از این بخش، رونق و توسعه گردشگری را نیز به‌دنبال دارد

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی بانه گفت: امیدواریم با برگزاری تور‌های گردشگری کشاورزی، در راستای رشد و شکوفایی این صنعت و همچنین توسعه و ترویج محصولات کشاورزی منطقه گام‌های موثر و مثبتی برداریم.

باشگاه خبرنگاران جوان کردستان سنندج

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: تور گردشگری گردشگری کشاورزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۰۵۴۹۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تولید بیش از ۱۹ هزار تن دانه‌های روغنی از مزارع کلزا شهرستان دهلران

ایسنا/ایلام مدیر جهاد کشاورزی دهلران ضمن اشاره به رکورد تاریخی تولید کلزا در شهرستان دهلران گفت: امسال بیش از ۱۹ هزارتن دانه روغنی از مزارع کلزا تولید شده که این میزان در طول تاریخ کشاورزی شهرستان دهلران بی سابقه است.

«جلال یوسفی» در گفت‌وگو با ایسنا از آغاز برداشت محصول استراتژیک گندم از مزارع آبی و دیم شهرستان دهلران خبر داد و گفت: در سال زراعی جاری  ۶۷ هزار هکتار از اراضی زراعی  شهرستان به کشت گندم اختصاص یافته است.
مدیر جهاد کشاورزی دهلران عنوان کرد: تا امروز بیش از ۲۵ هزار تن  از این مزارع استحصال گردیده که پیش‌بینی می‌شود  این میزان به ۲۳۰ هزار تن برسد.
وی تصریح کرد: در حال حاضر ۱۷ مرکز خرید فعال در این شهرستان آماده خرید گندم از کشاورزان منطقه است و همچنین هماهنگی‌های لازم به منظور تامین سوخت کمباین‌ها و انجام معاینه فنی انجام گرفته است.
یوسفی افزود: در حال حاضر ۲۵۰ کمباین در مزارع شهرستان جهت برداشت محصول مشغول فعالیت هستند و هماهنگی‌های لازم برای ورود کمباین‌های  بیشتر به منطقه صورت گرفته  که بزودی در شهرستان مستقر خواهند شد و با توجه به اینکه نرخ برداشت غلات توسط کمباین از همان روزهای ابتدایی برداشت به طرق  مختلف به سمع کشاورزان و کمباین داران رسیده است، کشاورزان عزیز می توانند در صورت مشاهده  هرگونه تخلف به جهاد کشاورزی مراجعه  تا از طریق مراجع قانونی و تعزیرات حکومتی  برخورد گردد.
مدیر جهاد کشاورزی دهلران  ضمن اشاره به رکورد تاریخی تولید کلزا  در این شهرستان بیان کرد: امسال بیش از ۱۹ هزارتن دانه روغنی از مزارع  کلزا تولید شده است که این میزان در طول تاریخ  کشاورزی شهرستان دهلران بی‌سابقه است.
یوسفی در پایان با تاکید بر صدمات جبران ناپذیر آتش زدن بقایا از کشاورزان تاکید کرد و گفت: با توجه به تاثیرات مخرب این عمل بر کاهش جذب عناصر غذایی توسط ریشه، کاهش ظرفیت نگهداری آب، کاهش میکروارگانیسم‌های مفید خاک و همچنین افزایش فشردگی و سله بندی خاک(سفت شدن بافت خاک) از سوزاندن کاه و کلش و بقایای گیاهی در مزارع جداً خودداری نمایند.
انتهای پیام

دیگر خبرها

  • برداشت گل محمدی از باغات سیستان وبلوچستان
  • کار برداشت گل محمدی از باغات شهرستان خاش آغاز شد
  • برداشت گل محمدی از شهر همسایه قله تفتان
  • تولید بیش از ۱۹ هزار تن دانه‌های روغنی از مزارع کلزا شهرستان دهلران
  • برق هیچ منبع آبی در تربت‌جام قطع نمی‌شود
  • برداشت ۱۳ هزار تن سیر از اراضی زارعی دزفول
  • پیش‌بینی برداشت بیش از ۲۰۰۰ تن گل محمدی در خراسان رضوی
  • برداشت گل محمدی از باغات بابل
  • برداشت موز گلخانه‌ای در شهرستان داراب
  • گوجه فرنگی شهرستان مهر در راه بازار‌های جهانی