Web Analytics Made Easy - Statcounter

حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی و بازتوزیع یارانه‌ها، تصمیمی اضطراری، اما درست بود.

 به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو، روزنامه اصلاح‌طلب دنیای اقتصاد در این زمینه از زبان برخی کارشناسان نوشت: آنچه روی داده از سر ناچاری و اضطرار به واسطه قاچاق این محصولات به کشور‌های همجوار بوده و عملا بخشی از یارانه پنهان به غیر مردم ایران پرداخت می‌شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این اصلاح به سهم خود، این نقیصه را تا حدودی اصلاح کرده و از نگاه کلی در اقتصاد کشور تاثیر مثبت داشته است. اقدامات اصلاحی اخیر از دید کارشناسی اقدام درستی است که امید است با لحاظ کردن موارد اصلاحی دیگر، حواشی مربوطه نیز به حداقل آسیب‌های محتمل کاهش یابد.

حذف هرگونه رانت و قیمت‌گذاری در بلندمدت، باعث شـــفافیت و کارآیی بیشتر بازار سرمایه و گزارش‌های ناشران خواهد شد و این موضوع، تحلیل را برای فعالان بازار میسر و روشن‌تر خواهد کرد. اتفاقی که در حذف یارانه گندم، مرغ، برنج و لبنیات افتاد، باعث رشـد مبلغ فروش شرکت‌های فعال در این حوزه خواهد شد که در کنار آن باید افزایش نرخ خرید مواد اولیه آن‌ها را هم مدنظر قرارداد و با بررسی حاشیه سود ناخالص این شرکت‌ها به دور از هیجانات کاذب، اقدام به خرید و فـروش کرد. با توجه به P/E بالای این شرکت‌ها در بورس و رشد سریع قیمت سهام‌شان می‌توانیم بگوییم، نمی‌توان رشـد بالاتری را انتظار داشت و در نهایت به تعدیل P/E آنهـا خواهد انجامید. آنچه اتفاقات اخیر بیش از پیش نمایان می‌کند، احتمال بالای حذف رانت و واقعی‌سازی قیمت حامل‌های انرژی در آینده‌ای نه چندان دور است که قطعا اثرات وسیع‌تری خواهد داشت و تحلیلگران باید در تحلیل خود این مورد را مدنظر قرار دهند.

در نتیجه، راهی جز این برای اصلاحات اقتصادی وجود ندارد که حذف هم‌زمان رانت‌های تولیدکنندگان و قیمت‌گذاری دستوری و آزادسازی واردات اتفاق بیفتد. این روزنامه از قول کارشناس دیگری نوشت: اصلاح قیمت‌ها و حذف ارز ترجیحـی در کنار ابهامات و مشکلاتی که دارد، تاثیرات مهمی بر اقتصاد و به خصوص بازار سرمایه خواهد داشت و به نظر می‌رسد، این اقدامات موجب کاهش ریسک بازار، افزایش سودآوری شرکتها، کاهش کسری بودجه دولت و افزایش انتظارات تورمی در سطح جامعه شود که در کل، برآیند این تصمیم از نگاه بازار سرمایه، مثبت ارزیابی می‌شود.

از ریسک‌های عمده و تاثیرگذار بر بازار سرمایه، می‌توان به بخشنامه‌ها و تصمیمات خلق‌الساعه از سوی دولت اشاره کرد که در حال حاضر، با حذف ارز ترجیحی انتظار می‌رود، سطح دخالت‌های دولت در اقتصاد و بازار سرمایه کاهش یابد، همچنین با کاهش ریسک، شاهد افزایش P/E بازار باشیم. با حذف ارز ترجیحی و آزادسازی نرخ محصولات، سایه قیمت گذاری دستوری نیز از سر این صنایع برداشته می‌شود و این امر به سودآوری این شرکت‌ها منجر خواهد شد. از سوی دیگر به نظر می‌رسد با این اقدام، کسری بودجه دولت کاهش یابد و دولت اوراق بدهی کمتری در بازار سرمایه بفروشد.

کارشناس دیگری هم به دنیای اقتصاد گفت: آنچه در مورد تبعات حذف ارز ۴۲۰۰تومانی مطرح می‌شود، تنها تبعات یک اشتباه فاحش در اقتصاد کشور در قیمت‌گذاری نادرست نرخ مبادله دلار و ریال است؛ تعیین نرخ مبادله ثابت برای نرخ ارز، در حالی که تورم شدید توام با کسری بودجه پایدار و ناترازی بانک‌ها برقرار بود و موجب شد تا فاصله شدیدی میان نرخ واقعی ارز و نرخ دولتی پدید آید.

وسوسه حرکت‌های پوپولیستی در دولت قبل که در آستانه انتخابات بود، موجب شد تا اصلاح قیمت ارز حتی با راه‌اندازی اتاق مبادلات ارزی و نرخ نیمایی ارز رخ ندهد و در نهایت، ده‌ها میلیارد دلار ارز در قالب تخصیص‌های اشتباه و مشکوک به هدر برود. این مسیر قطعا در دولت جدید قابل ادامه نبود و بار دیگر دولت مجبور به اصلاح نرخ ارز دولتی شده است.

منبع: روزنامه کیهان

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: دولت روحانی فساد در دولت روحانی حسن روحانی بازار سرمایه قیمت گذاری حذف ارز شرکت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۰۵۵۹۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پرچمداران سامسونگ در یک‌قدمی ۱۰۰میلیون تومانی

بررسی قیمت‌ها در بازار تلفن همراه حاکی از آن است که برخی از پرچمداران سامسونگ تا مرز ۱۰۰ میلیون تومانی افزایش قیمت پیدا کردند.

به گزارش خبرآنلاین، برسی قیمت‌ها در بازار موبایل حاکی از آن است که گران‌ترین موبایل برند سامسونگ در حال حاضر در بازار در مرز ۱۰۰ میلیون تومانی ایستاده‌است؛ سامسونگ Z FOLD ۵ با ظرفیت ۲۵۶ گیگابایت در حالی حاضر ۹۹ میلیون و ۱۹۹ هزار تومان قیمت خورده‌است. ارزان‌ترین مدل در بین پرچمداران این برند نیز سامسونگ Z FOLD ۴ است که با ظرفیت ۲۵۶ گیگابایت ۵۳ میلیون و ۵۹۹ هزار تومان قیمت خورده‌است.

سامسونگ در این مرحله کم و بیش بر گوشی تاشو تسلط داشته‌است، به طوری که علی‌رغم شباهت بسیار زیاد Samsung Galaxy Z Fold ۵ به نسل قبلی خود، همچنان در بررسی Samsung Galaxy Z Fold ۵ به امتیاز ۴.۵ ستاره دست یافته است؛ بنابراین احتمالاً مدل بعدی Samsung Galaxy Z Fold ۶ نیز یک گوشی بسیار خوب خواهد بود. برای مرجع، قیمت Galaxy Z Fold ۵ از ۱۷۹۹.۹۹ دلار شود، بنابراین احتمالاً Z Fold ۶ حداقل تا این حد قیمت خواهد داشت.

قیمت روز پرچمداران سامسونگ در جدول زیر آمده‌است:

دیگر خبرها

  • تداوم نزولی قیمت طلا و سکه
  • قیمت سکه و طلا امروز ۸ اردیبهشت؛ تداوم نزولی قیمت طلا و سکه
  • ریزش قیمت‌ها در بازار خودرو
  • اخبار بازار خودرو / ریزش گسترده قیمت‌ها در بازار
  • ریزش گسترده قیمت‌ها در بازار خودرو
  • عقبگرد در بازار طلا و سکه/ پیش‌بینی قیمت طلا و سکه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • پرچمداران سامسونگ در یک‌قدمی ۱۰۰میلیون تومانی
  • قیمت طلا، سکه و ارز امروز ۷ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳
  • خاندوزی: دولت خاتمه پروژه‌های ناتمام هستیم/ افشاگری همتی از رانت ۶۰۰ هزار میلیارد تومانی/ صولت مرتضوی: تحریم پیشرفت‌های کلانی را نیز برای کشور به ارمغان آورده است
  • مالیات عایدی بر سرمایه در بازار خودرو چه اثری دارد؟