Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-04-28@05:35:04 GMT

برگزاری جشنواره گل‌غلتان و گلاب‌گیری سمنان

تاریخ انتشار: ۱ خرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۰۵۶۵۴۶

برگزاری جشنواره گل‌غلتان و گلاب‌گیری سمنان

دبیر برگزاری جشنواره گل‌غلتان و گلاب‌گیری گفت: مراسم گلاب‌گیری یکی از آیین‌های سنتی و دیرین مردم ایران بوده و از مهم‌ترین اهداف آن، ترویج آداب بومی و محلی در سایه نشاط و همدلی است.

«الهه پهلوان» در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: آئین گل‌غلتان و گلاب‌گیری در شهر سمنان قدمتی حدود ۴۰۰ سال دارد و در آستانه فراموشی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با هدف احیای این آئین سنتی و دیرین مردم سمنان، این جشنواره به مدت هفت روز برگزار شد.

وی با بیان اینکه مراسم گلاب‌گیری یکی از آئین‌های سنتی و دیرین مردم ایران است، افزود: از مهم‌ترین اهداف این آئین، ترویج آداب بومی و محلی در سایه نشاط و همدلی است.

دبیر برگزاری جشنواره گل‌غلتان و گلاب‌گیری با اشاره به برگزاری این آئین سنتی در خانه تاریخی پورحسینی‌ها که به «خانه گردشگری سلامت» موسوم است، خاطرنشان کرد: برگزاری جشنواره‌های مختلف از نیازهای گردشگری شهر سمنان است و خانه گردشگری سلامت ظرفیت لازم برای اجرای رویدادهای مختلف را دارد.

پهلوان گفت: این آئین در سال ۱۳۸۹ خورشیدی با شماره ۱۷۷ در فهرست میراث معنوی استان سمنان ثبت شده است و در دیگر شهرهای استان نیز مراسم مشابه وجود دارد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در این جشنواره علاوه بر گلاب‌گیری و برگزاری جشن گل‌غلتان نوزاد، شعرخوانی، نقالی، شاهنامه‌خوانی و اجرای موسیقی با زبان باستانی سمنان نیز برگزار شد.

کد خبر 576569

منبع: ایمنا

کلیدواژه: مراسم گلابگیری گلاب گیری سنتی جشنواره گل غلتان سمنان نشاط شهری نشاط شهروندی آئین سنتی آداب و رسوم ایرانی بومی و محلی میراث معنوی رونق گردشگری شهر سمنان شهرداری سمنان شورای اسلامی شهر سمنان شهرهاي ايران شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق برگزاری جشنواره

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۰۵۶۵۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نوزدهمین جشنواره هنر‌های نمایشی آغاز شد

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی،  آئین افتتاحیه مرحله استانی نوزدهمین جشنواره هنر‌های نمایشی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با حضور مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان، فرمانده پایگاه بسیج ادارات، مسئولین شهرستانی، کارکنان ستادی، مربیان، هنرمندان و خانواده‌ها در محل سالن آمفی تئاتر شهید دربندی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان برگزار شد.

زهرا آب سوران در آئین افتتاحیه این جشنواره با تقدیر و تشکر از همه‌ی دست اندرکاران این جشنواره گفت: آذربایجان غربی ماه‌ها قبل آمادگی برگزاری این جشنواره را داشت که سرانجام امروز با برگزاری آئین افتتاحیه این جشنواره برگزار می‌شود.

دیگر خبرها

  • (تصاویر) جشنواره گل و گلاب‌گیری میمند
  • نوزدهمین جشنواره هنر‌های نمایشی آغاز شد
  • امیریه دامغان میزبان پانزدهمین جشنواره گل غلتان نوزادان می شود
  • ویدیو/ آیین بیل‌گردانی؛ سنتی ۲‌ هزار ساله برای قدردانی از آب
  • آئینی سنتی که همه ساله با اجرای آن باران می‌بارد
  • بیل گردانی نمادی از آیین‌های تمدنی کشور
  • جشنواره‌ای با عطر و بوی گل محمدی
  • مراسم گرامی داشت مقام آیت‌الله ترابی برگزار شد
  • استقبال پرشور یزدی‌ها از آیین احیای سنت گلاب‌گیری باغ جهانی دولت‌آباد
  • آئین آغاز ساخت پایگاه سلامت شهدای کهنه دژ برگزار شد