Web Analytics Made Easy - Statcounter

معاون وزیر صمت و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران گفت: از آغاز دولت سیزدهم یک هزار و ۳۲۰ واحد تولیدی و صنعتی راکد در کشور احیا شده که در مجموع ۴۰ هزار شغل جدید از بابت احیای این واحد‌ها ایجاد شده است.

به گزارش بازارنیوز از روابط عمومی اداره کل صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی، علی رسولیان با بیان اینکه برنامه امسال دولت احیای دو هزار واحد است، اظهار کرد: در پایان سال گذشته تعداد واحد‌های راکد کشور به میزان ۱۵ درصد کاهش یافته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی با اشاره به اینکه واحد‌های راکد کشور در سال گذشته شناسایی و در ۶۰ حوزه، یک عارضه یابی اولیه از این واحد‌ها انجام شد، افزود: در این راستا ۱۲ هزار و ۶۷ واحد راکد در سطح کشور شناسایی شده است.

رسولیان اضافه کرد: از سوی دیگر از برنامه‌های دولت، شناسایی واحد‌هایی است که زیر ظرفیت ۵۰ درصدی فعالیت دارند که در این بخش نیز سه هزار و ۳۰۰ واحد شناسایی شده البته هدف‌گذاری بر مبنای وضعیت بازار، قابل رقابت در زنجیره تولید کالا و صادراتی بودن، است.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت، رییس هیئت مدیره و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران، گفت: با بانک‌ها تفاهمنامه‌ای امضا و مبالغی برای احیای این واحد‌ها به ویژه واحد‌های کوچک پرداخت می‌شود.

به گفته وی، چون بیش از ۹۳ درصد واحد‌هایی که در درون شهرک‌های صنعتی قرار دارند واحد‌های کوچک یا متوسط بوده و زیر ۱۰۰ نفر کارگر دارند بنابراین این واحد‌ها توسط دولت تامین مالی می‌شوند.

وی ادامه داد: اولویت امسال دولت، کمک بلاعوض ۴۰۰ میلیارد تومانی به استان‌های محروم است که آذربایجان‌غربی نیز جزو این استان‌هاست، این کمک‌ها برای تامین زیرساخت‌های شهرک‌های صنعتی پرداخت می‌شود.

رسولیان تاکید کرد: در رابطه با توسعه شهرک‌های صنعتی در کشور، یک آمایش سرزمینی توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت انجام شده است که در این رابطه شهرستان‌های کشور در چند دسته مورد بررسی قرار گرفته‌اند.

وی یادآور شد: همچنین متناسب با ظرفیت‌های هر منطقه، نوع توسعه شهرک‌ها و تسهیلاتی که دولت می‌دهد متفاوت است و بنابراین کمک مالی دولت، بیشتر به برخی شهرستان‌های محروم کشور است.

رییس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران، گفت: در این راستا از منابع داخلی دولت به این شهرستان‌ها کمک شده و برای مثال به استانی مانند آذربایجان غربی در تامین زیرساخت‌ها کمک بلاعوض می‌شود.

رسولیان بیان کرد: نظر دولت برای تخصیص کمک‌های بلاعوض در سال جاری به استان‌های مرزی و محروم است تا بتوانند متناسب با استان‌های بزرگ توسعه یافته و در راستای عدالت در توسعه برنامه‌های خود را اجرایی کنند. در این رابطه نیز امسال نزدیک به ۴۰۰ میلیارد تومان به این استان‌ها کمک می‌شود.

وی افزود: توسعه ۱۵۰ هکتاری شهرک‌ها و نواحی صنعتی آذربایجان‌غربی قطعی است، اما تا ۳۰۰ هکتار نیز قابل پیش‌بینی است تا شهرک‌ها و نواحی صنعتی خود را توسعه دهند.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهار کرد: با توجه به اینکه نامگذاری شعار سال از محضر رهبر معظم انقلاب اسلامی در رابطه با تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین است، لذا برخی شهرک‌های فناور جدید در کشور برای استقرار شرکت‌های دانش‌بنیان اضافه می‌گردد؛ علاوه بر آن، چهار شهرک مجوز آغاز فعالیت دارند تا مجموع شهرک‌های فناور به ۱۰ شهرک برسد.

رسولیان تاکید کرد: اهتمام دولت در سال جاری یرای ایجاد شرکت‌های دانش‌بنیان در شهر‌های بزرگ و شهرک‌های حاشیه شهر‌ها به ویژه در مناطق تقاضامحور است و اگر فضای خالی وجود داشته باشد اولویت واگذاری به شرکت‌های دانش‌بنیان است.

وی با اشاره به اینکه نوع واگذاری بین شرکت‌های دانش‌بنیان و سایر شرکت‌ها متفاوت است، گفت: در این رابطه نیز درصد نقدی حق ارائه خدمات به شرکت‌های دانش‌بنیان بسیار پایین و کمتر از ۱۰ درصد بوده و در اقساط طولانی مدت به آن‌ها واگذار می‌شود.



/ ایرنا

برچسب ها: احیای واحد‌های صنعتی ، واحد‌های صنعتی راکد ، شهرک‌های صنعتی لینک کوتاه خبر: bzna.ir/000RSv

منبع: بازار نیوز

کلیدواژه: احیای واحد های صنعتی واحد های صنعتی راکد شهرک های صنعتی شرکت های دانش بنیان آذربایجان غربی شهرک های صنعتی معدن و تجارت واحد ها استان ها شرکت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت bazarnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بازار نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۰۵۶۵۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توقف فعالیت ۲۸ واحد صنعتی متخلف در شهرک صنعتی اشتهارد

مجید درگی در گفت وگو با خبرنگار مهر در رابطه با پیگیری فاضلاب شهرک صنعتی اشتهارد و اینکه آیا پرونده قضایی در این خصوص تشکیل شده یا خیر گفت: در سفر دوم رئیس جمهور به البرز، رئیس سازمان محیط زیست به عنوان نماینده ویژه رئیس جمهور به اشتهارد سفر و از شهرک صنعتی اشتهارد، تصفیه خانه مرکزی و خروجی پساب آن به زهکش کشاورزی بازدید کرد.

وی ادامه داد: همچنین یک بازدید سرزده و از پیش تعیین نشده نیز از شهرک چرم سازی بوئین زهرا انجام و ماحصل این بازدیدها منجر به صدور دستورات ویژه و تعیین مهلتی شد که تا پایان سال باید حتماً و الزاماً پساب صنعتی به حد استاندارد برسد، در غیر این صورت از ورود آن به زهکش کشاورزی جلوگیری شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان البرز بیان کرد: در طول مهلت سه ماهه اقدامات بسیار خوبی انجام و با ورود دادستان مرکز استان جلسه ویژه ای در شهرک صنعتی اشتهارد با حضور مسوولان استانی و شهرستانی، رئیس دادگستری و دادستان شهرستان اشتهارد تشکیل و این دستورات به صورت ویژه پیگیری و تاکید شد که این موارد توسط شهرستان اجرایی شود، در غیر این صورت برخوردهای لازم صورت می گیرد.

درگی اظهار کرد: طی دو سال گذشته اداره کل محیط زیست استان، مسئله اشتهارد را به عنوان یک مورد اساسی در دستور کار خود داشت تا این معضل ۳۰ ساله مردم اشتهارد حل شود. خروج روزی چهار هزار مترمکعب پساب صنعتی از تصفیه خانه به داخل زهکش و ورود آن به رودخانه شور مشکلات عدیده ای هم برای شهروندان و هم برای استان های تهران و قم ایجاد کرده تا جایی که این رودخانه تبدیل به آلوده ترین رودخانه کشور شده بود.

شناسایی واحدهای آلاینده اشتهارد با پایش های شبانه

وی افزود: وجود آلاینده هایی که هوای شهرستان اشتهارد را آلوده کرده موجب نارضایتی مردم و ایجاد مشکلات تنفسی و حتی در بعضی از موارد بروز ناراحتی های پوستی و این موضوع موجب شد که مساله اشتهارد اولویت اصلی مدیریت استان قرار گیرد. با پایش های شبانه در یک فرآیند سه الی چهار ماهه واحدهای آلاینده این شهرستان شناسایی شدند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان البرز خاطرنشان کرد: حدود ۱۵۰ واحد صنعتی در اشتهارد وجود دارد که ملزم هستند پساب خروجی خود را قبل از ورود به شبکه فاضلاب شهرک تصفیه کنند. در این راستا ابتدا باید پیش تصفیه انجام شود و بعد فاضلاب را به سمت تصفیه خانه شهرک هدایت کنند که اینکار انجام نمی شد.

درگی متذکر شد: اکثر این واحدها یا پیش تصفیه نداشتند یا غیر فعال بودند. با اخطارهای لازم و همکاری فرماندار شهرستان، تشکیل شورای تامین و حمایت دستگاه قضایی این واحدها ملزم شدند که پیش تصفیه های خود را دایر کنند. در طول دو سال گذشته تعداد قابل توجهی از این پیش تصفیه ها ساخته شده یا اگر ساخته شده بودند، فعال شدند و در مدار قرار گرفتند؛ تعدادی هم در حال رفع مشکل هستند.

وی بیان کرد: مشکل اساسی دیگر مسئله فیلترها و فیلتراسیون هوا و خروجی هوا بود. تعداد قابل توجهی از واحدها مسائل زیست محیطی را رعایت نمی کردند که اخطاریه های لازم برای آنها صادر شد. در مجموع ۲۰۱ پرونده قضایی در شهرستان اشتهارد تشکیل دادیم و فعالیت ۲۸ واحد با دستور قضایی متوقف شد زیرا هیچ گونه اقدامی برای بهبود شرایط انجام ندادند.

کاهش میزان COD پساب خروجی تصفیه خانه شهرک صنعتی اشتهارد

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان البرز اذعان کرد: طبق آخرین نمونه برداری که از پساب خروجی تصفیه خانه شهرک صنعتی انجام داده ایم شرایط بسیار بهتر شده و میزان COD که در گذشته بالای ۲۰ هزار و تقریباً ۲۰۰ برابر حد مجاز بود، در آخرین نمونه برداری به زیر ۸۰۰ رسیده که اتفاق بسیار شگفت انگیزی به شمار می رود.

وی افزود: ادامه این روند در هفته های آینده می تواند خروجی تصفیه خانه شهرک صنعتی را به حد استاندارد و میزان COD را به ۲۰۰ برساند و با ادامه این مسیر، معضل ۳۰ ساله حل شود. در بحث هوا هم اقدامات موثری انجام شده است. بعضاً کارخانه هایی برای اصلاح سیستم خروجی هوا ده ها میلیارد تومان هزینه کردند که قطعاً با راه اندازی این سیستم ها در تابستان پیش رو مردم اشتهارد شرایط هوایی بهتری را تجربه می کنند.

درگی در پاسخ به سوالی در خصوص تخریب محیط زیست در اجرای پروژه بزرگراه شمالی و پیگیری تخلفات این پروژه گفت: مساله آزادراه یک پروژه ملی است که با مصوبه هیات دولت در دهه ۷۰ آغاز شده و اجرای آن بیش از ۳۰ سال طول کشیده و به دلیل عدم رعایت ملاحظات زیست محیطی تخریب بسیاری در مسیر خود ایجاد کرده است.

تعامل اداره کل محیط زیست با شرکت آزادراه شمالی

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان البرز افزود: خصوصاً اینکه از دل منطقه حفاظت شده و منطقه امن زیستگاه حیات وحش ما عبور و آسیب جدی به محیط زیست وارد کرده است. ما رویکرد خود را در این دو سال اخیر تغییر داده و در یک رویکرد تعاملی با شرکت آزادراه به سمتی رفتیم تا بتوانیم مانع آسیب های بعدی شویم و بخشی از تخریب های ایجاد شده را جبران کنیم.

وی ادامه داد: برای اولین بار این پروژه در شورای عالی حفاظت محیط زیست کشور مطرح شد. با توجه به اینکه مردمی که از این آزادراه استفاده می کنند نیازمند بهره مندی از مراکز خدماتی هستند، مجوز مربوطه توسط این سازمان صادر و شرایطی برای این مجوز در نظر گرفته و به شرکت آزادراه اعلام شد و این مجموعه نیز به دنبال اجرای این ملاحظات زیست محیطی و شرایطی که سازمان محیط زیست به آنها اعلام کرده هستند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان البرز تاکید کرد: من مطمئن هستم با این روند و تعامل جدیدی که بین سازمان و شرکت آزادراه صورت گرفته قطعاً و یقیناً اتفاقات خوبی خواهد افتاد که می تواند این آسیب ها را اگر از بین نبرد به حداقل ممکن برساند.

کد خبر 6093755

دیگر خبرها

  • شهرک صنفی بازیافت ضایعات در همدان ایجاد می‌شود
  • احیای ۲۳۹ واحد راکد کشاورزی در لرستان
  • احداث شهرک‌های مسکونی کارگری در مجاورت مجتمع‌های صنعتی را دنبال می‌کنیم
  • توقف فعالیت ۲۸ واحد صنعتی متخلف در شهرک صنعتی اشتهارد
  • احیای واحدهای راکد در آذربایجان‌غربی
  • ۸۳ درصد اشتغال صنعتی در نیشابور مربوط به ۱۰ واحد بزرگ است
  • ایجاد یک میلیون و ۲۰۰ هزار فرصت شغلی در سال گذشته/ تلاش برای احیای واحدی‌های راکد
  • یک‌هزار و ۷۰۰ واحد بهره‌بردار در شهرک‌های صنعتی قم فعال هستند
  • رویداد صدرا با حضور ۳۱ شرکت صنعتی در دانشگاه آزاد دزفول گشایش یافت
  • اتصال ۳۴۲ واحد صنعتی تازه همدان به شبکه گاز کشور