Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-05-02@03:15:39 GMT

عدم توانایی افغانستان برای پرداخت پول واردات برق

تاریخ انتشار: ۱ خرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۰۵۶۸۵۴

عدم توانایی افغانستان برای پرداخت پول واردات برق

ازبکستان و تاجیکستان نمی‌توانند طلب ۱۰۰ میلیون دلاری خود از افغانستان برای عرضه برق به این کشور را وصول کنند، چون کابل توانایی انتقال پول به خارج از مرزهای خود را ندارد. - اخبار اقتصادی -

به‌گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از اویل پرایس، تحریم‌های بین‌المللی علیه دولت طالبان در افغانستان به جیب همسایگان این کشور در آسیای مرکزی هم آسیب رسانده‌است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ازبکستان و تاجیکستان نمی‌توانند طلب 100 میلیون دلاری خود از افغانستان برای عرضه برق به این کشور را وصول کنند، چون کابل توانایی انتقال پول به خارج از مرزهای خود را ندارد.
افغانستان بیش‌از 80 درصد از برق مورد نیاز خود را به ارزش سالانه 220 میلیون دلار وارد می‌کند. ازبکستان بزرگ‌ترین عرضه‌کننده برق به افغانستان است. حدود نیمی از برق وارداتی به افغانستان در سال جاری میلادی از ازبکستان و بقیه آن از تاجیکستان صورت‌گرفته است.

هر دوی این کشورها قبل‌از به قدرت رسیدن طالبان قراردادهای بلندمدت عرضه برق با افغانستان بسته‌اند که سالانه تنظیم می‌شود.

آغاز استخراج نفت خام در شمال افغانستان500 هزار شغل در افغانستان با روی کار آمدن طالبان از دست‌ رفت

ازبکستان یک قرارداد 100 میلیون‌دلاری برای عرضه‌ 2 میلیارد کیلووات ساعت برق به افغانستان در سال جاری میلادی دارد. تاجیکستان هم متعهد شده 1.5 میلیارد کیلووات ساعت برق به ارزش 69 میلیون دلار به این کشور صادر کند.

اما مشخص نیست این کشورها چه زمانی می‌توانند پول خود را دریافت کنند.

برنامه توسعه سازمان ملل هشدار داده هرگونه توقف عرضه برق به افغانستان از سوی آسیای مرکزی 10 میلیون نفر را در این کشور در خاموشی نگه می‌دارد.

برخی مقامات افغانستان جنگ اوکراین را به‌خاطر پیچیدگی‌هایی که در فرآیندهای مالی همسایگان افغانستان به وجود آورده مسئول این بحران می‌دانند. اما تحریم‌های طالبان و مشکلات مربوط به کمبود شدید درآمد دولت هم بی‌تقصیر نبوده است.

برنامه توسعه سازمان ملل در سال گذشته صورت‌حساب‌های پرداخت‌نشده برق افغانستان را مستقیماً با مسدود شدن سرمایه‌های این کشور و کاهش کمک‌های بین‌المللی پس‌ از روی کار آمدن طالبان مرتبط دانست.

به‌این‌ترتیب ازبکستان از جامعه بین‌الملل خواسته سرمایه‌های افغانستان را آزاد کنند تا به کاهش بحران بشردوستانه در این کشور کمک شود.

انتهای پیام/66

 

منبع: تسنیم

کلیدواژه: عرضه برق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۰۵۶۸۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طالبان: دخالت در امور داخلی خود را نمی پذیریم

 
به گزارش تابناک به نقل از تسنیم، «ذبیح الله مجاهد» سخنگوی حکومت طالبان در واکنش به اظهارات مقامات روسیه مبنی بر اینکه به‌رسمیت شناختن کابل به تشکیل حکومت فراگیر بستگی دارد، تاکید کرد: حکومت کنونی افغانستان فراگیر است.

«میخاییل گالوزین» معاون وزارت خارجه روسیه پیش‌تر با تأکید بر لزوم ایجاد حکومت فراگیر در افغانستان گفته بود: حکومت فراگیر مستلزم این است که نمایندگان همه اقوام، مذاهب و جریان‌های سیاسی افغانستان در آن حضور داشته باشند.

سخنگوی حکومت طالبان به «آمو» گفته است حکومت ایجاد شده توسط طالبان به باور وی «فراگیر» است.

حدود یک هفته پیش نیز «سراج‌الدین حقانی» وزیر کشور حکومت طالبان در دیدار با هیئتی از افغان‌های مقیم خارج درباره درخواست‌ها جهت تشکیل حکومت فراگیر گفته بود: جهان باید درک کند که افغانستان یک کشور مستقل است. افغانستان همانطور که در امور داخلی کشورهای دیگر دخالت نمی‌کند، این را هم نمی‌پذیرد که دیگران مداخله کنند.

چندی قبل نیز ذبیح الله مجاهد در واکنش به خواسته سران کشورهای آسیای مرکزی و آلمان درباره حکومت فراگیر گفته بود حقوق زنان و حکومت فراگیر در این کشور تأمین است و این موضوع داخلی است.

وی افزود: «کابینه حکومت افغانستان متشکل از همه اقوام است، نمایندگان همه اقوام در این نظام حضور دارند و از جمله زنان حقوق تمام افغان‌ها در کشور تأمین است».

 منبع: تسنیم

دیگر خبرها

  • طالبان خواستار افزایش همکاری‌های تجاری با ازبکستان شد
  • امضای قرارداد صادراتی ازبکستان با تجار افغانستانی
  • ترافیک خارجی در اتاق تجارت
  • مناقشه آبی ایران و افغانستان وارد فاز جدیدی شد
  • تغییرات اقلیمی افغانستان را تهدید می کند
  • طالبان افغانستان برای جذب توریست خارجی دست به کار شده‌اند
  • طالبان افغانستان برای جذب توریست خارجی دست به کار شده اند
  • حکومت افغانستان فراگیر است
  • طالبان: دخالت در امور داخلی خود را نمی پذیریم
  • کابل خطاب به مسکو: حکومت افغانستان فراگیر است