Web Analytics Made Easy - Statcounter

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان سرطان روده را سومین و چهارمین سرطان شایع در مردان و زنان ایرانی دانست و گفت: باتوجه به جمعیت پنج میلیون نفری اصفهان انتظار بروز سالانه ۶۰۰ مورد جدید در این استان وجود دارد، سن شروع غربالگری درافراد باخطر متوسط از ۵۰ سالگی و در افراد چاق یا دیابتی ۴۵ سالگی است.

الهام تابش در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: سرطان روده بزرگ یکی از سرطان‌های شایع دستگاه گوارش است که در ایران در مردان و زنان ایرانی سومین و چهارمین سرطان شایع به شمار می‌آید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به اینکه بروز سرطان روده بزرگ در مردان همه مناطق و گروهای سنی جهان، بیش از زنان است، افزود: این مشکل با بالا رفتن سن افزایش می‌یابد هرچند در سال‌های اخیر در افراد جوان‌تر نیز بیش از قبل دیده می‌شود.

این فوق تخصص بیماری‌های گوارش و کبد بزرگسالان مصرف سیگار، اضافه وزن، مصرف زیاد گوشت قرمز و الکل، مصرف کم میوه، سبزیجات، فیبر و کلسیم رژیم غذایی و عدم تحرک را از مهم‌ترین عوامل خطر برای ایجاد این بیماری دانست و گفت: این موارد در شمار ریسک فاکتورهای قابل اصلاح هستند اما مواردی مانند سن بالا، جنسیت مرد، سابقه فامیلی مثبت سرطان، پولیپ و بیماری التهابی روده جزو موارد غیرقابل اصلاح هستند.

سرطان روده با روش‌های غربالگری قابل پیشگیری است

وی میزان بروز این سرطان در ایران ۱۲ در ۱۰۰ هزار نفر اعلام کرد و افزود: با توجه به جمعیت پنج میلیون نفری اصفهان انتظار بروز سالانه ۶۰۰ مورد جدید در این استان وجود دارد.

تابش با اشاره به اینکه سرطان روده با استفاده از روش‌های غربالگری تا حدودی قابل پیشگیری است، تصریح کرد: پولیپ‌ها به دنبال رشد غیرعادی مخاط روده ایجاد می‌شوند که در مدت پنج تا ۱۰ سال می‌توانند به سرطان روده تبدیل شوند اما با غربالگری و شناسایی زودرس این ضایعات و خارج کردن آنها می‌توان از ابتلاء به سرطان روده جلوگیری کرد.

وی سن شروع غربالگری در افراد با خطر متوسط را از ۵۰ سالگی و در افراد چاق یا دیابتی ۴۵ سالگی اعلام کرد و افزود: به تازگی تعدادی از گایدلاین‌ها سن شروع غربالگری را برای همه افراد با خطر متوسط ۴۵ سال پیشنهاد دادند.

آزمایش‌های لازم برای تأیید سرطان روده بزرگ

استادیار و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان انجام غربالگری در افراد با ریسک متوسط را به دو روش آزمایشات مبتنی بر مدفوع (تست فیت) و بررسی مستقیم به وسیله کولونوسکوپی بیان کرد و گفت: کولونوسکوپی با توجه به بررسی مستقیم روده بهترین روش تشخیصی است، در صورت عادی بودن کولونوسکوپی و نداشتن سابقه فامیلی این آزمایش هر ۱۰ سال تکرار می‌شود اما در صورت وجود پولیپ پس از خارج کردن با توجه به تعداد، اندازه و نوع پولیپ زمان تکرار کولونوسکوپی از شش ماه تا پنج سال بعد متفاوت است.

وی بهترین جایگزین کولونوسکوپی را تست ایمونوشیمیایی مدفوع (فیت) دانست و خاطرنشان کرد: این شیوه باید هر یک تا دو سال یک بار انجام شود و در صورت مثبت بودن تست، کولونوسکوپی در طی سه ماه از گزارش باید انجام شود ولی تکرار تست مثبت به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود.

تابش با اشاره به آغاز غربالگری سرطان روده بزرگ از سال ۱۳۹۵ تحت برنامه کشوری در اصفهان، اظهار کرد: این طرح همچنان ادامه دارد و به صورت رایگان در مراکز بهداشتی سراسر استان تست فیت برای افراد با سن بیشتر از ۵۰ سال انجام می‌شود بنابراین با توجه به امکان پیشگیری از این سرطان همه افراد جهت غربالگری به مراکز مربوط مراجعه کنند.

کد خبر 576629

منبع: ایمنا

کلیدواژه: سرطان روده بزرگ علائم سرطان روده روش های تشخیص سرطان روده درمان سرطان سرطان سلول های سرطانی بیماری سرطان تشخیص سرطان انواع سرطان علایم سرطان دستگاه گوارش اعضای هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق سرطان روده بزرگ ۵۰ سال

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۰۵۷۹۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۵ درصد جرایم رانندگی اشتباه ارسال می‌شود/ دو علت بروز خطا

به گزارش خبرگزاری مهر، سردار تیمور حسینی اظهار داشت: دو موضوع باعث اشتباه ارسال شدن جرایم رانندگی است؛ یک، موضوع کیفیت دوربین‌ها و دو، دستکاری ارقام پلاک خودرو توسط برخی از رانندگان است.

وی افزود: این دو عامل باعث شده است ۵ درصد جرایم رانندگی اشتباهی برای افراد ارسال شود که برای پاک کردن این جرایم اشتباه، افراد به مراکز پلیس راهور مراجعه کنند.

حسینی بیان کرد: البته سامانه رسیدگی غیرحضوری یا اینترنتی به اعتراضات در دست آماده‌سازی است و امیدواریم به‌زودی یعنی در سال ۱۴۰۳ بتوانیم این سامانه را معرفی و رونمایی کنیم تا دیگر برای اعتراض به تخلفات رانندگی نیاز به مراجعه حضوری نباشد.

رئیس پلیس راهور در پایان گفت: در سال گذشته ۱۵۷ میلیون جریمه برای رانندگان متخلف صادر شده است.

کد خبر 6092109

دیگر خبرها

  • وقتی که قولنج خبر از ابتلا به سرطان می‌دهد
  • تشخیص سه سرطان خطرناک فقط با یک نمونه خون + فیلم
  • مصرف الکل‌های سمی در هر اندازه‌ای خطرناک است
  • نیچر: یک کشف مهم درباره سرطان روده بزرگ که به دهان مربوط می شود
  • الکل‌های دست‌ساز و قاچاق زمینه‌ساز بروز مسمومیت
  • مصرف الکل های سمی در هر اندازه ای خطرناک است
  • دستگاه غربالگری سرطان سینه با قیمت کمتر ساخته شد
  • دستگاهی برای غربالگری سرطان سینه با قیمت کم‌تر ساخته شد
  • ۵ درصد جرایم رانندگی اشتباه ارسال می‌شود/ دو علت بروز خطا
  • غربالگری و تشخیص زودهنگام ۶ نوع سرطان با محصول ایرانی جدید