Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تقریب»
2024-05-02@04:55:02 GMT

پیام وزیر ارشاد به مناسبت بزرگداشت ملاصدرا

تاریخ انتشار: ۱ خرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۰۵۸۱۸۱

پیام وزیر ارشاد به مناسبت بزرگداشت ملاصدرا

به گزارش حوزه فرهنگ و هنر خبرگزاری تقریب، در متن پیام محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، به مناسبت بزرگداشت «ملاصدرا» آمده است:

طلیعه خرداد در گاه‌شمار ایران اسلامی روز بزرگداشت صدرالمتألهین شیرازی، ملاصدرا است؛ فیلسوف و دانشمند بزرگی که رشحات ناب فکری و قلمی او با گذشت چهارصد سال همچنان تشنگان دانش و جویندگان طریق معرفت را سیراب می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



صدرالدین محمد ابن ابراهیم شیرازى ملقب به صدرالمتالهین، پایه گذار مکتب فلسفی «حکمت متعالیه» به عنوان سومین مکتب مهم فلسفی در جهان اسلام است. فیلسوفی که اندیشه‌اش پیوندگاه فلسفه مشاء و اشراق و کلام و عرفان اسلامی است. اگر حکمت و معرفت اسلامی را به رودخانه‌ای خروشان تشبیه کنیم؛ این رودخانه از فارابی و ابن سینا هستی یافته و با سهروردی، ابن عربی، میرداماد و شیخ بهایی سیراب گشته است. اما با صدرالدین شیرازی قوام پیدا کرده است. حکیمی که نامش به شایستگی بر سراپرده حکمت اسلامی می‌درخشد و حقیقتاً باید او را نگین حکمت ایران نامید.

ملاصدرا فیلسوفی است که قلم و زبانش دروازه‌ای است به سوی کرسی‌های بحث و درس و نقد و آزاداندیشی. نقش ممتاز صدرالمتالهین در تاریخ فلسفه اسلامی آن است که عقل و شهود و وحی را در هم می‌آمیزد، از دریای بی‌کران معارف الهی و قرآن کریم بهره می‌برد و نظریات فلسفی خود را با آیات این کتاب آسمانی محک می زند.

بی‌تردید فلسفۀ اسلامی به‌ویژه در اسلوب و محتوای حکمت صدرایی، دروازه‌ پرداختن به فرهنگ امروز ماست. روشن است که در هر فرهنگی، نبود انسجام معرفتى مساوی با غیبت انسجام فرهنگى است و در فقدان انسجام فرهنگى، پویایى فرهنگى رخ نخواهد داد و آن فرهنگ، ره به زوال خواهد برد. از این منظر، نقش ویژه ملاصدرا در بعد معرفتى، که همانا انسجام بخشی به فرهنگ ایران پس از اسلام بوده است، اهمیتی دوچندان می‌یابد.

امید آن که با برنامه‌ریزی بهتر بتوانیم فضای شناخت حکمایی چون ملاصدرا را از سطح نخبگانی به فضای فهم عمومی سوق دهیم و آن را مردمی‌تر کنیم تا آحاد معرفت جوی جامعه به ویژه نسل جوان با مبانی و بنیان‌های فکری عالمان عاملی چون صدرالمتالهین بهتر و بیشتر آشنا شوند.

انتهای پیام/

منبع: تقریب

کلیدواژه: اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.taghribnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تقریب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۰۵۸۱۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بزرگداشت معلم تکریم سنت‌های پسندیده خدا و تعظیم علم و معرفت است

فاطمه بنی فاطمه در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: درک جایگاه و نقش معلم به عنوان مهم‌ترین رکن تأمین سلامت و تعالی آحاد جامعه و عامل تعیین کننده در مسیر رشد و پیشرفت کشور بر کسی پوشیده نیست.

وی به جایگاه معلمان در تربیت نسل ها اشاره کرد و گفت: جایگاه معلمان جایگاهی مقدس، ارزشمند و آرمانی است و آنان که در این مسیر به هدایت نسل جوان مشغولند، انسان هایی والا مقام هستند تا جایی که نقش آنان را با پیامبران برابر دانسته اند.

بنی فاطمه بیان کرد: ۱۲ اردیبهشت ماه، روز معلم و سالروز شهادت شهید عرصه علم و اندیشه، استاد آیت ا… مرتضی مطهری، فرصتی ارزشمند برای پاسداشت مقام انسان هایی است که راستی، درستی، صبوری، اخلاق، پاکدستی، خردورزی، دیانت و آزاداندیشی باور و مرام دیرینه آنان است معلمین گرانقدری که تعهد و عشق آنان در آموزش و هدایت دانش آموزان زبانزد است و اعتماد خانواده ها به این قشر، آرامش جامعه را رقم زده است.

مدیر آموزش و پرورش مشگین شهر فرا رسیدن روز معلم را به همه معلمان تبریک گفت و تصریح کرد: صمیمانه ترین درود های خود را نثار جامعه فرهیخته فرهنگیان شهرستان مشگین شهر می‌نمایم. امیدواریم همواره در پرتو عنایات حق تعالی و با تاسی از منویات مقام معظم رهبری، همچون گذشته در راستای ارتقاء علمی، فرهنگی و اخلاقی آینده سازان این مرز و بوم و تربیت نیروهای توانمند و متعهد، کوشا و پویا باشید.

کد خبر 6093688

دیگر خبرها

  • از توجه ویژه به توسعه روابط فرهنگی با همسایگان تا طرح مسئله غزه در اجلاس باکو
  • توجه ویژه به توسعه روابط فرهنگی با همسایگان تا طرح مسئله غزه در اجلاس باکو
  • بزرگداشت معلم تکریم سنت‌های پسندیده خدا و تعظیم علم و معرفت است
  • دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور تغییر کرد
  • پیام تبریک فرمانده سپاه لرستان به مناسبت روز معلم
  • انتخاب عاطفه خادمی به عنوان دبیر جدید شورای فرهنگ عمومی کشور
  • پیام نماینده ولی فقیه در لرستان به مناسبت روز معلم و کارگر
  • حمایت وزیر فرهنگ‌وارشاد اسلامی از طنزپردازان و رسانه‌های فعال این حوزه
  • جلائی‌پور، استاد دانشگاه: برای عملیات «وعدهٔ صادق» به قدر کافی پیوست‌های دیپلماتیک و مربوط به سیاست داخلی و اقتصاد تمهید و عملیاتی نشده/ به جای انسجام داخلی و افزایش همبستگی ملی و رضایت عمومی شهروندان، شاهد تجدید طرح گشت ارشاد بوده‌ایم
  • پیام امیرعبداللهیان به مناسبت «روز ملی خلیج فارس»