Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-04-26@12:20:50 GMT

علائم کرونا طولانی‌ مدت که شب‌ها پدیدار می‌شود

تاریخ انتشار: ۱ خرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۰۵۸۵۵۷

علائم کرونا طولانی‌ مدت که شب‌ها پدیدار می‌شود

افراد مبتلا به کرونای طولانی‌مدت ممکن است دچار اختلالات خواب و اختلال ریتم شبانه‌روزی شوند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، محققان همواره در حال بررسی تأثیرات طولانی‌مدت بیماری کووید -۱۹ هستند. هنوز دلیل قطعی بروز این مشکل مشخص نشده است، اما برخی متخصصان آن را به وجود اتوآنتی‌بادی‌های خاص نسبت می‌دهند. اتوآنتی‌بادی، آنتی‌بادی‌هایی هستند که بافت‌ها و اندام‌های بدن فرد را به اشتباه مورد هدف قرار می‌دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

البته برخی دیگر باور دارند که دلیل بروز کرونای طولانی‌مدت وجود بار ویروسی بالا در بدن بیماران است. صرف‌نظر از نظریه‌هایی که ارائه شده است؛ کرونای طولانی‌مدت در نهایت به شرایطی تبدیل شده است که ممکن است هفته‌ها یا حتی ماه‌ها بر بدن فرد تأثیر بگذارد.

کرونای طولانی‌مدت چیست؟

گاهی اوقات ممکن است افراد حتی پس از بهبود یافتن از بیماری کووید -۱۹ تا هفته‌ها یا حتی ماه‌ها درگیر علائم بیماری باشد، در این شرایط فرد به کرونای طولانی مدت مبتلا شده است. علائم طولانی مدت این بیماری ممکن است فعالیت‌های روزانه فرد را تحت تأثیر قرار دهد. گزارش‌های ارائه شده نشان می‌دهد که تقریباً ۸۰ درصد افرادی که به کرونای خفیف مبتلا می‌شوند، پس از گذشت دو هفته یا بیشتر بهبود پیدا می‌کنند، دیگر افراد نوع شدید بیماری کووید -۱۹ را تجربه می‌کنند؛ این افراد به سه تا شش هفته زمان برای بهبودی نیاز دارند. متخصصان معتقدند که علائم کرونای طولانی مدت شامل خستگی، درد عضلات، مه مغزی، مشکلات تنفسی و تنگی نفس می‌شود.

افراد مبتلا به کرونای طولانی‌مدت شب‌ها چه علائمی را تجربه می‌کنند؟

متخصصان اعلام کرده‌اند که دیگر نشانه کرونای طولانی‌مدت مشکلات خواب یا بی‌خوابی است. اختلالات خواب و اختلالات ریتم شبانه‌روزی جزو شایع‌ترین علائم بیماری کووید -۱۹ در نظر گرفته شده است. اختلالات ریتم شبانه‌روزی زمانی رخ می‌دهد که ساعت درونی بدن به هم می‌ریزد و باعث بروز مشکلات به خواب رفتن و بیدار شدن در زمان مشخص شده می‌شود. افراد مبتلا به اختلال ریتم شبانه‌روزی زمانی که باید خواب باشند، بیدار هستند و برعکس.

کرونا سومنیا (Coronasomnia) چیست؟

کرونا سومنیا به شرایطی اطلاق می‌شود که فرد بهبود یافته از بیماری کووید -۱۹ با مشکلات خواب مواجه می‌شود. نتایج مطالعه منتشر شده در مجله Clinical Sleep Medicine نشان می‌دهد که تقریباً ۴۰ درصد افراد در دوران همه‌گیری کرونا دچار اختلالات خواب شده‌اند، این اتفاق به دلیل استرس، اضطراب و دیگر مشکلات سلامت روان مرتبط با بیماری همه‌گیر رخ می‌دهد. متخصصان معتقدند که کاهش استرس و اضطراب بهترین روش برای مهار کردن اختلالات خواب مرتبط با بیماری کووید -۱۹ است.

کد خبر 576724

منبع: ایمنا

کلیدواژه: ویروس کرونا کرونا ویروس کرونا ابتلا به کرونا شیوع کرونا پیشگیری از کرونا آخرین اخبار کرونا آخرین اخبار ویروس کرونا کووید ۱۹ شیوع بیماری کووید۱۹ واکسن کووید ۱۹ مبتلا به کووید ۱۹ مبتلایان به کووید ۱۹ تشخیص کووید ۱۹ پاندمی کووید 19 آغاز واکسیناسیون کووید ۱۹ علائم کرونای طولانی مدت کرونای طولانی مدت کرونا طولانی اختلالات خواب شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق کرونای طولانی مدت ریتم شبانه روزی اختلالات خواب بیماری کووید

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۰۵۸۵۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بیماری‌های خودایمنی که باعث ریزش مو می‌شوند

آفتاب‌‌نیوز :

دلیل مشکل ریزش مو فقط به افزایش سن محدود نیست، بلکه عوامل مختلفی مانند ژنتیک، هورمون‌ها، دارو‌های مصرفی و انتخاب‌های سبک زندگی می‌توانند در به‌وجود آمدن آن نقش داشته باشند. بیماری‌های خودایمنی هم یکی از دلایل ابتلا به ریزش مو هستند که معمولا کمتر کسی به آن‌ها توجه می‌کند. 

در ادامه با مهم‌ترین و مشهورترین بیماری‌های خودایمنی که با ریزش مو در ارتباط هستند، آشنا خواهیم شد. 

آلوپسی آره‌آتا 

آلوپسی آره‌آتا شایع‌ترین بیماری خودایمنی مرتبط با ریزش مو‌ها است که حدود ۱۴۷ میلیون نفر در سراسر جهان با آن درگیر هستند. این بیماری خودایمنی به‌واسطه ریزش موی تکه‌تکه مشخص می‌شود که می‌تواند به ریزش موی کامل در سطح پوست سر یا حتی در موارد شدید به ریزش مو در سرتاسر بدن منتهی شود. 

متاسفانه هیچ درمان تاییدشده‌ای برای مقابله با آلوپسی آره‌آتا وجود ندارد، اما تزریق کورتیکواستروئید به پوست سر یا پوست بدن تحت نظر پزشک متخصص می‌تواند به مقابله با آن کمک کند. 

لوپوس 
 
لوپوس می‌تواند سیستم‌ها و اندام‌های مختلف بدن را تحت تاثیر قرار دهد و طیف گسترده‌ای از علائم مانند خستگی، سردرد، درد مفصلی، کم‌خونی، لخته شدن غیرطبیعی خون و ریزش مو را به‌وجود بیاورد. 

ریزش مو زمانی اتفاق می‌افتد که آنتی‌بادی‌های شکل‌گرفته توسط بدن به فولیکول‌های مو نفوذ می‌کنند و باعث می‌شوند که ساقه مو‌ها توسط بدن پس زده شوند و سپس بریزند. در طول دوره‌های بهبودی معمولا مو‌ها دوباره رشد می‌کنند، اما ایجاد هر نوع آسیب اساسی در فولیکول‌ها باعث ریزش موی دائمی خواهد شد. 

بیماری هاشیموتو 

هاشیموتو که علت اصلی ابتلا به کم‌کاری تیروئید است، باعث شکل‌گیری التهاب در غده تیروئید می‌شود و درنتیجه عملکرد آن را مختل می‌کند. این اختلال باعث نازک شدن مو‌ها یا ریزش زیاد آن‌ها می‌گردد، تا حدی که معمولا بیمار هنگام حمام کردن می‌تواند ریزش حجم زیادی از مو‌ها را مشاهده کند. 

تغییر در بافت مو‌ها (خشکی، زبری یا گره‌خوردگی آنها) نیز از دیگر علائم بیماری هاشیموتو است. این ریزش مو تا زمانی که سطح تیروئید با کمک دارو‌ها یا روش‌های درمانی دیگر به محدوده عادی نرسد، ادامه خواهد داشت. 

پسوریازیس‌

پسوریازیس هم یکی از بیماری‌های خودایمنی است که اغلب علائم واضحی را در ناحیه آرنج‌ها، زانو‌ها و بند انگشت‌ها نمایان می‌کند، اما می‌تواند علائمی هم برای پوست سر داشته باشد. علائم پسوریازیس در پوست سر می‌توانند شدید باشند و باعث پوسته‌ریزی، قرمزی و گاهی هم احساس خارش پوست سر شوند. 

پسوریازیس معمولا باعث ریزش موی شدید نخواهد شد، اما می‌تواند قطر مو‌ها را تغییر دهد و باعث شکنندگی شدید مو‌ها شود. 

بیماری کرون و بیماری التهابی روده 

افراد مبتلا به بیماری‌های خودایمنی در معرض خطر ابتلا به بیماری کرون (نوعی مشکل التهابی در روده‌ها) قرار دارند، درحالی که همین اتفاق می‌تواند باعث ریزش مو‌ها شود. 

درمان مناسب برای بیماری کرون معمولا شامل مصرف دارو، جراحی و کنترل‌های تغذیه‌ای برای کنترل التهاب، اصلاح کمبود‌های تغذیه‌ای و کاهش علائم می‌شود. دارو‌های مناسب برای این بیماری معمولا التهاب را کاهش می‌دهند و تمرکز زیادی بر اصلاح‌های تغذیه‌ای دارند، درحالی که لیزردرمانی، دارو‌های تجویزی و PRP هم در مواردی ضروری هستند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • چرا با تاریکی هوا احساس خواب آلودگی بیشتر می‌شود؟
  • بیماری‌های خودایمنی که باعث ریزش مو می‌شوند
  • علت اصلی سفت شدن و درد مفاصل کشف شد
  • پایش سلامت روان در کشور؛ دومین اختلال روانی درمیان ایرانیان چیست؟
  • «مه مغزی» عارضه جدید کرونا
  • اعلام رسمی نتایج «پیمایش ملی سلامت روان» در ابتدای تابستان
  • طولانی‌ترین عفونت کرونا که ۶۱۳ روز طول کشید، بیش از ۵۰ جهش ایجاد کرد
  • شایع‌ترین اختلالات روانی کرونا و آمار آن
  • خانم مبتلا به «سندرم لی» برای نخستین بار در کشور جراحی شد
  • شایع‌ترین اختلالات روانی در مبتلایان به کرونا را بشناسید