Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-04-30@18:31:52 GMT

آزمون سخت شاخص کل در مرز حمایت

تاریخ انتشار: ۱ خرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۰۵۸۷۳۵

آزمون سخت شاخص کل در مرز حمایت

سوت آغاز معاملات روز شنبه که زده شد، حقیقی‌ها به سمت درهای خروجی هجوم آوردند تا اکثر گروه‌های معاملاتی بارنج‌های منفی و کاهش قیمت روبه‌رو شوند.

روزنامه ایران:  افزایش تعداد عرضه‌کنندگان حقیقی باعث شد که تا ساعت 9 و 13دقیقه، 435 نماد با کاهش قیمت روبه‌رو شوند و متعاقباً شاخص کل نیز روند نزولی را در پیش گیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

میل به سمت نزول قیمت‌ها اما از این ساعت و با ورود حمایت کنندگان جدید، بتدریج کاهش یافت تا درنهایت 373 نماد با کاهش و 247 نماد با افزایش قیمت به کار خود پایان دهند. در این روز 83 نماد در صف خرید و 69 نماد در صف فروش بسته شدند.


کاهش 15هزار واحدی شاخص کل و بازگشت به زیر نقطه حمایتی
طی معاملات روز شنبه، شاخص کل بورس با 15هزار و 286 واحد (معادل 0.96درصد) کاهش به ارتفاع یک میلیون و 579هزار واحدی بازگشت و به این ترتیب سطح حمایتی یک میلیون و 585هزار واحدی را از دست داد. این سطح مهم روانی، بالاترین ارتفاعی بود که شاخص کل توانسته بود طی 20ماه گذشته آن را لمس کند. این سطح از مهرماه 1400، غیرقابل دسترس مانده بود تا اینکه شاخص کل توانست پس از طی یک روند صعودی 4ماهه، در آخرین هفته اردیبهشت ماه 1401 با ثبت رکورد یک میلیون و 606هزار واحدی، ضمن عبور از رکورد قبلی رکورد جدیدی را نیز به ثبت رساند.


هرچند که این سطح حمایتی در روز معاملاتی گذشته از دست رفت اما با توجه به حمایت‌های شکل گرفته در جریان معاملات و همچنین با نگاهی به شرایط بنیادی مناسب و شاخص‌های کلان اقتصادی، هنوز برای اظهارنظر قطعی زود است و باید به روند معاملات در روزهای آتی خوش بین باشیم.


معاملات همچنان تحت تأثیر سقوط بزرگ است
وقتی که بازار سهام در نیمه مردادماه 1399، شروع به ریزش کرد، تقریباً هیچ خریداری در بازار وجود نداشت. چنین وضعیتی موجب شد تا هزاران سهامدار خرد نتوانند از درهای کوچک خروجی، راهی برای فرار پیدا کنند و ناگزیر چشم انتظار گره‌گشایی از وضعیت موجود بنشینند. آنها به وعده‌های دولت وقت برای ورود پول‌های جدید و تشکیل حمایت‌ها دلخوش کردند و به انتظار نشستند تا شاید بحران خود ساخته دولت دوازدهم علاج شود. انتظاری که بیش از 2 سال به طول انجامید تا با شروع به کار دولت جدید سهامداران در یک روند منطقی شاهد کاهش تدریجی زیان سبد‌های دارایی خود باشند. مشاهدات میدانی خبرنگار روزنامه ایران نشان می‌دهد که با رسیدن بخش زیادی از سبد دارایی سهامداران جامانده از سقوط بزرگ سال 1399، به نقطه‌های سربه سر، حالا کدهای غیرفعال این طیف از زیان دیدگان فعال شده و آنها شروع به خروج پول‌های خود از بازار کرده‌اند. خروجی که می‌تواند بار دیگر رفتار هیجانی را در بازار تقویت و سهام را نزولی کند.


ارزش سهام 492 هزار تومانی به 13میلیون و 730 هزار تومان رسید
در پایان معاملات دیروز ارزش سهام عدالت نیز با کاهش حدود 0.3 درصدی روبه‌رو شد به طوری که ارزش سهام 492هزار تومانی به 13میلیون و 730هزار تومان، سهام 532هزار تومانی به 14میلیون و 750هزار و سهام یک میلیون تومانی به 27میلیون و 970هزار تومان نزول کرد.
افزایش 8 درصدی ارزش خرید‌های حقوقی
در روز شنبه حقوقی‌ها خریداران اصلی سهام در بازار بودند. آمارها نشان می‌دهد در جریان معاملات دیروز ارزش خرید و فروش این طیف از فعالین بازار به ترتیب با 8درصد افزایش و 2درصد کاهش روبه‌رو شده است. همچنین در روز چهارشنبه هفته گذشته نیز حقوقی‌ها 45 درصد از ارزش فروش خود را کاهش و از این طریق به حمایت از بازار پرداخته بودند.


ترین‌های بازار
در جریان معاملات دیروز، تعداد 12میلیارد و 463 برگ سهم و دیگر اوراق بهادار در 948هزارو 650 نوبت و به ارزش 10هزار و 719میلیارد تومان مورد معامله قرار گرفت. ارزش معاملات خرد با کاهش یک درصدی به 6هزار و 72میلیارد تومان رسید و 104میلیارد تومان پول حقیقی از صندوق‌های با درآمد ثابت خارج شد.
همچنین 520میلیارد تومان نیز از طرف کدهای حقیقی از کل بازار خارج شد که گروه‌های محصولات شیمیایی، فلزات اساسی و فرآورده‌های نفتی بیشترین سهم را به خود اختصاص دادند. سه گروه محصولات غذایی، کمکی به نهادها و سرمایه‌گذاری نیز از طرف حقیقی‌ها با بیشترین استقبال روبه‌رو شد.


نمادهای «شپنا»، «خبنیان» و «خگستر» بیشتر ارزش و نمادهای «شستا»، «فاذر» و«خساپا» بیشترین حجم معاملات را به خود اختصاص دادند.
بیشترین بازه مثبت روز به نمادهای «خبنیان»، «ولملت»و«ثپردیس» رسید و نمادهای «غمینو»، «سیمرغ» و«غپاک» بیشترین کاهش قیمت را در بازار داشتند.
بیشترین قدرت خرید حقیقی به نمادهای «بپیوند»، «بگیلان» و«لطیف» تعلق گرفت و حقوقی‌ها در نمادهای «فباهنر»، «حفارس» و «رکیش» بیشترین خرید‌ها را به خود اختصاص دادند.
در پایان معاملات دیروز نسبت P بر E بازار به عدد 9.24 رسید و ارزش کل بورس نیز با کاهش حدود 1 درصدی نسبت به روز معاملاتی قبل به 6279 هزار میلیارد تومان رسید.

انتهای پیام/

 

 

 

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: شاخص کل روبه رو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۰۵۸۷۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بورس امروز ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ + شاخص و نمای بازار

شاخص کل بورس در شروع معاملات امروز با رشد ۴۶۳ واحدی به ۲,۲۸۱,۴۶۱ واحد رسید.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، شاخص کل بورس در شروع معاملات امروز _سه‌شنبه یازدهم اردیبهشت_ با رشد ۴۶۳ واحدی به ۲,۲۸۱,۴۶۱ واحد رسید.

از تغییر شاخص‌های دیگر بورس می‌توان به رشد ۶۵۳.۱۴ واحدی شاخص کل هم‌وزن اشاره کرد.

حجم معاملات تاکنون ۳۸۴.۹۴۷ میلیارد سهم بود که طی ۱۹,۸۳۵ معامله دادوستد شده و ارزش کل این معاملات نیز به ۳,۱۲۷.۵۵۵ میلیارد ریال رسیده است.

ارزش کل بازار بورس نیز بالغ بر ۷۸,۸۰۸,۷۰۹.۸۸۳ میلیارد ریال شد.

کد خبر 748263

دیگر خبرها

  • پیش بینی بورس چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ / سهامداران منتظر تحول یکباره بازار نباشند!
  • ثروت ایلان ماسک روی دور افزایش افتاد
  • خروج نقدینگی حقیقی‌ها در روز منفی شاخص‌های بازار سرمایه
  • افت ۱۲ هزار واحدی شاخص کل بورس
  • بورس همچنان ریزشی؛ سهامداران نگران شدند
  • گزارش روزانه بورس ۱۱ اردیبهشت؛ افت ۱۲ هزار واحدی شاخص کل
  • گزارش روزانه بورس ۱۱ اردیبهشت؛ افت ۱۲ هزار واحدی شاخص بورس
  • ریزش ۳۳۹ واحدی بورس در شروع معاملات امروز
  • بورس امروز ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ + شاخص و نمای بازار
  • کاهش ۲۰ هزار و ۱۴۴ واحدی شاخص کل بورس