Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پول نیوز»
2024-04-27@12:10:42 GMT

مثبت اندیشی دولت با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی

تاریخ انتشار: ۱ خرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۰۵۸۷۵۱

مثبت اندیشی دولت با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی

اعلام تغییر مبنای ارز کالا‌های ورودی از ۴،۲۰۰ تومان به ۲۳ هزار تومان از سوی معاون امور گمرگی، خبری بود که پروژه حذف ارز ترجیحی را کلید زد در ادامه مزایا و معایب این را می‌خوانید. اعلام تغییر مبنای ارز کالا‌های ورودی از ۴،۲۰۰ تومان به ۲۳ هزار تومان از سوی معاون امور گمرگی، خبری بود که پروژه حذف ارز ترجیحی را کلید زد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با وجود آنکه طی سال‌های اجرای سیاست ارز ترجیحی، بسیاری از فعالان اقتصادی و کارشناسان چنین اقدامی را اشتباه و فسادآور می‌دانستند، اما اکنون که حذف آن آغاز شده، واکنش‌های زیادی را به همراه داشته است؛ زیرا مردم نگران افزایش قیمت کالا‌های اساسی پس از حذف این ارز هستند که کم و بیش در بازار هم قابل مشاهده است.

افزایش نرخ ارز در پایان سال ۹۶ و افزایش قیمت در سال‌های ۹۷ تا ۹۹، موجب ظهور ارز ترجیحی برای حمایت از اقشار کم‌توان جامعه شد تا با استفاده از این سیاست، بازار داخلی این کالا‌ها کنترل و کاهش رفاه مردم جبران شود.

ارز ۴۲۰۰ تومانی برای واردات دارو و کالا‌های اساسی مانند گندم، جو، برنج، گوشت قرمز و سفید، روغن نباتی و تخم‌مرغ که مورد نیاز مردم است، اختصاص پیدا کرد تا این کالا‌ها با هزینه کمتری به کشور وارد شود و در اختیار مردم قرار گیرد.

با وجود مخالفت کارشناسان و اقتصاددانان، ارز ۴،۲۰۰ تومانی از مرداد ۹۷ برای واردات ۲۵ کالا در دستور کار دولت وقت قرار گرفت. با وجود حذف برخی از کالا‌ها مانند گوشت از تخصیص این ارز، اما تصمیم به حذف کلی َآن گرفته نشد تا هزینه زیادی به دولت تحمیل شود.

اما معایب این سیاست چیست؟ توزیع رانت، بازصادرات، صادرات پنهان، ایجاد خلل در صادرات برخی از صنایع، از بین بردن بهره‌وری، افزایش تقاضای کالا‌های یارانه‌ای و خلق پایه پولی از دیگر معایب این سیاست است.   بیشتر بخوانید: فساد و ناکارآمدی دولت‌ها با ارز ۴۲۰۰ تومانی
تخصیص ارز ۴۲۰۰ موجب شد تا تعداد واردکنندگان بعد از تصمیم بر اجرای این سیاست، افزایش چشمگیری پیدا کند و باعث افزایش تقاضای این افراد در خصوص اخذ ارز ترجیحی برای واردات شود.

علت این افزایش تقاضا نیز مشخص بود و دلیلی جز رانت نداشت؛ به این صورت که تولیدکنندگان، مواد اولیه خود را با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد می‌کردند و کالای تولید شده را به نرخ بازار آزاد به فروش می‌رساندند.   در همین رابطه علی مروی کارشناس مسائل اقتصادی در کشور در گفتگو با خبرنگار پول نیوز اظهار کرد: در اقتصاد کشور ما، هیچ اتفاقی مطلقاً خوب و یا مطلقاً بد نیست، گرچه حذف این ارز از اقتصاد کشور، یک سری شرایط مثبت و یک سری شرایط منفی برای اقتصاد را رقم می‌زند.
وی افزود: امیدواریم که شرایط مثبت حذف ارز ۴ هزار ۲۰۰ تومانی بیشتر از شرایط منفی آن باشد تا اقتصاد را بیش از این به سوی نابودی سوق ندهد و مردم بیشتر از این دچار ترس و نگرانی نشوند.
مروی مطرح کرد: در قدم اول دولت باید اعتماد مردم را به خوبی جلب کند و در قدم بعدی کمکی برای قشر کم درآمد در نظر بگیرد تا کمی از جو روانی منفی حاکم بر جامعه کاهش یابد.
این کارشناس اقتصادی در ادامه به خبرنگار پول نیوز گفت: به نظر می‌رسد توضیع یارانه‌ها در شرایط فعلی اقدام مثبتی باشد، اما باید این کار با شیوه درستی صورت گیرد همچنین باید رقم آن افزایش یابد.
وی ابراز کرد: دولت سیزدهم باید باید کمی به بحث روابط خارجی هم اهمیت دهد همچنین ارتباط خوبی با کشور‌های همسایه و یا حداقل با کشور‌هایی که به کشور ما بدهکار هستند، برقرار کند که بتواند در قدم اول از این طریق نقدینگی را وارد کشور کند و در قدم بعدی، ارتباط خوبی با کشور‌های همسایه برقرا کند.

منبع: پول نیوز

کلیدواژه: ارز دولتی ارز ۴۲۰۰ تومانی صادرات دولت سیزدهم یارانه حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی ۲۰۰ تومانی ۲۰۰ تومان کالا ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.poolnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پول نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۰۵۸۷۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش ۴۷ درصدی صادرات و ترانزیت گمرک سرخس در فروردین

  به گزارش خبرگزاری صدا وسیما مرکز خراسان رضوی، مدیر کل گمرک شهید شوشتری سرخس گفت: در فروردین ماه، ۳۰ هزار تن کالا به ارزش هفت میلیون و ۷۷۳ هزار دلار از طریق گمرک مرزی سرخس به خارج از کشور صادر شد که نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر وزن ۴۷ درصد و از نظر ارزش ۳۷ درصد افزایش یافته است.   علی‌اکبر کیانی علی آباد افزود: عمده کالا‌های صادراتی مصالح ساختمانی، موادغذایی و محصولات پتروشیمی بوده است.   وی ادامه داد: همچنین ترانزیت ورودی از کشور‌های روسیه و آسیای میانه (ترکمنستان، تاجیکستان، ازبکستان، قزاقستان، قرقیزستان) به مقاصد هند، چین، پاکستان، امارات با وزن ۸۴ هزار تن نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳۶۰ درصد افزایش یافته است.   به گفته او، عمده کالا‌های ترانزیتی حبوبات، گوگرد، مشتقات سوختی بوده که از طریق حمل ریلی و جاده‌ای مبادله شده است.   کیانی اعلام کرد: درمجموع ۱۸۰ هزار تن انواع کالا‌های صادراتی، وارداتی و ترانزیتی در فروردین امسال ازگمرک سرخس مبادله شده است.   بزرگترین گمرک و مرز ریلی خاورمیانه با حجم ۸۰ درصد از کل مبادلات و تبادلات کشور، در سرخس واقع شده است.

دیگر خبرها

  • کالا‌های اساسی با وجود پرداخت ارز ترجیحی با قیمت ۲ تا ۳ برابری به دست مردم می‌رسد
  • افزایش ۴۱ درصدی ارزش صادرات کالا از خراسان جنوبی
  • هدفگذاری دولت برای توسعه همکاری تجاری با کشور‌ها
  • مردمی کردن اقتصاد چگونه محقق می‌شود؟
  • تراز تجاری ایران با آفریقا باید علاوه بر مثبت بودن پایدار باشد
  • افزایش بودجه نظامی انگلیس در کوران انتقادها
  • حمایت یک هزار و ۱۲۷ میلیارد تومانی از سبد امنیت غذایی مردم سیستان و بلوچستان
  • افزایش ۴۷ درصدی صادرات و ترانزیت گمرک سرخس در فروردین
  • نشست هم‌اندیشی تربیت تسهیل‌گر جوانی جمعیت
  • خاندوزی: دولت خاتمه پروژه‌های ناتمام هستیم/ افشاگری همتی از رانت ۶۰۰ هزار میلیارد تومانی/ صولت مرتضوی: تحریم پیشرفت‌های کلانی را نیز برای کشور به ارمغان آورده است