Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش همشهری آنلاین،‌ چند روز قبل، گزارشی از سوی یکی از خبرگزاری ها منتشر شد که با بررسی آمار واردات کالا به کشور در سال ۱۴۰۰ نشان می‌داد در مجموع بیش از ۱.۴ میلیارد دلار برای تأمین ارز مورد نیاز خرید گوشی‌های آیفون اختصاص داده شده است که این میزان با ارز مورد نیاز بسیاری از کالاهای اساسی برابر و یا حتی بیشتر است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همچنین در این گزارش از  وجود عجیب آیفون در فهرست ۱۰ کالای عمده وارداتی به کشور خبر داده شده بود. 

ماجرای ممنوعیت واردات گوشی‌های لوکس | آیفون در فهرست ۱۰ کالای عمده وارداتی!

هفته گذشته نیز واردکنندگان در سامانه جامع تجارت با این پیام مواجه می‌شدند که ثبت سفارش برند اپل تا روز شنبه ۳۱ اردیبهشت محدود شده است. اما امروز این پیام تغییر کرده و اعلام شده که با توجه به قرارگیری تلفن همراه با برند اپل در گروه کالایی ۲۷ امکان ثبت سفارش آن وجود ندارد.  گروه ۲۷، گروه کالاهای لوکس و غیرضروری به شمار می آید که امکان تأمین ارز برای آنها وجود ندارد.

گزارش ایرنا  از آخرین تغییرات اعمال شده در سامانه جامع تجارت نیز موید عدم امکان ثبت سفارش واردات انواع گوشی از برند اپل است.

بر این اساس از شب گذشته، برند تلفن همراه apple در گروه کالایی ۲۷ قرار گرفته و فعلاً امکان ثبت سفارش آن وجود ندارد.

همان طور که در تصویر بالا نیز قابل مشاهده است، برند تلفن همراه اپل در گروه کالایی ۲۷ قرار گرفته و امکان ثبت سفارش آن وجود ندارد.

لازم به ذکر است، وزیر صنعت، معدن و تجارت  اخیراً طی‌نامه‌ای به رییس جمهور، اختصاص یک میلیارد دلار به واردات اپل در سال گذشته را تایید کرده بود.

با توجه به ارز بری یک میلیارد دلاری واردات این برند موبایل به نظر می‌رسد با اعمال این ممنوعیت  و تخصیص منابع آزادشده ارزی به کالاهای مصرفی ضروری، شاهد تعادل در سایر بازارها خواهیم بود.

از هفته‌های گذشته بحث ممنوعیت واردات گوشی‌های لوکس بالای ۶۰۰ دلار از سوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس پیشنهاد شده است. نکته جالب توجه این بوده که کمیسیون اصل ۹۰ به دلیل نیاز مبرم به صرفه جویی ارزی در شرایط بحرانی تحریم این موضوع را مطرح کرده است، البته در سال گذشته قریب به ۱.۴ میلیارد دلار گوشی لوکس بالای۶۰۰ دلار که عمدتاً از برند تجاری اپل بوده‌اند.

بر اساس اعلام بانک مرکزی در فروردین‌ماه سال جاری، ۳ میلیارد دلار برای واردات کالاهای اساسی، یک میلیارد دلار برای واردات دارو و تجهیزات پزشکی و حدود هفت میلیارد دلار برای واردات سایر اقلام ارز تخصیص داده شده است. علاوه بر این بانک مرکزی در فروردین‌ماه ۷ میلیارد دلار برای واردات کالاهای غیراساسی تخصیص ارز داده است.

ممنوعیت واردات تمامی مدل‌های آیفون

 همچنین امیر اسحاقی، دبیر انجمن واردکنندگان موبایل، تبلت و لوازم جانبی با اعلام این خبر، به اقتصادآنلاین گفت: بر اساس اطلاعیه سامانه تجارت، تمامی مدل‌های آیفون در دسته کالاهای گروه ۲۷ قرار گرفت که به معنی قرار گرفتن آن ها در لیست کالاهای لوکس ممنوع است.

وی ادامه داد: ممنوعیت واردات تمامی مدل‌های آیفون به کشور می تواند تبعات منفی زیادی به دنبال داشته باشد که از جمله آن ها افزایش قاچاق است.

اسحاقی با اشاره به پیشنهاد این اتحادیه قبل از اجرای ممنوعیت گفت: ما به مسئولان پیشنهاد دادیم تا ورود مدل جدید گوشی اپل به بازار که کمتر از ۲ ماه است، ممنوعیت واردات این برند را اجرا نکنند تا فرصتی باشد برای کاهش نتایج منفی این ممنوعیت.

با این حال محمدرضا عالیان سخنگوی انجمن واردکنندگان موبایل در مورد ممنوعیت واردات گوشی‌های آیفون به مهر گفت: هنوز به صورت رسمی ممنوعیت واردات گوشی‌های آیفون اعلام نشده و ابلاغیه صادر نشده است، بلکه در کارتابل شرکت‌های واردکننده در سامانه جامع تجارت، اطلاعیه‌ای مبنی بر قرار گرفتن آیفون در گروه ۲۷ کالایی که مربوط به گروه کالاهای لوکس می‌شود، منتشر شده است.

سخنگوی انجمن واردکنندگان موبایل، تبلت و لوازم جانبی افزود: نکته‌ای که متولیان فراموش کرده اند این است که واردات گوشی‌های پرچمدار تعرفه ۵ درصدی داشت که به ۱۲ درصد افزایش یافت و قرار بود ما به التفاوت ۷ درصدی در صندوق حمایت از تولید موبایل نگه داری شود، عملاً با ممنوعیت واردات صندوق حمایت از تولید موبایل هم بی معنی می‌شود.

وی ادامه داد: از سویی دیگر باید در مورد خدمات پس از فروش آیفون‌هایی که تاکنون آمده هم فکری شود؛ خدمات پس از فروش در ایران ۱۸ ماهه است، بنابراین آیفونی که دیروز فروخته شده تا ۱۸ ماه باید گارانتی داشته باشد، وقتی واردات ممنوع شود، شرکت از کجا قطعات این گوشی را تهیه کند و خدمات پس از فروش ارائه دهد.

عالیان به بازار موبایل هم اشاره کرد و گفت: ممنوعیت هر وسیله‌ای تأثیرات منفی بر بازار می‌گذارد و منجر به این می‌شود که کالاهای دیگر ارزش کاذب پیدا کنند و از ارزش واقعی خود دور شوند.

سخنگوی انجمن واردکنندگان موبایل، تبلت و لوازم جانبی اظهار کرد: همچنین مصرف کنندگان آیفون نیز به سمت استفاده از گوش‌های پرچم دار سایر برندها می‌روند و به این ترتیب صرفه جویی ارزی خاصی هم رخ نمی‌دهد زیرا حجم واردات این قبیل گوشی‌ها افزایش می‌یابد. از سویی دیگر نیز به قاچاق دامن زده می‌شود.

کد خبر 678116 برچسب‌ها شرکت اپل گوشي همراه خبر مهم گرانی

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: شرکت اپل گوشي همراه خبر مهم گرانی میلیارد دلار برای واردات ممنوعیت واردات گوشی امکان ثبت سفارش وجود ندارد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۰۵۹۶۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حدود ۳٫۵ میلیارد دلار ارز برای واردات کالاهای اساسی، صنایع و خدمات تامین شد

امتداد - از اول فروردین ماه تا چهارم اردیبهشت ماه سال جاری، ۳ میلیارد و 465 میلیون دلار ارز برای واردات کالاهای اساسی، دارو، کالاهای تجاری و بازرگانی، واردات در مقابل صادرات و خدمات تامین شده است.

به گزارش پایگاه خبری امتداد ؛‌ علی طرزعلی معاون ارزی مرکز مبادله ارز و طلای ایران گفت: برای کالاهای اساسی به نرخ ۲۸۵۰۰ تومان ۶۶۲ میلیون دلار،‌برای نیاز صنعت و تجهیزات تولید به نرخ ۴۱ هزار تومان مبلغ ۲ میلیارد و ۱۰۸  میلیون دلار و برای خدمات ۱۱۰ میلیون دلار  به نرخ ۴۴۰۳۸ تومان و برای واردات در مقابل صادرات  به نرخ توافقی ۵۸۵ میلیون دلار تامین ارز صورت گرفت.


طرزعلی بیان داشت: برای واردات کالای اساسی کشاورزی شامل گندم، دانه‌های روغنی و نهاده‌های دامی ۵۷۸ میلیون دلار، برای دارو، مواد اولیه دارویی و تجهیزات پزشکی ۸۳  میلیون دلار و در مجموع ۶۶۲ میلیون دلار برای کالای اساسی و دارو ارز پرداخت شد.

معاون مرکز مبادله ارز و طلای ایران افزود: تامین ارز نیمایی برای «صنایع حمل و نقل و خودرو»  معادل ۴۵۰ میلیون دلار، «صنایع تجهیزات برق و الکترونیک» معادل ۱۸۲ میلیون دلار، «صنایع معدنی» معادل ۱۴۵ میلیون دلار ، «ماشین آلات و تجهیزات تولید» معادل ۱۲۲ میلیون دلار و «منسوجات و پوشاک» معادل ۱۸۱ میلیون دلار صورت گرفته است. این گروه های صنایع همچنین به ترتیب ۱۷۴، ۲۷، ۱۴۲، ۹۴ و یک میلیون دلار ارز توافقی یا واردات در مقابل صادرات تا پایان روز چهارم اردیبهشت ماه سال جاری دریافت کرده اند. 

علاوه بر این گروه ها، یک میلیارد و ۲۸ میلیون دلار ارز نیمایی و ۱۴۷ میلیون دلار ارز واردات در مقابل صادرات به سایر صنایع اختصاص داده شده است.
   

  برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

دیگر خبرها

  • ممنوعیت استفاده از آیفون در مراکز نظامی کره جنوبی
  • استفاده از گوشی آیفون در مراکز نظامی کره جنوبی ممنوع شد
  • ممنوعیت استفاده از «آیفون» در مراکز نظامی کره‌جنوبی
  • ممنوعیت استفاده از گوشی آیفون درمراکزنظامی کره‌جنوبی
  • کره‌جنوبی استفاده از گوشی آمریکایی آیفون را در مراکز نظامی ممنوع کرد
  • استفاده از آیفون در مراکز نظامی کره‌جنوبی ممنوع شد
  • قیمت گوشی سامسونگ، شیائومی و آیفون ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳؛ سلاطین بازار موبایل چقدر فروخته می‌شوند؟
  • حدود ۳٫۵ میلیارد دلار ارز برای واردات کالاهای اساسی، صنایع و خدمات تامین شد
  • ارتش کره جنوبی به دنبال ممنوعیت استفاده از گوشی آیفون
  • استفاده از آیفون و اپل واچ در ارتش کره جنوبی ممنوع شد