Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش همشهری آنلاین، بسیاری از خودروسازان برای بالاتر بردن ضریب ایمنی خودروهای‌شان دست به‌کار شدند و راه‌هایی ایده‌آل را برای کاهش تلفات پیدا کردند؛ یکی از این روش‌ها استفاده از کمربند ایمنی بود.

کمربند ایمنی دو نقطه‌ای

کمربند ایمنی نخستین بار اواسط قرن نوزدهم توسط یک مهندس انگلیسی به نام جورج کِی‌لِی ساخته و در گلایدر مورد استفاده قرار گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در سال۱۹۵۰ دکتر «هانتر شِلدن» با ایده‌اش، گام بزرگی را در اختراع کمربند ایمنی خودرو برداشت. او وقتی که دید، اتاق اوژانس بیمارستان پر است از افرادی که سرشان به شیشه جلوی خودرو برخورد کرده، ایده‌ای به ذهنش رسید. دکتر شلدن طرح‌هایی را درباره ساخت کمربند ایمنی خودرو ارائه کرد. این کمربندها شبیه آن چیزی بود که در هواپیماهای مسافربری از آنها استفاده می‌شود.

در ابتدا همه چیز خوب به‌نظر می‌رسید، اما کم‌کم به‌دلیل ناکارآمدی این مدل‌ها، تولید آن به‌شدت کاهش پیدا کرد. طبیعی بود که این کمربندها توانایی نگه داشتن بالاتنه سرنشینان را نداشت و در صورت ترمز شدید و حتی برخورد، امکان پرتاب شدن قسمت بالایی بدن به جلو و حتی کوبیده شدن به شیشه وجود داشت. ضمن اینکه این حرکت با توجه به بسته بودن کمر، می‌توانست آسیب‌های جدی را هم به بدن برساند.

چندی بعد، شرکت ولوو در سوئد با ابداع کمربندی که به‌جای دور کمر، از بالا به‌صورت اریب از روی سینه عبور می‌کرد و در انتهای صندلی قفل می‌شد، سعی کرد این مشکل را به‌نوعی برطرف کند، اما آسیب‌های وارده به‌هنگام ترمزهای شدید به قفسه سینه و اندام‌های داخلی، کمربند ابداعی این شرکت سوئدی را نیز ناکام گذاشت.

اختراع مدل ۳ نقطه‌ای

شرکت ولوو پس از ناکامی‌های حاصل از ساخت نمونه‌های اولیه، تلاش‌های خود را برای بهبود کمربندهای ایمنی افزایش داد. «نیلس ایوار بوهلین» که به‌عنوان مهندس مکانیک در این شرکت کار می‌کرد، در سال ۱۹۵۹ مدل کامل و کارآمد کمربند ایمنی سه نقطه‌ای را اختراع کرد. بوهلین که تا سال ۱۹۵۸ در صنایع هواپیماسازی فعالیت داشت و بر روی طراحی و ساخت صندلی‌های ویژه خلبانان کار می‌کرد، از آن پس به استخدام شرکت ولوو درآمد.

مدیران این شرکت به او اجازه دادند تا بر روی طرح‌های خود در خصوص ایمنی و ساخت کمربند کار کند. این مهندس سوئدی روش‌های مختلفی را امتحان کرده و شبانه‌روز بر روی طرح خود کار می‌کرد. بررسی مدل‌های قبلی و اینکه چگونه می‌توان مردم را تشویق به استفاده از کمربند ایمنی کرد، در دستور کار او قرار داشت. پس از طراحی و اندکی کار، او به این جمع‌بندی رسید که ایمنی قسمت‌های بالا و پایین بدن را با دو کمربند مجزا تامین کند.

نیلس ایوار بوهلین

بوهلین تلاش می‌کرد که بستن کمربند ایمنی توسط سرنشینان خودرو با یک دست انجام شود. او در سال ۱۹۵۸ طرح کمربند ایمنی ۳ نقطه‌ای خود را به‌ثبت رساند. کمربند ایمنی بوهلین به شکل V از روی لگن و قفسه سینه سرنشین عبور می‌کرد و در قفلی که در کنار صندلی طراحی شده بود، قرار می‌گرفت. بدین ترتیب هم کمر و هم سینه سرنشینان به‌وسیله کمربند نگه داشته می‌شد و در ترمزهای شدید آنها دیگر به جلو پرتاب نمی‌شدند.

در کمربندهای ۳ نقطه‌ای امروزی، تسمه کمربند از قسمت‌های بالا و پایین ستون خودرو به سمت وسط کشیده شده و در پایین صندلی قفل می‌شود. به‌دلیل اینکه پس از بسته‌شدن، ۳ نقطه اتصال وجود دارد، این کمربندها را ۳ نقطه‌ای می‌نامند.

کد خبر 678227 برچسب‌ها خودرو - پلاک، کارواش، معاینه فنی، بیمه و ایمنی شرکت‌ خودروسازی‌ ولوو خودرو

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: شرکت خودروسازی ولوو خودرو کمربند ایمنی ۳ نقطه ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۰۶۲۱۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تیگو ۹ مدل ۲۰۲۴ رسما رونمایی شد

چری Tiggo۹ به عنوان محصول سنگین وزن و جدید چری در سال ۲۰۲۴، برای اولین مرتبه در نمایشگاه خودرو پکن به نمایش درآمد - اخبار بازار -

به گزارش خبرگزاری تسنیم، این خودرو یک شاسی بلند تجملاتی به‌حساب می‌آید و به‌عنوان عضو رده‌بالای خانواده تیگو، از نظر اندازه بزرگ، از نظر عملکرد قوی‌ و از منظر ظاهری لوکس‌ است و جلوپنجره الماسی و رینگ‌های بزرگ دارد.

چراغ‌های عقب Tiggo9 از نوع متصل هستند. فضای داخلی خودرو با مقدار زیادی چرم و مواد بافت چوبی پیچیده شده که با صفحه نمایش مرکزی بزرگ هماهنگ شده‌اند.



این خودرو مجهز به نسل جدید پیشرانه سوپر هیبریدی Q-POWER چری است که در کنار قدرت زیاد، از مصرف سوخت پایین و شارژ سریع برخوردار است.
مصرف سوخت تیگو 9 تنها 5.2 لیتر در هر 100 کیلومتر است و برد جامع آن به بیش از 1400 کیلومتر می‌رسد

باتری این خودرو نیز می‌تواند در 20 دقیقه از 30 تا 80 درصد شارژ شود و این اولین بار است که حداکثر توان 6.6 کیلووات تخلیه خارجی را در خود جای داده که استفاده از خودرو در فضای باز را بسیار راحت می‌کند. 

  تیگو 9 مجهز به رانندگی خودکار سطح L2.5، با 19 عملکرد ADAS مانند APA، LKA و DOW است و استانداردهای ایمنی پنج ستاره جهانی مانند C-NCAP ،ANCAP و EUCAP را پاس می‌کند و موفق به کسب استاندارد ایمنی پنج ستاره شده است زیرا بیش از 85 درصد آن را به‌ کمک فولاد با مقاومت بالا ساخته‌اند.

دیگر خبرها

  • معاون وزیر راه: ۴۷۵ نقطه پرتصادف در راههای کشور داریم
  • (ویدئو) تصاویری عجیب از نجات افراد در حال خودکشی
  • آدرس غلط در بحث ایمنی خودرو‌ها | تحول در حوزه هوش مصنوعی 
  • نقص سیستم خودران تسلا دردسرساز شد
  • واژگونی خودروی پژو پارس در «صفی‌آباد» یک مجروح برجا گذاشت
  • عدم توجه به جلو بازهم حادثه آفرید
  • نجات بیش از ۲۰ خودروی گرفتار در سیلاب زرند
  • تیگو ۹ مدل ۲۰۲۴ رسما رونمایی شد
  • داوطلبان هلال احمر ایثارگران واقعی هستند
  • اگر سود سهام عدالت دریافت نمی‌کنید بخوانید | یک راه بسیار ساده برای دریافت سود سهام عدالت