Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه سیاست سایت فردا - روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است: 

 

اعتماد/ تخلف دولت

«اعتماد» به دنبال افزایش اعتراضات کارگران شاغل در دستگاه‌های دولتی نسبت به مصوبه دولت درباره افزایش 10 درصدی حقوق کارگران شاغل در نهادهای دولتی در سال جاری، با علی بابایی کارنامی، رییس فراکسیون کارگری مجلس دگفت‌وگو کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او از تشکیل جلسه هیات تطبیق مصوبات برای بررسی تخلف دولت در بدعت‌گذاری، مداخله در تعیین حقوق کارگران و نادیده گرفتن الزامات قانون کار خبر داده و می‌گوید: «دولت می‌گوید من پول ندارم که مزد کارگران شاغل در نهادهای زیرمجموعه خودم را 57 درصد افزایش بدهم. ولی حتی بی‌پولی دولت دلیلی برای نقض قانون نیست. حتی اگر کمبود منابع مالی برای دولت مشکل‌ساز شده، دولت حق دخل و تصرف در قانون نداشته و امروز هیات تطبیق مصوبات این اقدام دولت را بررسی خواهد کرد»

بر اساس این گزارش و طبق گفته عضو هیات‌مدیره کانون عالی شوراهای اسلامی کار کشور تعداد امضاهای کارگران معترض در دیوان عدالت اداری رو به افزایش است و تا بعد از ظهر دیروز، تعداد امضای شاکیان به 130 نفر رسیده است.

جوان/ مردم صاحب‌منصب

«جوان» به مناسبت سالروز آزادی خرمشهر گفت‌وگویی دارد با صباح وطن‌خواه، از جمله مدافعان خرمشهر که کتاب خاطراتش تحت عنوان «صباح» منتشر شده است. 

این روزنامه اصولگرا تیتر یک خود را اما اختصاص داده به انتصاب جدید در دولت. دیروز رئیس جمهور طی حکمی سید احمد عبودتیان را به عنوان دستیار رئیس جمهور در امر مردمی‌سازی دولت منصوب کرد و حالا «جوان» با عنوان «مردم در دولت صاحب منصب شدند» نوشته: «به نظر می‌رسد مردمی‌سازی بیشتر از اینکه با ابلاغ و بخشنامه باشد، به باور و عملکرد مدیران بستگی دارد. اسیر شدن به بخشنامه و تعیین ساز و کار‌های خاص برای مردمی‌سازی می‌تواند به نقض غرض این مهم منجر شود. چیزی شبیه تجربه خصوصی‌سازی که حالا خود رئیس‌جمهور هم در صف منتقدان آن قرار گرفته‌است. نخستین‌قدم برای مردمی‌سازی، باور مدیران ارشد و میانی دولت به مردمی‌سازی است. اگر بنا باشد مردمی‌سازی به معنای رها کردن امور و ترک نظارت‌ها باشد، بیشتر از آنکه فایده برساند مضر خواهد بود.»

شرق/ چشم برجام به عمان

«شرق» به بهانه سفر یک روزه رئیسی به عمان در گزارشی که تیتر یک کرده با عنوان «چشم برجام به عمان» نوشته: «گمانه‌زنی‌ها بیشتر حول تلاش‌های میانجیگرانه عمان برای ازسرگیری مذاکرات وین و احیای برجام می‌چرخد. در این بین مسائل دیگری مانند رایزنی بر سر تبادل زندانیان دوتابعیتی و آزادسازی پول‌های بلوکه‌شده ایران و مهم‌تر از آن تلاش رئیس‌جمهور ایران در جهت بازگرداندن بدهی قدیمی بریتانیا که گفته می‌شود بعد از آزادی نازنین زاغری و انوشه آشوری کماکان در عمان مانده، وجود دارد که رئیسی را عازم مسقط کرده است». محمدجواد جمالی‌نوبندگانی نیز در این‌باره می‌گوید: « ‌هر سه مسئله می‌تواند جزء اهداف و دلایل سفر سید ابراهیم رئیسی به عمان باشد. چون هیچ‌کدام نافی دیگری نیست. البته باید در نظر داشت که این سفر سید ابراهیم رئیسی به عمان می‌تواند دربردارنده چند هدف مهم و عمده دیگر هم باشد.مانند ‌تلاش برای پایه‌ریزی مجدد روابط عمان و ایران. ... البته هدف دیگری که می‌توان برای سفر رئیسی به عمان متصور بود، تلاش برای یارکشی در شورای عالی همکاری خلیج فارس است.»

کیهان/ گام مهم دولت

«کیهان» از گام مهم دولت در برکناری مدیران ناکارآمد و لزوم برخورد جدی‌تر با «بانیان وضع موجود» نوشته و در گزارشی که تیتر دو کرده، با اشاره به خبر برکناری 130 مدیر ناکارآمد، نوشته: « واقعیت این است که دولت سیزدهم در شرایطی زیر بار مسئولیت اداره کشور رفت که فجایع مدیریتی دولت قبل همچون طاعونی به جان اقتصاد کشور و معیشت مردم افتاده بود و تبعات سنگین تصمیمات غلط، غیرکارشناسی و همچنین سوءمدیریت دولت قبل را مردم با کاهش قدرت خرید و کوچک شدن سفره‌های خود متحمل می‌شدند، از این‌رو آمدن دولت جدید امید برای بهبود شرایط بد اقتصادی دولت قبلی را دو چندان کرد. ... موفقیت دولت در این آزمون و مسئولیت خطیر و سنگین مستلزم استفاده از ظرفیت مدیرانی با روحیه جهادی و انقلابی و قائل به کار تلاش شبانه‌روزی است و حتما مدیرانی که از سویی باور و اراده‌ای برای تغییر وضع موجود ندارند و از سویی خود عامل وضع موجود هستند، در عزم دولت برای تغییر ریل اقتصاد کشور به مردم مثمر ثمر نخواهند بود.»

ایران/ مزد مجاهدت

«ایران» تیتر زده «تجارت90میلیارد دلاری با دور زدن تحریم‌ها» و اشاره‌اش به اظهارات علیرضا پیمان پاک، رئیس سازمان توسعه تجارت است که به این روزنامه گفته: «از 100 میلیارد دلار تراز تجاری ایران در سال گذشته، 90 درصد آن خارج از سیستم بانکی بوده است».

این روزنامه دولتی در عکس یک امروز خود نیز به موضوع ترور یک مدافع حرم در تهران پرداخته و با عنوان «مزد مجاهدت» نوشته: « یکی از مدافعان حرم در حمله مسلحانه دو موتورسوار در خیابان مجاهدین اسلام تهران ترور شد. به گزارش تسنیم به نقل از یک منبع آگاه این حادثه حوالی ساعت 16 روز گذشته در یکی از کوچه‌های فرعی خیابان مجاهدین اسلام رخ داده و دو نفر موتورسوار با شلیک 5 گلوله، یکی از مدافعان حرم را به شهادت رساندند. بنابر این گزارش،  این ترور در نزدیکی منزل این شهید و در هنگامی که وی با خودرو شخصی قصد ورود به منزل خود را داشته، به وقوع پیوست و  ضاربین تحت تعقیب نیروهای امنیتی قرار گرفتند.»

آرمان ملی/ وضعیت بازار دارو

«آرمان ملی» در تیتر یک امروز خود وزیر بهداشت را مخاطب قرار داده و با تیتر « آقای وزیر! از بازار دارو باخبرید احیانا؟» نوشته: « این روزها در بازار دارو، مردم دچار سردرگمی عجیبی شده‌اند و معلوم نیست که قیمت داروخانه‌ها را باور کنند یا صحبت‌های مسئولان وزارت بهداشت و درمان را. مسئولان وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو، همزمان با حذف ارز ترجیحی بارها تاکید کرده‌اند: «کمبود دارو نداریم و هیچ اصلاح قیمت دارو هم در سال جدید نداریم». اما آنها اعلام نمی‌کنند که این همه افزایش قیمت در داروهای ساخت داخل به‌چه دلیل است و تقریبا قیمت برخی از اقلام دارویی نسبت به سال گذشته 4 برابر و نسبت به فروردین امسال، با افزایش دو برابری مواجه بوده است. در این میان می‌توان نتیجه گرفت که یا بازرسان، گزارش‌های غیر‌واقعی به وزیر بهداشت و رئیس سازمان غذا و دارو می‌دهند و از افزایش قیمت دارو در کشور بی‌ا‌طلاع هستند.»

دنیای اقتصاد/ جلیقه نجات اقتصاد ایران

«دنیای اقتصاد» با اشاره به اینکه در اولین نشست پارلمان بخش خصوصی در ۱۴۰۱؛ سه گام تکمیلی اصلاحات اقتصادی معرفی شد، تیتر زده «جلیقه نجات اقتصاد ایران» و نوشته: «دولت در شرایطی حذف ارز ترجیحی برخی از کالاهای اساسی و اصلاح نظام یارانه‌ای را در اواخر اردیبهشت‌ماه امسال کلید زد که به اعتقاد فعالان اقتصادی در ادامه سیاست‌های اصلاح‌گرایانه باید سه موضوع مدنظر سیاستگذاران قرار گیرد. «ثبات متغیرهای اقتصاد کلان»، «برنامه‌ریزی برای اصلاح ساختارهای تولید کالاهای اساسی»، «پایبندی به سازوکارهای بازار و انحصارزدایی در تولید و تجارت خارجی» به‌عنوان مثلث موفقیت سیاست‌های اصلاحی دولت، در اولین نشست پارلمان بخش خصوصی در سال۱۴۰۱ مطرح شد. فعالان اقتصادی تاکید می‌کنند که از سال۹۷ بارها نسبت به تبعات تخصیص دلار ۴۲۰۰تومانی و ادامه این سیاست، هشدارهای لازم را به مراجع مختلف تصمیم‌گیری داده بودند؛ اما این واقعیت را هم باید مدنظر قرار داد که صرف حذف دلار ۴۲۰۰تومانی کالاهای اساسی و اصلاح نظام یارانه‌ای کفایت نمی‌کند و دولت باید به اصلاح ساختارهای تولید (مقیاس تولید، فناوری بنگاه‌ها، قیمت نهاده‌های تولید و...) نیز توجه کند.»

سازندگی/ پیر فرزانه

«سازندگی» جلد امروز خود را به استاد محمدعلی موحد اختصاص داده و سعی کرده به بهانه تولد او که در آستانه صد‌سالگی است نگاهی به اندیشه‌ها و دلواپسی‌هایش اندازد. رضا مختاری اصفهانی، پژوهشگر تاریخ درباره او می‌نویسد: «تفاوت استاد موحد با اسلافش هم‌چون سیداحمد کسروی و سیدحسن تقی‌زاده در این است که جانش در شعر و تصوف غوطه‌خورده است. از همین رو از تصلبی که امثال آنان داشتند، به دور است. روشن فکر است اما دچار دگم روشنفکری نیست. در این باره گویی به جلال‌الدین بلخی تاسی کرده است؛ فقیقی که از پی آشنایی با شمس تبریزی جان و ذهن خویش را از قواعد هم‌گنانش پالود. این غوطه‌وری اما موجب نشده که اندیشه موحد دچار غیرواقع‌بینی شود. او در بررسی تاریخ و فرهنگ پا در زمین دارد و از انسان‌هایی سخن می‌گوید که در مخروط قدرت دست به خون رقیبان و حریفان می‌آلایند تا جایگاه خویش را حفظ کنند».

وطن امروز/ آیفون بی‌ آیفون

«وطن امروز» ممنوعیت ثبت ‌سفارش آیفون در ایران و قرار گرفتن آن در گروه کالاهای لوکس و غیرضروری را سوژه گزارشی کرده که تیتر یک شده و با عنوان «آیفون بی‌ آیفون» نوشته است: « تلفن همراه آیفون در گروه کالایی ۲۷ قرار گرفته است و امکان ثبت سفارش آن وجود ندارد، با توجه به ارزبری یک ‌میلیارد و 353 میلیون دلاری واردات این برند موبایل به‌نظر می‌رسد با اعمال این ممنوعیت و تخصیص منابع مذکور به کالاهای مصرفی ضروری، شاهد تعادل در سایر بازارها باشیم. البته اینطور که پیداست واردات به صورت همراه مسافر آیفون هنوز مقدور است. پیش‌بینی می‌شود در صورتی که واردات رسمی آیفون ممنوع شود واردات مسافری افزایش قابل توجهی پیدا کرده و عملا این ممنوعیت بی‌معنا می‌شود. در حال حاضر بررسی‌ها حاکی از آن است که 30درصد واردات موبایل آیفون مسافری است.»

 

منبع: فردا

کلیدواژه: خبر به روایت فردا رئیسی به عمان رئیس جمهور تیتر یک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۰۶۳۹۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عمان و امارات خواستار خویشتنداری ایران و اسرائیل شدند

به گزارش صدای ایران به نقل از خبرگزاری آنادولو،رهبران عمان و امارات متحده عربی با انتشار بیانیه‌ای، خواستار خویشتنداری ایران و اسرائیل و کاهش تنش در منطقه شدند.

این بیانیه پس از دیدار هیثم بن طارق، سلطان عمان از ابوظبی و دیدار وی با محمد بن زاید آل نهیان رئیس امارات متحده عربی منتشر شده و روابط دو جانبه، تحولات جهانی و منطقه‌ای محور دیدار بن طارق و آل نهیان عنوان شده است.

در این بیانیه همچنین با تاکید بر اهمیت افزایش همگرایی منطقه‌ای میان کشور‌های همسایه به منظور تقویت اعتماد و ثبات و همچنین اشاره به افزایش تنش‌ها میان تهران و تل‌آویو، تصریح شده است: بن طارق و آل نهیان خواستار خویشتن‌داری طرف‌های درگیر به منظور دور نگه داشتن منطقه و شهروندان از خطرات ناشی از افزایش تنش هستند.


دیگر خبرها

  • فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف! | ماده ۴۹ لایحه عفاف و حجاب یعنی پول بده و کشف حجاب کن! | انتقاد تند حسین شریعتمداری
  • تعیین تکلیف حسین شریعتمداری برای شورای نگهبان : لایحه عفاف و حجاب را کنار بگذارید، همین «طرح نور» کافی است / نگرانم این لایحه مثل برجام شود
  • تعیین تکلیف حسین شریعتمداری برای شورای نگهبان /لایحه عفاف و حجاب را کنار بگذارید،همین «طرح نور» کافی است /نگرانم این لایحه مثل برجام شود
  • کیهان: فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف! /جمهوری اسلامی: روحانیت خودش پیشقدم شود/از پرواز با بال استعداد‌ها تا پرواز با جت شخصی
  • فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف!
  • دولت قانون ساماندهی اجاره بها را تا قبل از شروع فصل جا به جایی مستاجران اجرایی کند
  • آینده برجام / توافقی صورت می گیرد؟
  • تعریف دولتمردان برجام از خود به خاطر نابودی یک دهه فرصت رشد اقتصادی!
  • بازگشت فروش نفت ایران به زمان برجام با دو برابر قیمت نتیجه تمرکز دولت بر بازطراحی تجارت انرژی کشور
  • عمان و امارات خواستار خویشتنداری ایران و اسرائیل شدند