Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-28@00:10:47 GMT

شمیم عِطر گُل محمدی در گلستان‌های خمین

تاریخ انتشار: ۲ خرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۰۶۴۲۱۶

شمیم عِطر گُل محمدی در گلستان‌های خمین

به گزارش ایرنا، خرداد که از راه می‌رسد جنوب استان مرکزی به ویژه شهرستان خمین رنگ و بوی دیگری دارد، گلستان‌ها و کوچه‌باغ‌ها مست از شمیم گل محمدی است و در جای جای این شهرستان‌ آیین گل‌چینی و گلاب گیری برپاست.

تا چشم کار می‌کند دشت‌های روستاهایی نظیر شهابیه از توابع خمین با لطافت رنگ صورتی زینت شده و بوی عطر گل محمدی هر رهگذری را به وجد می‌آورد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

کار برداشت گل محمدی از صبح زود و قبل از طلوع آفتاب و در هوای خنک بامدادی با بانگ صلوات کارگران بر محمد و آل محمد(ص) آغاز می‌شود و گلچین‌ها باید پیش از گرم شدن هوا گل‌ها را جمع کنند، زیرا با گرم شدن هوا زنبورها که برای نوشیدن شهد گل‌های نورسته به شاخسار درختچه‌ها هجوم می‌آورند، کارشان را سخت می‌کند و اینکه معمولا گل‌های جمع شده در نیمروز اسانس کمتر و نامرغوبتری دارند.

ایران یکی از خاستگاه‌های اصلی گل محمدی است و بیش از ۳۵۰ سال است که این گیاه بومی در کشور رویش دارد و سهم شهرستان‌های جنوب استان مرکزی از رویش آن قابل توجه است.

به گواه مستندات موجود شاید بتوان گفت قوم ایرانی از نخستین کسانی بودند که از دیرباز به خواص خوراکی و درمانی گل سرخ (محمدی) پی بردند و گلاب گل محمدی با نام علمی Rosa damascena همواره و به مناسبت‌های مختلف مورد استفاده آنان بوده است.

به گفته کارشناسان کشاورزی قابلیت‌های متعددی برای کشت و تولید و صادرات گل محمدی به عنوان صنعت سبز وجود دارد که شناخت و استفاده موثر از آن‌ها نیازمند مطالعه و برنامه‌ریزی دربخش استانداردسازی و عرضه دارد و در نهایت با سرمایه‌گذاری در گلاب ارگانیک و ایجاد تنوع و خلاقیت لازم در بسته‌بندی، می‌توان صادرات این محصول را ارتقا بخشید.

مدیر جهادکشاورزی خمین گفت: سطح زیرکشت گل محمدی این شهرستان در سال زراعی جاری ۲۷۰ هکتار است و پیش‌بینی می‌شود ۷۵۰ تن گل تر امسال در این شهرستان تولید شود.

«احمدرضا جعفری » ادامه داد: از این میزان گل محمدی ، یک میلیون و ۵۰۰ هزار لیتر گلاب و ۱۲۵ کیلو اسانس به ارزش یک میلیون یورو تولید حاصل می شود.

وی افزود: از مجموع اراضی زیر کشت گل محمدی، ۲۵۰ هکتار بارور و ۲۰ هکتار غیربارور و جدید است.

فرماندار خمین گفت: تولید گل از ظرفیت‌های این شهرستان است و گلکاران و شرکت‌های دانش بنیان در زمینه کاشت، داشت ، برداشت و عرضه در این شهرستان فعال هستند.

«حمید کمانکش » ادامه داد: برگزاری جشنواره گل و گلاب با محوریت تولید گل محمدی و محصولات آن در سالی که به عنوان اشتغالزایی نامگذاری شده از اهمیت بسیاری برخوردار است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خمین گفت: گل محمدی از نظر پزشکی و اعتقادات مذهبی در بین مردم این خطه ارزشمند است و جایگاه خاص خود را در زندگی آنان دارد.

«علی مشهدی» افزود: آیین کهن و زیبای گل غلتان از رسوم دیرینه مردم خمین است که برای نوزادان متولد شده بهار برگزار می‌شود و در جریان این آیین همزمان با اولین ساعات صبح و در خنکی هوا اقوام چون خاله، عمه، مادر، مادربزرگ در محل گلستان گرد هم آمده و پس از جمع‌آوری گل‌ها اقدام به پرپر کردن آن‌ها می‌کنند و ذکر صلوات را چاشنی آن دارند.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خمین گفت: در حین پرپر شدن گلبرگ‌های گل محمدی نوزادان حمام داده می‌شوند و پس از قرار گرفتن میان پارچه سفید و بزرگ، اطرافشان با گلبرگ‌های گل محمدی پوشیده می‌شود و حاضران برای سعادتمندی و سلامت آنان دعا می‌کنند.

وی ادامه داد: مردم معتقدند این کار سبب از بین بردن حساسیت در کودکان می‌شود و گل محمدی به‌ عنوان نماد مذهبی در معنویت و رفتار آنان در بزرگسالی تاثیرگذار است.

مشهدی افزود: کشت گل محمدی علاوه بر سازگاری با اقلیم، کم‌آب بر بودن و ارزش افزوده بالا، زیبایی بصری و محیطی ایجاد می‌کند و علاوه بر تولید محصولات اسانس، گلاب و گلبرگ خشک، اشتغال مستقیم در حوزه گردشگری نیز دارد و سالانه در ایام گلاب‌گیری خیل طبیعت گردان و مشتاقان طبیعت از  داخل و خارج کشور به این دیار سفر می‌کنند.

دبیر برگزاری نخستین جشنواره گل و گلاب خمین گفت: این جشنواره با هدف معرفی ظرفیت‌های پرورش گل خمین ۲۹ و ۳۰ اردیبهشت ماه جاری در روستای شهابیه از توابع این شهرستان برگزار شد.

«مسعود متقی » افزود: نخستین جشنواره گل و گلاب خمین در قالب ۱۴ غرفه شامل عرقیات ، محصولات خانگی و ۸ غرفه نمایشگاه انواع گل‌های آپارتمانی و شاخه بریده برگزار شد.

وی کشت گل محمدی و حمایت از صنعت گل‌کاری، بررسی مشکلات گل‌کاران و بحث و تبادل نظر برای ارائه راهکارهای برون رفت از مشکلات فعالان این حوزه را از دیگر اهداف برگزاری این جشنواره عنوان کرد. 

دبیر نخستین جشنواره گل و گلاب خمین اظهار داشت: خمین با پرورش گل های شاخه بریده، آپارتمانی ، گل محمدی و گلاب‌گیری یکی از ظرفیت‌های ارزشمند استان مرکزی است و از مسئولان امر انتظار می‌رود نسبت به حمایت از فعالان این حوزه توجه ویژه داشته باشند. 

متقی اظهار داشت: با توجه به کاهش بارندگی‌ها به ویژه در این شهرستان باید کشاورزان را به سمت و سوی کشت‌های کم‌آب و صنعتی انواع گل به ویژه گل محمدی هدایت کرد که با شرایط اقلیمی منطقه سازگاری داشته باشند.

وی بیان کرد گفت: گلاب‌گیری یکی از منحصربه فردترین و زیباترین آیین‌های کهن به شمار می‌رود که با گل و شکرگزاری همراه است و می‌تواند یکی از راه‌های جذب گردشگر باشد.

دبیر نخسین جشنواره گل و گلاب خمین بیان کرد: گلاب علاوه بر مصرف غذایی در بخش دارویی و پزشکی نیز کاربردهای زیادی دارد و برگزاری این جشنواره تاثیر به سزایی در فروش گل، گلاب استحصالی در کارگاه‌های فرآوری، گلبرگ‌تر و دیگر عرقیات شهرستان دارد. 

خمین از توابع استان مرکزی است و ۳۰ هزار و ۷۶۱ نفر از جمعیت ۱۰۵ هزار نفری این شهرستان ساکن روستا هستند.

خمین دارای هفت دهستان، ۹۳ روستا در بخش مرکزی و ۵۲ روستا در بخش کمره است.

برچسب‌ها استان مرکزی رونق تولید خمین

منبع: ایرنا

کلیدواژه: استان مرکزی رونق تولید خمین استان مرکزی رونق تولید خمین کشت گل محمدی استان مرکزی گلاب گیری خمین گفت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۰۶۴۲۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

استقبال پرشور یزدی‌ها از آیین احیای سنت گلاب‌گیری باغ جهانی دولت‌آباد

ایسنا/یزد مراسم احیای سنت گلاب‌گیری باغ جهانی دولت‌آباد یزد پس از چند سده با استقبال قریب به پنج هزار یزدی عصر امروز در این موقوفه برگزار شد.

«علیرضا باقری» مدیر موقوفه دولت‌آباد یزد در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: این سنت که مربوط به چند سده قبل بوده، مجدداً در قالب جشنواره‌ای دو روزه از امروز پنجشنبه ۶ اردیبهشت ماه احیا شد.

وی با اشاره به استقبال قریب به پنج هزار شهروند یزدی از این مراسم در روز نخست، گفت: طی دو روز برگزاری جشنواره ۱۶۰ لیتر گلاب ناب و خالص تهیه می‌شود که نیمی از آن جهت آستان مقدس حرم امام رضا(ع) و نیمی نیز جهت عتبات عالیات، پس از بسته بندی، طی مراسمی خاص تحویل خواهد شد.

باقری به حضور خدام رضوی با پرچم آستان مقدس رضوی در این برنامه، گفت: علاوه بر  برپایی چایخانه رضوی، گل دیگهای گلابگیری این مراسم نیز توسط خدام ریخته شد. 

وی با اشاره به برگزاری نمایشگاه صنایع دستی در حاشیه این جشنواره، گفت: قریب به ۴۰ غرفه در این نمایشگاه، محصولات صنایع دستی و تولیدات سایر بخشها را به بازدیدکنندگان ارائه می‌کنند.

به گفته مدیر موقوفه دولت آباد، گل مورد نیاز این جشنواره از ۱۷۰۰ مترمربع اراضی کاشته شده در این موقوفه تامین می‌شود که قرار است به شش هزار مترمربع افزایش یابد.

به گزارش ایسنا، مجموعه موقوفات دولت آباد یزد توسط «محمدتقی خان بافقی» سرسلسله خوانین یزد و حاکم یزد در اواخر دوره افشار، تمام طول دوره زند و اوایل قاجار به ثبت رسیده که باغ دولت‌آباد شهر یزد از این مجموعه یکی از باغ‌های ایرانی ثبت شده در میراث جهانی توسط یونسکو است. عمارت بادگیر این باغ با ارتفاع ۳۳.۸ متر بلندترین بادگیر خشتی شناخته شده در جهان است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • (تصاویر) جشنواره گل و گلاب‌گیری میمند
  • بجنورد میزبان جشنواره ملی نوا‌های رضوی
  • کشت زعفران در استان مرکزی ۱۵ درصد افزایش یافت
  • به مناسبت ۸ اردیبهشت روز میمند خواستگاه گل محمدی - فارس
  • برداشت گل محمدی از باغات بابل
  • عطر گل‌محمدی در گلستان‌های کرمانشاه پیچید
  • جشنواره‌ای با عطر و بوی گل محمدی
  • طبیعت بهاری کاشان، بهشتی در دل کویر
  • استقبال پرشور یزدی‌ها از آیین احیای سنت گلاب‌گیری باغ جهانی دولت‌آباد
  • جلوه زیبای گل محمدی در باغات اشکذر