Web Analytics Made Easy - Statcounter

علیرضا زالی رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: از سال ۹۵ تا ۹۹ کم‌ترین نرخ موالید را شاهد بوده این موضوع ضربه بدی به ساختار جمعیت کشور می‌زند. از سال ۸۶ تا به امروز در یک مسیر کاهش نرخ موالید حرکت می‌کنیم.

او اعلام کرد که بحث جمعیت و حرکت به سمت سالمندی یک سونامی و بحران جدی است و اختلال در تعادل جمعیت ایرانی به چشم می‌خورد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

زالی افزود: باید ساختار جمعیتی کشور را باز سازی کنیم. کشور در میانه پنجره جمعیتی برای افزایش جمعیت قرار داربم و فرصت زیادی برای استفاده از این پنجره جمعیتی نداریم. رشد سالمندی دارای نرخ بالایی است و هم اکنون در فاز دوم سالمندیرقرار گرفته ایم. کشورهای اروپایی در زمان طولانی تری در این فاز قرار گرفته اند.

زالی گفت: ۱۳ میلیون جوان مجرد در کشور داریم و یک سوم بانوان ایرانی یا ازدواج نکرده یا بدون فرزند و یا صاحب تنها یک فرزند هستند. ۲/۴ تا ۲/۵ سال سن ازدواج افزایش پیدا کرده است و متوسط فاصله بین ازدواج تا تولد فرزند اول در حدود پنج سال است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: اگر خانمی تا سن ۴۵ سالگی ازدواج نکند دچار تجرد قطعی شده است و این آمار در حال افزایش است. امید به زندگی در بین بانوان ۲/۵ سال بیشتر از آقایان است و سالمندی بانوان موضوع مهمی است.

او می‌گوید که از ۱۳ میلیون مجرد در حدود پنج میلیون نفر از این افراد بانوان هستند. ۵۵درصد از بانوان مطلقه ازدواج نمی‌کنند.

بیشتر بخوانید: شاخص‌های جمعیتی ایران در وضعیت هشدار

۴۷۴۷

کد خبر 1633865

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: مجرد زندگی مجردی طلاق افزایش جمعیت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۰۶۴۴۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

استاندارتهران جزئیات تشکیل استانهای تهران شرقی وغربی را تشریح کرد

به گزارش خبرنگار مهر، علیرضا فخاری در حاشیه مراسم رونمایی از دستگاه‌های الکترونیکی انتخابات مرحله دوم در موضوع تشکیل دو استان غربی و شرقی تهران گفت: دو منطقه در این طرح وجود دارد که در غرب شهرستان‌های شهریار، ملارد، قدس، رباط کریم و بهارستان و در حوزه جنوب شرقی نیز شهرستان‌های ورامین، پاکدشت، قرچک و پیشوا جزو محدوده‌هایی است، مشمول طرح جداسازی می‌شوند.

وی افزود: مطالعات این طرح مدت زیادی است آغاز شده و باید با شرایط امروز جمعیتی طرح را منطبق کنیم، بر اساس سرشماری‌ها در غرب استان تهران در این شهرستان‌ها نزدیک به دو و نیم میلیون نفر جمعیت و در جنوب شرقی استان هم یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر جمعیت داریم، لذا به لحاظ گسترش جمعیت باید ملاحظاتی را در نظر بگیریم.

استاندار تهران ادامه داد: ملاحظات سرزمینی، جمعیتی و جغرافیایی هر دو منطقه و چگونگی تأمین زیرساخت‌ها بسیار مهم است، بی تردید تقسیم و تفکیک زیرساخت‌ها اهمیت بسیار زیادی دارد و قطعاً باید مطالعات میزان خدماتی که مردم باید در هر دو استان بگیرند، کامل شود. باید مباحث اقلیمی و جمعیتی هم به لحاظ ترکیب دارای منطق باشد.

فخاری تأکید کرد: ترکیب بندی جمعیتی در بخش غربی استان تقریباً با عدم تجانس همراه است و در بخش جنوب شرقی دارای تجانس است و به لحاظ گویش و سایر مولفه‌هایی که تأثیرگذار است همانند مؤلفه‌های اجتماعی، ممکن است در نقاطی ناهمگونی و در جاهایی همگونی داشته باشیم.

کد خبر 6099280

دیگر خبرها

  • جوان: پیرمرد هتاک بخشی از جریان‌سازی علیه زنان بود
  • توضیحات استاندار تهران درباره تشکیل دو استان غربی و شرقی در تهران
  • استاندارتهران جزئیات تشکیل استانهای تهران شرقی وغربی را تشریح کرد
  • ضرورت الگوسازی و معرفی بانوان ایثارگر و شهید به نسل جوان
  • نیروی جوان کیفیت جمعیت هر کشور را معرفی می‌کند
  • فعالیت۷۰ مهد قرآنی در مساجد آذربایجان غربی با هدف حمایت از مادران
  • در کنار همه مسایل اقتصادی به ابعاد فرهنگی فرزندآوری توجه شود
  • راه خروج از سیاه چاله جمعیتی قدردانی از جامعه مامایی است
  • رئیس کل سازمان نظام پزشکی عنوان کرد؛ اهمیت جایگاه مامایی در خروج از سیاه چاله جمعیتی
  • راه بیرون آمدن از سیاه چاله جمعیتی قدردانی از جامعه مامایی است