Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار ایرنا، مجاهد کرباسی روز دوشنبه در نشستی با خبرنگاران شهرستان با اشاره به اینکه هرگونه ساخت و ساز در بافت تاریخی برای حفظ باغ شهر مهریز ممنوع است، افزود: وجود دوگانگی در تصمیم‌گیری‌ها و نبود همکاری لازم بین متولیان موجب سوء‌استفاده برخی افراد در شهرستان است.

وی با بیان اینکه باغ شهر مهریز در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است، ادامه داد: ساخت و ساز در این محدوده در شهرستان ممنوع است ولی برخی افراد با دور زدن قوانین نسبت به ساخت و ساز غیرمجاز اقدام می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این مسئول با بیان اینکه برای جلوگیری از تخریب باغ شهر مهریز به همکاری بیشتر مسئولان به خصوص شهرداری نیاز است اظهار کرد: هرگونه سهل‌انگاری و بی‌تفاوتی در حفظ باغ شهر موجب نابودی کامل آن می‌شود.

کرباسی با اشاره به اینکه مردم باید به قوانین احترام گذاشته و همکاری لازم را با میراث فرهنگی شهرستان داشته باشند بر ضرورت نظارت و همراهی بیشتر مسئولان و شهرداری تاکید کرد.

وی گفت: اینکه بعد از ساخت و سازهای غیرمجاز در باغ شهر تاریخی و فرهنگی فقط متخلفان جریمه شوند دردی دوا نمی‌کند و چاره راه فقط رعایت مقررات و پیشگیری است.

این مسئول در ادامه، برگزاری جشنواره‌های مختلف برای معرفی شهرستان، جذب گردشگران و میهمانان و احیای صنایع دستی را جزو برنامه‌های مهم این اداره ذکر کرد.

کرباسی با بیان اینکه هم‌اکنون ۱۱۵ اثر تاریخی و طبیعی مهریز در فهرست آثار ملی کشور و ۲ اثر منطقه شامل باغ پهلوانپور و قنات حسن‌آباد در فهرست آثار جهانی به ثبت رسیده به ظرفیت‌های خوب فرهنگی پرداخت.

وی بیان کرد: برای حفظ آثار تاریخی، فرهنگی و طبیعی شهرستان، همکاری مردم و مسئولان و مشارکت خیران و بخش خصوصی نیاز همیشگی است.

شهر مهریز از ادغام و به هم پیوستن پنج سکونتگاه به نام‌های بغداداباد، مهرپادین، مزویرآباد،  استهریج و منگاباد به وجود آمده و با توجه به وجود منابع آب و قنوات متعدد این منطقه از سرسبزی و طراوت منحصر به ‌فردی در استان کویری یزد برخوردار است.

بافت شهری مهریز در درون باغ‌ها با گونه‌های متفاوت خانه شکل گرفته که الگوی باغ شهری را به وجود آورده و همین امر باعث شده که معماری و طبیعت در یک تعامل و تأثیرگذاری متقابل قرار گیرند و در نهایت بافت منحصر به فرد تاریخی با باغات پیوند خورده است.  

از جمعیت ۵۵ هزارنفری مهریز حدود ۷۰ درصد در شهر و محله‌های قدیمی و شهرک‌های اطراف این شهر زندگی می‌کنند.

مهریز با بیش از  ۶۰۰ اثر تاریخی و فرهنگی که باغ پهلوان‌پور و قنات حسن آباد آن به ثبت جهانی رسیده و قرار گرفتن در کنار جاده اصلی شمال به جنوب کشور در طول سال میزبان مسافران و گردشگران زیادی است.

مرکز این شهرستان در ۳۰ کیلومتری جنوب شهر یزد قرار دارد.

برچسب‌ها مهریز یزد تخریب بنای تاریخی میراث فرهنگی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: مهریز یزد تخریب بنای تاریخی مهریز یزد تخریب بنای تاریخی میراث فرهنگی ساخت و ساز شهر مهریز باغ شهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۰۷۱۹۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۲۵۷ حلقه چاه غیرمجاز در لرستان پُر شد

داریوش حسن‌نژاد اظهار داشت: در راستای حفاظت و حراست از منابع آب استان به‌خصوص منابع آب زیرزمینی که با افت مداوم مواجه هستند، پروژه‌های طرح احیا و تعادل بخشی در دست اقدام هستند که از مهم‌ترین آنها می‌توان به پروژه تقویت استقرار گروه‌های حفاظت و نظارت بر منابع آبی در سطح استان به تعداد ۱۸ گروه و ۴۵ نفر اشاره کرد که وظیفه این اکیپ‌ها گشت‌زنی مداوم در سطح دشت‌های استان برای جلوگیری از بروز تخلفات از جمله جلوگیری از حفر چاه‌های غیرمجاز، جلوگیری از انتقال غیرقانونی آب به اراضی خارج از اراضی تحت شرب چاه‌ها، جلوگیری از تغییر نوع مصرف چاه‌های صنعتی جهت مصارف کشاورزی و جلوگیری از تجاوز به حریم و بستر رودخانه‌ها است.

وی افزود: دو پروژه انسداد چاه‌های غیرمجاز در سطح استان از طریق واگذاری به پیمانکار واجد شرایط و در سقف اعتبارات و تخصیص پروژه به‌صورت سالانه در حال انجام است که در این راستا تعداد ۲۵۷ حلقه چاه غیرمجاز در سال ۱۴۰۲ با حجم صرفه‌جویی ۱۱.۷ میلیون مترمکعب پر و مسلوب المنفعه شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان، تصریح کرد: در سال ۱۴۰۲ تعداد ۱۹۳ دستگاه کنترل هوشمند بر روی چاه‌های دارای پروانه بهره‌برداری نصب شده است و از تعداد هفت هزار و ۶۷۳ حلقه چاه‌های کل استان، ۳۰ درصد مجهز به دستگاه کنترل هوشمند شده است.

حسن‌نژاد در خصوص چاه‌های صنعتی، بیان داشت: تعداد ۱۵۰ حلقه چاه صنعتی به کنتور هوشمند تجهیز شده است که ۱۰ درصد کل چاه‌های صنعتی را تشکیل می‌دهد، از سوی دیگر سامانه پایش از راه دور کنتورها در حال راه‌اندازی است که تعدادی از شرکت‌های کنتور ساز، سامانه پایش را تحویل داده‌اند و تعدادی دیگر در حال تکمیل آن هستند

وی گفت: چاه‌های فاقد کنتور برابر بند ب تبصره ۷ قانون بودجه سال ۱۴۰۳ مکلف به پرداخت آب‌بها بر اساس پروانه بهره‌برداری و مبالغ اعلام شده هستند؛ ازاین‌رو توصیه می‌شود مالکین چاه‌ها برای ارائه خدمات بهتر جهت خرید و نصب کنتور هوشمند به شرکت آب منطقه‌ای لرستان مراجعه کنند.

باشگاه خبرنگاران جوان لرستان خرم آباد

دیگر خبرها

  • حل مساله گردوغبار نیازمند هم‌افزایی دستگاه‌ها است
  • رئیس سازمان حفاظت محیط زیست: حل مسئله گرد و غبار نیازمند هم‌افزایی دستگاه‌هاست / باید از ظرفیت رسانه‌ها استفاده کنیم
  • از تخریب ساخت و سازهای غیرمجاز در اراضی کشاورزی تا توزیع کالای اساسی طرح تنظیم بازار در فارس
  • ۱۰ حفار غیرمجاز در منطقه تاریخی ارومیه دستگیر شدند
  • ۲۵۷ حلقه چاه غیرمجاز در لرستان پُر شد
  • گردشگری اولین رکن سند توسعه و پیشرفت نایین است
  • تحویل ۹ شی تاریخی به میراث‌فرهنگی هرمزگان
  • حل برخی مشکلات اهدای خون در شهرستان‌های استان یزد
  • اهدای ۵۹ شیء تاریخی به اداره میراث‌ فرهنگی شهرستان ملایر
  • جلوگیری از توزیع مواد غذایی فاسد در مهریز