Web Analytics Made Easy - Statcounter

علی مستوفیان روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این خانه های قدیمی مربوط‌ به دوره پهلوی اول و قاجار است و در یک پژوهش دانشگاهی در شهرستان های استان شناسایی شده اند.

وی افزود: مالکان این خانه ها می دانند که این منازل واجد ثبت ملی هستند اما در این مورد اقدامی انجام نمی دهند و به دلیل افزایش قیمت ملک و زمین در چند سال گذشته ترجیح می دهند آن ها را تخریب کنند یا بفروشند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه این منازل بیانگر هویت مستقل و در واقع شناسنامه استان هستند خاطرنشان کرد: روح زندگی با احیای این منازل و استفاده از آن ها جریان خواهد یافت و برای در اختیار گرفتن و احیای این منازل در قالب های مختلف مانند موزه اقدام کرده ایم اما مالکان بخش خصوصی ترجیح می دهند منازل ثبت ملی نشود.

وی افزود: برخی از این خانه ها مانند خانه بانک ملی که ثبت ملی شده است در اختیار اداره ها و دستگاه های مختلف است که انتظار داریم این دستگاه ها برای ایجاد موزه در این منازل قدیمی با ما همکاری کنند.   

وی در مورد آثار ثبت ملی شده در استان نیز گفت: در سال گذشته ۲۱ پرونده آثار غیرمنقول، منقول، ناملموس و طبیعی استان تهیه و تدوین شد و در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید.

مستوفیان از ثبت ملی پنج اثر تاریخی خراسان شمالی در سال گذشته خبر داد و افزود: این آثار تاریخی شامل پناهگاه نقوش صخره‌ای تکه نرگسلو بجنورد، نقوش صخره‌ای زینکانلو فاروج، حمام روستای سرچشمه اسفراین، شغال تپه روستای دشت گرمه و تپه شتر گلو روستای قلعه پیر مانه و سملقان است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان شمالی اظهار داشت: پارسال ۴۴ اثر تاریخی تعیین حریم و علاوه بر این  رباط قلی در جاجرم، بقایای معماری حاصل از کاوش محوطه ریوی در مانه و سملقان و عمارت مفخم، حمام عسگری و مقبره شهدا در بجنورد نیز مرمت شدند.

وی در خصوص ثبت جهانی آثار تاریخی استان نیز گفت: کاروان‌سرای قلی یکی از ۵۶ کاروان‌سرای سراسر کشور بود که سال گذشته توسط ارزیابان یونسکو مورد ارزیابی قرار گرفت که امیدواریم با ثبت جهانی کاروان‌سرای قلی، شهرستان جاجرم به یکی از مقاصد گردشگری استان تبدیل شود.

خراسان شمالی که براساس سرشماری نفوس و مسکن سال ۹۵، ۸۶۳ هزار نفر جمعیت دارد در شمال شرق کشور واقع است.

برچسب‌ها بجنورد خراسان شمالی میراث فرهنگی بنای تاریخی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: بجنورد خراسان شمالی میراث فرهنگی بجنورد خراسان شمالی میراث فرهنگی بنای تاریخی خراسان شمالی سال گذشته ثبت ملی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۰۷۳۱۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رونمایی از چهره جدید گذر ۳۰ تیر | این گذر تغییر کاربری می دهد

به گزارش همشهری آنلاین، خیابان ۳۰ تیر در قلب تاریخی تهران از گذرهای قدیمی گردشگری و غذا است که اواخر سال گذشته شهرداری تهران بنا به دلایلی از جمله تامین و رعایت موارد ایمنی مکان هایی چون موزه آبگینه و ... تصمیم گرفت تغییرات در چهره و نحوه ارائه خدمات این گذر ایجاد کند. به گفته علیرضا نادعلی، کاربری سابق این خیابان برای مدیریت شهری قابل قبول نبود و در منزلت و شأن یک گذر فرهنگی و تاریخی در یکی از قدیمی‌ترین نقطه‌های تهران با آثار و ابنیه فاخر نبود.

او تاکید کرد: «درست در فضایی که گردشگران می‌توانند از فضای تاریخی و فرهنگی این خیابان استفاده کنند، گذر خوراکی شکل گرفته بود و اکنون با بررسی های صورت گرفته به این نتیجه رسیدم که کاربری این گذر باید تغییر کند.»

سخنگوی شورای شهر تهران با بیان این که کاربری فرهنگی برای این گذر پیش بینی شده است، گفت: «در طرح جدید اکثر غرفه‌ها به صنایع دستی و محصولات فرهنگی و هنری اختصاص خواهد داشت و غرفه های غذا کمتر می شوند.» به گفته نادعلی هنوز اقدام عملیاتی انجام نشده است؛ البته طراحی فضا بسیار اهمیت دارد و باید الزامات آن رعایت شود.

کد خبر 846869 برچسب‌ها كافه - كافه‌رستوران شهردارى تهران تهران

دیگر خبرها

  • هزار و ۶۴۵ حلقه چاه آب مجاز صنایع در خراسان رضوی واجد شرایط هوشمندسازی هستند
  • سراب هنام الشتر؛ چشمه‌ای در دل یک خانه تاریخی
  • رونمایی از چهره جدید گذر ۳۰ تیر | این گذر تغییر کاربری می دهد
  • مرمت بخش تخریب شده شهر تاریخی بلقیس؛ بزودی
  • درخواست شهروندان منطقه ۱۴ تهران برای بازسازی یک خانه قدیمی + فیلم و تصاویر
  • دزدی آیفون منازل مناطق شمالی تهران!
  • سارق منازل در کنگان دستگیر شد
  • سیل به شهر تاریخی کاشان هم رسید | آبگرفتگی معابر و منازل مسکونی + ویدئو
  • اجرای بیش از ۴۵۰ کیلومتر حفاری در پروژه ملی توسعه شبکه فیبرنوری منازل و کسب و کارها در خراسان شمالی
  • گروگانگیری خونبار در خراسان ؛ کشف آثار درگیری خونین در خانه قربانی | آدم‌ربایان اجاره‌ای پسر ۳۰ ساله را به زاهدان بردند