Web Analytics Made Easy - Statcounter

بین الملل تابناک: هشدار چین به بایدن درباره اوکراین، ارجاع پرونده شهادت شیرین ابوعاقله به دیوان کیفری بین المللی، ترور محمد اردوغان در موصل عراق، گزارش رسانه ترکیه ای از افزایش تولید پهپادهای ایران و سفر رییس حقوق بشر سازمان ملل به چین از مهم ترین خبرها و رویدادهای منطقه و جهان در 24 ساعت گذشته بوده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هشدار چین به بایدن درباره اوکراین

سخنگوی وزارت خارجه چین روز دوشنبه در پاسخ به اظهارات رئیس جمهوری آمریکا درباره تایوان گفت: موضوع تایوان و اوکراین کاملاً متفاوت است و مقایسه آنها پوچ است.

به گزارش الجزیره، سخنگوی این وزارتخانه در سخنانی مقایسه مساله تایوان با بحران اوکراین رو نادرست و آن را پوچ توصیف کرد.

وی گفت: تایوان بخشی از خاک چین است و ما به هیچ کشوری اجازه دخالت در امور داخلی ما را نمی دهیم.

این مقام چینی در ادامه عنوان داشت: ما از ایالات متحده می‌خواهیم هنگام صحبت در مورد موضوع تایوان مراقب باشد.

سخنگوی وزارت خارجه چین همچنین به تهدیدهای شدید اللحن جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا علیه کشورش اشاره کرد و گفت: آمریکا می‌داند که چین قادر به حفاظت از خاک خود است.

رئیس جمهور آمریکا امروز در توکیو حمایت علنی خود را از تایوان اعلام کرد و گفت: «اگر چین به تایوان حمله کند، ایالات متحده به صورت نظامی در رابطه با این موضوع مداخله و از تایوان حمایت خواهد کرد.»

بایدن خاطرنشان کرد که پس از حمله روسیه به اوکراین، محافظت از این جزیره (تایوان) مسئولیت "بسیار خطیری" است.

وی افزود: ما در قبال تایوان متعهد شده‌ایم. هرگونه زور و اجبار چین علیه تایوان نامناسب و ناپسند تلقی خواهد شد. چین با اقدام خود کل منطقه را تحت تاثیر قرار و اتفاقی مشابه اوکراین رخ خواهد داد.

وزارت خارجه تایوان هم در واکنش به این اظهارات گفت: ما به تقویت قدرت دفاعی خود و همکاری با بسیاری از کشورها از جمله واشنگتن و توکیو برای تامین امنیت‌مان ادامه خواهیم داد.

ارجاع پرونده شهادت شیرین ابوعاقله به دیوان کیفری بین المللی

وزارت خارجه فلسطین از ارجاع پرونده شهادت خبرنگار فلسطینی به دست نیروهای اسرائیلی به دیوان کیفری بین المللی خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری العهد، وزارت خارجه فلسطین اعلام کرد که پرونده شهادت شیرین ابوعاقله، خبرنگار شبکه الجزیره را به دیوان کیفری بین المللی ارجاع داده است.

شیرین ابوعاقله اخیرا به ضرب گلوله نیروهای اسرائیلی در درگیری‌های شهر جنین در کرانه باختری به شهادت رسید. طرف‌های فلسطینی و بین المللی قتل این خبرنگار توسط نیروهای اسرائیلی را به شدت محکوم کردند.

ترور محمد اردوغان در موصل عراق

دستگاه اطلاعات ملی ترکیه (میت) اعلام کرد که رئیس گروه پ‌ک‌ک در کرکوک را در موصل عراق به قتل رسانده است.

به گزارش خبرگزاری «آناتولی»، منابع مطلع امنیتی تأکید کرده‌اند که «محمد اردوغان» که به اتهام «تلاش برای سرنگون کردن حکومت ترکیه» و «آسیب زدن به وحدت ملی ترکیه» از دهه ۱۹۹۰ تحت تعقیب بود طی عملیات دستگاه اطلاعات ترکیه در موصل کشته شده است.

در این گزارش آمده که محمد اردوغان ملقب به «احمد روبار» با شناسنامه جعلی در اردوگاه مخمور در نزدیکی کرکوک به سر می‌برده و رئیس تشکیلات پ ک ک در کرکوک و موصل و مخمور بوده است.

بر اساس این گزارش، عملیات دستگاه اطلاعات ملی ترکیه برای از میان بردن این عضو ارشد پ‌ک‌ک در ۲۱ مه انجام شده است.

گزارش رسانه ترکیه ای از افزایش تولید پهپادهای ایران

 تاسیس کارخانه تولید پهپاد «ابابیل-۲» ایران در تاجیکستان کماکان در رسانه‌های بین‌المللی بازتاب دارد به طوریکه یک رسانه ترکیه‌ای در این زمینه نوشت، ایران، تاجیکستان را نه تنها به عنوان سکوی پرشی برای پیشبرد منافع نظامی، سیاسی و اقتصادی خود در آسیای مرکزی، بلکه به عنوان فرصتی برای نشان دادن توان بالقوه فرهنگی و معنوی خود می‌بیند.

وبگاه شبکه خبری «تی‌آرتی» روز دوشنبه نوشت که اقدام ایران برای تولید هواپیماهای بدون سرنشین برای تاجیکستان، کشوری در آسیای مرکزی که ارتباطات فرهنگی و قومی قوی با تهران دارد، نقطه عطفی برای این کشور شیعه نشین است.

 یک تحلیلگر ایرانی به این شبکه خبری گفت، تاسیس کارخانه پهپاد سازی دلیلی بر این است که ایران در پی روابط دوستانه با کشورهای منطقه و تقویت متحدان و تامین منافع آن‌ها و خود است.

«اولاس پهلوان» تحلیلگر امنیتی و افسر سابق ارتش ترکیه، انگیزه‌های سیاسی دیگری را در همکاری نظامی دو کشور همسایه می‌بیند. پهلوان گفت: «تداوم تحریم‌های آمریکا، ایران را مجبور می‌کند تا حوزه نفوذ خود را در منطقه گسترش دهد.»

 

بر اساس این گزارش، تاجیکستان و ایران اشتراکات زیادی دارند. جمعیت آنها عمدتاً به زبان فارسی صحبت می‌کنند. در سال‌های اخیر، ایران و تاجیکستان و پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی در سال 1991 این دو کشور نزدیک‌تر شده‌اند.

«کریل سمنوف» کارشناس روسی  نیز در این زمینه گفت: «ایران، تاجیکستان را نه تنها به عنوان سکوی پرشی برای پیشبرد منافع نظامی، سیاسی و اقتصادی خود در آسیای مرکزی، بلکه به عنوان فرصتی برای نشان دادن توان بالقوه فرهنگی و معنوی خود می‌بیند .از سویی دیگر، تاجیکستان نیز به دلایل مختلف به ایران نیاز دارد. این کشور باید قابلیت‌های دفاعی خود را برابر تهدیدات احتمالی از جانب افغانستان بهبود بخشد. همچنین تاجیکستان باید امنیت مرزهای خود را با افغانستان و قرقیزستان که درگیری‌ها و گذرگاه‌های غیرقانونی دارد، حفظ کند.»

در بخش دیگر این گزارش آمده است، نزدیک شدن دوشنبه با تهران دلایل بیشتری دارد دارد. تجارت بین‌المللی تاجیکستان محصوردر خشکی نیز باید از طریق ایران به دریاهای آزاد دسترسی داشته باشد و ایران به دنبال غلبه بر رقبای سعودی خود در تاجیکستان است.

پهلوان، کارشناس روس گفت: « تحت تحریم‌های شدید آمریکا، ایران راهی جز اتکا به خود برای بهبود ظرفیت خود در پهپادها ندارد. تهران به تلاش‌های خود در زمینه توسعه پهپاد وانتقال تجربیات خود در زمینه فناوری‌های موشکی و حوزه پهپادی ادامه می‌دهد.»

سفر رییس حقوق بشر سازمان ملل به چین

میشل باشله رییس حقوق بشر سازمان ملل متحد روز دوشنبه به عنوان اولین مقام عالی‌رتبه حقوق بشر این سازمان که در طی دو دهه اخیر توانسته به چین سفر کند، وارد چین شد.

به گزارش الجزیره، سفر شش روزه باشله رئیس حقوق بشر سازمان ملل متحد به چین شامل منطقه دورافتاده سین کیانگ نیز می شود، جایی که غرب مدعی است اویغورها و سایر اقلیت های مسلمان با سرکوب مواجه هستند.

دفتر رئیس حقوق بشر سازمان ملل متحد اعلام کرد: باشله رئیس جمهور سابق شیلی، قصد دارد در این سفر با مقامات بلندپایه ملی و محلی، سازمان های جامعه مدنی، نمایندگان کسب و کار و دانشگاهیان صحبت کند و برای دانشجویان دانشگاه گوانگژو سخنرانی کند.

باشله سفر شش روزه خود را از شهر جنوبی گوانگژو چین آغاز کرد و در آنجا مورد استقبال وانگ یی وزیر امور خارجه چین قرار گرفت.

باشله در این دیدار گفت: من مشتاقانه منتظر تبادلاتی هستم که با افراد مختلف در طول دیدارم خواهم داشت، من در مورد مسائل بسیار مهم و مسائل حساس بحث خواهم کرد، امیدوارم این به ما در ایجاد اعتماد کمک کند.

وانگ ونبین سخنگوی وزارت امور خارجه چین نیز ضمن خوشامدگویی به باشله گفت که سفر او به دلیل همه‌گیری کرونا در یک محل محدود انجام می‌شود و هر دو طرف توافق کردند که خبرنگاران این سفر را دنبال نکنند.

منبع: تابناک

کلیدواژه: یارانه ارز 4200 تومانی فتح خرمشهر تحولات خاورمیانه تحولات بین المللی ایران و آمریکا برجام اروپا روسیه چین یارانه ارز 4200 تومانی فتح خرمشهر دیوان کیفری بین المللی حقوق بشر سازمان ملل ارجاع پرونده شهادت رسانه ترکیه ای محمد اردوغان موصل عراق وزارت خارجه خارجه چین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۰۷۳۲۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رضا نصری: احتمال صدور حکم بازداشت نتانیاهو از طرف دادگاه کیفری بین المللی / برای مبارزه با اسرائیل هم که شده از جنجال‌آفرینی بپرهیزید!

عصر ایران - رضا نصری در کانال تلگرامی اش نوشت:

احتمال صدور حکم بازداشت نتانیاهو و برخی مقامات ارشد سیاسی و نظامی اسرائیل توسط دادگاه کیفری بین‌المللی بالا گرفته است‌ که بدون تردید هزینه حقوقی و سیاسی بی سابقه‌ای برای اسرائیل در پی خواهد داشت.

از طرف دیگر، توجه رسانه‌های جهان معطوف به «گورهای دسته‌جمعی» در غزه شده و لازم است این توجه استمرار داشته باشد. در کنار این‌ موارد، دانشگاه‌های آمریکا در اقدامی کم‌نظیر علیه اسرائیل طغیان کرده‌اند و فضایی در داخل آمریکا پدید آورده‌اند که از جنگ ویتنام تا کنون سابقه نداشته است. علاوه بر این‌ها، فاجعه انسانی دیگری در رفح در کمین است که نیازمند توجه کامل رسانه‌ایست.

در چنین فضایی، آرزوی اسرائیل انحراف افکار عمومی آمریکا و اروپا به سمت ایران است و این قابلیت را نیز دارد تا با اهرم‌های رسانه‌ای‌اش تا حدود قابل ملاحظه‌ای ایران را در کانون توجهات قرار دهد! 

برای مبارزه با اسرائیل هم که شده از جنجال‌آفرینی بپرهیزید!

کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: یادداشت رضا نصری درباره قطعنامه اخیر مجمع عمومی و چند نمونه تاریخی رضا نصری، حقوقدان: «لاهه» طرفین را به مذاکره برای تعیین مبلغ خسارت فراخوانده/ ایران می‌تواند دولت آمریکا را به گفت‌وگوی مستقیم دعوت کند/ اگر واشنگتن بپذیرد، کار بزرگی انجام شده؛ اگر هم رد کند، یک امتیاز سیاسی برای ایران است

دیگر خبرها

  • رضا نصری: احتمال صدور حکم بازداشت نتانیاهو از طرف دادگاه کیفری بین المللی / برای مبارزه با اسرائیل هم که شده از جنجال‌آفرینی بپرهیزید!
  • انتقاد کاربران عراقی از توییت اردوغان درباره بغداد
  • تکذیب کشف خودروی بمب‌گذاری شده در موصل
  •  توصیف اردوغان از بغداد جنجال به پا کرد + عکس
  • اسرائیل در تلاش برای لغو دیدار بایدن و اردوغان است
  • اولین نتایج سفر اردوغان به عراق/ تشکیل ستاد عملیات مشترک بین آنکارا و بغداد
  • حقایق نسل‌کشی غزه با صدور احکام بین‌المللی علیه نتانیاهو آشکارتر می‌شود
  • اهداف سه‌گانه اردوغان از سفر به عراق چه بود؟
  • اردوغان: نتانیاهوی هیتلر نمی‌تواند فرار کند
  • اردوغان: عراق درباره آب مطالباتی از ترکیه دارد