Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آفتاب»
2024-04-27@07:20:12 GMT

ورزش، مغز سالمندان را قوی می‌کند

تاریخ انتشار: ۳ خرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۰۷۴۲۴۰

ورزش، مغز سالمندان را قوی می‌کند

آفتاب‌‌نیوز :

 ورزش فقط برای داشتن بدن سالم نیست. برای داشتن ذهن قوی‌تر نیز ورزش کار مفیدی است. نتایج مطالعه اخیر محققان دانشکده پزشکی دانشگاه کالیفرنیا-سن دیگو نشان می‌دهد که ورزش به بهبود وظایف شناختی مربوط به عملکرد اجرایی منجر می‌شود.

به گزارش اس اف، "زینکا زلاتار"(Zvinka Zlatar) نویسنده اصلی این مطالعه گفت: ما هنوز نمی‌دانیم که آیا این فعالیت کم روزانه در شناخت اثر بلندمدتی دارد یا خیر.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ما طی این مطالعه به بررسی این موضوع پرداختیم تا دریابیم آیا انجام فعالیت بدنی با شدت‌های مختلف در طول زمان، در محیط‌های بدون نظارت می‌تواند باعث بهبود طولانی مدت در سلامت مغز و تغییر رفتار پایدار شود یا خیر.

در این مطالعه ۹۰ فرد بین ۵۰ تا ۷۴ سال انتخاب شدند و محققان از آنها خواستند تا در حین ورزش از شتاب سنج استفاده کنند و چندین تست شناختی را از خانه انجام دهند. یافته‌ها نشان دهنده ارتباط مستقیم بین ورزش و عملکرد شناختی بود.

محققان دریافتند در روزهایی که افراد ورزش می‌کردند، عملکرد شناختی‌شان تقویت می‌شد اما در روزهایی که افراد ورزش نمی‌کردند، عملکرد شناختی شرکت‌کنندگان کاهش می‌یافت.

ارتباط بین ورزش و عملکرد شناختی حتی زمانی که محققان عواملی مانند وضعیت اچ آی وی، سن، جنسیت، تحصیلات و نژاد/قومیت را تنظیم کردند، باقی ماند. این ارتباط برای افرادی که برای انجام کارهای روزانه مانند تمیز کردن خانه یا پرداخت قبوض به دیگران متکی بودند نیز برقرار است.

دکتر "رینه مور"(Raeanne Moore) نویسنده ارشد این مطالعه گفت: برای آنها، فعالیت بدنی ممکن است سود بیشتری بر عملکرد شناختی روزانه داشته باشد.

دکتر مور این فرضیه را مطرح می‌کند که افرادی که از نظر عملکردی بزرگسالان مستقل هستند احتمالا در فعالیت‌های محرک شناختی و اجتماعی بیشتر شرکت می‌کنند، که این امر باعث می‌شود ورزش برای شناخت تاثیر کمتری داشته باشد.

یافته‌های این مطالعه در مجله "JMIR mHealth and uHealth" منتشر شده است.

منبع: خبرگزاری ایسنا

منبع: آفتاب

کلیدواژه: ورزش مغز مغز سالمندان عملکرد شناختی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۰۷۴۲۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قدمت ۱۵۰ ساله ورزش زورخانه‌ای در آباده

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز فارس، کنعانی مسئول هیات زورخانه و پهلوانی آباده گفت: ورزش زورخانه‌ای در آباده قدمت ۱۵۰ ساله دارد که نخستین زورخانه به نام وهب است و در حال حاضر چهار زورخانه در این شهرستان فعالیت دارد.
عرفان نعمت الهی از باستانی کاران نوجوان آباده‌ای افزود:۱۲ سال است که در این ورزش فعالیت می‌کنم و مقام اول و دوم مرشدی کشور را به دست آورده ام.
اکبر هادی از پیشکسوتان این ورزش هم در سال ۹۶ به عنوان پدر گود کشور معرفی شد و علی رضا نعمت الهی مرشد این زورخانه  در سال‌های اخیر، مرشدی برتر کشور را در جشنواره‌ها و مسابقات مختلف کسب کرد.
در حال حاضر بیش از ۲۵۰ نفر در شهرستان آباده در ورزش باستانی پهلوانی زورخانه فعالیت دارند.
شهرستان آباده در شمال فارس و در فاصله ۲۷۵ کیلومتری شیراز قرار دارد.

دیگر خبرها

  • فناوری مشاهده درون سلول‌های سرطانی ابداع شد
  • فرمولی ساده برای اینکه هرگز به آلزایمر مبتلا نشوید
  • آیا غذا‌های دریایی سرطان زا هستند؟
  • روایت برگزیدگان جشنواره «قهرمان ایران» از عملکرد رسانه ملی
  • چرا با افزایش سن سرعت حرکت ما کم می‌شود؟
  • قدمت ۱۵۰ ساله ورزش زورخانه‌ای در آباده
  • برای تقویت حافظه چی بخوریم؟
  • شیوه‌ای مناسب برای کاهش وزن
  • مشاغل ذهنی خطر زوال عقل را کاهش می دهند
  • یک نشانه مهم زوال عقل در سالمندان