اتحاد و انسجام ملی کلیدواژه عبور از موانع
تاریخ انتشار: ۳ خرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۰۷۸۹۰۳
رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران با اشاره به سوم خرداد سالروز فتح خرمشهر، گفت: این نصرت الهی یک پیام مهم برای امروز جامعه ما دارد و آن اینکه برای فتح میدانهای بزرگ باید در کنار هم قرار داشت و اتحاد و انسجام ملی کلید عبور از موانع است. - اخبار اجتماعی -
به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم ، نرگس معدنیپور رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران در یادداشتی به مناسبت آزادسازی خرمشهر نوشت: فرا رسیدن سوم خرداد را که نمادی از مقاومت زنان و مردان این دیار برای حراست از مرزهای دینی و جغرافیایی خود است را گرامی میداریم؛ روزی که با دستهای خالی اما با عظمی پولادین روبهروی دشمنی تا بن دندان مسلح ایستادیم و برای بازگرداندن خاک خود از هیچ کوششی فروگذار نبودیم.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
این روز در حالی در تقویم تاریخ به بلندی از آن یاد میشود که با اجرای عملیات غرورآفرین بیتالمقدس، 19 ماه اشغال استراتژیکترین نقاط استان خوزستان پایان یافت و خرمشهر یکبار دیگر به آغوش میهن بازگشت.
در خرداد 61 نشان دادیم که «ما مقاوم هستیم» و با انجام عملیاتهای منظمی همچون عملیات غرورآفرین بیتالمقدس میتوانیم کمر ارتش بعث عراق که از پشتوانه تسلیحاتی و مالی دنیای شرق و غرب برخوردار بود را بشکنیم و خط بطلانی بر آرزوهای واهی آنان بکشیم؛ رزمندگان اسلام نشان دادند که چگونه میتوان با عظم ملی تمام موانع را در هم شکست و به خواست خدا به فتح بزرگ دست یافت.
این نصرت الهی یک پیام مهم برای امروز جامعه ما دارد و آن اینکه برای فتح میدانهای بزرگ باید شانه به شانه یکدیگر و در کنار هم قرار داشت. اتحاد و انسجام ملی کلیدواژه عبور از موانع است که در شرایط امروز جامعه بیش از گذشته به این مهم نیازمندیم تا روزهای سخت با موفقیت پشت سرگذاشته و یکبار دیگر قدرت انسجام ملی مردمان ایران زمین به جهانیان نشان داده شود.
این روز بهانهای است برای یادآوری این نکته برای مردم و مسئولان که کسی جز خود ما به فکر ساخت میهن نیست و باید توفیق خدمت به میهن را در تمام ابعاد زندگی خود حس کرده و در زندگی روزمره به جریان بگذاریم. هر روز خرمشهری جدید در پیش رویمان قرار دارد که کلید فتح آن در دستان غیور مردان و زنان جامعه است.
انتهای پیام/
منبع: تسنیم
کلیدواژه: خرمشهر شورای شهر تهران شهر تهران خرمشهر شورای شهر تهران شهر تهران انسجام ملی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۰۷۸۹۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
اسلامیسازی علوم انسانی امری ضروری است
به گزارش خبرنگار مهر، حجتالاسلام سیدرسول موسوی صبح یکشنبه در نشست «پیشینهشناسی رویکردهای اسلامی به علوم انسانی» اظهار کرد: یکی از مباحثی که در نظام جمهوری اسلامی مهم است، مباحث علوم انسانی است، به این معنا که علوم انسانی باید بومی شود و به تعبیر دقیقتر اسلامیسازی علوم انسانی یعنی نگاه ما به انسان یک نگاه معنوی و الهی باشد.
وی با بیان اینکه رویکرد کشورهای غربی به علوم انسانی غالباً اومانیستی و انسانمحوری است. طبیعتاً هنگامی که اختلاف مبنایی حاصل شد، در شاخهها و فروع نیز به طریق اولی اختلافاتی وجود دار.، تصریح کرد: در این زمینه تاکنون کتابهای زیادی در زمینه اسلامی ساز علوم انسانی نوشته شده است و دیدگاهها و نظریههای زیادی در این زمینه وجود دارد اما در این میان باید مورد توجه باشد، روش شناسی است.
مدیر گروه و عضو هیئت علمی گروه علوم قرآن و حدیث مؤسسه آموزش عالی حوزوی علامه مجلسی (ره) با اشاره به ۲ دیدگاه در رابطه با اسلامیسازی علوم انسانی گفت: یک دیدگاه از منظر فلسفی بررسی میشود، یعنی از دانش و علم فلسفه به ویژه حکمت متعالیه که ملاصدرا آن را بنیان نهاده، برای اسلامیسازی علوم انسانی استفاده شود البته فارابی نیز از فیلسوفانی است که از او به عنوان مؤسس توسعه فلسفه به علوم اجتماعی و انسانی یاد میشود.
وی با بیان اینکه از آنجایی در یونان هم دیدگاهی اجتماعی نسبت به علوم انسانی وجود داشت و علوم انسانی دارای جایگاه بود؛ پس پیوندی میان فلسفه و دانستههای اجتماعی و علوم انسانی از ابتدا در یونان وجود داشته است، افزود: پس از ورود فلسفه به حوزه اسلامی توسط مسلمانان و فیلسوفانی همچون خواجه نصیرالدین طوسی، بوعلی سینا، فارابی و… نگاه به فلسفه چنین بود که بر علوم انسانی مسلط است.
حجتالاسلام موسوی با اشاره به اینکه استفاده از قرآن و سنت، روشی دیگر در رابطه با اسلامیسازی علوم انسانی است، اضافه کرد: پیشینه این روش نیز به مفسرینی باز میگردد که از نگاه قرآن و حدیث مطالبی را بیان کردند.
وی درخصوص طبقهبندی تفسیرهای قرآنی نیز گفت: یکی از این تفاسیر، تفسیرهای اجتماعی، تفاسیری هستند که به مردم، جامعه و نیازهای اجتماعی توجه دارند. تفاسیر عصری (زمانی) هم مسائل روز و مورد نیاز را بیان میکنند. دسته سوم نیز شامل تفاسیر موضوعی هستند که نیازهای جامعه را بر مبنای آیات قرآن پاسخ میدهند. یعنی موضوع از جامعه استخراج شده و براساس قرآن بررسی میشود. کتاب «سنتهای تاریخ در قرآن» از شهید سید محمد باقر صدر نیز در راستای تفسیر موضوعی است.
مدیر گروه و عضو هیئت علمی گروه علوم قرآن و حدیث مؤسسه آموزش عالی حوزوی علامه مجلسی (ره) اضافه کرد: در بحث اسلامیسازی علوم انسانی، چه با روش فلسفی و استفاده از ایدههای فیلسوفان و چه با روش تفسیری، منابع و پیشینه متعددی وجود دارد.
وی با تقسیم تفسیر موضوعی به دو نوع درون قرآنی و برون قرآنی گفت: منظور از تفسیر موضوعی درون قرآنی آن است که موضوع در قرآن وجود دارد و تفسیر موضوعی برون قرآنی به مسائل روز و دانشهای بشری اشاره دارد.
حجتالاسلام موسوی در خصوص کارکردهای خانواده در زمینه اسلامی سازی علوم انسانی ابراز کرد: پیدایش کارکردهای خانواده در غرب مطرح شد و کتابهای متعددی نیز در این رابطه نوشتهاند. به طور کلی ۲ شاخه و مکتب فکری در تمام عرصهها میان غربیان رواج دارد که مباحث را به دو شاخه ساختارگرایی و کارکردگرایی تقسیم میکند.
وی تأکید کرد: ساختارگرایان معتقد بودند در موضوعات علوم انسانی باید به مبادی، ساختارها، اصول و ریشهها نگریست اما به فواید و منافع کمتر توجه داشته اند. کارکردگرایان نیز در پی تحولاتی که در غرب به وجود آمد، منفعتگرا شدند و به سمت بیان کارکردها و فواید رفتند.
این پژوهشگر دینی که بر این باور است خانواده از مباحث بین رشتهای است، گفت: هم در روانشناسی و هم در جامعهشناسی این امر مورد بحث قرار میگیرد. اما از آنجا که مبحثی اجتماعی بهشمار میرود، پس جامعهشناسان بیشتر به آن پرداختهاند.
وی اضافه کرد: جامعهشناسان کارکردگرا نیز بحثی با عنوان «کارکردهای خانواده» را مطرح کردند. برای مثال بحث تولید مثل و تنظیم و کنترل نسل را از کارکردهای خانواده برشمردند.
کد خبر 6097051