Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران اکونومیست»
2024-04-29@08:40:23 GMT

شکست ممنوعیت واردات آیفون در فاز نخست

تاریخ انتشار: ۳ خرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۰۷۹۰۴۰

شکست ممنوعیت واردات آیفون در فاز نخست

در یک هفته گذشته هیاهوی زیادی بر سر ممنوعیت ورود گوشی آیفون به پا شد و حتی گزارش‌ها حاکی از افزایش چند میلیون تومانی قیمت این محصول در بازار است، اما مسئولان بعد از یک هفته، در نهایت این وضعیت را به اختلال سیستمی نسبت دادند. این در حالی است که اعلام به موقع چنین خبری می‌توانست از التهاب در بازار موبایل جلوگیری کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هفته گذشته واردکنندگان در سامانه جامع تجارت با این پیام مواجه می‌شدند که ثبت سفارش برند اپل تا روز شنبه ۳۱ اردیبهشت محدود شده است. اما امروز این پیام تغییر کرده و در سامانه اعلام شده که با توجه به قرارگیری تلفن همراه با برند اپل در گروه کالایی ۲۷ امکان ثبت سفارش آن وجود ندارد. گروه ۲۷، گروه کالاهای لوکس و غیرضروری است که امکان تأمین ارز برای آنها وجود ندارد.

البته در این مدت ابلاغیه رسمی از سوی سازمان‌های متولی از جمله وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) در این رابطه منتشر نشد و این وزارتخانه در هفته گذشته هم پاسخ روشنی به پیگیری ایسنا درباره ممنوعیت ورود موبایل‌های لوکس نداد؛ سکوتی که به گفته فعالان بازار، خود بر التهاب بازار در شرایط موجود افزود.

بعد از انتقال گوشی آیفون به گروه ۲۷، رئیس اتحادیه دستگاه‌های مخابراتی، ارتباطی و لوازم جانبی با ادعای افزایش چند میلیونی قیمت این مدل گوشیها در یک روز گفت که در این شرایط شاهد هستیم برخی آژانس‌های مسافرتی اطلاعات مسافران را بدون اطلاع آنها می‌فروشند و موبایل به اسم آن‌ها وارد کشور می‌شود. این موبایل‌ها رجیستر می‌شوند، اما خدمات پس از فروش ندارند که باعث می‌شود مردم در سطح عرضه به مشکل بربخورند.

یک هفته تاخیر در اعلام یک خبر ساده!

اما بعد از همه این سر و صداها، وزارت صمت محدودیت ثبت سفارش آیفون را به به‌روزرسانی برخی گروه‌های کالایی و برخی اولویت بندی‌ها برای تامین کالاهای اساسی اعلام و این وضعیت را طبیعی توصیف کرد و گفت که هیچ ابلاغیه و مقرراتی دال بر ممنوعیت ثبت سفارش واردات موبایل با برندهای خاص به بانک مرکزی و گمرک ابلاغ نشده و ثبت سفارش آیفون از امروز انجام می‌شود.

این صحبت‌ها در حالی است که طی یک هفته هیاهو بر سر ممنوعیت ورود گوشی آیفون هیچ مقام مسئولی در وزارت صمت حاضر به روشن کردن ابعاد ماجرا نشد و در نهایت بعد از اینکه اعلام شد قیمت‌ها بالا رفته و حتی برخی آژانس‌های مسافری شروع به انجام تخلفاتی کرده‌اند، یعنی دقیقا زمانی که دیگر کار از کار گذشته بود، این وضعیت به اختلال سیستمی نسبت داده شد؛ در حالی که با اعلام چنین خبری در همان روزهای اول می‌شد از تمام این اتفاقات پیشگیری کرد.

البته ماجرای ممنوعیت گوشیهای لوکس و مشخصا آیفون تاکنون چندین بار، به ویژه در مجلس شورای اسلامی مطرح شده است؛ تا جایی که حتی اعضای کمیسیون اصل ۹۰ مجلس اوایل اردیبهشت وعده دادند که تا نیمه اول سال ۱۴۰۱ واردات آیفون ممنوع شود.

 

منبع: خبرگزاری ایسنا

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: ثبت سفارش یک هفته

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۰۷۹۰۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تیم «کشاورز قم» به مرحله دوم لیگ بسکتبال امید‌های کشور راه یافت

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ مرکز قم، تیم بسکتبال «کشاورز قم» در آخرین بازی دور برگشت مرحله مقدماتی به مصاف تیم فرخ دانه کیمیای شهرکرد رفت و با وجود قبول شکست ۶۴ – ۵۸ به عنوان تیم دوم گروه هفتم راهی مرحله بعد شد.

نماینده قم در بازی نخست دور برگشت تاک کاشان را ۶۱ – ۲۱ شکست داده بود تا در پایان بازی‌های این گروه با دو پیروزی و دو شکست و ۶ امتیاز در رده دوم گروه قرار بگیرد.

سالن شهید رضاییان قم میزبان بازی‌های دور برگشت گروه هفتم لیگ بسکتبال امید‌های کشور بود.

دیگر خبرها

  • غیبت ستاره‌های کوبایی در هفته نخست VNL
  • رقابت ۴۵ هزار نفر داوطلب کرمانی در مرحله نخست کنکورسراسری
  • تیم «کشاورز قم» به مرحله دوم لیگ بسکتبال امید‌های کشور راه یافت
  • پایان دور نخست ماراتن کنکور برای داوطلبان گروه علوم تجربی
  • شکست کمانداران ریکرو ایران در دور حذفی
  • بسته شدن پرونده مرحله نخست کنکور در گیلان
  • پایان نوبت نخست آزمون سراسری مازندران در صحت و امنیت
  • کابل: هیچ گروه تروریستی در افغانستان فعال نیست
  • نتایج کمانداران ایران در دور حذفی کاپ جهانی شانگهای
  • شکست تمام کمانداران ریکرو ایران در دور حذفی