Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری آریا- معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی گفت: کاشت بذر علوفه، حبوبات، گلرنگ و غیره در اراضی که سالانه بصورت آیش باقی می ماند، می تواند در سال بعد در کشت گندم و جو تا حداقل 20 درصد افزایش عملکرد را موجب گردد.

به گزارش خبرنگار ما در تبریز؛ مهندس علی رخ افروز در مراسم روز مزرعه کلزا در روستای سرای شهرستان هریس گفت: نظر به نامگذاری سالجاری تحت عنوان سال " تولید، دانش بنیان اشتغال آفرین"، وزارت جهادکشاورزی برای هر شهرستان برنامه خاصی در نظر گرفته است، از 900 هزار هکتار اراضی کشاورزی دیم موجود در استان حدود 350 هزار هکتار آن سالانه بصورت آیش باقی می ماند که امروز موسسه تحقیقات دیم این امر را غیرفنی اعلام می نماید در گذشته اگر یک سال در زمینی گندم و جو کشت می شد، سال بعد بصورت آیش باقی می ماند تا در سال آینده مجدداً گندم و جو کشت گردد اما بر مبنای نظر محققین موسسه تحقیقات کشاورزی دیم، کشت هر ساله گندم و جو (جاکشت) باعث کاهش عملکرد می شود بر این اساس طبق برنامه ریزیهای معاونت زراعت وزارتخانه و به تبع آن در استان در 150 هزار هکتار فوق الذکر می توان علوفه و حبوبات و .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

.. کشت نمود.

وی اظهار داشت: تقاضایی که از فرمانداران و ائمه جمعه محترم شهرستانها داریم این است که اولاً از مدیریت جهادکشاورزی شهرستان ها در مورد چرایی باقی ماندن زمین هایی به صورت آیش استفسار نمایند و ثانیاً در مناسبت های مختلف در روستاها این پرسش را با کشاورزان مطرح نموده و کشاورزان را جهت دریافت راهنمایی هایی در مورد کشت این اراضی، دریافت بذر، سم،کود و ... به جهادکشاورزی شهرستانها سوق دهند تا این اراضی کشت نشده باقی نماند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی استان با اشاره به ارقام مختلف بذر نخود بیان کرد: در حال حاضر موسسه تحقیقات دیم حدود 8 رقم بذر نخود معرفی کرده است که در پاییز کشت می گردد این در حالیست که تا چند سال اخیر کاشت محصول نخود در کشت پاییزه مطلقاً امکان پذیر نبود و دچار سرمازدگی می گشت اما ارقام جدید معرفی شده قابلیت کشت در پاییز و استفاده از رطوبت فصل پاییز و زمستان را داراست این امر در مورد عدس و گلرنگ نیز صادق است و تلاش می شود ارقام مناسب کشت پاییزه محصول گلرنگ وارد گردد اگر از هر هکتار 300 کیلوگرم محصول گلرنگ برداشت شود با احتساب کیلویی 30 هزار تومان از مزرعه ای که باید بصورت آیش باقی می ماند 9 میلیون تومان عاید کشاورز می گردد.

مهندس رخ افروز گفت: از یک میلیون و 200 هزار هکتار اراضی کشاورزی استان تنها 300 هزار هکتار آن بصورت آبی و مابقی بصورت دیم کشت می شود که از این میزان نیز 400 الی 500 هزار هکتار آن کشت می شود بنابراین ضروری است از آب سبز و بارندگی های پاییز و زمستان و بهار برای کشت محصول در استان بهره برده شود.

وی با اشاره به لزوم توجیه اقتصادی محصولات کاشته شده اظهار داشت: کاشت هر محصولی که کارشناسان پیشنهاد می نمایند باید برای کشاورزان صرفه اقتصادی داشته باشد. لذا کارشناسان باید به معرفی محصولات خود یقین داشته باشند. خوشبختانه در سالجاری شاهد بارندگی های مناسبی بوده ایم و انتظار داریم در سال پیش رو مطلقاً زمینی برای آیش باقی نمانده و بذر علوقه، حبوبات، گلرنگ و غیره کشت شود. در این حالت پیش بینی می شود در سال بعد در کشت گندم و جو با حداقل 20 درصد افزایش عملکرد مواجه خواهیم بود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی استان گفت: نکته دیگری که در توسعه الگوی کشت شهرستان هریس مطرح می باشد توسعه طرحهای گلخانه ای است استان آذربایجان شرقی جزو استانهای شاخص در زمینه توسعه گلخانه می باشد و در شهرستان هریس در حال حاضر با استفاده از 20 هزار مترمکعب آب در حدود300 الی 400 تن محصولات صیفی برداشت می شود؛ این در حالیست که در مزارع از 15هزار مترمکعب آب  بطور متوسط 40 تن محصول استحصال می گردد. لذا از کشاورزان عزیز شهرستان انتظار می رود به عنوان مطالبه گر از سازمان جهاد کشاورزی برای کشت و کار موجه اقتصادی در اراضی و مزارع خود برنامه و دستورالعمل درخواست نمایند.

گفتنی است برگزاری مراسم روز مزرعه کلزا با محوریت انتقال یافته های تحقیقاتی و با حضور معاون بهبود تولیدات گیاهی، قائم مقام معاونت بهبود تولید گیاهی، مدیر هماهنگی ترویج کشاورزی سازمان ، دبیر خانه کشاورز استان، مدیر روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان و کارشناسان ترویج استانی ، معاونت مرکز آموزش و تحقیقات کشاورزی، امام جمعه، فرماندار و معاون سیاسی و امنیتی فرمانداری شهرستان هریس، کارشناسان سازمان ، مسئولین و کارشناسان جهاد کشاورزی شهرستانهای استان، مسئولین ادارات شهرستان هریس، مدیر جهادکشاورزی شهرستان هریس، معاونین فنی واجرایی و  مالی و اداری، رئیس مرکز خواجه و کارشناسان جهاد کشاورزی شهرستان هریس و کشاورزان پیشرو و فعال در کشت و تولید کلزای شهرستان هریس و با همکاری کشت و صنعت سهند سرای در مزرعه 22 هکتاری کلزای مجموعه مذکور در مورخه دوم خرداد برگزار شد.

 

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: جهاد کشاورزی معاون بهبود تولیدات گیاهی کشاورزی شهرستان کشاورزی استان شهرستان هریس جهاد کشاورزی سازمان جهاد هزار هکتار گندم و جو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۰۷۹۴۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری مراسم گرامیداشت تولد مختومقلی فراغی شاعر شعر ترکمن در همه شهرستان‌های گلستان

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز گلستان سید علی مهاجر شامگاه دوشنبه ۱۰ اردیبهشت در چهارمین جلسه هماهنگی و برنامه ریزی نکوداشت ۲۹۱ مین سالگرد تولد شاعر و عارف نامی و بلند آوازه ترکمن، در جوار آرامگاه وی در مراوه تپه گفت: امسال برای دومین بار برنامه‌های متنوعی به مناست دهه گرامیداشت این شاعر نامی در تمام ۱۴ شهرستان استان برگزار می‌شود.

وی برگزاری سالگرد تولد مختومقلی را فرصت خوبی برای نمایش دوباره وحدت در گلستان دانست و گفت: اقوام و مذاهب ساکن در این دیار در یک سنگر فعالیت دارند و با اتحاد در مقابل همه موانع و چالش‌ها ایستادگی می‌کنند.

معاون استاندار گلستان افزود: با توجه به حجم بالای مهمانان شرکت کننده در آیین گرامیداشت تولد مختومقلی باید تدابیر لازم برای کاهش بار ترافیکی و ارائه خدمات امدادی، اورژانسی، ساماندهی پارکینک خودرو‌ها و روشنایی محوطه و زیباسازی محل آرامگاه و اطراف آن با لوازمی که معرف قومیت ترکمن است، اندیشیده شود.

سید علی مهاجر معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار گفت: مختومقلی فراغی عارف و دانشمند فرزانه‌ای است که در راستای انسانیت، تقوا و ترویج فرهنگ قرآن کریم و احترام به اهل بیت (ع) همت گمارده است.

او افزود: شعر و  هنری که در راستای آموزه‌های دینی و اسلامی با ایجاد و تداوم وحدت و همدلی و رضای خداوند متعال، پیامبر اکرم (ص) و اهل بیت (ع) را به همراه داشته باشد، ماندگار خواهد بود.

او تاکید کرد: ادارات کل و دستگاه‌های اجرائی استان و شهرستان، در راستای هر چه باشکوه‌تر برگزار شدن این مراسم تلاش و همکاری لازم را داشته باشند.

فرماندار شهرستان مراوه تپه هم با بیان اینکه مراسم بزرگداشت این شاعر شهیر قوم ترکمن ۲۷ اردیبهشت با حضور مهمانان داخلی و خارجی برگزار می‌شود گفت: ما باید از تجربیات سال‌های گذشته بهره ببریم و برای حل مشکلات اقدام کنیم، تا پشتیبانی شایسته‌ای از این مراسم شود.

امان محمد باشقره، مختومقلی فراغی را یکی از محور‌های وحدت در گلستان دانست و بیان کرد: مراسم بزرگداشت این عارف و شاعر ایرانی با محوریت وحدت، برنامه‌ریزی و اجرا شود.

فرماندار مراوه تپه با بیان اینکه در روز‌های منتهی به مراسم، جمع کثیری از اقشار مختلف مردم در آرامگاه مختومقلی فراغی حضور خواهند داشت ادامه داد:  تامین آب شرب بهداشتی و سالم،  بهبود روشنایی محوطه و محیط پیرامونی همراه با افزایش ولتاژ برق، پاکسازی و زیبا سازی محوطه، پیش بینی و ایجاد پارکینگ وسایل نقلیه، بهبود عبور و مرور خودرو‌ها و نیز افزایش پهنای باند و بهبود پوشش مخابراتی تلفن همراه و افزایش سرویس‌های بهداشتی، از الزامات برگزاری این مراسم است.

 

 

 

 

دیگر خبرها

  • مراسم دهه کرامت در لرستان با محوریت مردم برگزار می‌شود
  • کشاورزی در ماه و مریخ: مزرعه‌داری در ورای مدار زمین، امکان‌پذیر است
  • برگزاری مراسم گرامیداشت تولد مختومقلی فراغی شاعر ایرانی قوم ترکمن در همه شهرستان‌های گلستان
  • برداشت محصول از مزرعه طــرح مــقـایـســه گندم در هندیجان
  • برگزاری مراسم گرامیداشت تولد مختومقلی فراغی شاعر شعر ترکمن در همه شهرستان‌های گلستان
  • کشاورزی حفاظتی در گرمسار به هزار هکتار افزایش می‌یابد
  • توسعه خط انتقال آب روستای آبخورده شهرستان پیرانشهر
  • ۶ روستای شهرستان درمیان آبرسانی می شود
  • برگزاری همایش جهش تولید در دیم زار‌های روستای امام قیس شهرستان بروجن
  • افزایش ۱۰۰ درصدی کشت کلزا در شهرستان نهاوند