Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-02@14:44:22 GMT

حماسه فتح خرمشهر یک تفکر و فرهنگ و سبک زندگی است

تاریخ انتشار: ۳ خرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۰۷۹۷۸۷

حماسه فتح خرمشهر یک تفکر و فرهنگ و سبک زندگی است

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها- بهرام قربانپور: اگر تورقی کوتاه به تقویم پرافتخار انقلاب اسلامی و دفاع مقدس داشته باشیم خواهیم دید که برخی روزها و مناسبت‌ها همانند نگینی درخشان در این دریای خروشان نورانیت و بزرگی، جا خوش کرده و می‌درخشند.

سوم خرداد و آزادسازی خرمشهر عزیز هم یکی از این روزهای بزرگ و به یادماندنی است که حضرت امام در وصف آن اینگونه می‌فرمایند؛ که «خرمشهر را خدا آزاد کرد» و همین یک جمله کوتاه خود گواه بزرگی، عظمت و اثرگذاری این روز بزرگ است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اگر امداد الهی موفقیت عظیم سوم خرداد و آزادسازی خرمشهر را در یک گوشه ذهن بگذاریم، ایثار و فداکاری، گذشت، مجاهدت، صبوری و غیرتمندی رزمندگان عزیز را هم باید در گوشه دیگر ذهنمان متصور شویم رزمندگانی که جان بر کف رفتند و جنگیدند و شهید، جانباز و آزاده شدند، اما نگذاشتند تا یک وجب از این خاک گرانمایه به دست دشمن بیافتد.

در این میان گیلانیان غیور هم که همیشه پشتیبان نظام مقدس اسلامی بوده و هستند، در اکثر عملیات‌ها بویژه عملیات الی بیت المقدس که به فتح خرمشهر منجر شد، حضوری فعال و غیرتمندانه داشتند و در این عملیات بیش از ۲۶۰ شهید تقدیم انقلاب و نظام کردند و قطره قطره خون این شهدا سندی محکم و ارزشمند برای اثبات نقش اثرگذار مردمان گیل و دیلم است.

به مناسبت گرامیداشت سوم خرداد سالروز غرور آفرین آزادسازی خرمشهر همیشه قهرمان فرصت را مغتنم شمرده و با «علی مهمان خواه» از رزمندگان دفاع مقدس و عملیات الی بیت المقدس اهل شهرستان صومعه سرا به گفتگو نشستیم تا از حال و هوای آن دوران برای ما بگوید.

*در ابتدای گفتگو از سوم خرداد و حماسه آزادسازی خرمشهر بگویید؟

سوم خرداد و آزادسازی خرمشهر فقط یک روز و مناسبت نیست بلکه آن را باید یک تفکر، فرهنگ و سبک زندگی دانست و یاد کرد. سبک زندگی و فرهنگی که جامعه امروز به شدت به آن نیاز دارد و باید این اتفاق و فرهنگ ارزشمند در لایه‌های مختلف زندگی، مدیریتی، اجتماعی و فرهنگی دیده شود.

امام خمینی (ره) فتح خرمشهر را از امور مافوق طبیعت و از عنایت خداوند دانستند، رزمندگان که در این عملیات حضور داشتند با توجه به اینکه دو ماه از خانه و خانواده شأن دور بودند و هیچ اطلاعی از همدیگر نداشتند و این پیروزی آنقدر بزرگ و ارزشمند بود که کسی به فکر خانواده نبود و همه برای فتح خرمشهر می‌کوشیدند.

*از حال و هوای روزهای محاصره و سپس آزادی بگویید؟

قبل از عملیات امام راحل گفتند «دست شما رزمندگان را می بوسم و به این بوسه افتخار می کنم»؛ این جمله مهربانانه حضرت امام روحیه و انگیزه رزمندگان را مضاعف کرد.
لحظه شماری می‌کردیم که هر لحظه عملیات شروع شود.

شرایط سخت و گرمای خیلی شدید کار را برای رزمندگان مشکل کرده بود اما این شرایط سخت و دشوار پس از آزادسازی خرمشهر شور و شوق وصف ناپذیری بین رزمندگان ایجاد کرد و تمام سختی‌ها و مشکلات به شیرینی و حلاوت تبدیل شد.

*از شهدای شاخص که در عملیات فتح خرمشهر با شما بودند یادتان هست؟

دو نفر از همرزمان و همشهریان ما به نام‌های «باقر نجفی و مسلم روشن نقش» در این عملیات با بنده بودند که کم حرف، خوش مشرب و از اخلاق خوب و پسندیده‌ای برخوردار بودند و به درجه رفیع شهادت نائل آمدند، روحشان شاد، یادشان گرامی.

*حضرت امام در خصوص آزادسازی خرمشهر یک جمله معروفی دارند که گفتند «خرمشهر را خدا آزاد کرد» این نگاه امام راحل حاوی چه پیامی است؟

منطقه عملیاتی از نظر جغرافیایی وسعت زیادی داشت شاید بزرگترین و بهترین عملیات ۸ سال دفاع مقدس بوده باشد و مناطق استراتژیک برای کشور ما ارزش و اعتبار خاصی داشت.

دیدگاه امام خمینی و مقام معظم رهبری همیشه الهی است و خواستند با این جمله تاریخی این پیروزی بزرگ را متعلق به همه اقشار نسبت دهند تا خدای نکرده دچار غرور نشویم و کمک و امدادهای غیبی در طول هشت سال دفاع بارها به کمک ما رزمندگان آمده و سخنان امام برای ادامه دفاع مثبت و اثرگذار بود.

*نقش رزمندگان غیور گیلانی در دفاع مقدس و بویژه آزادسازی خرمشهر را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

درخشش رزمندگان گیلانی در این عملیات ستودنی بود به اتفاق یک گردان از نیروی بسیج به مدت ۴۵ روز سخت‌ترین آموزش نظامی در هوای سرد و زمستان سال ۱۳۶۰ در منجیل را طی کردیم، ما می‌دانستیم پس از آموزش باید کجا برویم و آزادسازی خرمشهر یکی از اهدافی بود که ما شعارش را می‌دادیم.

در طول دفاع مقدس نقش رزمندگان گیلانی در بیشتر عملیات پر رنگ و آمار شهدای استان گیلان بیانگر این موضوع است.

*آزادسازی خرمشهر چه دستاوردهایی برای نظام اسلامی داشت؟

دستاورد آزادی خرمشهر؛ آزادسازی حدود ۶ هزار کیلومتر مربع از مناطق خوزستان، آزادسازی شهر هویزه، دشت‌های وسیع خیبر، آزادسازی پادگان حمید و عروس شهرهای ایران خرمشهر، آزاد سازی چندین پاسگاه مرزی، بازتاب رسانه‌های خارجی، پی بردن دنیا به قدرت واقعی رزمندگان اسلام، اقتدار و وحدت نیروهای نظامی و مردم از مهم‌ترین دستاورد این اتفاق بزرگ بوده است، که باید برای نسل جوان تبیین شود.

دهه اول و دوم فاصله بین مسئولین و مردم وجود نداشت همه با هم یک دل و برای سربلندی نظام و کم کردن مشکلات دلسوزانه عمل می‌کردیم و مسئولان اکثراً روحیه جهادی و انقلابی داشتند و از تجمل‌گرایی فاصله داشتند متأسفانه این روحیه کاملاً از بین رفته و بیشتر حالت ریایی به خود گرفته است و مردم هم به حرف‌های مسئولین اعتمادی ندارند و رفتار و عملکرد مسئولین صادقانه نیست مردم و ما اعتقاد داریم حتی برخی مسئولین از فرمایشات گوهربار حضرت آقا پیروی نمی‌کنند و فقط تظاهر می‌کنند و عملکرد آنها خلاف بیانات ایشان (رهبر) است.

کد خبر 5498302

منبع: مهر

کلیدواژه: مقام معظم رهبری عملیات بیت المقدس سوم خرداد فتح خرمشهر استان گیلان شهدا بوشهر کرمانشاه آلودگی هوا سوم خرداد فتح خرمشهر گرد و غبار گرد و خاک خطبه های نماز جمعه ویروس کرونا ساختمان متروپل آزادسازی خرمشهر آمار کرونا اردبیل آزادسازی خرمشهر سوم خرداد فتح خرمشهر دفاع مقدس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۰۷۹۷۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روایت زندگی قهرمانان در دستان دانش اموزان

سرهنگ فلاحی مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس گفت: از سال گذشته حوزه هنری و دفاتر حفظ آثار در شهرستان‌ها فعال شده و قرار است زندگینامه شهدای هر شهرستان توسط جوانان داوطلب در همان شهرستان به تحریر درآید.

وی افزود: سال گذشته ۲۰ عنوان کتابچه چاپ شد که هر کدام اختصاص به یک شهید دارد و به صورت جیبی قابل حمل است.

سرهنگ فلاحی بیان کرد: این کتابچه‌ها شامل زندگینامه، خاطرات و با وصیت نامه شهدا به همراه تعدادی عکس است تا دانش آموز با فضای دفاع مقدس آشنا شود.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس گفت: در مدارس هر شهرستان، کتابچه‌ها توزیع می‌شود تا دانش آموز قهرمانان خود را بشناسند.

سرهنگ فلاحی با بیان اینکه در حوزه تولید کتاب قلم و تجربه نویسندگان مهم اند، افزود: در خراسان جنوبی از نظر نویسنده توانمند مشکل داریم، به همین منظور با کمک دستگاه‌های هنری و برگزاری کارگاه در تقویت قلم نویسندگان تلاش خواهیم کرد.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس تصریح کرد: در حال حاضر ۱۵۶ نویسنده در حوزه دفاع مقدس داریم که ۲۳ نفرشان فعال اند و کتاب‌ها در حوزه‌های کودک، نوجوان، موسیقی، تئاتر، رمان، کتاب شعر، تاریخ شفاهی، خاطره، داستان و کتاب‌های اسنادی تالیف می‌شوند.

سرهنگ فلاحی گفت: در نمایشگاه کتاب که قرار است از ۱۹ تا ۲۹ اردیبهشت در تهران برگزار شود به صورت حضوری و میدانی شرکت خواهیم کرد.

باشگاه خبرنگاران جوان خراسان جنوبی بیرجند

دیگر خبرها

  • فرهنگ ایثار و شهادت گنجی است که باید تبیین شود
  • فرهنگ ایثار و شهادت تبیین شود
  • روایت زندگی قهرمانان در دستان دانش آموزان
  • روایت زندگی قهرمانان در دستان دانش اموزان
  • اهتمام نهاد کتابخانه های عمومی برای حمایت از آثار ادبیات پایداری
  • جامعه امروز ما نیاز به تفکر معلمان شهید دارد
  • این سردار سپاه، پزشکان را شگفت زده کرده بود /از حضور در عملیات پارتیزانی تا آزادسازی خرمشهر
  • بیت المقدس عملیاتی منجر به آزادسازی پاره تن ایران+فیلم
  • برگزاری آیین سوگواری شهادت امام صادق‌(ع) در باغ موزه انقلاب
  • نقش سنگرسازان بی سنگر در تاریخ انقلاب ماندگار است