Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «قدس آنلاین»
2024-04-26@01:42:29 GMT

نقش مهم زیارت در آیین «هندو»

تاریخ انتشار: ۴ خرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۰۸۱۸۰۱

نقش مهم زیارت در آیین «هندو»

زیارت مانند معبد از مهم‌ترین و بارزترین مؤلفه‌های دین هندو است. حتی اگر نتوان گفت هندوها بیش از سایر مردم به زیارت می‌روند، اما تردیدی نیست که این نحوه عبادت، آیین هندو را در زمره ادیانی قرار داده که زیارت در آن‌ها رواج و توسعه زیادی دارد.

حتی اگر با قدری احتیاط سخن بگوییم، همه ساله بیش از ۱۲میلیون هندوی متدین به شوق زیارتِ حدود ۱۵۰زیارتگاه شناخته شده در هند بار سفر می‌بندند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!
این سفرها گاه مسافتی بیش از ۳هزار کیلومتر را شامل می‌شود.
سفر زیارتی یا همان «تیرتهه یاترا» در گذشته بیشتر مجاهده‌ای بود برای کسب و انباشتن ثواب به‌ویژه کسانی که توان اهدای قربانی‌های پرهزینه را نداشتند آن را بر خود هموار می‌کردند. اما هم اکنون این واژه معنای عامی پیدا کرده است به‌طوری که شامل دیدارهایی که شاید بیشتر آمیزه‌ای از سیر و سیاحت و تفریح و زیارت است نیز می‌شود.
دکتر سید محمد روحانی، پژوهشگر ادیان شرق و عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب، در نشستی که با عنوان «زیارت در آیین هندو و سیکه» در تالار شیخ طوسی بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی برگزار شد، عنوان کرد: از نگاه برون‌دینی آیین هندو یک سنت در حال تکامل است چرا که آیین هندو برخلاف بسیاری از ادیان و آیین‌های دیگر که دارای بنیان‌گذار مشخصی است مانند آیین بودا و یا کنفسیوس، هیچ بانی 
مشخصی ندارد.

آیین هندو مجموعه‌ای از سنت‌هاست
عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب با بیان اینکه ما در آیین هندو با یک طیف رنگارنگی از عوام و خواص روبه‌رو هستیم، گفت: آیین هندو این نگاه را ندارد که چه کسی درست و چه کسی غلط می‌گوید؛ در تشریح این نگاه هندوها به خداوند، من همیشه به دانشجویانم داستان موسی و شبان را مثال می‌زنم، چرا که مطابق دیدگاه‌های این آیین هر کسی به اندازه بهره وجودی خودش از آن بهره می‌برد. بنابراین ما در آیین هندو تکثر در انواع عبادات داریم ولی نگاه درون‌دینی آن‌ها این است که این‌ها 
شرک نیست. 
وی افزود: اگر تاریخ آیین هندو را دقیقاً بررسی کنیم، شاهد تغییر و دگرگون شدن فوق‌العاده آن در طول تاریخ هستیم. در واقع می‌توان گفت ساختار آیین هندو در دو جهت در حال تکامل بوده است؛ یکی به سبب نوآوری‌ها و تحولاتی که در خود سنت‌های رایج در این آیین رخ می‌داده و دیگری به دلیل تعامل و سازگاری با دیگر فرهنگ‌ها و مذاهبی که خود در آیین هندو جذب می‌شدند. بنابراین از دیدگاه برون‌دینی می‌توان مدعی شد آیین هندو مجموعه‌ای از 
سنت‌هاست.
روحانی تصریح کرد: آیین هندو با توجه به کثرت و تنوع فرقه‌ها و مذاهب و همچنین طبقات مختلف اجتماعی، دارای معابد و زیارتگاه‌های مختلفی است که نقش مهمی را در بسیاری از مناسک دینی ایفا می‌کنند. زیارت اماکن مقدس (درشنه) و رفتن به سفرهای زیارتی که تیرتْهه‌یاترا نامیده می‌شود نیز اهمیت بسیاری نزد 
هندوها دارد.
این پژوهشگر ادامه داد: این نام از دو واژه تیرتْهه به معنای محل عبور و یاترا به معنای سفر تشکیل شده است. اصطلاح تیرتْهه برای بخش کم عمق و بی‌خطر سواحل رودها که برای عبور مناسب است استفاده می‌شود؛ در اینجا این واژه به عبور از زندگی مادی و دنیوی به سوی زندگی معنوی و مقدس که در حقیقت عبور از حیات ناپایدار و گذرا و رسیدن به زندگی سرشار از سعادت و نجات (مُکشه) است، اشاره دارد.
وی با بیان اینکه اهمیت مناسک زیارت اماکن مقدس در هندو به متون باستانی و مقدس این آیین بازمی‌گردد، گفت: نخستین متونی که به صراحت به اهمیت زیارت اماکن یا رودخانه‌های خاص و دریافت پاداش برای بازدید از آن مکان یا غسل در آب آنجا اشاره کرده، متون اسطوره‌ای مهابهارته و پورانه‌ها هستند. در این دسته از متون به پاداشی که برای زیارت این مکان مقدس کسب می‌شود تیرتْهه‌پهل، به معنای ثمره تیرتهه یا زیارت گفته شده است. در این متون افزون بر پاداش‌های مادی و این جهانی مانند سلامت، ثروت و داشتن فرزندان پسر، پاداش‌های معنوی مانند پاک شدن روح برای آمادگی حیات پس از مرگ نیز وعده
 داده است.
 
جایگاه زیارت در آیین سیکه
روحانی تصریح کرد: آیین سیکه با قدمتی نزدیک به ۵۰۰ سال، یکی از مهم‌ترین ادیان نوظهور به‌شمار می‌آید. این آیین بر مبنای تعالیم گورو نانک مرشدی از دیار پنجاب در شمال غربی هند، شکل گرفت و بعدها در حدود ۲۳۹ سال، توسط ۹ تن از جانشینان وی به‌صورت دینی مستقل درآمد. البته این آیین هرگز ادیان و متون مقدس پیشین را باطل و کذب معرفی نمی‌کند و تنها پیروان آنان را به تدبر در حقیقت تعالیم دین خود ترغیب می‌کند.
وی افزود: آموزه‌های متون مقدس این آیین در سه اصل اعتقادی تأکید بر یگانه‌پرستی، اطاعت محض از مرشد معنوی و روحانی گورو که نقشی شبیه به معلمی آسمانی دارد و باور به تناسخ ارواح پس از مرگ سمساره و در نهایت فنای روح در خدا خلاصه می‌شود.
عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب خاطرنشان کرد: علاوه بر آموزه‌های معنوی، متون مقدس این آیین بر آموزه‌های اخلاقی و اجتماعی همچون نفی نظام طبقاتی، برابری زن و مرد، خدمت به خلق بدون توجه به نژاد و دین و عقیده آن‌ها، کار و کوشش، نفی هرگونه انزوا و ریاضت جسمانی و داشتن زندگی اجتماعی 
تأکید دارد.
 
نزدیکی آموزه‌های آیین سیکه با اصول اعتقادی و اخلاقی اسلامی
وی اظهار کرد: با نگاهی گذرا به این اعتقادات، درمی‌یابیم این آموزه‌ها بسیار با اصول اعتقادی و اخلاقی اسلامی و هندویی همسو و هم‌مشرب است، به همین دلیل از دید برون‌دینی به‌نظر می‌رسد آموزه‌های این آیین ترکیبی از تعالیم اسلامی و هندویی است که بنیان‌گذاران این آیین برای تفاهم، تعامل و آشتی میان دو دین بزرگ هند، آن را تدوین کرده‌اند. البته پیروان آیین سیکه از دید درون‌دینی خود این نظر را نمی‌پذیرند و دین خود را مستقل و ناشی از فیض خداوند یگانه می‌دانند.
روحانی اضافه کرد: آیین سیکه را باید دینی یگانه‌پرست محسوب کرد، در این آیین اعتقاد به خدای یگانه، به‌عنوان قادر مطلق و خالق هستی، جزو اصول اولیه اعتقادی به‌شمار می‌آید. در دیدگاه یگانه‌پرستی سیکه جهان هستی به‌عنوان جلوه‌گاه خداوند و حقیقت وجود تنها مختص خداوند دانسته شده است.

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: هندوستان آرامگاه زیارت آیین هندو آموزه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۰۸۱۸۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سه ویژگی نخست تواصی در مسیر «اخوت»

حجت الاسلام والمسلمین سید حسن علوی شامگاه دوشنبه در نشست ماهانه مدیران و فعالان فعالان فرهنگی شهر اصفهان درباره موضوع تواصی «اخوت و ولایت» که به همت جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی استان اصفهان برگزار شد، اظهار کرد:سه گام مهم در نظام معرفت هست، نخست چیستی معرفت است، که باید به آن به خوبی پرداخت، طلب معرفت یک واجب عینی برتمام مسلمین بوده است.

وی افزود: در بسیاری از میادین فرهنگی که در جامعه به آن ورود می کنیم، نیازمند معرفتی اکتسابی هستیم چرا که با معرفت تقلیدی راهگشا نیست، قرآن کتاب درسی و مطالعه معرفت است.

استاد حوزه و دانشگاه عنوان کرد: باید عموم مردم در عرصه معرفت دینی گام بردارند، علما و مردم عام جامعه، توامان نیازمند کتاب خداوند قرآن کریم و کسب معرفت هستند، هر زمان طلب معرفت و مطالعه کتاب الله را فقط وظیفه علما دانستیم، زمان انحراف جامعه فرا رسیده است، چرا که بعضاً برخی از مردم نورانیت و خلوص باطنی دارند که تلقی آنها از یک روایت بسیار عمیق تر از انگاشت یک عالم می تواندباشد.

حجت الاسلام والمسلمین علوی اذعان کرد: پله آخر و اوج ایمان، تواصی است، باور و ایمان از معرفت حاصل می شود و بلوغ ایمان، منجر به عمل صالح و اوج عمل صالح، تواصی است.

وی درباره جایگاه تواصی تشریح کرد: تعاطف، تراحم و تعاظم همگی در مسیر تواصی در بستر اخوت و ولایت است، یعنی تواصی زمانی رخ می دهد که یک مسلمان برای برادر مسلمان خود بیشتر از خویشتن دلسوز بوده و ترحم می کند، به نوعی تواصی گفتمان دو طرف است.

استاد حوزه ادامه داد: دومین ویژگی تواصی این است که ماده اصلی تواصی از وصیت است و عرب، لغت وصیت را به گفتمانی از جنس نصیحت و موعظه می داند و به نوعی گفتمانی است که از دل برمی آید.

وی سومین ویژگی تواصی متاثر از یک ارتباط قلبی و روحی میان دو برادر دانستو افزود: اگر ارتباط قلبی برقرار نباشد، تواصی اخوت محقق نمی شود.

حجت الاسلام والمسلمین علوی بیان کرد: زمانی ارتباط قلبی و روحی بین دو برادر برقرار می شود که به تعبیر امام صادق(ع) از ریشه سه گانه همه رذایل دنیا یعنی کبر، حسد و طمع دور باشیم.

وی خاطرنشان کرد: در تواصی که بر مبنا وصیت محقق می شود، عهد و پیمان وجود دارد که برعهده وصی ما یعنی(برادر دینی) تو است.

استاد حوزه خاطرنشان کرد: روح و ریشه تواصی و مواصات، اخوت است و مصداق بارز مواسات رابطه حضرت علی(ع) با رسول اکرم (ص) بوده، طبق روایات در جامعه دینی دوران غیبت اگر ۳۱۳نفر به مرتبه تواصی برسند، ظهور بر امام عصر(عج) واجب می شود.

وی ابراز کرد: طبق روایات، علل استجابت نشدن بسیاری از دعاها و ریشه گرفتاری های ما این است که برادر دینی خود را بر نفس و خویشتن مقدم نمی دانیم، باید آنگونه که برای خود می خواهیم برای برادر دینی بخواهیم و چه بسا بیشتر و بهتر خواستار باشیم.

این کارشناس دینی در پایان یادآور شد: زیارت حضرت عباس(ع) سراسر مملو از نشانه‌های مواصات در مسیر اخوت وولایت است.

دیگر خبرها

  • نهاد مقدس کمیته امداد، یک نهاد دینی و انقلابی است
  • معرفی کتاب «فیزیک خداباوری»
  • ریل پیشرفت استان سمنان از مسیر تدوین پیوست فرهنگی می‌گذرد
  • جشن عبادت وبندگی ۲۲۰ دانش آموز بادرودی
  • رونمایی از کتاب «آب، حیات‌بخش مقدس» در کاشان
  • دینِ انسانیت در حال فراگیر شدن است
  • انتقاد از تعطیلی برخی مساجد در شهرهای کشور
  • تأثیر زیارت قبور ائمه اطهار(ع) در بخشش گناهان
  • انتصاب مشاور استاندار بوشهر در امور روحانیت
  • سه ویژگی نخست تواصی در مسیر «اخوت»