Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از ارومیه، مخاطبان فارس من سوژه‌ای تحت عنوان "برخورد با آلایندگی زیست محیطی کارخانه کابی آلیاژ  ماکو" در سامانه فارس من خبرگزاری فارس ثبت و پویشی در این خصوص ایجاد شده که بیش از ۱۳۰۰ امضا برای پیگیری این واحد آلاینده جمع آوری شده است.

در این سوژه آمده است: کارخانه‌ تولید فروآلیاژ سیلیس و منگنز که به کابی آلیاژ ماکو معروف است در ۱۰ کیلومتری شهر شوط در منطقه آزاد ماکو قرار دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این کارخانه از بدو تأسیس ضایعات سرطان‌زای خود را که می‌بایست طبق اصول محیط زیستی در زیر خاک دفن بشود در طبیعت رها کرده و از بدو آغاز به‌کار چندین بار از سوی سازمان محیط زیست اخطار زیست محیطی در مورد آلایندگی خود دریافت کرده است، لطفاً به آلایندگی ناشی از این کارخانه رسیدگی شود.

در این راستا خبرنگار فارس برای در جریان قرار گرفتن موضوع مصاحبه‌ای با مسوول مربوطه ترتیب داده که در ادامه می‌خوانیم:

سعید موسوی معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست آذربایجان‌غربی به خبرنگار فارس اظهار داشت: واحد صنعتی کابی آلیاژ ماکو در زمان استقرار واحد صنعتی، از سازمان محیط زیست استعلام استقرار صورت نگرفته , و مجوز دریافت  نکرده است.

وی ادامه داد: مدیر یا مسوولان  وقت منطقه آزاد ماکو در زمان استقرار کارخانه نیاز به استعلام از محیط زیست ندانسته‌اند و به دلیل اینکه مجوز استقرار را ندارد، ضوابط اولیه و شرایط محیط زیستی که باید در این واحد رعایت می‌شد در این واحد به درستی رعایت نشده است.

موسوی یادآور شد: برای ایجاد واحدهای صنعتی بایستی واحد از طرف سازمان صمت، جهاد کشاورزی و یا منطقه آزاد جواز تاسیس گرفته و از سازمان محیط‌زیست استعلام برای شرایط استقرار انجام گیرد و براساس نوع واحد مکان، مورد را بررسی و اقدام به صدور مجوز کنند.

وی در خصوص روال کاری سازمان محیط زیست اضافه کرد: پس از تایید مکان، ضوابط و شرایط در خصوص مدیریت آلاینده‌های مختلف از جمله مدیریت پسماند، آلاینده‌های هوا، آب و خاک در نظر گرفته و در زمان دریافت پروانه بهره‌برداری با توجه به ضوابط اجرا شده موافقت صادر یا در صورت عدم اجرای شرایط مخالفت می‌شود و در مرحله سوم بحث پایش‌های زیست محیطی مطرح است در این راستا واحد از طریق آزمایشگاه‌های اداره کل یا آزمایشگاه معتمد، بازرسی و کنترل شده تا آلایندگی نداشته و پسماند آن اصولی و طبق شرایط استاندارد زیست محیطی دفع شود.

این مقام مسوول در خصوص آلایندگی واحد صنعتی کانی آلیاژ ماکو تصریح کرد: بعد از به بهره‌برداری رسیدن واحد صنعتی سازمان محیط زیست به موضوع ورود پیدا کرده و این واحد جزو صنایع آلاینده شناخته شده و در لیست صنایع آلاینده استان قرار گرفته و اقدامات قضایی در این خصوص انجام داده است .

وی بیان کرد: تذکرات لازم در خصوص ایجاد فیلتر ، استانداردسازی ، مدیریت پسماند به واحد مذکور داده شده و پس از ورود سازمان محیط زیست با رعایت نکات اصولی و استقرار فیلترهای از میزان آلاینده واحد مذکور کاسته شده است.

موسوی خاطرنشان کرد:  زمانی که واحد کابی آلیاژ به عنوان واحد آلاینده احصا شد این واحد به سازمان امور مالیاتی معرفی و یک درصد عوارض آلاینده از درآمد کارخانه اخذ و به حساب شهرداری و دهیاری‌های محل واریز می شود  تا در زمینه احیای محیط زیست منطقه مورد استفاده قرار گیرد.

وی در خصوص دفع پسماند به عنوان سر باره کوره تلقی می‌شود که به عنوان پسماند ویژه است بیان کرد: این پسماند نیازی به دفن ندارد و این پسماندها در محلی به عنوان سطل باطله نگهداری و بایستی زیر ساخت‌های لازم برای عدم آسیب رساندن به  خاک و نفوذ به آب زیرزمینی انجام شود، که در واحد‌های پیشرفته از این پسماند برای استخراج دوباره مواد معدنی  استفاده می‌شود، اما این واحد به علت غیر استاندارد بودن چنین محلی برای نگهداری این پسماندهادر نظر نگرفته زیر ساخت‌های لازم را فراهم نکرده و در اسفند ۱۴۰۰ با حضور فرماندار شوط، منطقه آزاد ماکو و سازمان حفاظت محیط زیست به این موضوع ورود پیدا کرده است تا واحد صنعتی این مشکل را رفع کند.

موسوی اذعان کرد:  قول مساعد در خصوص خرید زمینی به مساحت ۳۰هکتار برای مدیریت پسماند در نظر گرفته شده و هم اکنون این واحد صنعتی در مراحل قانونی برای اخذ زمین هستند که طی مراحل نهایی اخذ زمین قرار دارند و بعد از اخذ زمین نقشه‌های اجرایی را دریافت و  مجوز طبق رعایت استانداردهای سازمان صادر می‌شود.

معاون نظارت و پایش سازمان حفاظت محیط زیست آذربایجان‌غربی یادآور شد: این واحد در مرحله اول بدون رعایت شرایط زیست محیطی در منطقه مستقر و فعالیت خود را آغاز می‌کند که آلودگی زیست محیطی هم ایجاد کرده اما بعد از ورود و پیگیری سازمان محیط زیست بسیاری از مشکلات زیست محیطی واحد کابی آلیاژ رفع و هم اکنون پیگیر رفع آلودگی کامل این واحد هستیم.

انتهای پیام/

 

منبع: فارس

کلیدواژه: محیط زیست الودگی واحد صنعتی مشکلات زیست محیطی سازمان محیط زیست زیست محیطی واحد صنعتی منطقه آزاد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۰۸۲۶۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دستگیری ۸ نفر از متخلفان محیط زیستی در اقلید

علی بخش نجاتی رئیس اداره محیط زیست شهرستان اقلید اظهار کرد: از ابتدای سال تا کنون، یگان اداره حفاظت محیط زیست شهرستان اقلید ۸ نفر از افراد متخلف را دستگیر و تحویل مقامات قضایی کرده است.

او با بیان اینکه از این متخلفان ۷ قبضه سلاح مجاز ساچمه زنی و گلوله زنی و همچنین ۱۵۰ قطعه ماهی کپور کشف شده است، تصریح کرد: پرونده ابن افراد در مراجع قضایی شهرستان در حال رسیدگی است.

رئیس اداره محیط زیست شهرستان اقلید، برخی فعالیت‌های غیرمجاز در طبیعت و محیط زیست را برشمرد و گفت: صید و شکار بی رویه گاهی آسیب‌هایی بر جای می‌گذارد که تا سال‌ها اثرات مخرب آن باقی می‌ماند.

نجاتی با بیان اینکه متخلفان به ادوات پیشرفته همچون جی پی اس، بی سیم، تلفن همراه و قایق‌های تندرو مجهز شده اند، افزود: انواع تور‌ها و طناب‌های مورد نیاز صید از جمله امکانات و تجهیزاتی است که این افراد آن‌ها را در اختیار کسانی دیگر قرار داده و در مقابل از آن‌ها می‌خواهند که به طور شبانه روزی و بدون وقفه به صید انواع آبزیان ارزشمند یا شکار بپردازند.

او، خواستار برخورد قاطع با متخلفان در مناطق تحت مدیریت شد و افزود: یکی از نکات بارز این افراد این است که آن‌ها حتی در صورت برخورد با نیرو‌های گشت حفاظت به مقابله با این نیرو‌ها بر می‌خیزند و از هیچ اقدامی هم فرو گذار نیستند.

باشگاه خبرنگاران جوان فارس شیراز

دیگر خبرها

  • جبران خسارت زیست محیطی ازسوی آزادراه تهران-شمال
  • دستگیری ۸ نفر از متخلفان محیط زیستی در اقلید
  • فاجعه زیست محیطی؛ خلیج فارس شورتر شد
  • بازدید جمعی از مسئولان قضایی استان قم از منطقه حفاظت شده پلنگ دره
  • همکاری دانشکده آب اهواز در حل چالش‌های زیست محیطی خوزستان
  • پلمب دو واحد آلاینده غیر مجاز تولید زغال در رباط کریم 
  • برپایی پویش های هفته زمین پاک در مازندران
  • فعالیت‌های معدنی، یکی از اصلی‌ترین تهدیدات محیط زیست
  • محیط زیست معادن تفت پایش می شود/متولیان الزامات را رعایت کنند
  • ارائه راهکارهای محیط زیستی برای توسعه صنایع در سواحل «مکران»