Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، «مسعود خوانساری» روز چهارشنبه در همایش مشترک تجاری و ایران و روسیه اظهار داشت: مناسبات اقتصادی دو کشور در طول تاریخ فراز و فرودهای بسیاری را تجربه کرده، اما به تحلیلگران معتقدند هیچ‌گاه گسترش همکاری‌های اقتصادی دو کشور به اهمیت این سال‌ها نبوده است.

وی با بیان اینکه روابط ایران و روسیه همواره بر اصل احترام متقابل و همزیستی مسالمت‌آمیز استوار بوده است، خاطرنشان کرد: تحولات منطقه‌ای به همکاری بیش از پیش ایران و روسیه منجر شده و این دو کشور منافع مشترک و همسویی در آسیای مرکزی، دریای خزر، حوزه قفقاز و خلیج‌فارس با در نظر گرفتن قابلیت‌های ژئوپلیتیک، ژئواستراتژیک، ژئواکونومیک و انرژی داشته و دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

خوانساری با اشاره به تحریم علیه ایران و روسیه، تاکید کرد: این موضوع موجب نزدیک‌تر شدن دو کشور و ارتقای بیش از پیش روابط تجاری شده است که انگیزه فراوانی برای همکاری بین دو همسایه در زمینه‌های مختلف از جمله انرژی، حمل‌ونقل، فناوری اطلاعات، معدن، دارو و تجهیزات پزشکی، صنایع غذایی، کشاورزی، موضوعات علمی ایجاد کرده است.

وی با اشاره به سفر آیت‌الله رییسی، رییس‌جمهوری ایران به روسیه، خاطرنشان کرد: تبادل هیات‌های متعدد بین دو کشور، تاثیر مستقیمی بر تقویت صادرات ایران به روسیه به‌ویژه از زمان آغاز مناقشه با اوکراین داشته است، همچنین امضای توافقنامه تجارت آزاد با اتحادیه اقتصادی اوراسیا نیز که پیش‌تر به‌صورت موقت اجرا شده بود، این روند را تسهیل تر خواهد کرد.

رییس اتاق بازرگانی افزود: تقلیل نقش دلار در مبادلات تجاری دوجانبه نیز گسترش بی‌سابقه همکاری‌ها را به سطح ۱۰ میلیارد دلار در مرحله اول و بسط آن تا سطح ۲۵ میلیارد دلار در مراحل بعدی در پی خواهد داشت و همچنین استفاده از تهاتر کالا میان تجار بخش‌های خصوصی دو کشور با حمایت دولت‌ها، مشارکت اقتصادی را بهبود خواهد بخشید.

وی با اشاره به پیشنهاداتی تصریح کرد: استفاده از ظرفیت‌ها و تجارب ایران در زمینه کم‌اثر کردن و خنثی‌سازی تحریم‌ها، ایجاد کنسرسیوم حمل‌ونقل ریلی بین ایران، روسیه، قزاقستان و ترکمنستان با توجه به ظرفیت محدود حمل‌ونقل دریایی و افزایش تقاضای کالاهای ترانزیتی از خاک ترکمنستان، فعال‌شدن مرز گمرکی دوم ماگارام کِنسکی در ضلع جنوبی مرز کنونی برای توسعه حمل‌ونقل جاده‌ای، افزودن سفرهای ریلی ترکیبی شامل واگن روباز و روبسته از جمله پیشنهادات مطرح در همایش است.

خوانساری افزود: واگن یخچالی و پلتفرم جهت حمل کانتینرهای یخچالی از مسکو به آستارا در ایران برای تعدیل فشار حمل‌ونقل جاده‌ای و دریایی در شرایط کمبود کشتی، تشکیل کمیته‌های مشترک صنعتی بین دو کشور با توجه به رشد بی‌نظیر فعالان ایرانی در حوزه دانش‌بنیان جهت تامین نیازهای مصنوعات صنعتی، ایجاد هرچه سریع‌تر کانال الکترونیک بین گمرکات ایران و روسیه به‌منظور شفاف‌سازی رویه تبادل اسناد، انجام عملیات لایروبی رود ولگا توسط بنگاه‌های اقتصادی ایرانی در تهاتر با نهاده‌های دامی و روغن خوراکی، انتقال برخی کشتی‌ها با ظرفیت کمتر از هزار تن توسط روسیه از دریای سیاه به دریای خزر و کاهش نرخ بهره جنرال کارگو می‌تواند در راستای ارتقای مناسبات دو و چندجانبه موردتوجه قرار بگیرد.

وی با اشاره به اینکه بیش از ۵۰ هزار عضو اتاق بازرگانی ایران، تاکید کرد: این بخش در همه زمینه‌های تجاری و اقتصادی با سهم بالایی از تولید ناخالص داخلی کشور، آمادگی برای همکاری کامل با بخش خصوصی روسیه در تمام زمینه‌ها را دارد. 

رییس اتاق بازرگانی تهران گفت: اکنون که دو کشور در مسائل منطقه‌ای و جهانی بیش از پیش تفاهم دارند، تامین نیازهای طرف مقابل در ظرفیت‌های مکمل به تعمیق روابط و پایدار شدن همکاری‌های اقتصادی منجر خواهد شد.

خوانساری اظهار داشت: از بازرگانان و همکاران روسی درخواست می‌کنم مشکلات و موانع موجود در تجارت با ایران را به‌صورت شفاف مطرح کنند تا اتاق بازرگانی تهران مساعی خود را برای رفع یا حداقل کردن آنها بکار ببندد.

برچسب‌ها روسیه اتاق بازرگانی ایران آسیای مرکزی مسعود خوانساری

منبع: ایرنا

کلیدواژه: روسیه اتاق بازرگانی ایران آسیای مرکزی روسیه اتاق بازرگانی ایران آسیای مرکزی مسعود خوانساری اتاق بازرگانی ایران و روسیه حمل ونقل دو کشور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۰۸۳۲۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعلام آمادگی وزارت دفاع برای همکاری با زیمباوه

امیر آشتیانی در دیدار معاون رئیس جمهور زیمباوه گفت: وزارت دفاع جمهوری اسلامی ایران اراده خود را جهت برقراری روابط دوستانه با تمامی کشورهای آفریقایی به ویژه کشورهای مستقل و انقلابی زیمباوه اعلام می‌کند. - اخبار سیاسی -

به گزارش گروه دفاعی خبرگزاری تسنیم، کنستانتینو چیونگا معاون رئیس جمهور زیمباوه با امیر آشتیانی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در تهران دیدار و گفتگو کرد.

امیر آشتیانی در این دیداربا اشاره به سفر سال گذشته رئیس جمهور ایران  به حراره و سفر آتی رئیس محترم جمهور زیمباوه به تهران گفت: این تعاملات نشان دهنده اهمیتی است که دو کشور در سطوح عالی برای توسعه روابط فی مابین قائل هستند.

 وزیر دفاع جمهوری اسلامی ایران با اشاره به سوابق تاریخی روابط ایران و ونزوئلا گفت: حدود 10 سال پیش وزارت دفاع ایران، میزبان جناب آقای مانانگا گوا رئیس جمهور بود که در آن زمان ایشان به عنوان وزیر دفاع به تهران سفر کردند.

آشتیانی با بیان اینکه بعد از انقلاب اسلامی، قاره آفریقا در سیاست خارجی کشور ما از جایگاه ویژه‌ای برخوردار شده است، گفت: این جایگاه متاثر از جوهره انقلاب اسلامی مبنی بر حمایت از کشورهای مستقل و انقلابی از یک سو و تلاش کشورهای آفریقایی جهت کسب استقلال از کشورهای استعمارگر و سلطه طلب بوده است.

وی ادامه داد: در میان کشورهای انقلابی، کشور زیمباوه به دلیل رهبران و مردم انقلابی، حفظ روحیه استقلال طلبی، مبارزه با استعمار نقش مثبت و سازنده‌ای که در منطقه جنوب آفریقا ایفا می‌کند، از اهمیت بسزای برخوردار است.

وزیر دفاع تاکید کرد: وزارت دفاع جمهوری اسلامی ایران اراده خود را جهت برقراری روابط دوستانه با تمامی کشورهای آفریقایی به ویژه کشورهای مستقل و انقلابی زیمباوه اعلام می‌کند.

وی ایران با اشاره به پدیده تروریسم به عنوان یکی از مهمترین تهدیدات امنیت منطقه و محیط بین الملل اظهار داشت: متاسفانه شاهد استانداردهای دوگانه دنیای غرب در قبال تروریسم هستیم.

آشتیانی با اشاره به  کشتار وحشیانه و قتل عام نزدیک به 40 هزار نفر از مردم و به ویژه کودکان فلسطین توسط رژیم صهیونیستی به سبب حمایت آمریکا و کشورهای غربی و همچنین سکوت نهادها و مجامع بین المللی گفت: بر همه کشورهای آزاد و مستقل لازم است  تا ضمن اعلام انزجار خود از اقدامات این رژیم، اقدامات عملی خود را در خصوص توقف ماشین کشتاررژیم صهیونیستی به کار گیرند.

معاون رئیس جمهور زیمباوه نیز در این دیدار با ابراز تسلیت بابت شهادت جمعی از مستشاران نظامی ایران در حمله به کنسولگری ایران و محکوم کردن این اقدام توسط رژیم صهیونیستی گفت: حمله اخیر  اسرائیل به فلسطین نیز نشان دهنده سیاستهای دو گانه و یک بام و دو هوای غرب است.

کنستانتینو چیونگا با بیان اینکه ایران و زیمباوه تحت تاثیر تحریم‌های کشورهای غربی هستند، گفت: ایران از شرکای زیمباوه است و آمادگی داریم در زمینه همکاری‌های دفاعی و اقتصادی روابط خود با ایران را توسعه دهیم.

وی با اشاره به سفر آتی رئیس جمهور زیمباوه به تهران گفت: این سفر نقطه عطفی در توسعه روابط بین ایران و زیمباوه خواهد بود.

معاون رئیس جمهور زیمباوه با اشاره به ریاست زیمباه بر اتحادیه اقتصادی جنوب غرب آفریقا( سادَک) گفت: این موضوع ظرفیت های زیمباوه را برای توسعه همکاری های اقتصادی با ایران بیشتر می کند.

در پایان این دیدار هر دو طرف با اشاره به ظرفیت های اقتصادی و دفاعی و امنیتی دو طرف  آمادگی خود را برای تبادل هیئت در زمینه‌های مختلف اعلام کردند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • علاقه‌مند به توسعه روابط با ایران در تمامی حوزه‌ها هستیم
  • برگزاری کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و امارات
  • آمادگی کانون سردفتران ایران برای همکاری با روسیه
  • ترافیک خارجی در اتاق تجارت
  • رایزنی مقامات ایران و افغانستان بر افزایش روابط تجاری دو کشور
  • تجارت ایران و چین می تواند به ۵۰ میلیارد دلار برسد
  • تلاش برای گسترش همکاری‌های فرهنگی هنری ایران و روسیه
  • گسترش همکاری‌های فرهنگی هنری ایران و روسیه با محوریت بنیاد رودکی
  • همکاری‌های هنری ایران و روسیه گسترش می‌یابد
  • اعلام آمادگی وزارت دفاع برای همکاری با زیمباوه