Web Analytics Made Easy - Statcounter

هفته گذشته فرودگاه بین المللی ریزه-آرتوین  Rize–Artvin در شمال شرق ترکیه با حضور اردوغان و رفیق اش (الهام علی اف رئیس جمهور آذربایجان) افتتاح شد. چند نکته درباره این فرودگاه حائز اهمیت و توجه است:

1️⃣- روزی روزگار در شرق، غول سرمایۀ حاصل از صادرات شرکت هایی مثل توشیبا، پاناسونیک، سونی و... قدرتی ویژه به دولت ژاپن داده بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دولتِ نوین ژاپن دیگر به دنبال جنگ با همسایه های خود (کره، چین، روسیه) نبود بلکه بر روی توسعه زیربناهای کشور متمرکز شده بود. آن پول عظیم (که از مالیات شرکت هایی مثل میتسوبیشی تویوتا، سونی و... حاصل می شد) باعث شد که دولت ژاپن سرمایه گذاری ویژه ای روی شبکه حمل ونقل انجام دهد. اما علت آن دیدگاه ژاپنی چه بود؟

* کارشناسانِ توسعه در ژاپن معتقد بودند که ستون فقرات توسعه، بر روی شبکه حمل و نقل استوار می شود. هر قدر که «زمان» برای انتقال «کالا و مسافر» میان دو نقطه کاهش یابد، «جریانِ توسعه» در یک کشور سریعتر شکل می گیرد (و پایدارتر می ماند).

2️⃣– در ژاپنِ آن روزگار (حدود 60 سال پیش)، میلیاردها یِن روی احداث شبکه قطار پرسرعت (شین کانسن) هزینه شد. اما علاوه بر حمل و نقل ریلی، ژاپنی ها روی توسعه بنادر و فرودگاه ها هم اهتمام ویژه ای صرف کردند. یکی از پروژه های توسعه فرودگاهی در ژاپن، احداث فرودگاه #کانسای در وسط دریا بود.

* اوساکا، شهر دوم ژاپن به لحاظ اقتصادی محسوب می شد (چیزی مشابه اصفهان ما)، اما برای احداث یک فرودگاه تراز بین المللی، زمینِ مناسب در شهر یا پیرامون شهر یافت نمی شد. حدودا سه کیلومتر دورتر از ساحل اوساکا، نقطه ای در میان دریا برای ساخت یک «جزیره مصنوعی» انتخاب شد و فرودگاه کانسای بر روی آن جزیره مصنوعی در میان آب ساخته شد. پروژه ای عظیم.

* فرودگاه کانسای یکی از بزرگترین فرودگاه‌های قاره آسیاست و تقریباً به همه جای دنیا پروازهایی را به صورت روزانه انجام می‌دهد. نزدیک به ۱۴ میلیون نفر سالانه از این فرودگاه استفاده می‌کنند. ترمینال اصلی این فرودگاه، طراحی معمار معروف ایتالیایی، آقای رِنزو پیانو است.

3️⃣- روز و روزگار گذشته و حال #ترکیه با همه فراز و نشیبهایی که اقتصادش از سر گذرانده، به جایی رسیده که می تواند باند فرودگاه را بر روی #جزیره_مصنوعی، و بر روی آب دریای سیاه بنا کند. جناب اردوغان که اهتمام ویژه ای بر افتتاح مگا پروژه ها دارد، این بار نقشِ بر آب زد! اما چه نیکو نقشی.

4️⃣- این فرودگاه با پر کردنِ بخشی از دریا در مجاورت ساحل ساخته شده و به این منظور 85 میلیون تُن سنگریزی در کف دریا انجام شده تا بسترِ احداث باند فرود هواپیما به طول 3 کیلومتر و عرض 45 متر فراهم شود.

جالب اینجاست که پیش از این نیز اردوغان و مدیرانش، یک فرودگاه دیگر را نیز با این روش در اردو-گیرسون ترکیه ساخته بودند! لذا، این پنجمین فرودگاه ساخته شده روی دریا بعد از ژاپن، هنگ کنگ و کره جنوبی محسوب می شود.

* البته تکنولوژیِ احداث جزیره مصنوعی بر روی دریا امر پیچیده ای نیست. در همین عسلویه خودمان هم برای اجرای طرح الفین مهندس نجابت و همکارانش بخش قابل توجهی از زمین مورد نیازشان را با اضافه کردن به ساحل خلیج فارس تامین کردند و تجهیزات را بر روی آن «زمین جدید» قرار دادند. در این قبیل پروژه ها، «فن آوری» و تکنولوژی مسئله اصلی نیست، بلکه مساله اساسی «ساختارهای» پایدار/ناپایدار است که باعث می شود توسعه ادامه یابد یا اینکه ابتر، متوقف شود. راستی الان مهندس نجابت کجاست؟ چه می کند؟

5️⃣- اردوغان تعداد فرودگاههای ترکیه را از 26 به 57 واحد رسانده است. زمانی بود که هاشمی رفسنجانی هم توجه ویژه ای به مسئله احداث فرودگاه داشت. رفته بود و در «بم» فرودگاه ساخته بود. آن زمان همه گلایه می کردند که آخر این چه کاری است؟ و شهر کوچکی مثل بم چرا فرودگاه لازم دارد؟ زلزلۀ بم آمد و مشخص شد که وجود یک زیرساخت اساسی مانند فرودگاه در منطقه، چقدر ضروری است.

6️⃣– هزینه احداث این فرودگاه جدید ترکیه (با ساخت جزیره مصنوعی در دریای سیاه) 206 میلیون دلار بوده است.

اگر ایران امکانِ فروش نفت مطابق شرایط سال ۱۳۹۰ (سال دوم از دولت دوم احمدی نژاد) را داشت و اگر قطعنامه ها کاغذپاره نبود، 206 میلیون دلار «درآمدِ فروش "یک روز" نفت ایران» است.

بله! فقط با درآمدِ «یک روز» از نفت ایران، می توان چنین مگا پروژه ای را ساخت. و دریغ...

کد خبر 1634685

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: محمد رضا اسلامی جزیره مصنوعی ویژه ای بر روی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۰۸۴۱۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اپل با هوش مصنوعی به میدان می‌آید

 به گزارش تابناک،ایسنا نوشت: انتظار می‌رود آیپد پرو (iPad Pro) با نسل جدید تراشه‌های اپل یعنی M4 و مجهز به هوش مصنوعی وارد بازار شود.

به گفته مارک گورمن از بلومبرگ، آیپد پرو مورد انتظار که دارای نمایشگر OLED خواهد بود، ممکن است نه با تراشه جدید M3 که همه انتظارش را دارند، بلکه با نسل جدید تراشه‌های اپل یعنی M4 وارد بازار شود.

گورمن می‌گوید که شنیده است به احتمال قوی این اتفاق می‌افتد و آیپد پرو نخستین گام عملی ورود رسمی اپل به دنیای هوش مصنوعی خواهد بود.

گورمن نوشت: من معتقدم اپل این تبلت را به عنوان اولین دستگاه واقعاً مجهز به هوش مصنوعی خود عرضه خواهد کرد و از آن پس هر محصول جدید را به عنوان یک دستگاه هوش مصنوعی معرفی خواهد کرد.

انجام این کار برای رویداد 7 مه(۱۸ اردیبهشت)، زمینه را برای شرکت اپل فراهم می‌کند تا در کنفرانس جهانی توسعه‌دهندگان خود(WWDC) در ماه ژوئن، هوش مصنوعی را فراگیر کند.

کنفرانس جهانی توسعه‌دهندگان اپل(WWDC) کنفرانسی است که به شکل سالیانه در کالیفرنیا و توسط شرکت اپل برگزار می‌شود. این کنفرانس در ابتدا توسط اپل به منظور نمایش نرم‌افزارها و فناوری‌ها به توسعه‌دهندگان برگزار می‌شد. تعداد شرکت‌کنندگان در hdk کنفرانس بین ۲۰۰۰ تا ۴۲۰۰ نفر متغیر است. اگرچه استیو جابز فقید در سال ۲۰۰۷ اعلام کرد که تعداد شرکت‌کنندگان در این کنفرانس ۵۰۰۰ نفر بوده‌ است.

همه اینها بر اساس گزارش قبلی گورمن مبنی بر این است که اپل در حال مذاکره با شرکت‌های اوپن‌ای‌آی(OpenAI) و گوگل است تا به طور بالقوه از فناوری هوش مصنوعی آنها برای ویژگی‌های جدید سیستم عامل جدید خود به نام iOS 18 استفاده کند.

همچنین انتظار می‌رود که رویداد «Let Loose» به‌روزرسانی‌هایی را برای لوازم جانبی آیپد ایر(iPad Air) و آیپد(iPad) مانند صفحه کلید جادویی(Magic Keyboard) و قلم اپل(Apple Pencil) ارائه کند.

به گفته گورمن، قلم آینده اپل احتمالا بازخورد لمسی را ارائه می‌دهد.

دیگر خبرها

  • توسعه دریامحور باید دارای روحی مردمی و دانش بنیان باشد
  • پیشنهاد استاندار هرمزگان برای ایجاد ‌راه زمینی به کیش
  • احداث نخستین زمین چمن مصنوعی در ایلام
  • تقویت مرزبانی سبب گستردگی توسعه و پیشرفت همه جانبه جامعه می‌شود
  • تقویت مرزبانی سبب گستردگی توسعه جامعه می‌شود
  • هوش مصنوعی چینی متن را به ویدئو تبدیل می‌کند
  • جنوب کرمان ظرفیت افتخارآفرینی بیشتر در زمینه ورزش دارد
  • توانایی ایران در وصل شدن گذر جنوب شرق به اروپای شرقی
  • اپل با هوش مصنوعی به میدان می‌آید
  • پیشرفت ۷۵ درصدی پروژه احداث فرودگاه بین المللی کربلا