Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-27@14:30:41 GMT

ساخت اولین تانک ذخیره نیتروژن کشور

تاریخ انتشار: ۴ خرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۰۸۵۸۴۶

ساخت اولین تانک ذخیره نیتروژن کشور

به گزارش خبرنگار مهر مرتضی ضرابی، بعد از ظهر چهارشنبه در نشست خبری با اعلام این خبر که در سال جاری و با همکاری شرکتی دانش بنیان در داخل کشور موفق به تولید اولین نمونه تانک ذخیره نیتروژن در کشور شده ایم، گفت: این تانک می‌تواند سلول‌های بنیادی را برای مدت زمانی طولانی در حدود بیش از ۲۵ سال نگهداری کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ضرابی در ادامه افزود: پیش از این دانش و تکنولوژی تولید این تانک‌ها در اختیار آمریکا و چند کشور اروپایی بود که ما برای واردات آن با مشکلات زیادی روبرو بودیم.

وی با بیان اینکه با تولید این تانک در داخل کشور و قیمتی معادل یک سوم نمونه خارجی در تلاش برای تولید انبوه آن هستیم، اضافه کرد: بانک خون بند ناف از سال ۸۴ فعالیت خود را با هدف تأمین سلول‌های بنیادی مورد نیاز مراکز پیوند آغاز کرده است و در زمان تولد نوزاد، علاوه بر خون بند ناف، چیزی نزدیک به ۳۰ محصول را می‌توان از بافت‌های دور ریختنی فرآوری کرد. با این فرآوری می‌توان انواع سرطان‌ها، تالاسمی و بیماری‌های نقص سیستم ایمنی را درمان کرد.

ضرابی دانش سلول‌های بنیادی را به عنوان انقلابی در حوزه پزشکی برشمرد و گفت: کشورهایی که این دانش را دارند مالک یک ثروت بی‌پایان هستند. در مؤسسه رویان علاوه بر خون بند ناف، همه منابع سلول‌های بنیادی را مثل خون محیطی، مغز استخوان، بافت بند ناف و غیره جمع‌آوری می‌کند و جدیداً پالپ دندان شیری به عنوان منبع جدید سلول‌های بنیادی جمع‌آوری می‌شود.

وی در ادامه به ذخیره ۱۸۰ هزار نمونه خون بندناف در کشور اشاره و ایران را دارای بزرگ‌ترین ظرفیت خون بند ناف در خاورمیانه معرفی کرد.

مدیرعامل شرکت فناوری بن‌یاخته‌های رویان با بیان اینکه کشور ایران دانش جمع‌آوری، تمایز، تبدیل این سلول‌ها به سلول‌های تخصصی و استفاده این سلول‌ها برای درمان را در اختیار دارد، خاطر نشان کرد: جهت راه اندازی مرکز سلول درمانی و مرکز تحقیقات سلول‌های بنیادی تقاضاهایی برای راه‌اندازی مرکز در کشورهای همسایه را داریم که در همین راستا تفاهم نامه‌ای با ۲ کشور امضا شده است.

ضرابی به مراجعه ۵۰۰ بیمار برای درمان ناباروری از کشورهای دیگر به ایران اشاره کرد و افزود: تعداد قابل توجهی نمونه بندناف که مربوط به زایمان در کشورهای دیگر است؛ در ایران ذخیره شده است. در مؤسسه رویان در حال حاضر تعداد و تنوع نمونه‌های ذخیره شده افزایش یافته که همین امر پتانسیل درمان بیش از ۸۰ بیماری از طریق سلول‌های بنیادی را فراهم کرده است.

مدیرعامل شرکت فناوری بن‌یاخته‌های رویان به بزرگ‌ترین کارآزمایی بالینی روی کودکان فلج مغزی توسط سلول‌های بنیادی اشاره کرد و ادامه داد: نتایج نشان می‌دهد که سلول‌های بنیادی روی کودکان با عارضه فلج مغزی می‌تواند نتیجه مطلوبی را داشته باشد. همچنین این آزمایشات در بیماران اوتیسم و ای. ال. اس نیز آغاز شده و مجوز استفاده از سلول‌های بنیادی برای بیماری اس. ام. ای نیز گرفته شده است.

با بیان اینکه بیش از ۴۰ نمایندگی جمع‌آوری خون بندناف در کشور وجود دارد، اضافه کرد: امکان جمع‌آوری خون بند ناف در زایمان‌هایی که در کشورهای عراق، عمان و کویت انجام می‌شود نیز فراهم شده است اما مشکلاتی در زمینه وارد کردن محصولات بیولوژیک وجود دارد که با رایزنی وزارت خارجه باید برطرف شود.

ضرابی در پایان با اشاره به صادرات سلول‌های بنیادی که منتج به ارزآوری می‌شود گفت: هر نمونه خون بند ناف بین ۳۰ هزار تا ۴۰ هزار دلار ارزش دارد که صادرات آن می‌تواند ارزآوری خوبی را به همراه داشته باشد.

کد خبر 5499192

منبع: مهر

کلیدواژه: مرتضی ضرابی ناباروری دانشگاه شیراز بوشهر آلودگی هوا کرمانشاه گرد و خاک سوم خرداد فتح خرمشهر گرد و غبار ساختمان متروپل خطبه های نماز جمعه ویروس کرونا آزادسازی خرمشهر آمار کرونا ریزش آوار سلول های بنیادی خون بند ناف جمع آوری سلول ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۰۸۵۸۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ساخت عظیم‌ترین پنجره شیشه‌ای رنگی جهان تمام شد

کراکوف ،خواهرخوانده لهستانی اصفهان، میزبان بزرگترین پنجره شیشه‌ای رنگی جهان است که در یک کلیسا واقع شده و اندازه آن بزرگ‌تر از زمین بسکتبال است.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، بزرگ‌ترین پنجره شیشه‌ای رنگی جهان در کلیسای موسوم به «خداوند عیسای شبان خوب» در شمال شهر کراکوف نصب شده است. به طور خاص، پنجره شیشه‌ای رنگی شامل ۲۷ بخش عمودی است که صحنه‌های مختلف کتاب انجیل را نشان می‌دهد.

مساحت کل مجموعه ۴۲۶ متر مربع است که کمی بزرگ‌تر از زمین بسکتبال است. نمایش عمومی این اثر هنری که دو سال طول کشید، با صدمین سالگرد تأسیس کلیسای پرادنیک چروونی انجام شد.

کراکوف و ارتباط آن با سنت شیشه‌های رنگی

مجموعه شیشه‌های رنگی «با صلیب به سمت نجات» نامیده می‌شود و در مرکز طراحی‌های آن حضرت مسیح قرار دارد. اضافه شدن این پنجره جدید به کراکوف، شهرت این شهر لهستانی را به عنوان مقصدی برای تماشای هنر شیشه‌های رنگی افزایش می‌دهد. کراکوف همچنین دارای یک موزه اختصاصی شیشه‌های رنگی است و جالب است بدانید که اولین کارخانه شیشه‌های رنگی لهستان در سال ۱۹۰۷ در این شهر تأسیس شد و اکنون محل موزه است.

دانستنی‌هایی از کراکوف کراکوف از سال ۱۰۳۸ تا ۱۵۹۶ پایتخت لهستان بود، زمانی که زیگیسموند سوم واسا دربار سلطنتی خود را به ورشو منتقل کرد که سپس به پایتخت تبدیل شد. کراکوف همچنین از سال ۱۸۴۶ تا ۱۹۱۸ پایتخت دوک‌نشین بزرگ کراکوف بود. کراکوف در بخش جنوبی لهستان، روی رودخانه ویستولا، در دره‌ای در دامنه کوه‌های کارپات واقع شده است. این شهر دومین منطقه پرجمعیت لهستان است و یکی از قدیمی‌ترین شهرهای لهستان محسوب می‌شود که قدمت بعضی قسمت‌های آن به قرن هفتم بازمی‌گردد. در سال ۱۹۷۸ یونسکو اولین مکان‌ها را برای فهرست میراث جهانی جدید خود تأیید کرد و شهر کراکوف به عنوان «اولین شهر» در این فهرست گنجانده شد. کراکوف به عنوان شهر ادبی یونسکو شناخته می‌شود زیرا در زمینه ادبیات تاریخ گسترده‌ای دارد. کراکوف بزرگترین میدان بازار قرون وسطایی اروپا را در خود جای داده است. قدمت این میدان به قرن سیزدهم باز می‌گردد و خانه‌های تاریخی اطراف آن را احاطه کرده‌اند. امروزه این میدان مکانی پر جنب و جوش پر از کافه‌ها، رستوران‌ها و موزه‌ها است.

کد خبر 747731

دیگر خبرها

  • اولین زیردریایی نظامی ساخت چین تحویل پاکستان شد
  • توافق آلمان و فرانسه روی پروژه مشترک تسلیحاتی پیشرفته
  • افزایش ۳۰ درصدی ذخیره خون بند ناف نوزاد در هرمزگان
  • آزمایش اولین «واکسن شخصی» برای نوعی از سرطان روی بیمار انگلیسی
  • ۷ اردیبهشت در دنیای علم چه خبر؟
  • جشنواره تحقیقات برتر پیوند سلول‌های بنیادی خونساز برگزار می‌شود
  • چهارمین جشنواره تحقیقات برتر برگزار می‌شود
  • نظامیان فرانسوی کنار اوکراین علیه روسیه می‌جنگند
  • ساخت عظیم‌ترین پنجره شیشه‌ای رنگی جهان تمام شد
  • رونمایی از اولین موتور ۶ سیلندر ساخت ایران