Web Analytics Made Easy - Statcounter

میز اقتصادی خبر نیمروزی با حضور آقایان سید امیر سیاح رئیس مرکز بهبود و پایش محیط کسب و کار وزارت امور اقتصادی و دارایی و حسن شجاعی رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس و ارتباط تلفنی با آقایان کریمی بیرانوند معاون اشتغال و کارآفرینی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و محمدجواد سلمانپور سرپرست معاونت بورس و امور دانشجویان خارج سازمان امور دانشجویان و خانم مرادی مدیرکل دفتر بهبود محیط کسب و کار وزارت صمت، به موضوع صدور الکترونیکی مجوزها و اتصال دستگاه‌های اجرایی به درگاه ملی مجوزها پرداخت و به سوالات زیر پاسخ داده شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

روند اتصال دستگاه‌ها به درگاه ملی مجوز‌ها و شفاف سازی‌ها تاکنون به چه صورت بوده است؟

آقای سیاح رئیس مرکز بهبود و پایش محیط کسب و کار وزارت امور اقتصادی و دارایی: تسهیل صدور مجوز‌ها ۱۷ فاز دارد که ۲ فاز آن یعنی تسهیل و اتصال، انجام شده و اکنون در حال مسیرگشایی هستیم. مردم اکنون می‌توانند به درگاه اینترنتی با آدرس mojavez.ir مراجعه کنند و به شکایت‌ها به صورت ۲۴ ساعته رسیدگی می‌شود. تاکنون ۱۴۸۰ مجوز در این درگاه بارگزای شده و ۷۰۰ استعلام و پیش مجوز جامانده داریم.

از ۴۷ دستگاه، دستگاه‌های اصلی به درگاه ملی مجوز‌ها متصل شده اند، اما کیفیت اتصال آن‌ها متفاوت است. به عنوان مثال، وزارت ارشاد متصل شده، اما صدور مجوز برای مردم هنوز امکانپذیر نیست؛ زیرا سیستم از قبل عید، دچار مشکلات فنی است. برخی از دستگاه‌ها مانند کانون وکلا و سازمان نظام روان شناسی نیز، عملکرد بسیار ضعیفی داشته اند و به نوعی گردن کشی می‌کنند.

سازمان امور دانشجویان هم یکی از مجوزهایش را شفاف سازی نمی‌کند. همچنین، سازمان غذا و دارو می‌گوید، به علت اینکه با سلامتی مردم سر و کار داریم، حق داریم که در این زمینه سختگیری داشته باشیم.  

آقای شجاعی رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس: تلاش‌های زیادی از سوی وزارت اقتصاد در اجرای قانون صورت گرفته و موضوع نیز به خوبی رسانه‌ای شده است، اما آموزش عمومی خوبی در این زمینه رخ نداده که نیاز است کمی جدی‌تر اقدام شود. همچنین، طبق اعلام مردم، به نظر می‌رسد که سامانه صدور مجوز‌ها کشش فنی لازم را ندارد.

میان زمان ثبت مجوز‌ها در حوزه مشاغل خانگی تا رسیدگی و پاسخ از سوی شما فاصله‌ای وجود دارد، علت چیست؟

آقای کریمی بیرانوند معاون اشتغال و کارآفرینی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی: از ۵۹۰ سرفصل در حوزه مشاغل خانگی، بیش از ۳۵۰ سرفصل به صورت آنی صادر می‌شود؛ یعنی مردم می‌توانند با تکمیل مدارک، در لحظه پرینت مجوز خود را دریافت کند.

صدور بیش از ۱۷۰ مجوز نیز به فاصله زمانی ۳ روزه است؛ اگر کارشناس مربوطه طی ۳ روز، مجوز درخواست کننده را رسیدگی، تائید یا رد نکند، مجوز برای متقاضی صادر می‌شود. فاصله‌ای که در مورد برخی از مجوز‌ها مطرح است، به مجوز‌های سه روزه مربوط می‌شود و علت این است که مردم درخواست می‌دهند، اما مدارکشان تکمیل نیست. از بین تمام دستگاه‌ها، بهترین عملکرد مربوط به وزارت کار است.

براساس اعلام وزارت اقتصاد، سازمان امور دانشجویان یکی از دستگاه‌هایی است که در امر صدور مجوز‌ها انحصار ایجاد کرده و همکاری لازم را نداشته، علت چیست؟

آقای سلمانپور سرپرست معاونت بورس و امور دانشجویان خارج سازمان امور دانشجویان: صدور آنی مجوز برای موسسه اعزام امکانپذیر نیست، زیرا یک اقدام بین دستگاهی است.

آقای سیاح رئیس مرکز بهبود و پایش محیط کسب و کار وزارت امور اقتصادی و دارایی: مشکل صدور مجوز در این حوزه، صدور آنی مجوز‌ها نیست.  

آقای سلمانپور سرپرست معاونت بورس و امور دانشجویان خارج سازمان امور دانشجویان: ما مجوز‌ها را صادر می‌کنیم و طی سه ماهه گذشته، از ۲۰۰ مجوز درخواست شده، ۶ مجوز صادر شده و علت کندی، تکمیل نبودن پرونده‌ها یا دریافت نشدن پاسخ استعلام‌هاست.

برای صدور مجوز لازم است تا از شش وزارتخانه استعلام گرفته شود که پاسخ منفی داده اند. بنابراین، علاوه بر وزارت علوم، شش دستگاه دیگر در صدور مجوز دخیل هستند که لازم است از آن‌ها نیز علت عدم موافقت برای صدور مجوز، پیگیری شود.

وزارت صمت جز دستگاه‌هایی است که ثبت ناقص در صدور مجوز‌ها داشته و اکنون از ۱۱۹۶ مجوز درخواستی، تنها یک مجوز صادر شده است، علت چیست؟

خانم مرادی مدیرکل دفتر بهبود محیط کسب و کار وزارت صمت: رویکرد وزارت صمت از گذشته، صدور الکترونیکی مجوز‌ها بوده است. علت عدم صدور مجوز‌ها، تکمیل نبودن مدارک بوده و استعلام‌های لازم از سایر دستگاه‌ها نیز نیامده است.  

در زمینه اتصال مجوز‌های وزارت صمت، هنوز ۱۷ مجوز به درگاه ملی مجوز‌ها متصل نشده اند، چه زمانی عملی می‌شود؟

خانم مرادی مدیرکل دفتر بهبود محیط کسب و کار وزارت صمت: تا نیمه خرداد همه مجوز‌ها به درگاه ملی مجوز‌ها متصل خواهند شد.  

قانون دستگاه‌ها را در صورت عدم همکاری در زمینه شفاف سازی مجوزها مجرم می‌داند؛ چه برخوردی با عدم تمکین این دستگاه‌ها صورت می‌گیرد؟

آقای شجاعی رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس: حتما دستگاه و متولیان متخلف را به کمیسیون اصل ۹۰ احضار می‌کنیم و به قوه قضائیه نیز معرفی می‌شوند.  

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی اقتصاد و انرژی

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: صدور الکترونیکی مجوزها درگاه ملی مجوزهای کشور درگاه ملی مجوز ها متصل سازمان امور دانشجویان محیط کسب و کار وزارت کمیسیون اصل ۹۰ صدور مجوز ها وزارت صمت دستگاه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۰۸۷۳۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تبدیل ۴۰۰ هزار مجوز کاغذی به الکترونیکی در کشور

به گزارش خبرنگار مهر، سید امیر سیاح پیش از ظهر سه شنبه در نشست اخذ شناسه یکتا برای مجوزهای کاغذی از طریق درگاه ملی مجوزها که در سالن اقتصاد مقاومتی اداره کل امور اقتصادی و دارایی استان البرز برگزار شد، گفت: تا سوم اردیبهشت سال ۱۴۰۳، ۴۰۰ هزار مجوز کاغذی به الکترونیکی تبدیل و دارای شناسه یکتا شدند.

رئیس مرکز ملی مطالعات، پایش و بهبود محیط کسب و کار وزارت امور اقتصادی و دارایی افزود: امیدواریم تا ۲۵ اردیبهشت ماه یک میلیون و ۶۰۰ هزار مجوز کاغذی مانده در دست مردم در این مدت زمان باقی مانده به شناسه یکتا تبدیل شوند و شاهد تبدیل بیش از دو میلیون پروانه کاغذی اعم از صنفی و غیرصنفی در کشور به مجوز الکترونیکی یا شناسه یکتا باشیم.

وی بیان کرد: تعداد مجوزهای کاغذی که صادر می‌شود و در درگاه نیست بسیار کم است و برای آنها تسهیلاتی قائل می‌شویم که اولاً صادرکننده زودتر به درگاه وارد شود و ثانیاً کسی که آن مجوز را دارد بتواند خارج از آن سیستم ادامه حیات دهد.

سیاح خاطرنشان کرد: اگرچه برای صدور تبدیل مجوزها بر اساس قانون از ۲۶ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳، فردی که شناسه یکتا ندارد به منزله بدون مجوز است اما با خشونت و تندی برخورد نمی‌کنیم بلکه کاری می‌کنیم تا در فرصت باقی مانده همه وارد درگاه شوند و درصد کمی را که باقی مانده‌اند با آرامش و ارسال پیامک به تبدیل مجوزهای کاغذی به شناسه یکتا دعوت می‌کنیم.

رئیس مرکز ملی مطالعات، پایش و بهبود محیط کسب و کار وزارت امور اقتصادی و دارایی عنوان کرد: فردی که بخواهد خارج از کنترل و نظارت حکومتی و به صورت زیرزمینی کار کند، به تدریج خدمات دولتی وی قطع می‌شود. مهمترین مزیت این طرح برای فعال اقتصادی این است که می‌تواند بدون حضور و به صورت ۲۴ ساعته از خدمات دولتی بهره مند شود.

کد خبر 6086774

دیگر خبرها

  • وزارت بهداشت: زیر بار صدور مجوز به سیگارهای الکترونیک نمی‌رویم
  • گزارش وزارت بهداشت درباره سرطان‌زایی سیگار‌های الکترونیک؛ زیر بار صدور مجوز نمی‌رویم
  • وزارت بهداشت زیر بار صدور مجوز به سیگارهای الکترونیک نمی‌رود
  • با اعلام رییس صدور کمیته مجوز حرفه‌ای : AFC واگذاری استقلال و پرسپولیس را تایید کرد
  • ای‌اف‌سی واگذاری استقلال و پرسپولیس را تأیید کرد
  • رد ۱۶۰۰ درخواست مجوز صیادی بدون اعلام دلیل
  • صدور مجوز الکترونیک کسب و کار
  • قطع ارائه خدمات دولتی به صاحبان مجوز فاقد شناسه یکتا
  • قطع خدمات دولتی برای صاحبان مجوزی که شناسه یکتا ندارند
  • تبدیل ۴۰۰ هزار مجوز کاغذی به الکترونیکی در کشور