Web Analytics Made Easy - Statcounter

سعید سرکار امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در تبریز اظهار کرد: ایران در حوزه نانو تکنولوژی دنیا از نظر توسعه کمی و کیفی در رتبه چهار دنیا و بعد از کشورهای چین، هند و آمریکا و بالاتر از تمام کشورهای اروپایی، ژاپن و کره‌جنوبی قراردارد.

وی جایگاه ایران را با حضور در بازار جهانی تشریح کرد و افزود: جغرافیای حضور تولیدات نانو تکنولوژی ایران در ۴۵ کشور از جمله کره جنوبی، استرالیا، آلمان، انگلیس، فرانسه، روسیه، مالزی، اندونزی و حتی آمریکای لاتین، حکایت از توانمندی‌ها و توفیقات دانشمندان کشور در این عرصه دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سرکار ارزش و عواید ارزی این بحث برای کشور در حال حاضر را سالانه بالغ بر ۷۲ میلیون دلار اعلام کرد و گفت: این حجم از ارزآوری از توفیقات سال ۹۶  است که به دلیل تحریم‌ها و مهم‌تر از همه بیماری کوئید ۱۹ رشدی را تجربه نکرد و با روند ثابت ادامه داشته و با پتانسیل‌های بسیاری که در کشور برای این بخش وجود دارد هدف‌گذاری ۵۰۰ میلیون دلاری صادرات نانو برای سال ۱۴۰۴ صورت گرفته است.

سرکار تاکید کرد: ظرفیت‌های نانو تکنولوژی ایران هم اکنون در ۱۸ حوزه فناوری صنعتی بکار گرفته شده و در نتیجه این تلاش‌ها بالغ بر یک هزار و ۱۲۰ نوع محصول تولیدی و تایید شده در بازار وجود دارد که توسط ۳۳۰ شرکت دانش بنیان فعال در بخش نانو تولید و به بازارهای داخلی و خارجی عرضه می‌شود.

رئیس ستاد نانو تکنولوژی ایران تاکید کرد: آخرین اقتصاد استحصال شده از نانو تکنولوژی در کشور بالغ بر۱۲۰هزار میلیارد ریال بوده که امیدواریم با تجربه مجدد رشد ۱۰۰درصدی ۸ سال گذشته در سال ۱۴۰۱ این رقم را به بیش از ۲۰۰ هزار میلیارد ریال افزایش یابد.

وی از داروهای ضد سرطان به عنوان اصلی‌ترین دستاورد حوزه مدیریتش یاد کرد و گفت: در حال حاضر این تولیدات علاوه بر استفاده در بخش درمان کشور و قرار گرفتن با نازل‌ترین قیمت در اختیار هموطنان، به عنوان داروهای گران قیمت با قیمت‌های قابل توجه به بازارهای جهانی نیز ارائه می‌شود.

سرکار با اشاره به گستره نانو تکنولوژی تصریح کرد: از نانو در حوزه آب با بیش از ۱۰ تکنولوژی در شیرین‌سازی آب دریا، تصفیه پساب‌ها، حذف فلزات سنگین و ... استفاده می‌شود که کاربرد نانو در محیط زیست، نساجی، خودروسازی، صنعت هواپیماسازی و مخصوصا نانو در کشاورزی با افزایش بهره‌وری، جلوگیری از ضایعات و افزایش ماندگاری را نیز می‌توان به این حجم از گستره فعالیت‌ها اضافه کرد.

وی از افزایش فعالان و دانشمندان حوزه نانو از ۱۰ نفر در ۲۰ ساله گذشته و آغازین تکنولوژی نانو در کشور به ۴۰ هزار نفر متخصص در گرایش‌های مختلف خبر داد و اضافه کرد: این تعداد افراد در واقعه پی‌ریز حرکت نانوی کشور بوده و در بحث‌‍‌های طراحی، توسعه، بکارگیری و ... ایران را جزء غنی‌ترین کشورهای دارای نیروی متخصص در دنیا قرار داده‌اند.

دبیر ستاد ویژه توسعه فناوری نانو  نقطه عطف نانو تکنولوژی را به همکاری با گروه صنعتی تراکتورسازی ایران به عنوان صنعت و سرمایه ملی گره زد و ابراز امیدواری کرد طی یک سال آینده به دستاوردهای شگرفی در حوزه نانو، برای مردم در حوزه صنعت و کشاورزی در سایه این همکاری دست یابیم.

انتهای پیام/۶۰۰۱۴

منبع: فارس

کلیدواژه: دبیر ستاد ویژه توسعه فناوری نانو محیط زیست اقتصاد نانو صادرات محصولات نانو به 45 کشور دنیا داروهای ضد سرطان صنعت هواپیماسازی تکنولوژی نانو تحریم دانشمندان ایرانی نانو نانو تکنولوژی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۰۹۱۱۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش ۵۱ درصدی صادرات مشتقات نفتی ایران به قاره آفریقا

سید روح اله لطیفی سخنگوی کمیسیون روابط بین الملل و توسعه تجارت خانه صنعت ، معدن و تجارت ایران ، همزمان با دومین اجلاس بین المللی ایران و آفریقا اظهار داشت : قاره آفریقا با دارا بودن ۱.۳ میلیارد نفر جمعیت و ۵۴ کشور ، یک فرصت بزرگ در حوزه روابط تجاری و اقتصادی است و ایران می تواند به واسطه نیاز این قاره به سوخت و انرژی ، تکنولوژی و مکانیزاسیون  در تولید محصولات کشاورزی ، سرمایه گذاری و طراحی و ساخت امور زیر بنایی از جمله معدن ، سد ، راه سازی و پروژه های عمرانی ، اورهال کردن پالایشگاه ها ، استخراج گاز ، بازار مصرف مناسب مواد غذایی ، و محصولات صنعتی ، تجاری و مصرفی و نیاز ما به کشت فراسرزمینی  همراه با توانمندی کشورمان در  صادرات خدمات فنی و مهندسی  در این قاره فرصت ها ضمن حفظ شئونات انسانی و حفظ منافع توامان کشورمان و کشورهای آفریقایی حضور پیدا کند .

وی افزود در سال ۱۴۰۲ پراکنش صادراتی کشور به این قاره از نکات قابل توجه بود و صادرات در شرق ، غرب ، شمال و جنوب این قاره به صورت خاصی توسعه پیدا کرد و ۳۹ کشور از این قاره ،  مقصد صادرات کالاهای ایرانی به صورت مستقیم  بودند .

وی افزود:  با وجود کاهش صادرات کشور به بخش سفید این قاره در شمال در سال های گذشته  ، شاهد افزایش صادرات به کشورهای الجزایر ، مصر ، لیبی، تونس، جیبوتی  و مراکش در سال ۱۴۰۲ با وجود بحران حمل و نقل در دریای سرخ بودیم .

لطیفی در خصوص هفت مقصد نخست محصولات صادراتی به آفریقا گفت: در سال ۱۴۰۲ ، غنا با خرید ۱۷۳.۵ میلیون دلار ، آفریقای جنوبی با ۱۴۵ میلیون دلار، تانزانیا با ۹۲.۸ میلیون دلار، کنیا با ۴۸.۷ میلیون دلار ، نیجریه با ۴۸ میلیون دلار ، موزامبیک با ۴۷.۱ میلیون دلار و سومالی با ۳۳.۳ میلیون دلار هفت مقصد نخست صادرات کالاهای ایرانی به صورت مستقیم به این قاره  بودند .

وی افزود : ۵۱ درصد صادرات ایران به این قاره مشتقات نفتی ،  شامل کود اوره ، قیر ، گاز مایع و انواع روغن های صنعتی بود و بعد از آن  ۳۷ درصد صادرات کشورمان را  محصولات فولادی و آهنی به خود اختصاص داده است ، مواد غذایی ، مصالح ساختمانی ، انواع فرش و کف پوش ، شوینده ها و لوازم بهداشتی ، لوازم خانگی ، دارو و تجهیزات پزشکی، لوازم صنعتی ، قطعات خودرو ، لاستیک ، مواد معدنی ، لوازم الکتریکی، لوستر ، مبلمان  و اسباب بازی از دیگر کالاهای صادراتی ایران به قاره آفریقا در سال ۱۴۰۲ بودند‌.

سخنگوی کمیسیون توسعه تجارت خانه صمت در خصوص واردات از قاره سیاه گفت: ۲۲ کشور از این قاره فروشنده مستقیم کالا به ایران در سال ۱۴۰۲ بودند که  آفریقای جنوبی با فروش ۱۹ میلیون دلار ، زامبیا با ۱۲.۵ میلیون دلار ، غنا ۱۲ میلیون دلار ، سیشل با ۱۱.۷ میلیون دلار ، کنیا ۹.۵ میلیون دلار ، تانزانیا با ۶.۱ میلیون دلار و اوگاندا با ۴.۱ میلیون دلار ، هفت کشور نخست فروش  کالا در بین کشورهای قاره آفریقا به ایران در سال گذشته بودند.

وی افزود : ۶۶ درصد واردات ایران از این قاره مواد غذایی و کشاورزی  مانند چای، ذرت، قهوه، توتون ، حبوبات ، لاشه گوسفند و محصولات شیلاتی بودند و ۲۱ درصد نیز مواد معدنی مانند سنگ منگنز ، سنگ و خاک روی ، کنسانتره گروم ، و ۱۳ درصد دیگر نیز عمدتا روغن صنعتی و گریس ، انواع تسمه ، ماشین آلات ، مواد شیمیایی و صنعتی و لوازم یدکی بودند .

لطیفی در خصوص موانع توسعه روابط اقتصادی با قاره آفریقا گفت: عدم شناخت ظرفیت ها در بین تجار ایرانی و آفریقایی ، نبود یا کمبود  حمل نقل ارزان ، مستمر و فراگیر و موانع جابجایی مستقیم ارز و  پول ، از موانع توسعه تجارت یا تجارت مستقیم بین ایران و قاره آفریقا است که رفع این موانع با اراده دولت ها و پیگیری بخش خصوصی تا حدودی به تجارت ایران با این قاره شتاب خواهد داد.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی صنعت ، تجارت و کشاورزی

دیگر خبرها

  • جنبه‌های اقتصادی مالكیت فكری مغفول مانده است
  • طرح‌های شیرین‌سازی آب و مدیریت پساب‌های صنعتی در کشور حمایت می‌شوند
  • کرمانشاه صاحب «سرزمین اقتصاد دیجیتال» می‌شود
  • حمایت معاونت علمی از طرح‌های شیرین‌سازی آب و مدیریت پساب‌های صنعتی
  • جنگ در اقتصاد دیجیتال دنیا ؛ تیک تاک در آمریکا می ماند؟
  • برگزاری مسابقه«سنتز سبز نانوذرات نقره به کمک عصاره لیمو»
  • پیگیری پروژه‌های مهم اقتصاد دیجیتال در استان کرمانشاه
  • افزایش ۵۱ درصدی صادرات مشتقات نفتی ایران به قاره آفریقا
  • شگفتی بزرگ صداوسیما برای مردم ایران؛ صبح بخیر مسئولین!
  • در همایش ملی مناطق آزاد چه گذشت؟/ قشم و کیش برترین در حوزه اقتصاد