Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران اکونومیست»
2024-04-30@23:10:16 GMT

تولید چوب در آزمایشگاه ممکن می‌شود!

تاریخ انتشار: ۵ خرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۰۹۱۶۳۵

تولید چوب در آزمایشگاه ممکن می‌شود!

دانشمندان دانشگاه "ام‌آی‌تی" سعی دارند با پرورش چوب در آزمایشگاه، از قطع کردن درختان جلوگیری کنند.

به گزارش ایران اکونومیست و به نقل از نیو اطلس، بریدن درختان و پردازش چوب، کارآمدترین و بهترین روش سازگار با محیط زیست برای ساخت مبلمان یا مصالح ساختمانی نیست. دانشمندان دانشگاه "ام‌آی‌تی" (MIT) طی فرآیندی، به پیشرفت‌هایی دست یافته‌اند که روزی می‌تواند امکان چاپ سه‌بعدی و ارائه چوب به شکل مبلمان و اشیای دیگر را فراهم کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

چوب ممکن است یک منبع تجدیدپذیر باشد، اما استفاده از آن بسیار سریع‌تر از روند تجدید صورت می‌گیرد. جنگل‌زدایی، تأثیر بسیاری بر حیات وحش دارد و سرعت تغییرات آب و هوایی را تشدید می‌کند. از آنجا که اشتهای انسان برای استفاده از محصولات چوبی احتمالا تغییر نمی‌کند، روش تهیه آنها باید تغییر کند.

دانشمندان در سال‌های اخیر، به پرورش چوب در آزمایشگاه روی آورده‌اند. این کار شامل پرورش درختان نیست، بلکه فقط پرورش خود چوب را در بر می‌گیرد و به پرورش سلول‌های حیوانی برای تهیه گوشت‌های آزمایشگاهی به جای پرورش حیوانات زنده و ذبح آنها شباهت دارد. دانشمندان دانشگاه ام‌آی‌تی، روش جدیدی را ارائه داده‌اند که پرورش مواد گیاهی مانند چوب‌ را در آزمایشگاه ممکن می‌کند و امکان تنظیم آسان ویژگی‌هایی مانند وزن و قدرت را در صورت نیاز فراهم می‌کند.

"اشلی بکویث" (Ashley Beckwith)، پژوهشگر ارشد این پروژه گفت: ایده ما این است که می‌توان مواد گیاهی را دقیقا به شکل مورد نیاز پرورش داد. بنابراین، نیازی به روش متداول تولید نداریم که به مصرف بالای انرژی و اتلاف آن منجر می‌شود. احتمال زیادی برای گسترش و رشد این ساختارهای سه‌بعدی وجود دارد.

این گروه پژوهشی ابتدا سلول‌هایی را از برگ‌های گیاهانی به نام "گل آهار پیر و جوان" (Zinnia elegans) به دست آوردند. دانشمندان این سلول‌ها را به مدت دو روز در محیط مایع پرورش دادند و سپس، آنها را به یک ژل غلیظ منتقل کردند. این ماده حاوی مواد مغذی و دو هورمون گیاهی مختلف بود که می‌توان سطح آنها را برای تنظیم خواص فیزیکی و مکانیکی مواد تغییر داد.

دانشمندان در مرحله بعد، به چاپ سه‌بعدی این ژل حاوی سلول پرداختند. این همان روشی است که برای چاپ سه‌بعدی یک شیء پلاستیکی به کار می‌رود. مواد پس از سه ماه ماندن در تاریکی، کم‌آب می‌شوند و یک نوع ماده گیاهی شبیه به چوب باقی می‌ماند. دانشمندان طی یک آزمایش، این ماده را به شکل یک مدل درخت درآوردند.

این گروه پژوهشی، سطوح مختلف هورمون‌ها را آزمایش کردند و دریافتند که سطوح پایین‌تر آنها، با چگالی کمتر مواد همراه است. در حالی که سطوح بالاتر، ساختارهای کوچکتر و متراکم‌تری را پدید آوردند که سفت‌تر بودند. از این تفاوت می‌توان برای ساخت محصولاتی استفاده کرد که نرم‌تر، سبک‌تر یا در صورت لزوم قوی‌تر و سفت‌تر هستند.

در نهایت، هدف این دانشمندان این است که فناوری حاضر را تا حدی توسعه دهند که به‌ جای برش، شکل‌دهی و اتصال قطعات بزرگ‌تر چوب به‌دست‌آمده از درختان قطع‌شده، امکان چاپ سه‌بعدی اشیای چوبی فراهم شود. این فرآیند ممکن است با اشیای چوبی کوچک مانند قطعات تزئینی آغاز شود و در نهایت به مبلمان یا تخته‌های مورد نیاز برای ساخت و ساز برسد.

به گفته دانشمندان، گام‌ بعدی این خواهد بود که مشخص شود چگونه می‌توان این روش را برای گیاهان دیگر اعمال کرد. گل آهار پیر و جوان، چوب تولید نمی‌کند؛ اما تطبیق این فرآیند با گیاهی مانند کاج می‌تواند یک پیشرفت بزرگ باشد.

این پژوهش در مجله "Materials Today" به چاپ رسید.

 

منبع: خبرگزاری ایسنا برچسب ها: چوب ، چاپ سه‌بعدی ، آزمایشگاه ، دانشگاه ام ای تی ، برگزیده‌ها

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: چوب چاپ سه بعدی آزمایشگاه دانشگاه ام ای تی برگزیده ها چاپ سه بعدی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۰۹۱۶۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تولید بیشتر توت فرنگی با روش علمی

دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری با استفاده از روش علمی، موفق به تولید بیشتر توت فرنگی شدند.

آنها با راهنمایی‌های دکتر حدادی نژاد از اساتید این دانشگاه متوجه شدند برای افزایش تولید، اگر از مواد زیستی استفاده کنند این مواد می‌تواند نیاز گیاه را تامین کند و مقدار تولید بالا برود.

در این روش در دو مزرعه در بهنمیر با پوشش تونلی و پلاستیکی، هم آفت و هم علف هرز کمتر در تولید توت فرنگی استفاده می‌شود.

معاون مدیریت باغبانی جهاد کشاورزی مازندران از برداشت توت فرنگی در سطح ۱۷ هزار هکتار از مزارع استان مازندران خبر داد.

به گفته ملایی پیش بینی می‌شود ۱۷ هزار تن انواع توت فرنگی در این مزارع تولید و روانه بازار شود. مازندران در این زمینه رتبه دوم کشور را دارد.

وی با اشاره به تغییر کشت از سنتی به روش‌های نوین افزود: در روش‌های جدید، با استفاده از عملیات تقویت خاک و پوشش پلاستیکی، موجب زودرس کردن برداشت و کیفیت تولید می‌شود.

باشگاه خبرنگاران جوان مازندران ساری

دیگر خبرها

  • درباره سوخو ۷۵ روسی که ممکن است به ایران بیاید
  • جنگنده رادارگریز سوخو ۷۵ روسیه ممکن است به ایران بیاید/ فیلم
  • ۳۰ تُن مکمل و افزودنی‌های غیرمجاز دامی در پردیس کشف شد
  • مدارس کانکسی در زنجان به حداقل ممکن رسیده است
  • تولید بیشتر توت فرنگی با روش علمی
  • کشف بوته‌های خشخاش در شهرستان خاتم
  • الماس‌هایی که دو ساعته تولید می‌شوند؛ دستاورد کیمیاگران مدرن چیست؟
  • تسریع و تسهیل انواع تست کمک‌فنر‌ها با تولید مولتی‌تستر ایرانی ممکن شد
  • تجهیزات و لوازم آزمایشگاهی
  • این مواد غذایی را با نوشابه نخورید