Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها- کارخانه فولاد ازنا که بعد از گذشت ۲۰ سال وعده و سرکار آمدن پنج دولت گذشته تکمیل نشد، در حالی تحویل دولت سیزدهم شده‌است که با مشکلات حقوقی مواجه بوده و بلاتکلیف است. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از ازنا، مجوز رسمی کارخانه فولاد ازنا سال 1381 صادر و این کارخانه فعالیت رسمی خود را از سال 1384 آغاز کرد تا بتواند در رشد و توسعه صنعتی و اقتصادی این شهرستان تأثیر به‌سزایی داشته باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پیش‌بینی می‌شد که یک میلیون و 200 هزار تن محصول سالانه در صورت راه‌اندازی و بهره‌برداری از این کارخانه در فاز اول توسط این کارخانه تولید شود و  در فاز دوم در بخش ذوب این کارخانه نیز در صورت راه‌اندازی 700 هزار تن محصول به‌طور سالانه وارد چرخه فعالیت شود که در این صورت تولید سالانه این کارخانه در هر دو فاز آن به یک میلیون و 900 هزار تن در سال می‌رسد.

اما این خبرهای خوش چندان دوامی نداشته و سرآغاز مشکلات متعدد برای فولاد ازنا و تعطیلی عملیات اجرایی آن در سال 1390 با وجود پیشرفت فیزیکی 60 درصدی بود ولی با گذشت سه سال فعالیت مجدد این کارخانه سال 1393 آغاز شد، ولی باز هم بعد از مدت کوتاهی تعطیل شد.

کارخانه فولاد ازنا میراث 5 دولت گذشته

وعده‌های مسؤلان کشوری و استانی پنج دولت قبل برای حل مشکلات کارخانه فولاد ازنا عملی نشد تا با گذشت 20 سال، این کارخانه همچنان نیمه‌تمام و درگیر مشکلات حقوقی و قضایی سرمایه‌گذار و اختلاف سهامداران باشد.

آیت‌الله ابراهیم رئیسی در زمان ریاست قوه قضائیه در تاریخ دهم فروردین ماه 1400 به استان لرستان سفر کرد و یکی از محورهای اصلی سفر وی بررسی وضعیت واحدهای تولیدی تعطیل‌شده این استان بود

کارخانه فولاد ازنا یکی از واحدهای تولیدی تعطیل‌شده لرستان است که با دستور آیت‌الله رئیسی مقرر شد مشکلات قضایی، مالی و وضعیت مالک مشخص و تعیین‌تکلیف شود تا پس از تعیین‌تکلیف، زمینه تکمیل کارخانه و راه‌اندازی و اشتغال بیش از 1500 جوان در بیکارترین استان کشور فراهم شود.

فرهاد زیویار استاندار لرستان و معاونین استانداری بعد از روی کارآمدن دولت سیزدهم،   تعیین‌تکلیف و تکمیل کارخانه فولاد ازنا جزو اولویت‌های آ‌ن‌ها بوده است.

مشکلات حقوقی کارخانه فولاد ازنا

فرهاد زیویار استاندار لرستان 16 اسفند 1400 با بیان اینکه کارخانه فولاد ازنا مشکلات حقوقی دارد، گفت: فولاد ازنا آماده واگذاری شد، اما به‌جهت دعواهای حقوقی به همان نقطه اول برگشتیم.

وی با بیان اینکه بنده نه خوش‌بین و نه بدبین هستم اما پیگیری می‌کنیم چون نمی‌توان اشخاص حقیقی را وادار کرد، افزود: از ابزارها و امکانات خودمان برای راه‌اندازی کارخانه فولاد ازنا استفاده می‌کنیم.

در سلسله بازدیدهای میدانی استاندار و معاون اقتصادی استانداری، روز گذشته نیز سیروس ابراهیمی معاون استاندار به‌همراه رئیس سازمان صمت لرستان، مدیرکل دفتر جذب و حمایت از سرمایه‌گذار و مدیرعامل بانک صنعت و معدن کشور از این واحد صنعتی بازدید کردند.

وعده ایجاد اشتغال 6600 نفری با راه‌اندازی فاز اول تولید

مهدی نبیان مدیرعامل شرکت فولاد ازنا در حاشیه بازدید از شرکت فولاد ازنا، اظهار داشت: این واحد با ظرفیت تولید یک میلیون و 200‌ هزار تن حدود 80 درصد پیشرفت فیزیکی داشته اما با توجه به مشکلی که برای سرمایه گذار پیش آمد باعث شد سه سال تعطیل شود و صدمه‌هایی ببیند.

وی با اشاره به تمهیدات اندیشیده‌شده برای راه‌اندازی کارخانه فولاد ازنا افزود: در حدود 4 ماه است که تمام تجهیزات مورد نیاز آن با همکاری کارکنان شهرستانی مجموعه با توجه به آموزش‌هایی که دیده‌اند، نصب شده است.‌

مدیرعامل شرکت فولاد ازنا عنوان کرد: در حال حاضر حدود 10 درصد از عملیات سیویل که شامل کف‌سازی و بخشی از کارهای ساختمانی اتاق برق باقی مانده و در حال نصب تجهیزات الکتریکال و مکانیکال هستند.

وی بیان کرد: کارخانه فولاد ازنا به‌صورت مستقیم در فاز اول برای حدود 600‌ نفر و به صورت غیرمسقیم برای 6 هزار نفر اشتغالزایی ایجاد می‌کند و در فاز دوم نیز برای 1200 نفر به‌صورت مستقیم و برای 16 هزار نفر به‌صورت غیرمستقیم ایجاد اشتغال پیش‌بینی شده است.

تحول‌ در صنعت لرستان با راه‌اندازی کارخانه فولاد ازنا

بهمن جعفری مدیرکل سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان نیز در این بازدید گفت: این طرح با توجه به حجم سرمایه‌گذاری‌ای که دارد جزو طرح‌های با حجم سرمایه‌گذاری بالای این استان محسوب می‌شود و حدود دو دهه است که به‌عنوان یکی از طرح‌های نیمه‌تمام لرستان مطرح است.

وی افزود: امیدواریم کارخانه فولاد ازنا هرچه سریع‌تر تعیین‌تکلیف شود و یا توسط مالک فعلی یا توسط شخصیت‌های حقیقی و حقوقی که دارای اهلیت فنی و مالی هستند تعیین‌تکلیف و واگذار شود تا سال آینده شاهد تولید شمش در این واحد تولیدی باشیم.

مدیرکل سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان عنوان کرد: ظرفیت تولید 1.2 میلیون تن به ظرفیت فولادی کشور در صورت راه‌اندازی کارخانه فولاد ازنا اضافه و هم زمینه احداث صنایع پایین‌دستی و تحولی در حوزه صنعت شهرستان ازنا و به‌تبع آن استان لرستان فراهم می‌شود.

بلاتکلیفی وضعیت کارخانه فولاد ازنا

محمدحسین جناب مدیرکل دفتر جذب و حمایت از سرمایه‌گذاری لرستان نیز با بیان اینکه راه‌اندازی شرکت فولاد ازنا یکی از آرزوهای مردم و مسئولان است، افزود: این طرح سال 1380 آغاز شده و با اینکه در سال 1401 هستیم هنوز به بهره‌برداری نرسیده است.

وی با بیان اینکه فاز اول این طرح نورد ورق است اما متاسفانه به‌واسطه مشکلات حقوقی و قضایی که برای مالک کارخانه به‌وجود آمده عملاً بلاتکلیف مانده و فعالیت تولیدی آن متوقف شده‌است، افزود: امیدواریم بتوانیم با ورود بانک صنعت و معدن و حمایت‌های استاندار مشکلات حقوقی این واحد را از طریق سرمایه‌گذار و یا مالک جدید برطرف کنیم تا هرچه سریع‌تر به بهره‌برداری برسد.

در اولویت قراردادن مسئله واگذاری کارخانه فولاد ازنا

حجت‌الاسلام علی سپهوند امام‌جمعه شهرستان ازنا نیز با بیان اینکه مشکل کارخانه فولاد ازنا باید هرچه سریع‌تر تغیین‌تکلیف شود، اظهار داشت: اگر مشکلات حقوقی سرمایه‌گذار مجموعه با اطاله مواجه است باید مسئله واگذاری مجموعه را در اولویت قرار دهیم و چنانچه اجازه تصرف در اموال خود را دارد در بخش‌های دارای اجازه فروش اجازه دهند که واگذاری‌ها را انجام دهد تا در تکمیل این پروژه قدمی برداشته شود.

وی افزود: در حال حاضر 92 نفر در کارخانه فولاد ازنا مشغول هستند و توقع‌مان این است که تعیین‌تکلیف شود و قدم‌های مثمر ثمری برای این واحد تولیدی برداشته شود.

امام‌جمعه شهرستان ازنا عنوان کرد: اگر بازدیدها از کارخانه فولاد صرف حضور باشد موضوعیت ندارد بلکه باید مجموعه را یا از طریق پرداخت تسهیلات و یا راستی‌آزمایی به نتیجه برسانیم.

کارخانه فولاد ازنا دردی بر دردهای لرستان

سیروس ابراهیمی معاون اقتصادی استاندار لرستان نیز با بیان اینکه طرف حساب ما در این قضیه مردم هستند، اظهار داشت: در این مجموعه بالغ بر هشت هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری شده و پس از گذشت 20 سال هنوز نه‌تنها نتوانسته است به‌عنوان یک مگاپروژه دردی از این استان را دوا کند بلکه خودش دردی بر دردها شده است.

وی با تأکید بر اینکه شرکت فولاد ازنا نماد ناسازندگی و نسازندگی در منطقه شده است، افزود: بیشترین سرمایه‌گذاری این طرح مربوط به بانک صنعت و معدن است و انتظار داریم سرمایه‌گذاری آن تعیین‌تکلیف شود.

ابراهیمی گفت: چندین پروژه در لرستان مثل فولاد ازنا، سامان کاشی بروجرد، عظیم خودرو، صدر فولاد و پارسیلون داریم که در صدر مطالبات مردم لرستان هستند.

وی تصریح کرد: انتظار داریم پس از بازدید این مجموعه بررسی درستی انجام شود و بر اساس عدالت و انصاف اگر امکان راه‌اندازی واحد توسط سرمایه‌گذار و کارگزاران فعلی آن به‌صورت فشرده و سریع وجود دارد کار انجام شود.

نیاز فولاد ازنا به مدیریتی قوی و با پشتوانه مالی محکم‌تر

معاون اقتصادی استاندار لرستان عنوان کرد: اگر عاقبت این پرونده معلوم نیست که به کجا ختم می‌شود سزاوار نیست این حجم از سرمایه و روح و روان مردم در گرو یک شخص بلوکه شود.

وی بیان کرد: انتظار می‌رود واحد حقوقی بانک صنعت، معدن و تجارت فعال‌تر شده و هر کاری هم از نظر مدیریتی در استان بناست انجام شود، ما هم باید در استان لرستن برای حل‌وفصل موضوع در خدمت باشیم.

ابراهیمی گفت: شرکت فولاد ازنا با این حجم از سرمایه‌گذاری هیچ دردی از لرستان دوا نکرده‌است و نمکی بر دردهای این استان شده است که باید تعیین‌تکلیف شود.

وی گفت: کارخانه فولاد ازنا و وقتی راه‌اندازی شود حدود سه هزار میلیارد تومان سرمایه در گردش لازم دارد بنابراین یک مدیریت، اراده و پشتوانه مالی محکم‌تری و قوی‌تری نیاز دارد.

بلوکه‌شدن 250 میلیون یورو

علی خرسندیان مدیرعامل بانک صنعت، معدن و تجارت کشور نیز در این بازدید اظهار داشت: از هر زاویه‌ای که به موضوع نگاه کنیم توقف این مجموعه به منفعت نیست.

وی افزود: اگر از نگاه اشتغال به این مجموعه نگاه کنیم هنوز اشتغالی شکل نگرفته، از نگاه سرمایه و سرمایه‌گذاری متجاوز از 250‌ میلیون یورو از بانک صنعت و معدن در این مجموعه بلوکه شده‌است.

مدیرعامل بانک صنعت، معدن و تجارت کشور عنوان کرد: اگر منابع بانک در جایی بلوکه شود این منابع نمی‌تواند بازگشت داده شود تا در جاهای دیگر سرمایه‌گذاری انجام و در چرخه تولید و سرمایه‌گذاری قرار گیرد.

وی با بیان اینکه در مجموعه فولاد ازنا قرار بوده یک محصول استراتژیک که نیاز کشور است بیان کرد: منابع مالی در این مجموعه بلوکه شده‌است، اشتغال نداریم و همچنین تولیدی هم که می‌تواند به اقتصاد کشور و منطقه کمک کند نداریم.

هم‌افزایی و انسجام برای تعیین‌تکلیف شرکت فولاد ازنا

مدیرعامل بانک صنعت و معدن کشور با بیان اینکه تعیین‌تکلیف این واحد تولیدی از دغدغه‌های جدی ما‌ست، تصریح کرد: باید مباحث حقوقی این واحد حل شود، یا خود سرمایه‌گذار ادامه دهد و اگر نه باید مجوز دهند که بانک تملک کند اما اگر قبل از تملک بانک با سرمایه‌گذاری دیگر به تفاهم برسند باید برای واگذاری بیایند چون نمی‌شود بیشتر از این متوقف بماند.

خرسندیان اظهار داشت: همه دغدغه داریم و عدد هفت هزار میلیارد تومان رقم بسیار بالایی است که باید پیگیری شود و با هم‌افزایی و انسجامی تعیین‌تکلیف کنیم و این مجموعه به حرکت و تولید برسد.

مطالبه مردم لرستان؛ کارخانه فولاد ازنا تعیین تکلیف شوداستاندار لرستان: مشکلات حقوقی فولاد ازنا را به نقطه اول بازگرداند/ برای راه‌اندازی کارخانه عظیم‌خودرو خوش‌بین هستیمادامه پیگیری تسنیم| کارخانه فولاد ازنا راه‌اندازی می‌شود

انتهای پیام/ی

منبع: تسنیم

کلیدواژه: راه اندازی کارخانه فولاد ازنا مدیرعامل بانک صنعت بانک صنعت و معدن استاندار لرستان تعیین تکلیف شود شرکت فولاد ازنا سرمایه گذار سرمایه گذاری مشکلات حقوقی معدن و تجارت هزار تن فاز اول

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۰۹۱۸۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رونمایی ازکتاب شعر پشت پنجره سکوت درگناباد

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز خراسان رضوی، این دومین اثر ، ذبیح الله صابری از شاعران گنابادی است.
رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان گناباد در این مراسم که در کتابخانه عمومی شهید مطهری گناباد برگزار شد، با اشاره به قدمت ساختمان این کتابخانه گفت: با توجه به مرکزیت کتابخانه در شهر، مراجعان متعددی به این مرکز فرهنگی مراجعه می‌کنند، اما فضای فیزیکی کتابخانه بویژه سالن‌های مطالعه پاسخگوی حجم مراجعین نیست.
احمد مظلوم افزود: مخزن کتاب نیز با مشکل فضا مواجه است و با توجه به قدمت بالای ساختمان، ایجاد کتابخانه‌ای با فضای بیشتر و ساختمان ایمن‌تر در مرکز شهر گناباد ضروری به نظر می‌رسد.
 کتاب نخست ذبیح الله صابری شاعر گنابادی با عنوان زخم پنجه پاییز نیز در سال ۱۴۰۱ رونمایی شده است.

 

دیگر خبرها

  • رونمایی ازکتاب شعر پشت پنجره سکوت درگناباد
  • کارنامه دولت در مازندران/ بازگشت کارخانه های ورشکسته به تولید
  • احتمال ریزش تونل برفی اشترانکوه در لرستان
  • شتاب یک پروژه بیمارستانی در دولت سیزدهم
  • تأکید نماینده ولی فقیه در لرستان بر رفع موانع تولید
  • رونق ورزش کارگری نیاز به سرمایه‌گذاری کارخانه‌ها و مجموعه‌های صنعتی دارد
  • ورود صندوق ملی مسکن به خرید سیمان/ واسطه‌ها حذف می‌شوند
  • نمود موفقیت دولت در چهره شهرها مشخص است
  • بهره‌برداری از طرح فروسیلیس منگنز ازنا تا چند ماه آینده
  • احداث آسفالت بازیافتی تا پایان سال/تولید ۱.۵ میلیون تن آسفالت برای ۱۴۰۳