Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران گفت: ساماندهی و محرومیت‌زدایی از محلات کم برخوردار و سکونتگاه های غیررسمی نیازمند اجرای بیش از ۱۳ هزار پروژه آموزشی، فرهنگی درمانی، ورزشی، انتظامی و خدمات شهری با مشارکت همه دستگاه‌های مسئول است.

به گزارش ایمنا و به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد آئینی در جلسه کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با موضوع «اقدامات و چالش‌های پیش روی اجرای احکام قانون برنامه ششم در ساماندهی سکونتگاه‌های غیررسمی» که به ریاست ولی اسماعیلی رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس برگزار شد، به مرور اقدامات شرکت بازآفرینی شهری ایران پرداخت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی در این جلسه بر ضرورت اعطای سند مالکیت و نوسازی مسکن جهت نجات جان ساکنان سکونتگاه‌های غیررسمی تاکید کرد و گفت: ۱۶۲ هزار هکتار بافت ناکارآمد شهری (فرسوده، تاریخی و سکونت‌گاه غیررسمی) در کشور وجود دارد که بیش از ۱۹.۵ میلیون نفر و ۵.۹ میلیون خانوار در این بافت‌ها زندگی می‌کنند.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران افزود: همچنین بالغ بر ۵۹ هزار هکتار سکونت‌گاه غیررسمی در شهرهای کشور وجود دارد که بیش از ۶.۲ میلیون نفر در این نوع سکونت‌گاه ساکن هستند. به طور خلاصه می‌توان گفت ۱۸ درصد جمعیت شهرها در بافت‌های فرسوده، ۱۱ درصد در سکونتگاه‌های غیررسمی و چهار درصد در بافت‌های تاریخی سکونت دارند.

آئینی در این جلسه، عدم توزیع متناسب منابع و زیرساخت‌ها در پهنه سرزمینی، گسترش فقر شهری و پدیده مهاجرت، تغییرات اقلیمی و رخدادهای طبیعی (سیل، زلزله، ریزگردها)، نادیده گرفتن گروه‌های کم درآمد در طرح‌های توسعه شهری و منطقه‌ای و عدم برنامه‌ریزی مناسب در بخش مسکن بر اساس استطاعت مالی را از جمله مهم‌ترین عوامل شکل گیری سکونتگاه‌های غیررسمی برشمرد.

به گفته وی از سال ۱۳۹۴ تاکنون ۵۵ جلسه ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار با ۵۴۸ مصوبه برگزار شده است.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران درباره نقش ستادهای بازآفرینی شهری در روند بازآفرینی محلات هدف توضیحاتی ارائه کرد و گفت: ستادهای بازآفرینی شهری پایدار، نقش مهمی در این امر دارند و برگزاری منظم جلسات در سطح شهرستان‌ها و استان منجر به تحقق مفاد سند ملی راهبردی احیا، بهسازی، نوسازی و توانمندسازی بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری از طریق هماهنگی بین بخشی خواهد شد. همچنین این امر یک ادبیات مشترک، وحدت رویه، همدلی و هم‌افزایی بین تصمیم سازان، تصمیم گیران و سیاست گذاران در مورد بافت‌های ناکارآمد به وجود می‌آورد.

آئینی در ادامه اظهار کرد: تقسیم کار مشخص بین دستگاه‌های متولی و تأمین مالی مشترک و نیز جلوگیری از موازی کاری دستگاه‌های متولی مختلف از دیگر فواید برگزاری جلسات ستاد بازآفرینی شهری پایدار به شمار می‌رود.

به گفته وی، طبق گزارشات اخذ شده از دبیرخانه ستادهای بازآفرینی شهری استان‌ها، تعداد ۱۷۴۸ پروژه / فعالیت در سکونتگاه‌های غیررسمی اجرا شده و یا در حال اجراست.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران اظهار کرد: در طول برنامه ششم توسعه در مجموع ۷۶۰ پروژه توسط شرکت بازآفرینی شهری ایران در سکونتگاه‌های غیررسمی اجرایی شده که ۲۸۳ پروژه به اتمام رسیده است.

آئینی نبود ضمانت اجرایی برای مصوبات ستادهای بازآفرینی شهری در سطح ملی و استانی را از چالش‌های این حوزه بر شمرد و گفت: برای رفع این معضل شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان‌ها باید ملزم به اختصاص منابع مالی برای مصوبات ستادهای استانی بازآفرینی شهری شوند. همچنین سازمان برنامه و بودجه کشور نیز ملزم به اختصاص منابع مالی برای دستگاه‌های عضو ستاد طبق مصوبات ستاد ملی شود.

کد خبر 577811

منبع: ایمنا

کلیدواژه: بافت تاریخی بافت فرسوده وزارت راه و شهرسازی محرومیت زدایی شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران ستادهای بازآفرینی شهری سکونتگاه های غیررسمی بافت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۰۹۳۰۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مولدسازی دارایی‌ها سیاستی کارآمد برای حل مشکلات محلات کم‌برخوردار ارومیه

سخنگوی شورای اسلامی شهر ارومیه گفت: در شهر ارومیه دارای ۲۷ محله بازآفرینی و کلی دارایی شهری هستیم که می‌شود با مولدسازی آنها هم چاره‌ای برای محلات کم‌برخوردار اندیشید و هم گره‌ای از مشکلات مردم و شهر ارومیه را رفع کرد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از آذربایجان‌غربی، توماج وحیدافشار در دیدار با استاندار آذربایجان غربی به مناسبت روز شوراها اظهار کرد: امیدوارم مشکل جمعیتی و آماری شهر ارومیه در زمان مدیریت آقای استاندار حل شود.

وی ضمن تبریک نهم اردیبهشت روز شوراها افزود: امروز یکی از بزرگترین مشکلات شهر ارومیه در تلقی کردن شهر ارومیه به عنوان کلان‌شهر مشکل آماری و جمعیتی است که امیدوارم در جهت بهره‌مندی شهر ارومیه از امکانات و تسهیلات دولتی و اعتبارات ملی این مشکل حل شود.

سخنگو و عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر ارومیه گفت: در شهر ارومیه دارای ۲۷ محله بازآفرینی و کلی دارایی شهری هستیم که می‌شود با مولدسازی آنها هم چاره‌ای برای محلات کم‌برخوردار اندیشید و هم گره‌ای از مشکلات مردم و شهر ارومیه را رفع کرد.

وحیدافشار در ادامه با بیان اینکه برای رهایی از مشکلات شهری نیاز به نگاه مثبت و ویژه مقام عالی استان است، تصریح کرد: قطعاً بدون همکاری و هم‌فکری و نیز همیاری دستگاه‌های اجرایی نمی‌توان به توسعه و آبادانی شهر و رهایی از مناطق محروم فکر کرد.

وی ضمن تشکر از نگاه ویژه و حمایت‌های استاندار آذربایجان‌غربی از مدیریت شهری عنوان کرد: شورا در جهت پیشبرد اهداف و سیاست‌های اصلی خود که خدمت به مردم و توسعه شهر ارومیه بوده و با تمام توان در کنار و هم‌پای دولت است و در جذب منابع ملی و توسعه مناطق محروم نگاه و دستورات مقام عالی استان می‌تواند قطعاً برای مدیریت شهری مؤثر باشد.

سخنگوی شورای اسلامی شهر ارومیه خاطرنشان کرد: یکی از مشکلات اصلی شهر ارومیه موضوع ترافیک شهر ارومیه است و امید است با تمرکززدایی نهادها و ادارات داخل شهر ارومیه تعیین تکلیف و با دستورات شخص آقای استاندار این مشکل حل شود.

کد خبر 749061

دیگر خبرها

  • سکونت ۱۰ میلیون ایرانی در بنا‌های ناپایدار
  • ۲۶۵۰۰۰ واحد فرسوده در استان تهران درحال نوسازی است
  • مولدسازی دارایی‌ها سیاستی کارآمد برای حل مشکلات محلات کم‌برخوردار ارومیه
  • مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری : ممکن است فاجعه بم تکرار شود !
  • ممکن است فاجعه بم تکرار شود !
  • اجرای ۷۹ پروژه بازآفرینی شهری در محلات خراسان جنوبی
  • شناسایی ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار سقف لرزان در بافت‌های فرسوده
  • اجراشدن 65 طرح در محلات هدف بازآفرینی خراسان جنوبی
  • بافت تاریخی بندر بوشهر با مشارکت مردم بازآفرینی می‌شود
  • کاهش بافت فرسوده گرگان با افزایش نوسازی