Web Analytics Made Easy - Statcounter

در ابتدای این جلسه محمد خانچی معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خوزستان، چگونگی و علت ریزش ساختمان متروپل و همچنین شیوه امداد رسانی و آواربرداری را تشریح کرد.

او گفت: از ابتدای حادثه، وزیر کشور، استاندار و سایر مسئولان استانی و نهاد‌های امدادی در منطقه حاضر شدند و وزیر کشور شخصا فرماندهی عملیات امداد و نجات را برعهده گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حضور بیش از ۷۰۰ نیرور امدادی و انتظامی در محل حادثه

معاون استاندار خوزستان می‌گوید: یک دستگاه بالگرد، ۱۵۰ دستگاه ماشین آلات سبک و سنگین، تجهیزات امداد رسانی و بیش از ۷۰۰ نیروی امدادی و انتظامی در محل حضور دارند.

خانچی با اشاره به چالش‌های پیش روی امداد رسانی گفت: حضور خانواده‌های حادثه دیده وداغدار، حضور افراد متفرقه در صحنه و همچنین موضوع ریزش بخش ناپایدار سازه مجاور، کار آواربرداری را با مشکلات و محدودیت جدی مواجه کرده است.

قدرت الله محمدی رئیس سازمان آتش نشانی شهرداری تهران که از سوی وزیر کشور به عنوان فرمانده میدان تعیین شده است هم در این جلسه گفت: بیرون آوردن اجساد همراه با ازدحام و احساسات جمعیت، موجب شد که آواربرداری و امداد رسانی با مشکلات فراوانی روبرو شود.

 رئیس جمعیت هلال احمر کشور نیز گفت: سرعت امداد رسانی در این حادثه نسبت به سایر حوادث گذشته از جمله پلاسکو، از سرعت مناسبی برخوردار بوده است، اما شرایط با پیچیدگی و خطرات جدی همچون احتمال ریزش بخش ناپایدار این ساختمان در هرلحظه رو برو است که کار را سخت‌تر کرده است.

پیرحسین کولیوند ادامه داد: همه امکانات و تجهیزات در منطقه وجود دارد و همه نیروها، سازمان‌ها و نهاد‌ها به صورت شبانه روزی در حال تلاشند.

امدادگران و نیرو‌های نظامی و انتظامی حاضر در محل حادثه هم با اطلاع کامل از احتمال خطر فروریختن ساختمان، این خطر را پذیرفته اند و باجدیت در حال آواربرداری هستند.

رئیس جمعیت هلال احمر کشور همچنین با تقدیر از حضور به موقع و مستمر وزیر کشور که از ابتدای حادثه تا کنون در منطقه حاضر شده است، گفت: شخص وزیر کشور از همان ابتدا فرماندهی و مدیریت این بحران را برعهده گرفت و به صورت شبانه روزی در میدان و در کنار امدادگران و نیرو‌های مردمی حضور دارد.

دور زدن قانون علت حادثه متروپل

 رئیس سازمان مدیریت بحران کشور هم که دیگر مسئول حاضر در این جلسه بود  گفت: دلیل این حادثه، دور زدن قانون و تخلف آشکار و جدی در ساخت آن بوده است.

محمد حسن نامی می‌گوید: مهندسان ناظر و شهرداری در زمان ساخت و فرایند اجرای این مجتمع، به قانون و مقررات توجه نداشته اند که امروز شاهد این فاجعه تلخ هستیم.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور ادامه داد: باید توجه داشت که خرمشهر و آبادان به دلیل قرار گرفتن بر روی یک گسل رانشی، نباید بیش از ۸ طبقه مجوز ساخت داشته باشند. از این رو، باید در اسرع وقت باید برای مقام سازی ساختمان‌هایی که نسبت به این مساله بی توجهی کرده اند، ارزیابی و اقدام جدی انجام شود.

حضور ۱۱ گروه کارشناسی در محل حادثه

وزیر کشور پس از استماع گزارش‌های ارائه شده، گفت:  از همان ابتدا گروه‌های کارشناسی و متخصص شکل دادیم به طوری که بیش از ۱۱ گروه از کارشناسان در محل حضور داشتند و نقطه نظرات خود را برای چگونگی آواربرداری و کمک به مصدومان ارائه کردند.

احمد وحیدی با اشاره به پیچیدگی‌ها و دشواری‌های عملیات امداد و نجات در این حادثه گفت: حضور احساسی مردم و سازه ناپایدار بخش دیگر این ساختمان، مشکلات جدی برای امداد رسانی و آواربرداری ایجاد کرده است.

این مقام مسئول ادامه داد: در شرایط حاضر نیز، سازه ناپایدار که بر اساس نظر متخصصان با احتمال ریزش جدی مواجه است، برای ما نگرانی عمیق ایجاد کرده. با این حال، همه تدابیر لازم در نظر گرفته شده است تا خدای نکرده برای امداد رسانان و نیرو‌های انتظامی و حاضر در محل، حادثه دیگری ایجاد نشود.

وحیدی گفت: اقدامات و برنامه‌های لازم در حال انجام است تا شهر سریع‌تر به حالت عادی بازگردد و از این شرایط بحرانی عبور کنیم.

وزیر کشور  همچنین از همه دستگاه‌ها و نهاد‌های حاضر در این بحران، از جمله هلال احمر، اورژانس، آتش نشانی، قرارگاه خاتم، سپاه، بسیج، نیروی انتظامی، شرکت پالایش نفت و به ویژه مردم آبادن که باوجود داغدار بودن، تلاش کردند تا در کنار نیرو‌های امدادی به حادثه دیدگان کمک کنند، تقدیر و تشکر کرد.

گزارش استاندار خوزستان

 استاندار خوزستان هم در این جلسه گفت: این جلسه به منظور تسریع در روند انجام عملیات برگزار شد تا ضمن بررسی بیشتر، هرچه سریعتر کار آواربرداری به اتمام برسد.

صادق خلیلیان می‌گوید:  ستاد بحران حادثه ساختمان متروپل از ساعات اولیه تشکیل شد و از نخستین ساعت حادثه، وزیر کشور و برخی دیگر از مدیران استانی و ملی در محل حادثه حضور یافتند و به طور مرتب، جلسات لازم تشکیل و تقسیم کار انجام شد.

او گفت: آواربرداری از نقاطی که احتمال وجود افراد زیر آوار می‌رفت با تجهیزات کامل آغاز شد، اما باتوجه به اینکه نگرانی ریزش قسمتی از ساختمان وجود دارد، کار با حساسیت بیشتری دنبال می‌شود.

این مقام مسئول ادامه داد: عدم رعایت استاندارد‌ها و مشکلات فنی عامل ریزش بود؛ پروانه این ساختمان ۶ طبقه بود، اما در ۱۱ طبقه ساخته شد. همچنین ساختمان نیمه کاره و در همکف چندین مغازه فعال و افرادی در زمان حادثه در آن حضور داشتند.

آقای خلیلیان گفت: از ساعات اولیه و با توجه به نیاز به نیرو‌های باتجربه امدادرسان، تیم‌های عملیات حادثه پلاسکو کمتر از ۲۴ ساعت در محل حضور یافتند و شرکت‌ها و موسسات نیز از ساعات اولیه، تجهیزات خود را برای حادثه ارسال کردند.

دستگیری ۱۱ نفر متهم در جریان حادثه متروپل

استاندار خوزستان همچنین به بازداشت ۱۱ نفر متهم اعم از سه شهردار و ناظر کیفی و کسانی که در شهرداری در این موضوع تاثیر گذار بودند، اشاره کرد.

علاوه بر این رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی هم در این نشست با تشکر و تقدیر از تلاش‌های شبانه روزی وزیر کشور و شیوه مدیریت و عملکرد او  از ابتدای این بحران تا کنون، گفت:به نمانیدگی از مجلس شورای اسلامی و به دستور ئیس مجلس در آبادان و محل حادثه حضور یافتیم.

محمد رضا رضایی کوچی گفت: انتظار داریم که آواربرداری به همین روال با دقت و حساسیت بالا انجام شود تا خدای نکرده حادثه دیگری پیش نیاید.

رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی همچنین از آمادگی مجلس شورای اسلامی و کمیسیون آن برای هرگونه کمک از جمله در نظر گرفتن اعتبارات لازم برای مقاوم سازی بافت‌های موجود خبر داد.

برج دوقلوی متروپل آبادان ظهر دوشنبه هفته جاری دچار حادثه ریزش شد.

در چهارمین روز وقوع این حادثه، امداد رسانان همچنان مشغول امداد رسانی و آواربرداری هستند.

باشگاه خبرنگاران جوان خوزستان اهواز

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: حادثه متروپل آبادان جلسه ستاد بحران مجلس شورای اسلامی استاندار خوزستان امداد رسانی محل حادثه وزیر کشور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۰۹۳۲۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خسارت سنگین بارش‌ها به بخش کشاورزی استان فارس

مدیرکل ستاد مدیریت بحران استانداری فارس از خسارت سنگین بارش‌ها به بخش کشاورزی استان خبر داد. - اخبار استانها -

غلامرضا غلامی در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم از شیراز، اظهار داشت: بارندگی شب گذشته علاوه بر اینکه رحمت به مردم فارس عنایت کرد اما به دلیل حجم زیاد بارش‌ها برخی از راه های روستایی در شهرستان نورآباد ممسنی را تحت تاثیر قرار داد و سازمان راهداری و فرمانداری شهرستان در تلاش برای ترمیم این راه‌ها هستند.

وی همچنین از خسارت سنگین بارش‌ها به بخش کشاورزی استان خبر داد و گفت: برخی از مزارع خوشه‌های گندم و محصولات دیگر نیز دچار خسارت شدند و برخی از اراضی کشاورزی هم به دلیل حجم و شدت بارش‌ها دچار فرشایش و آسیب شدند.

مدیرکل ستاد مدیریت بحران استانداری فارس از کشاورزان خواست تا برای خسارت خود به سازمان جهاد کشاورزی و ستاد مدیریت بحران استان مراجعه کنند تا در صورت تخصیص اعتبار خسارت‌ها پرداخت شود.

غلامی بیش‌ترین میزان بارش‌ها را در شهرستان‌های اردکان سپیدان با 560 میلی‌متر، نوآباد ممسنی با 525 میلی‌متر و در نهایت شهرستان فیروزآباد با 428 میلی‌متر اعلام کر و گفت: این توده هوا امروز عصر از استان خارج و شهرهای جنوبی را در برخواهد گرفت.

مدیرکل ستاد مدیریت بحران استانداری فارس در ادامه بیان کرد: بارندگی‌های اخیر برای سال زراعی جاری یک عیدی خوبی بود و امیداواریم مسئولان برای امسال برنامه‌ریزی کنند تا این بارش‌ها را با انجام کارهای آبخیزداری از جمله ایجاد بندهای سنگی و ملاتی، بانکت بندی و کاشت گونه‌های گیاهی کم آب‌بر نگذاریم این حجم آب از استان خارج شود.

غلامی تصریح کرد: خوشبختانه رعد وبرق دیشب تلفات جانی را در برنداشته اما عشایران شهرستان ممسنی برنامه زمانبندی کوچ را رعایت نکردند و دچار مشکل شدند و هلال احمر استان در حال امدادرسانی به آن‌هاست.

وی اعلام کرد: در حال حاضر تمامی جاده‌های فارس باز و تردد روان است و آبگرفتگی معابر را در سطح شهر شیراز گزارش نشده است.

انتهای پیام/424/.

دیگر خبرها

  • عکس‌های تکان‌دهنده از سردر یک باشگاه لیگ برتری؛ بافت فرسوده یا ساختمان باشگاه صنعت نفت آبادان؟
  • بررسی وضعیت مناسبات اقتصادی ایران و همسایگان شمالی در وزارت امور خارجه
  • حضور وزیر فرهنگ در جلسه شورای سیاستگذاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب
  • قطع‌نامه‌ای در حوزه تاب‌آوری و مدیریت بحران برای مسئولان تدوین می شود
  • با تاج جلسه فوری برگزار می کنیم/ مسائل فرهنگی باید دغدغه‌ باشد
  • توافق مهم ایران و عربستان انجام شد | جلسه مشترک عبداللهیان و بن فرحان
  • آخرین وضعیت مناطق سیل‌زده/ آماده باش ستاد‌های بحران در ۲ روز آینده
  • خسارت سنگین بارش‌ها به بخش کشاورزی فارس
  • خسارت سنگین بارش‌ها به بخش کشاورزی استان فارس
  • مهار حادثه ترکیدگی لوله آب خیابان مهدی (عج) شهر یزد