Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-27@11:18:57 GMT

تنوع گردشگری کاشان با گنجینه‌های تخصصی

تاریخ انتشار: ۵ خرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۰۹۵۰۶۰

تنوع گردشگری کاشان با گنجینه‌های تخصصی

احمد دانایی‌نیا گفت: گنجینه ملی کاشان، گنجینه مردم شناسی بزرک، گنجینه گلاب در قمصر، گنجینه اسباب بازی و عروسک و موزه منوچهر شیبانی پنج گنجینه فعال و قابل بازدید در شهرستان کاشان استت.

او می‌گوید: ۲ گنجینه در کاشان ملی و مشارکتی است و سه گنجینه دیگر توسط بخش خصوصی اداره می‌شود.

به گفته او، گنجینه‌ها، نقش فعال و بسزایی در انتقال مفاهیم فرهنگی و تاریخ را دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سرپرست اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کاشان گفت: فصل گلابگیری فرصت مناسبی است تا گردشگران علاوه بر بازدید از اماکن تاریخی و طبیعی کاشان از گنجینه‌های تخصصی شهرستان نیز دیدن کنند.

پیش بینی راه اندازی ۴ گنجینه تخصصی دیگر

دانایی‌نیا گفت: با توجه به قابلیت‌های کاشان در عرصه‌های مختلف تاریخی و فرهنگی پیش بینی می‌شود در آینده‌ای نزدیک موزه‌های تخصصی شهرستان نیز با عناوین موزه‌های تاریخ عکاسی کاشان، مس، فرش، سنگ و موزه باستان شناسی تاسیس شود.

او می‌گوید: برنامه مدونی برای ایجاد و راه‌اندازی گنجینه‌های مردم شناسی در دستور کار قرار دارد که حوزه گردشگری اقداماتی برای تامین هزینه طرح‌های مطالعاتی و مکان سنجی روستا‌های هدف گردشگری در حال تدبیر دارد.

موزه‌ها و آداب و رسوم

مسئول گردشگری اداره میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی کاشان نیز گفت: گنجینه ملی کاشان واقع در مجموعه جهانی باغ تاریخی فین شامل سه بخش باستان شناسی، مردم شناسی و صنایع دستی است که بازدید از هر کدامش می‌تواند برای هر گردشگری جالب باشد.

حجت‌الله ناصحی‌پور گفت: گنجینه مردم شناسی بزرک نیز تنها موزه شهرستان کاشان در معرفی آداب، رسوم و آلات و ادوات مربوط به زندگی مردم منطقه، دارای بیش از ۵۰۰ اثر شناسنامه دار و اشیایی از دوره‌های گذشته از ادوات نساجی سنتی تا صنایع دستی که برخی از این صنایع دستی هنوز پابرجا است.

او می‌گوید: همچنین گنجینه ادوات گلابگیری و اسناد مرتبط واقع در خانه تاریخی ذاکری‌ها در شهر قمصر یکی از غنی‌ترین مراکزی است که قرن‌ها تاریخ گلابگیری قمصر به روایت اسناد تاریخی و اشیاء موزه‌ای، تفکر علمی، هوشمندانه، خلاقانه و دانش بومی و سیر تکاملی سیستم‌های گلابگیری را به ترتیب تقدم و تأخر تاریخی به نمایش می‌گذارد.

به گفته او، گنجینه اسباب بازی و عروسک نیز از بخش خصوصی در خانه تاریخی واقع در محله سلطان امیر احمد راه‌اندازی شده است که نمونه‌هایی از قدیمی‌ترین عروسک‌ها، اسباب بازی‌ها و عروسک‌های خیمه شب بازی مربوط به دوران قاجار را جمع‌آوری کرده است.

ناصحی‌پور گفت: گنجینه منوچهر شیبانی (دوست و استاد سهراب سپهری) نیز در خانه تاریخی کاج کاشان واقع در محور شاخص گردشگری شامل وسایل شخصی و سبک‌های متفاوت نقاشی‌های شیبانی اهدایی از سوی همسرش، پری شیبانی (صبحی) به مجموعه است.

باشگاه خبرنگاران جوان اصفهان اصفهان

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: موزه تخصصی گردشگری کاشان مردم شناسی صنایع دستی گنجینه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۰۹۵۰۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

موزه چینی خانه شیخ صفی مهمترین مکان برای معرفی هویت ملی

به گزارش خبرنگار مهر، حسن محمدی ادیب ظهر چهارشنبه در اولین کنفرانس بین المللی موزه ها در دانشگاه محقق اردبیلی اظهار کرد: موزه ها موسسه ای غیرانتفاعی برای نشان دادن سیر توسعه یافتگی هستند و در ایران و اردبیل این موزه ها از جایگاه ویژه ای برخوردار هستند.

وی با اشاره به قدمت موزه و ارتباط آن با تاریخ تمدن بشر خاطرنشان کرد: موزه‌ها در واقع موسسه ای غیرانتفاعی برای نشان دادن سیر توسعه یافتگی هستند و ریشه بسیاری از علوم، صنایع و هنرها همچون ابداع چرخ ارابه، تیر و کمان و کشف آتش که منشا توسعه بوده، از تمدن‌های شرقی نشات گرفته و سپس به غرب راه یافته است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل افزود: نخستین شکل از موزه در هزاره اول قبل از میلاد در بین النهرین متجلی شده است و در دو سده آخر قرن بیستم مکان‌هایی متاثر از اسطوره‌های رومی و یونانی و به عنوان موزه وجود داشته است.

محمدی ادیب تصریح کرد: همزمان با قرن ۱۶ و به روز عصر صفویه در ایران موزه تجلی بیشتری یافته است و احداث مکان‌هایی برای نشان دادن اشیاء تاریخی و نفیس در فرانسه رایج بوده است.

وی به دوره قاجاریه و پهلوی اشاره کرد و افزود: از دوره قاجاریه و پهلوی واژه موزه در ایران رواج یافته و بررسی سابقه موزه در ایران، ما را به عصر صفوی بر می‌گرداند و در دوره شاه عباس، نسخ خطی و تاریخی در موزه ای در اصفهان به نمایش گذاشته شده و شاه عباس با علاقه به اردبیل به عنوان پایتخت فکری و عقیدتی صفویان و زادگاه اجدادش، تصمیم گرفته عمارتی بی نظیر در جوار مرقد نیاکانش به دست مهندسی سرشناس بسازد که همان چینی خانه امروز بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل با اشاره به قدمت تاریخی موزه چینی خانه شیخ صفی الدین اردبیلی گفت: صحبت از موزه در ایران، بدون اشاره به اردبیل حق مطلب را ادا نمی‌کند و موزه چینی خانه بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی از قدیم محل نمایش هدایای امپراطوران چین بوده است و آن را به عنوان موزه فرهنگی هنری و قدیمی ترین موزه ایران معرفی می‌کنیم و امیدواریم امانتداری امین برای هویت و میراث فرهنگی کشور باشیم.

کد خبر 6087771

دیگر خبرها

  • ۷۰ هزار نفر از موزه‌های حرم مطهر رضوی دیدن کردند
  • تخفیف موزه‌ها و اماکن تاریخی یزد به مناسبت روز معلم
  • هفتاد اثر موزه شوش، مرمت شد
  • بازدید رایگان از موزه‌ها و اماکن تاریخی به مناسبت روز سنندج
  • کاشان، عروس خانه‌های تاریخی ایران (فیلم)
  • کنفرانس بین‌المللی موزه‌ها در اردبیل برگزار شد+فیلم
  • سعدآباد پر حاشیه
  • سعدآباد پرحاشیه
  • موزه چینی خانه شیخ صفی مهمترین مکان برای معرفی هویت ملی
  • برگزاری یازدهمین کنفرانس ملی ماهی شناسی ایران در بندرعباس