مدیران جدید و مسیر پیشروی سینمای ایران
تاریخ انتشار: ۶ خرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۰۹۶۴۷۵
طی ماههای اخیر با ریاست محمد خزاعی در سازمان سینمایی با توجه به سبقه سینمایی این تهیهکننده انتظارات بسیاری در بین سینماگران برای رفع مشکلات و معضلات موجود در سینما پدید آمد. قطعاً زمانی کمتر از یک سال نمیتواند برای برآورده شدن انتظارات مناسب باشد اما انتصابهایی که در سازمان سینمایی صورت میگیرد میتواند چشماندازی در مقابل اهالی هنر قرار دهد و به نوعی امید به تغییر و تحولات سازنده را افزایش یا کاهش دهد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا، با انتخاب مدیران نهادهای مختلف در سازمان سینمایی میتوان درباره مسیری که مدیریت جدید سینما در پیش گرفته به یک ارزیابی نسبی رسید و پیش از هر عملکردی درباره انتظارات و اولویتهای موجود در این عرصه اظهار نظر داشت.
اواخر سال گذشته چهلمین جشنواره فیلم فجر برگزار شد که اتفاقاتی چون حذف سیمرغ مردمی، راهیابی برخی فیلمهای ضعیف به جشنواره و... مورد انتقاد بسیاری از کارشناسان و اهالی فرهنگ و هنر قرار گرفت و البته اظهاراتی متفاوت نیز درباره این دوره از جشنواره وجود داشت که عملکرد تیم برگزارکننده چهلمین جشنواره را مثبت ارزیابی میکردند.
به هر شکل تصمیم رئیس جدید سازمان سینمایی بر این شد که برای چهلویکمین جشنواره فیلم فجر دبیر جدیدی برای جشنواره انتخاب شود و مجتبی امینی برای حضور در این سمت انتخاب شد. قطعاً انتخاب این تهیهکننده جوان به عنوان دبیر جشنواره فیلم فجر غیرقابل پیشبینی بود و همین مسئله میتواند اظهار نظرهای ضد و نقیضی را متوجه این انتخاب کند.
به بهانه انتخاب دبیر چهلویکمین جشنواره فیلم فجر با چند تن از سینماگران گفتوگویی درباره انتصابات جدید در سازمان سینمایی داشتیم که در ادامه میخوانید:
علیرضا رئیسیان: برنامهها و نگاه مدیریتی در سازمان سینمایی عاری از تخصصگرایی است
علیرضا رئیسیان کارگردان سینما در گفتوگو با خبرنگار فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا، اظهار داشت: در یک نگاه کلی به سینمای ایران باید بگویم که سینما در شرایط مساعدی نیست و متأسفانه تصمیماتی که در حوزه مدیریت گرفته میشود هم در جهت پیشبرد اهداف کلی سینمای ایران قرار ندارد و این تصمیمات نمیتوانند نویددهنده اتفاقات مثبت و سازنده باشند.
رئیسیان در ادامه تصریح کرد: انتصابهای صورت گرفته در حوزههای مختلف مدیریتی هم در همین مسیر است. بسیاری از انتخابها را درک نمیکنم و برای آنها دلیلی جز همسو بودن افکار و سیاستهای افراد انتخابشده به عنوان مدیر با مجموعه وزارت ارشاد پیدا نمیکنم.
وی افزود: اگر دغدغه رئیس سازمان سینمایی در انتخاب مدیران همسو بودن افکار و گرایشات سیاسی است قطعاً اهداف دیگری غیر از سینما دنبال میشود و اگر انتصابهای صورت گرفته برای جهت دادن به سینمای ایران است که تصمیمی اشتباه را مدیریت سینما در پیش گرفته و در نهایت اگر شایستگی مدیران مد نظر است که به هیچوجه این مهم حاصل نشده و حداقل در این مدت شاهد بودیم که همه چیز، حتی از جهت نگاه مدیران عکس این هدف نتیجه داده است.
کارگردان فیلم سینمایی «چهل سالگی» تأکید کرد: متأسفانه به صورت مشخص اولویت اصلی برای انتخاب مدیران همسانی فکری در یک قالب سیاسی است و به همین دلیل اگر قرار است اتفاق خوبی برای سینما رقم بخورد سیستم مدیریت آن در وزارت ارشاد به یک تجدیدنظر کلی نیاز دارد. من فعلاً تصمیمی برای فیلمسازی ندارم اما آمار پروانه ساختهای صادر شده در این مدت کاملاً نشاندهنده این است که شرایط برای فعالیت افراد خاصی در سینما مهیا است و این نگاه در همه سطوح رسوخ کرده و یک فضای جناحی به وجود آورده است که در اکران نوروز امسال هم حاصلش را دیدیم. مردم در نوروز امسال علاقهای به دیدن فیلمهای انتخاب شده نشان ندادند و عملاً مهمترین زمان اکران فیلم در سینمای ایران که هر سال با استقبال خوبی روبرو بود با همین نگاه و سیاست غلط سازمان سینمایی و شورای صنفی شکست خورد. قطعاً چنین شرایطی را برای جشنواره فجر سال جاری هم میتوان پیشبینی کرد.
رئیسیان در پایان اظهاراتش گفت: امیدوارم پیش از اینکه نتایج خیلی بدی حاصل شود وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در نگاه خود تجدید نظر کند چرا که این وضعیت نه تنها در سینما که در دیگر حوزهها مثل حوزه موسیقی، تئاتر، کتاب و... نیز وجود دارد. در حال حاضر وزارت ارشاد از نظر محتوایی به سمت یک انقباض شدید میرود و از نظر مدیریتی هم کسانی وارد میشوند که بسیار بعید است برای بهتر شدن شرایط اقدامی داشته باشند.
علی قویتن: محمد خزاعی فردی امتحان پس داده است / بهتر است به انتخابهای او فرصت دهیم
علی قویتن کارگردان سینما در گفتوگو با خبرنگار فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا، اظهار داشت: محمد خزاعی به عنوان رئیس سازمان سینمایی خود از اهالی سینما و فردی امتحان پس داده است که در برگزاری جشنواره فیلم فجر هم عملکرد خوبی داشته است اما فردی که امسال به عنوان دبیر جشنواره فیلم فجر انتخاب کرده است، فردی جوان است که باید به او مهلت دهیم و پس از برگزاری جشنواره او را قضاوت کنیم.
قویتن خاطرنشان کرد: پیش از اعلام نام دبیر جشنواره فجر برخی نامها را به عنوان گزینههای احتمالی میشنیدیم و اگر برخی افراد باتجربهتر انتخاب میشدند میتوانستیم تحلیلی درباره عملکردشان در سمت دبیر داشته باشیم اما مجتبی امینی تجربه چندانی در این زمینه ندارد و هیچ تحلیلی نمیتوانم داشته باشم اما بر این عقیده نیستم که به دلیل بیتجربه بودن نباید چنین مسئولیتی به او داده میشد؛ باید به نیروهای جوان و کمتجربه هم چنین فرصتهایی در عرصههای مدیریتی داده شود و امیدوارم جشنواره خوبی هم در پیش داشته باشیم.
وی افزود: به طور کل اکثر مدیران حاضر در بخشهای مختلف سازمان سینمایی را نمیشناسم. یکی از مهمترین سمتها در سازمان سینمایی معاونت نظارت و ارزشیابی است که حبیب ایلبیگی مسئولیت آن را بر عهده دارد. با شناختی که از او دارم فردی با سابقه و کاربلد است و امیدوارم حضورش تأثیرات مثبتی برای سینمای داشته باشد. بنیاد سینمایی فارابی نیز بخش مهمی است که امیدوارم مسئولان آن عملکرد مناسبی داشته باشند اما هنوز تحلیلی درباره آن ندارم.
کارگردان فیلم سینمایی «نسکافه داغ داغ» در ادامه گفت: امیدوارم چهلویکمین جشنواره فیلم فجر جشنوارهای به دور از هر نوع باندبازی و توجه به اجرای شوهای بی ربط به فرهنگ و هنر باشد. جشنواره فجر مثل اکثر جشنوارههای معتبر دنیا باید به محتوا، کیفیت و تفکر فیلمها و فیلمسازان حاضر در این رویداد توجه داشته باشد و امیدوارم دوره پیش رو اینگونه باشد.
قویتن در پایان اظهار داشت: اگر میخواهیم سینما را از این وضعیت بی هویت نجات دهیم باید به بخشهای مختلف آن توجه داشته باشیم. بخشهایی چون بنیاد سینمایی فارابی که بسیار مهم هستند باید توجه ویژهای به آنها باشد. بخشهای دولتی باید درآمدزایی را کنار بگذارند و به فرهنگسازی و ساخت آثار با کیفیت و ارزشمند توجه داشته باشند تا اینگونه خسارتهای فرهنگی بسیاری که در سالهای گذشته دیدهایم را بتوانیم جبران کنیم.
بهمن کامیار: انتخاب مدیران سینمایی بر اساس نگاه سیاسی، منجر به ایجاد دو دستگی در سینما میشود
بهمن کامیار تهیهکننده، نویسنده و کارگردان سینما در گفتوگو با خبرنگار فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا، اظهار داشت: نمیتوانم نگاه مثبتی به انتصابهای صورت گرفته در سازمان سینمایی داشته باشم. به نظر میرسد تمام توجه سازمان سینمایی در انتخاب مدیران معطوف به این موضوع است که افراد در جریان خاصی همسو با نظر سازمان باشند و این نگاه یک سویه میتواند باعث ایجاد نوعی رادیکالیسم در سینما شود.
کامیار تصریح کرد: در انتصابات اخیر سازمان سینمایی به وضوح میتوان به این رویکرد پی برد که مسئله اصلی برای انتخاب مدیران سینمایی به جای سوابق اجرایی، کارنامه کاری و تخصص در واقع نگاه و سلیقه سیاسی است. جشنواره فیلم فجر هم به عنوان مهمترین رویداد فرهنگی در کشور که همزمان با سالروز پیروزی انقلاب برگزار میشود و در واقع ویترینی برای سینمای ایران به حساب میآید نباید تحتالشعاع این نگاههای یکسویه شود. قطعاً چنین نگاهی به معتبرترین جشنواره سینمایی کشورمان آسیب وارد میکند.
وی افزود: سوابق یک دبیر است که برای او اعتبار به وجود میآورد و نگاههای سیاسی هیچ ارتباطی به این مسئله ندارد. دبیر به عنوان کسی که راهبردهای جشنواره را تعیین میکند باید شخصی با تجربه، با سابقه و دارای مقبولیت بیشتر باشد و انتخابی که رئیس سازمان سینمایی برای این سمت داشته فاقد این مقبولیت است.
تهیهکننده فیلم سینمایی «در وجه حامل» در ادامه اظهاراتش تأکید کرد: این معضل در دیگر بخشها نیز دیده میشود. شورای پروانه ساخت در چند ماه اخیر 40 تا 50 پروانه ساخت صادر کرده در حالیکه در همه دولتهای پیشین این مورد یک استثنا است. کم شدن میزان صدور پروانه ساخت منجر به کمتر شدن تولیدات سینمایی میشود که قطعاً مردم را به دیدن آثار خارجی ترغیب میکند و از طرفی بیکاری را در بین سینماگران افزایش میدهد و متأسفانه این وضعیت حاصل تصمیمات و نگاه اشتباهی است که در سازمان سینمایی حاکم است و بهتر است این سختگیریها کنار گذاشته شود.
این تهیهکننده در ادامه گفت: نکته عجیب دیگری که در مدیریت سازمان سینمایی شاهد هستیم نامعتبر بودن پروانه نمایشهای دولت قبل است. وقتی مجوزی از سوی وزارت ارشاد صادر شده، وزرای بعدی و معاونان او نباید آن مجوزها را باطل کنند و اقدام به بازدید دوباره فیلمها کنند. در این دولت حتی پروانه ساختهایی که در دولت قبل صادر شده به رسمیت شناخته نمیشود و اگر قرار باشد پروانه ساختی تمدید شود، دوباره باید فیلمنامه توسط تیم جدید خوانده شود و این اتفاقات که نقض قانون است حاصل توجه به گرایشها و نگاههای سیاسی به جای تجربه و تخصص است.
کامیار در پایان اظهاراتش گفت: اگر دبیر جشنواره فیلم فجر فردی با تجربه در سینما انتخاب میشد که نگاه سیاسی او بر دیگر جنبه آثارش غالب نبود قطعاً انتخاب درستتری صورت گرفته بود. حضور افرادی که مشخصاً به جناح سیاسی خاصی وابسته هستند باعث میشود که میل و رغبت افراد بسیاری به حضور در جشنواره از بین برود و این اتفاق متأسفانه منجر به ایجاد دو دستگی در سینمای ایران میشود که امیدوارم مسئولان برای جلوگیری از این اتفاق تمهیداتی جدی بیندیشند.
محسن محسنینسب: جشنواره فجر امسال یکی از بهترین دورهها خواهد بود
محسن محسنینسب کارگردان سینما در گفتوگو با خبرنگار فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا، اظهار داشت: پیش از هر قضاوت درباره انتصابهای صورت گرفته در سازمان سینمایی باید این نکته را در نظر بگیریم که محمد خزاعی انتخابهای محدودی دارد و باید کسانی را در مسند مدیر قرار دهد که علاوه بر پذیرش مسئولیت، مشغول کار دیگری نباشند.
محسنینسب خاطرنشان کرد: قطعاً محمد خزاعی به زعم خود بهترین انتخابهایش را داشته و مجتبی امینی که به تازگی به عنوان دبیر جشنواره فیلم فجر انتخاب شده را من به خوبی میشناسم و میدانم که فردی فرهیخته و دغدغهمند است و به نظر من انتخاب او به عنوان دبیر جشنواره یک انتخاب درست و دقیق بود. او با وجود سن کمش تجربه و سابقه خوبی دارد و سالها مدیر تولید و تهیهکننده بوده و سینماگران خوبی را مثل هومن سیدی که اولین فیلمش «سیزده» را به تهیهکنندگی او ساخت به سینما معرفی کرده است. امینی فردی باهوش است که در تولید آثار سینمایی و تلویزیونی نیز این هوش را برای انتخاب سوژههایش و... میتوان از او دید.
وی افزود: برخی سن کم مجتبی امینی را بهانهای برای نقد به او قرار میدهند در حالیکه به نظر من این یک بهانه جعلی است. ما در تاریخ انقلاب اسلامی شخصیتهای بزرگی چون شهید همت، شهید باکری و... را داریم که در سن پایین فرمانده لشگر بودند و رشادتهایی بینظیر از آنها ثبت شده است. اتفاقاً ما باید از حضور جوانان در عرصههای مدیریتی استقبال کنیم و کاری کنیم که جوانان با استعداد فرصت کار داشته باشند. به نظر من امینی یکی از همین جوانان با استعداد است که علاوه بر آن آرمانهای بسیاری در ذهن دارد؛ به همین دلیل اطمینان دارم که جشنواره امسال یک جشنواره متفاوت و خوب خواهد بود و قول میدهم معترضان به انتخاب مجتبی امینی از اعتراضشان شرمنده خواهند شد.
کارگردان فیلم «یاسهای وحشی» در ادامه اظهاراتش تأکید کرد: من اطمینان دارم که محمد خزاعی سعی دارد سازمان سینمایی را با نگرش و حرکتی تازه همراه سازد و این هدف را در انتصابهایش هم میتوان به وضوح دید. او از افراد جوان استفاده کرده و معدود افرادی چون حبیب ایلبیگی و محمدرضا فرجی که در جایگاه خود باقی ماندهاند عملکرد قابل دفاع و مثبتی داشتهاند. نگاه محمد خزاعی شایستهسالاری است ولی طبیعتاً ممکن است با این نگاه دچار اشتباهاتی نیز بشود که انتخاب مسعود نقاشزاده به عنوان دبیر چهلمین جشنواره فجر خود یکی از این اشتباهات بود. باید به محمد خزاعی و انتخابهایش از جمله مجتبی امینی فرصت بدهیم و تردید ندارم که اتفاقات خوبی رخ خواهد داد و جشنواره فجر امسال یک جشنواره متفاوت و انقلابی خواهد بود.
وی در پایان اظهار داشت: منظور من از جشنواره انقلابی این نیست که حتماً و فقط باید آثار ارزشی در جشنواره حضور داشته باشند. اتفاقاً من معتقد به حضور فیلمهای متفاوت هستم و از جشنواره انقلابی منظورم یک جشنواره متفاوت و پویا نسبت به سالهای گذشته است. محمد خزاعی فردی فراجناحی است و نگاهی آرمانی دارد و باید ما هم در کنار او باشیم و برای شکوفایی سینمای ایران به او فرصت بدهیم. من ایمان دارم که اتفاقات خوبی در سالهای آینده برای سینمای ایران رخ میدهد.
انتهای پیام //
منبع: خبرگزاری برنا
کلیدواژه: تئاتر سینمای ایران مد مشکلات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سازمان سینمایی عنوان دبیر جشنواره انتصاب های صورت دبیر جشنواره فیلم فجر سازمان سینمایی پایان اظهار انتخاب مدیران سینمای ایران مجتبی امینی داشته باشند وزارت ارشاد پروانه ساخت جشنواره فجر برای سینما محمد خزاعی تهیه کننده انتخاب شد انتخاب ها فیلم ها سال ها قوی تن بخش ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۰۹۶۴۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
نگاه به سینما جدی نیست/ بررسی پیدایش هالیوود در مستند «پشت صحنه»
دریافت 16 MB دریافت 36 MB
حسین الهام کارگردان مجموعه مستند «پشت صحنه» در گفتوگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه این مستند یک مجموعه ۱۳ قسمتی است و به موضوعات مختلف در حوزه سینما میپردازد، در رابطه با انتخاب سوژه و موضوع این مستند گفت: نگاه به سینما در کشور ما نگاه منحصر به هنر و حواشی آن است و نگاه جدی از منظر علوم انسانی و بررسی مسایل و پدیده های سینما نسبت به سینمای ایران و جهان وجود ندارد؛ نگاه به سینما و حتی فیلم های غربی در کشور ما از جنس سرگرمی است و در محافل آکادمیک ما نیز همین نگاه جریان دارد.، این در حالی است که در هالیوود تخصص های مختلف نظیر روانشناسی، سیاستگذاری، علوم سیاسی و امنیت ملی سراغ سینما میروند و به سینما به صورت جدی توجه دارند.
این کارگردان با اشاره به اینکه در مجموعه «پشت صحنه» تلاش شده یک قدم به سمت این نگاه برداشته شود، گفت: گفتمان تحلیل فرامتنی سینما در ایران یک گفتمان سیاست زده است و ما سعی کردیم سیاست زدگی آن را کم کرده و نگاه اجتماعی، سیاسی، تاریخی و فرهنگی به آن داشته باشیم که در فصل اول این مستند، هالیوود را از نقطه اول پیدایش تا حوادث اخیر مورد بررسی و جریانشناسی قرار دادیم.
وی افزود: سراغ مسایل مختلف هالیوود نظیر نژادپرستی و سیاه پوستان، بومیان آمریکا و سرخپوستان، سانسور و حقوق مخاطب، پیدایش هالیوود و مسایل حقوقی آن، مسابقه فضایی در دوران جنگ سرد، ابرقهرمانها و هویت اجتماعی، استعمار و شهرت رفتیم و نسبت هالیوود با این مسایل را بررسی کردیم. همچنین مساله فلسطین به عنوان بزرگترین تراژدی قرن و نسبت سینما با آن را بررسی کردیم.
این مستندساز در رابطه با قسمت «آن ها وجود دارند» با موضوع فلسطین، گفت: این قسمت با عنوان «آنها وجود دارند» برگرفته و اقتباسی از مستند دیگری ساخته مصطفی ابوعلی با نام «آن ها وجود ندارند» است که در رابطه با رنج آوارگان فلسطینی ساخته شده است و عنوان «آن ها وجود ندارند» جمله منتسب به گولدا مئیر (گولدا مایر) نخست وزیر اسراییل است که معتقد بود اساسا ملت فلسطین وجود ندارد و ما هم در این مستند از عنوان مستند ابوعلی اقتباس کردیم و گفتیم ملتی که انکار شود در سینما و واقعیت جلوه و بروز دارد.
وی عنوان کرد: در این قسمت نگاه هالیوود به مساله فلسطین و کنشگران آن، که به تولید اثر هنری یا دفاع از فلسطین پرداخته اند در کنار خودِ مساله فلسطین به عنوان یک سینمای مستقل و مردمی مورد بررسی قرار گرفته است. جریان سینمای مستقل فلسطین ذیل موسسه ای به نام موسسه «سینما فلسطین» شکل گرفت و به ثبت تاریخ و فیلم های مستند روی آورد و در جریان کوچ اجباری فلسطینیان از سرزمین خود این دسته فیلمسازان مجبور به استقرار در کشورهای دیگر شدند اما همچنان جریان سینمای فلسطین را زنده نگه داشتند واین موارد به یک آرشیو و گنجینه عظیمی از عکس ها و رنجهای مردم فلسطین تبدیل شد اما همان طور که در مستند اشاره شده است این گنجینه در جریان حمله اسراییل به جنوب لبنان گم شده و سرنوشت آن مشخص نیست و نشانه هایی وجود دارد که این گنجینه توسط اسراییل دزدیده شده است.
الهام در رابطه با چالش های تولید این مستند با اشاره به اینکه مستند آرشیوی در ایران محترم نیست، عنوان کرد: برعکس تمام رسانه های دنیا که در آنها آرشیو گنجینه ذی قیمتی محسوب میشود چون مستند آرشیوی بهواسطه آن که از دل آرشیو های موجود داستان و روایت خلق می کند کار سخت تری در نگارش متن، تدوین و کارگردانی دارد در حالی که در ایران تصور میشود تولید مستند آرشیوی کار راحتی است و این نگاه منجر به کم لطفی نسبت به اینگونه مستند شده است.
وی ضمن اشاره به اینکه آرشیو ها راحت در اختیار مستندسازان قرار نمیگیرد، ادامه داد: ما در مورد غرب و هالیوود کار می سازیم و پیدا کردن آرشیو در این رابطه کار سختی است. همچنین تولید روایت جدید و برجسته کردن نقاطی که در روایت غربی مغفول مانده است مورد توجه ما بود تا یک روایت هنرمندانه، صحیح و متقن داشته باشیم.
کارگردان مستند «پشت صحنه» با مرور اینکه برای ۱۳ قسمت، یک سال پژوهش در منابع خارجی انجام شده است، مطرح کرد: پژوهش این کار از این منظر قابل توجه است که موضوعات گسترده و متنوع بود و هر یک از این موضوعات به پژوهش جداگانه و روایت مختص خود نیاز داشت. علی رغم لذت پیدا کردن موضوعات و فهم بیشتر، این موضوع منجر به طولانی شدن کار میشد و از این جهت پژوهش این مستند یکسال زمان برد.
وی افزود: میخواستیم کار ما یکبار مصرف یا جهتدار نباشد و در عین داستان گویی، مستند باشد و ریشه های مساله را بررسی کند. سعی کردیم ماجرا را از دل هالیوود بررسی و ریشه یابی کنیم؛ در ابتدای سال ۱۴۰۰ پژوهش و متن آغاز شد و ابتدای ۱۴۰۱ تولید را آغاز کردیم و در انتهای سال ۱۴۰۱ تولید پایان یافت. بعضا برای پیدا کردن یک آرشیو مناسب باکیفیت خودم ۴۰ روز وقت میگذاشتم.
الهام در پایان صحبت هایش، گفت: موضوعات سینمای شرق، سینمای عرب، سینمای هند احصا شده است و امکان ادامه دادن این مجموعه وجود دارد.
سایر عوامل این مجموعه مستند ۱۳ قسمتی عبارتند از تهیهکننده و کارگردان: حسـین الـهـام، پژوهش و نگارش متن: علی نیکجو، سعید شیرخانی، محمدمهدی اباذری، تدوین و صداگذاری: امیر شابـهاری، محمدحسین علیزده، حسین الهام، گروه موشنگرافیک: محمدامین ابراهیمی، علیرضا طیبی، علی امیری، سید علیاصغر حقدوست، الهام مصطفوی نیا، آرشیو و تصویریابی: نیما حامی، حمید اسلامی، محمد نمازی، مشاور پروژه: علیرضـا خوشکام، بازنویسی متن: حسین الهام، راوی: حمید محمدی، تیتراژ: محمدمهدی محمدی، موسیقی تیتراژ: محمد معصومی، مجری طرح: گروه فرهنگی رسانهای راوین.
کد خبر 6087916