Web Analytics Made Easy - Statcounter

در دنیای پرزرق و برق امروزی زیست ساده اما سرشار از صداقت عشایرنشینان برای مردمان شهرنشین می تواند جذاب باشد چرا که اینجا هم نشینی با مردمانی مردم نوازی و طبیعتی بکر آرامشی کم نظیر نصیب گردشگران می کند به همین دلیل رونق گردشگری عشایر افزون بر حفظ سنت های زندگی ایرانی و افزایش تولید خود می تواند زیرساختی برای درآمدزایی و اشتغال نیز باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

گردشگری عشایر یعنی مشاهده از نزدیک سنتی ترین سبک زندگی بشر و فعالیت‌هایی چون دوشیدن شیر، تهیه ماست، کره‌گیری، روغن‌گیری، پشم‌چینی، قالی‌بافی و چگونگی نگهداری از گله،آرامش با نوای نوای نی چوپان، صدای دلنشین لالایی مادران با گویش های لری وترکی، بوی خوش پخت نان،غذاهای محلی و ده ها تجربه دیگر است.

پوشیدن لباس های سنتی رنگارنگ، اقامت در سیاه چادرهایی که از زیرانداز تا وسایل تزیینیش همه به شکل سنتی تولید شده با سرپنجه هنرمند بانوان عشایری ، خوردن آبی که به جای یخچال یا  آب سرد کن در مشک سرد و گوارا شده،شنیدن موسیقی های نوای محلی لری و ترکی از دیگر تجربه هایی است که در سایه گردشگری عشایری البته نه با هزینه های گزاف امکان پذیر است که می توان با برنامه ریزی بهتر در مناطق مستعد مانند کهگیلویه و بویراحمد به آن دست یافت.

تجربه زندگی چادرنشینی در قالب تورهای گردشگری آن چیزی است که بسیاری از ایرانگردان و حتی جهانگردان پسامدرن دوست دارند و در حقیقت این تجربه یک حس نوستالوژیک قوی را برای گردشگران  تداعی می کند اما این شاخه از گردشگری در استان کهگیلویه و بویراحمد مغفول مانده و امکانات چندانی به منظور پذیرایی از علاقه مندان فراهم نشده است .

کارشناسان حوزه گردشگری کهگیلویه و بویراحمد اعتقاد دارند که در محیط طبیعی مناطق عشایرنشین فروش غذاهای محلی مانند دمپخت گوشتی، آش کارده،آش ماست، دنگو،آب گوشت و برنامه ریزی برای یک عروسی محلی در حضور ایرانگردان می تواند بر جذابیت های گردشگری عشایری در کهگیلویه  و بویراحمد بیافزاید.

جشنواره کوچ عشایر فرصت شکوفایی ظرفیت های مغفول گردشگری در کهگیلویه و بویراحمد

جشنواره کوچ عشایر که محلی برای نمایش آیین و سنت های زندگی عشایری، طنین نوای موسیقی سنتی، معرفی غذاهای محلی، صنایع دستی عشایر باشد می تواند زمینه شکوفایی گردشگری عشایری در کهگیلویه و بویراحمد باشد.

سرپرست میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد گفت:جشنواره کوچ عشایر که براساس برنامه ریزی قرار است در واپسین روزهای خردادماه در شهر یاسوج آغاز  شود فرصتی برای شکوفایی ظرفیت های مغفول گردشگری در این استان است.

سعید طالبی پور با اشاره به اینکه در این جشنواره مهمانانی از ۳۱ استان کشور حضور دارند افزود: جشنواره کوچ  عشایر زمانی مناسب برای معرفی جاذبه های زندگی عشایر کهگیلویه و بویراحمد از لباس های سنتی،غذاهای های محلی تا دست بافته های آنان محسوب می شود.

وی بیان کرد:این جشنواره در قالب برپایی سیاه چادرهای عشایری، اجرای موسیقی عشایری، نمایش لباس های زنان و مردان عشایر، دست بافته های آنان در روزهای  سی ام خرداد تا سوم تیر در شهر یاسوج برنامه ریزی شده است.
 

کهگیلویه و بویراحمد مستعد گردشگری عشایری 

رییس اداره عمران و امور زیربنایی اداره کل امور عشایر استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: ۷۰درصد از مناطق عشایری استان ظرفیت اجرای طرح های گردشگری عشایر را دارند.

مهدی عباسیان افزود: با وجود این ظرفیت ها تاکنون تنها طرح گردشگری در منطقه گردشگری شبلیز برنامه ریزی شده که در مرحله مطالعات است.

وی تاکید کرد: برای اجرای مطالعات این طرح یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال اعتبار اختصاص یافته است.

رییس اداره عمران و امور زیربنایی اداره کل امور عشایر استان کهگیلویه و بویراحمد ابراز داشت: درآمدزایی با استفاده از ظرفیت هایی مانند غذاهای محلی، فروش صنایع دستی، خوراکی هایی مانند کشک،آجیل محلی، عسل، سبزی های خشک شده از مزایای رونق گردشگری عشایری در استان است.

نیازهای گردشگری عشایر

معاون گردشگری اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کهگیلویه و بویراحمد گفت: کمپ های گردشگری عشایر در قالب سیاه چادر ایجاد می شود و گردشگران ضمن استراحت در این مکان های دلنشین از سوغات وهدایای اهالی خریداری می کنند که این خود می تواند زمینه ساز درآمدزایی برای اهالی باشد.

حسین زاده تاکید کرد: برنامه های گردشگری عشایر در قالب تورهای یک تا چند روزه انجام می شود.

وی عنوان کرد: تاکنون ۲ مجوز گردشگری عشایر استان در مناطق گرگو و کاکان به متقاضیان داده شده و از سرمایه گذاران متقاضی در این خصوص با پرداخت تسهیلات بانکی و اعطای مجوز حمایت می شود.

دیگر نیازهای گردشگری عشایر

رییس اداره عمران و امور زیربنایی اداره کل امور عشایر استان کهگیلویه و بویراحمد گفتافزایش اختصاص پنل های خورشیدی که در سال های اخیر به منظور تامین روشنایی و شارژتلفن های همراه اهالی عشایر انجام می شود می تواند به رونق گردشگری عشایر کمک کند.

مهدی عباسیان تاکید کرد: امسال یکهزار و ۱۱۰ دستگاه پنل خورشیدی به عشایر این استان اختصاص یافته است و اما برای رونق گردشگری عشایر و تجهیز کمپ های عشایری باید تجهیزات بیشتری تامین شود.

وی تصریح کرد: این پنل ها (سامانه ها) قابلیت تولید ۱۰۰ وات برق را دارا بوده و روشنایی حداقل پنج شعله لامپ کم مصرف، شارژ چراغ قوه و گوشی همراه را تأمین خواهد کرد.

رییس اداره عمران و امور زیربنایی اداره کل امور عشایر استان کهگیلویه و بویراحمد تاکید کرد:تنها ۱۰ درصد قیمت تمام شده پنل ها توسط عشایر پرداخت و مابقی آن از سوی دولت تأمین اعتبار می شود.

عباسیان عنوان کرد: وزن کم، قابل حمل بودن و نصب آسان را از مهمترین مزایای این پنل ها عنوان کرد و افزود: این مزیت به مصرف کننده کمک می کند تا بدون نیاز به متخصص، به راحتی خود بتواند این سیستم خورشیدی را نصب و از آن استفاده کند.

دیگر زیرساخت های زندگی عشایر

آوردن شیرهای آب تا نزدیکی سیاه چادرهای عشایری در برخی نقاط عشایری کهگیلویه و بویراحمد اگرچه برای رفاه عشایر تدارک دیده شده اما از امکاناتی است که به رفاه گردشگران هم کمک می کند.

رییس اداره عمران و امور زیربنایی اداره کل امور عشایر استان کهگیلویه و بویراحمد تاکید کرد: پارسال طرح تامین آب پایدار در چهار منطقه شرق گچساران،دلی بک و آبریز کهگیلویه،کیمه و دواخور زیلایی و ملاطهماسب بهمئی افتتاح شد.

مهدی عباسیان با یادآوری اینکه اجرای این طرح ها زمینه دسترسی ۳۰۰ خانوار عشایری استان به آب پایدار را فراهم کرده است عنوان کرد: برای آبرسانی به این مناطق ۲۱۰ میلیارد ریال اعتبار هزینه شده است

رییس اداره عمران و امور زیربنایی اداره کل امور عشایر استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: طرح های تامین آب آشامیدنی پایدار در پنج نقطه عشایری شهرستان های مختلف استان نیز پیش بینی شده است.

مهدی عباسیان اظهار داشت: این طرح ها قرار است در مله سیاه کوه مارگون،دم دیلگون و دالون بویراحمد،آب برم چرام،دلی نعل تلخ آب باشت و غرب دهدشت اجرا می شود.

وی با  اشاره به اینکه با بهره برداری از این طرح آب پایدار برای ۴۰۰ خانوار تامین می شود بیان کرد: ۹ میلیارد ریال برای اجرای طرح مطالعاتی آبرسانی به پنج نقطه عشایری کهگیلویه و بویراحمد اختصاص یافته و اجرای این طرح با مشارکت مشاوران متخصص انجام می شود.

صاحب نظران گردشگری کهگیلویه و بویراحمد تاکید می کنند که برپایی جشنواره های کوچ عشایر، ،ساخت کمپ های بوم‌گردی در محل های اسکان ییلاق و قشلاق عشایر،تهیه نقشه ایل راه‌های عشایر(اطلس)، چاپ کارت پستال و ساخت فیلم های مستند کوتاه و بلند از زندگی عشایر استان کهگیلویه و بویراحمد از دیگر نیازهایی است که میتواند زمینه رونق گردشگری عشایری در این خطه  را فراهم کند.

۷۰ هزار نفر در قالب بیش از ۱۱ هزار و ۱۲۰ خانوار از جمعیت ۷۲۶ هزار نفری کهگیلویه و بویراحمد عشایر هستند که این میزان جمعیت از ۶ ایل بومی، ۲ طایفه قشقایی، ۱۶ تیره، ۱۸۱ طایفه و بیش از یک هزار و ۱۱۰ تش (اولاد) تشکیل شده است.

برچسب‌ها زندگی عشایری گردشگری کهگیلویه و بویراحمد گچساران

منبع: ایرنا

کلیدواژه: زندگی عشایری گردشگری کهگیلویه و بویراحمد زندگی عشایری گردشگری کهگیلویه و بویراحمد گچساران گردشگری کهگیلویه و بویراحمد کهگیلویه و بویراحمد گفت رونق گردشگری عشایر گردشگری عشایر گردشگری عشایری زندگی عشایر جشنواره کوچ غذاهای محلی برنامه ریزی صنایع دستی کوچ عشایر ظرفیت ها پنل ها طرح ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۰۹۶۵۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جامعه عشایری سومین جامعه استان کرمانشاه

علی‌جعفر رضایی مدیرکل امور عشایری استان کرمانشاه با اشاره به اینکه جامعه عشایری استان بعد از جامعه شهری و روستایی سومین جامعه استان است گفت : با وجود اینکه جمعیت عشایر تنها ۴.۲ درصد جمعیت استان را تشکیل می‌دهند، اما ییشترین نقش را در اقتصاد استان را دارند.

وی با بیان اینکه عشایر استان با داشتن سه میلیون و ۴۰۰ هزار رأس دام سبک ۳۰ درصد از نیاز پروتئینی استان را تأمین می‌کنند عنوان کرد: ۱۳ هزار و ۸۰۰ خانوار عشایری استان با ۸۶ هزار نفر جمعیت ۶ ماه از سال را در مناطق ییلاقی استان می‌گذرانند و ۶ ماه دیگر را به مناطق گرمسیری استان و استان‌های خوزستان، لرستان و ایلام کوچ می‌کنند.

رضایی گفت: با هماهنگی اداره کل منابع طبیعی استان تقویم کوچ عشایر تهیه شده و کوچ از ۱۵ فروردین ۱۴۰۳ آغاز شده و تا ۱۵ اردیبهشت ادامه دارد و بعد از آن می‌توانند وارد مراتع استان شوند.

مدیرکل امور عشایری استان کرمانشاه افزود: با بخشی از دستگاه‌های مرتبط با عشایر از جمله نیرو انتظامی، مرزبانی و سپاه عشایری برای تأمین امنیت مسیر کوچ عشایر هماهنگی لازم انجام شده که عشایر با آسودگی خاطر کوچ کنند.

وی با اشاره به هماهنگی با دانشگاه علوم پزشکی و اداره کل راهداری به منظور ارائه خدمات به عشایر در مسیر کوچ بیان کرد: آبرسانی و تأمین آب شرب سالم توسط تانکر از وظایف اداره کل امور عشایری است و سوخت مورد نیاز شامل نفت سفید و گاز مایع در اختیار جامعه عشایری قرار می‌گیرد.

رضایی گفت: براساس سیاست سازمان، ما تنها وظیفه تامین آب شرب عشایر را داریم، اما با پیگیری و تأمین اعتبار ۵۰ تا ۶۰ درصد آب احشام نیز تأمین می‌شود و بخشی از آب احشام را خود عشایر باید تأمین کنند.

وی عنوان کرد: پنل‌های خورشیدی توسط وزارت نیرو و شرکت توانیر براساس اعتباری که در قانون بودجه مصوب شده تهیه و در اختیار سازمان امور عشایری قرار می‎گیرد و این پنل تنها برای تأمین روشنایی و شارژ تلفن همراه است، اما مقرر شده در صورت تأمین اعتبار عشایری که فاصله کمتری نسبت به برق شهری دارند از این ظرفیت استفاده کنند.

مدیرکل امور عشایری استان کرمانشاه گفت: سهمیه پنل خورشیدی در سال گذشته ۸۰۰ مورد بوده، اما با وجود پیگیری‌های متعدد تنها ۴۰۰ مورد به ما تخصیص یافته و از طریق قرعه کشی بین عشایر توزیع می‌شود.

رضایی با انتقاد از کم بودن سهمیه آرد عشایر عنوان کرد: سرانه آرد جامعه عشایری ۱۲ کیلوگرم است و مکاتبات متعددی با سازمان برای افزایش این سرانه انجام شده، اما باید در شورای آرد و نان کشور مطرح شود که هنوز به نتیجه نرسیده است.

وی با بیان اینکه اداره کل دامپزشکی دو بار در سال دام عشایر را به صورت رایگان معاینه و واکسن می‌زنند، گفت: اداره کل امور عشایری به تنهایی قادر به رفع مشکلات این جامعه نیست و براساس قانون تمام دستگاه‌های اجرایی استان به نسبت جمعیت عشایری باید اعتباری در راستای خدمات رسانی به این جامعه هزینه کنند، اما تاکنون عملیاتی نشده و مشکلات همچنان پابرجا است .

باشگاه خبرنگاران جوان کرمانشاه کرمانشاه

دیگر خبرها

  • باید از ظرفیت‌های ارزنده جوانان عشایر بیشتر بهره‌مند شویم
  • جامعه عشایری سومین جامعه استان کرمانشاه
  • کولیدر منطقه‌ای بکر برای توجه به مسئله گردشگری عشایر است
  • هنرنمایی زنان عشایر در ۳۰ رشته صنایع دستی
  • ظرفیت صندوق ملی محیط‌زیست در کهگیلویه و بویراحمد بدون استفاده مانده است
  • خسارت بیش از ۲ میلیارد تومانی سیل به زیر ساخت‌های عشایری سربیشه
  • درخواست بهسازی و مرمت راه عشایری قره داغ اهر ارسباران
  • بی بهره بودن استان از ظرفیت سدها را به رهبر انقلاب گزارش می دهیم
  • ۱۶ روستای هدف گردشگری در کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد
  • آغاز کوچ عشایر به مناطق ییلاقی کهگیلویه و بویراحمد