Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش جماران؛ به نقل از ایرنا، دبیر شورای عالی امنیت ملی تاکید کرد: برخی کشورهای منطقه و فرامنطقه‌ای در حال انتقال تروریست‌های تکفیری به افغانستان هستند.

علی شمخانی در چهارمین نشست گفت وگوی امنیت منطقه‌ای در دوشنبه  از رییس جمهور و همتای تاجیکستانی خود بخاطر برگزاری چهارمین نشست گفت وگوی امنیت منطقه‌ای  قدردانی کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شمخانی با تبیین شرایط منطقه به ویژه تحولات افغانستان در ۲۰ سال گذشته و با اشاره به شکست و فرار مفتضحانه آمریکا از افغانستان تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران همواره خواهان برقراری امنیت و صلح و ثبات در افغانستان بوده و آن را بستر مورد نیاز برای توسعه و رفاه مردم این کشور و نیز مردم منطقه می‌داند.

شمخانی با اشاره به اینکه ایران در طول سال‌های متمادی میزبان نزدیک به پنج میلیون نفر از مردم شریف افغانستان بوده است، گفت: در غیاب کمک‌های موثر بین‌المللی و در شرایط تحریم‌های ظالمانه، میزبانی از این تعداد مشکلات فراوانی را بر کشور ما تحمیل کرده است.

شمخانی خاطر نشان کرد: جمعیت اتباع افغانستان که به ایران آمده‌اند از جمعیت ۱۱۰ کشور در دنیا بیشتر است.

دبیر شورای عالی امنیت ملی افزود: مقصر اصلی در وقوع دو فاجعه شامل بروز جنگ ۲۰ ساله در افغانستان و جنگ اوکراین سیاست‌های غلط و توسعه‌طلبانه آمریکاست.

وی گفت: آمریکا نه تنها باید دارایی‌های مردم افغانستان را آزاد کند، بلکه باید خسارت‌های مادی که در افغانستان به بار آورده است جبران کند.

شمخانی اظهار داشت: ایران، امنیت در منطقه را امری به هم پیوسته می‌داند و معتقد است، امنیت، صلح و ثبات در افغانستان برای همه کشورهای منطقه ضروری و لازم است.

وی تصریح کرد: کشورهای منطقه باید با تمرکز بر عوامل امنیت آفرین، اقدامات بازدارنده مشترک برای جلوگیری از شکل‌گیری هسته‌های ناامنی و بی‌ثباتی را در دستور کار قرار دهند.

شمخانی، تروریسم و افراط‌گرایی را از عوامل مهم ناامنی در افغانستان ذکر کرد و گفت: متاسفانه شواهد و قرائن نگران‌کننده‌ای از حضور و دخالت برخی کشورهای منطقه و فرامنطقه‌ای در انتقال و هدایت تروریست‌ها به افغانستان در دست داریم.

وی افزود: البته برای مقابله با این مشکل باید کشورها، به ویژه هیات حاکمه‌ افغانستان پاسخگوی مسوولیت‌های خود باشند.

شمخانی گفت: احساس تبعیض و محرومیت از حقوق در ابعاد مختلف یکی از اصلی‌ترین زمینه‌هایی است که اجازه سوء استفاده را به گروه‌های تروریستی می‌دهد و باید بسترهای چنین بلایی را از بین برد.

دبیر شورای عالی امنیت با بیان اینکه امنیت و ثبات در افغانستان رابطه‌ وثیقی با استقرار حاکمیت فراگیر دارد تصریح کرد: اگر اقوام و گروه‌های این کشور خود را شریکی موثر در حاکمیت و اداره‌ آن بدانند، حداقل بخشی از مشکلات این کشور التیام می‌یابد.

شمخانی با اشاره به تداوم دخالت‌های آمریکا در افغانستان گفت: اگر بخواهیم زمینه دخالت آمریکا در افغانستان را محدود نماییم باید با همکاری یکدیگر برای حل مشکلات مردم این کشور به ویژه مشکلات اقتصادی راه حل‌های مناسب را اتخاذ کنیم.

دبیر شورای عالی امنیت ملی تلاش همگانی برای مقابله با تروریسم و کمک به ایجاد سازوکاری برای بازگشت مهاجران افغانستانی به کشورشان را از دیگر راه‌های کمک به ایجاد ثبات در این کشور ذکر کرد.

منبع: جماران

کلیدواژه: افغانستان سهام عدالت لیگ برتر لیگ قهرمانان مقدماتی جام جهانی واردات خودرو ویروس کرونا افغانستان علی شمخانی گروه های تروریستی ایران و افغانستان پناهجویان افغانستان پناهجویان افغانستانی افغانستان سهام عدالت لیگ برتر لیگ قهرمانان مقدماتی جام جهانی واردات خودرو ویروس کرونا دبیر شورای عالی امنیت کشورهای منطقه منطقه ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۰۹۷۹۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دست رد پاکستان به سینه آمریکا درباره رابطه با ایران

به گزارش همشهری آنلاین، «فداحسین مالکی» در گفت وگو با ایرنا، در تشریح دستاورد های سفر رئیس جمهور به پاکستان، این سفر را از دو بُعد روابط بین دو کشور و مسائل منطقه‌ای و بین المللی قابل تجزیه و تحلیل دانست و تصریح کرد: ایران و پاکستان دارای روابط عمیق و دیرینه هستند اما با توجه به مسائلی که اخیرا اتفاق افتاده این روابط نیاز به ترمیم داشت که در جریان سفر آیت‌الله رئیسی به پاکستان این مسائل مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

وی افزود: در بحث امنیت مرز دو کشور فعالیت اشرار باعث شد تا مشکلاتی در این حوزه به وجود آید که رفع این مشکلات در سفر آقای رئیس جمهور به پاکستان مطرح شد و توافقات لازم در این زمینه بین طرفین صورت گرفت.

مالکی با اشاره به هدف گذاری روابط ۱۰ میلیارد دلاری با پاکستان خاطرنشان کرد: در حوزه تجاری نیز قراردادهای بسیار خوبی در حوزه مسائل بازرگانی اقتصادی انرژی و غیره بین طرفین به امضا رسید و ما مبادلات اقتصادی تا سقف ۱۰ میلیارد دلار را برای و کشور ترسیم کرده‌ایم.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس بیان کرد: در جریان این سفر توافقاتی بین طرفین برای تامین نیازهای یکدیگر از جمله در حوزه کشاورزی انرژی و غیره صورت گرفت و طرفین بر راه‌اندازی شهرک‌های صنعتی مشترک تاکید کردند.

وی افزود: باتوجه به شرارت‌های رژیم صهیونیستی و آمریکا در سطح منطقه نزدیک‌تر شدن هرچه بیشتر ایران و پاکستان از نظر منطقه‌ای و بین‌المللی نیز حائز اهمیت است و می‌تواند به ارتقاء امنیت منطقه کمک کند چرا که دو کشور ایران و پاکستان جز قدرت‌های منطقه‌ای محسوب می‌شوند.

مالکی خاطرنشان کرد: پس از عملیات وعده صادق، آمریکا پاکستان و دیگر کشورهای منطقه را تهدید کرد که اگر با ایران ارتباطات بیشتر برقرار کنند و یا توافقاتی با ایران داشته باشند آنها را تحریم خواهد کرد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اظهار داشت: با وجود تهدید پاکستان به تحریم از سوی آمریکا به خاطر ارتباط با ایران و امضای توافق‌نامه‌ها ما دیدیم که دولت پاکستان بدون توجه به این تحریم تهدیدها بزرگترین توافقات اقتصادی تجاری و بازرگانی را با ایران به امضا رساند که این نشان دهنده اقتدار ایران در سطح منطقه است.

کد خبر 847249 منبع: ایرنا برچسب‌ها ایران و پاکستان خبر ویژه ایران و آمریکا پاکستان

دیگر خبرها

  • اصحاب رسانه به جای «اعتبار» برای اصفهان مطالبه «اختیار» کنند/همه چیز درباره پروژه انتقال آب، اتباع و فرونشست
  • طالبان در سیلاب هم آب را به ایران بست | چانه‌زنی بر سر آب به کجا رسید؟
  • هلاکت ۷۰ عضو گروه تروریستی «الشباب» در سومالی
  • آمریکا گروهک‌های تکفیری منطقه را احیا می‌کند
  • واکنش ایران به اعمال تحریم برخی از کشورهای غربی علیه نیروهای مسلح
  • دیدار وزرای دفاع ایران و روسیه در آستانه
  • حملات تروریست نتیجه حمایت کشورهای غربی از تروریست‌ها است
  • دست رد پاکستان به سینه آمریکا درباره رابطه با ایران
  • اروند بر سکوی برتر رقابت مناطق آزاد
  • طالبان: سه کشور همسایه زمینه داعش در منطقه را فراهم کرده‌اند