ذکر جمیل امام صادق (ع) در کلام عطار نیشابوری/ چون ذکرِ او کرده آمد، ذکر همه بود!
تاریخ انتشار: ۶ خرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۰۹۸۸۳۲
میزان عشق و ارادت عطار به اهل بیت(ع) تا آنجاست که معروفترین کتاب نثر خودش را که به گفته دکترمحمدرضا شفیعی کدکنی یکی از سه رکن رکین نثر پارسی است، با ذکر جمیل امام صادق (ع) شروع میکند. - اخبار فرهنگی -
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، تردیدی نیست که عطار نیشابوری، شاعر و عارف نامدار قرن ششم و هفتم بر مذهب اهل سنت بوده است و این را صاحبنظران و پژوهشگران معتبری چون سعید نفیسی و بدیعالزمان فروزانفر تصدیق کردهاند اما عمق ارادت و میزان عشقی که شیخ در سرودن شعر در منقبت امیرالمونین حضرت علی(ع) و اهل بیت(ع) داشت، موجب شده است کسانی او را شیعه بدانند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
میزان عشق و ارادت عطار به اهل بیت عصمت و طهارت تا آنجاست که معروفترین کتاب نثر خودش -تذکره الاولیاء- را که به گفته دکترمحمدرضا شفیعی کدکنی یکی از سه رکن رکین نثر پارسی است، با وصف جلیل امام صادق (ع) شروع میکند و در اوصف آن امام همام مینویسد:
"آن سلطان ملّت مصطفوى، آن برهان حجّت نبوى، آن عالم صدّیق، آن عالم تحقیق، آن میوه دل اولیا، آن گوشه جگر انبیا، آن ناقل على، آن وارث نبى، آن عارف عاشق، ابو محمّد جعفر صادق- رضى اللّه عنه- گفته بودیم که اگر ذکر انبیا و صحابه و اهل بیت کنیم، یک کتاب جداگانه میباید.
و این کتاب شرح حال این قوم خواهد بود، از مشایخ، که بعد از ایشان بودهاند. امّا به سبب تبرّک به صادق- رضى اللّه عنه- ابتدا کنیم، که او نیز بعد از ایشان بوده است و چون از اهل بیت بیشتر سخن طریقت او گفته است، و روایت از او بیش آمده، کلمهاى چند از آن حضرت بیارم، که ایشان همه یکیاند. چون ذکر او کرده آمد ذکر همه بود.
نبینى که قومى که مذهب او دارند، مذهب دوازده امام دارند؟ یعنى یکى دوازده است و دوازده یکى. اگر تنها صفت او گویم، به زبان عبارت من راست نیاید، که در جمله علوم و اشارات و عبارات بىتکلف به کمال بود. و قدوه جمله مشایخ بود، و اعتماد همه بر او بود. و مقتداى مطلق بود و همه الهیان را شیخ بود، و همه محمّدیان را امام بود. هم اهل ذوق را پیشرو بود و هم اهل عشق را پیشوا. هم عبّاد را مقدّم بود و هم زهّاد را مکرّم. هم در تصنیف اسرار حقایق، خطیر بود، هم در لطایف اسرار تنزیل و تفسیر، بىنظیر".
فریدالدین عطار در ادامه به ذکر حکایاتی خواندنی در وصف حضرت امام جعفر صادق (ع) میپردازد که چند نمونه از آنها را در زیر میخوانیم:
من چون از سر کبر خود برخاستم، کبریائى او بیامد
نقل است که صادق (ع) را گفتند: «همه هنرها دارى: زهادت و کرم باطن، و قرّة العین خاندانى، و لیکن بس متکبّرى». گفت: «من متکبر نیم. لکن کبر کبریائى است، که من چون از سر کبر خود برخاستم، کبریائى او بیامد و به جاى کبر من بنشست. به کبر خود، کبر نشاید کرد، اما به کبریائى او کبر شاید کرد».
عاقل آن است که تمییز کند میان دو خیر و دو شر
نقل است که صادق از ابو حنیفه پرسید که: «عاقل کى است؟». گفت: «آن که تمییز کند میان خیر و شرّ». صادق گفت: «بهایم نیز تمییز توانند کرد، میان آن که او را بزنند یا او را علف دهند». ابو حنیفه گفت: «به نزدیک تو عاقل کى است؟» گفت: «آن که تمییز کند میان دو خیر و دو شر. تا از دو خیر، خیر الخیرین اختیار کند و از دو شر، خیر الشّرین برگزیند».
ما هر چه دادیم بازنگیریم
نقل است که همیانى زر از کسى برده بودند. آنکس در صادق آویخت که: «تو بردهاى»- و او را نشناخت- صادق گفت: «چند بود؟». گفت: «هزار دینار». او را به خانه برد و هزار دینار به وى داد. بعد از آن، آن مرد زر خود بازیافت و زر صادق بازپس آورد و گفت: «غلط کرده بودم». صادق گفت: «ما هر چه دادیم بازنگیریم». بعد از آن، از کسى پرسید که: «او کى است؟». گفتند: «جعفر صادق». آن مرد خجل بازگردید.
تا صادق میگفتى، کاذب بودى!
نقل است که یکى پیش صادق آمد و گفت: «خداى را به من نماى». گفت: «آخر نشنیدهاى که موسى را گفتند: لن ترانى؟» گفت: «آرى. امّا این ملّت محمّد است که یکى فریاد مىکند که: رأى قلبى ربّى. و دیگرى نعره مىزند که: لم اعبد ربّا لم اره». صادق گفت: «او را ببندید و در دجله اندازید». او را ببستند و در دجله انداختند. آب او را فروبرد. بازبرانداخت. گفت: «یا ابن رسول اللّه الغیاث، الغیاث». صادق گفت: «اى آب! فروبرش». فروبرد. باز برآورد. گفت: «یا ابن رسول اللّه! الغیاث، الغیاث». صادق دگر بار گفت: «اى آب! فروبرش». همچنین فرومىبرد و برمى آورد، چندین کرّت. چون امید از خلایق به یکبارگى منقطع گردانید، این نوبت گفت: «یا الهى! الغیاث، الغیاث». صادق گفت: «او را برآرید». برآوردند و ساعتى بگذاشتند تا باز قرار آمد. پس گفتند: «خداى را دیدى؟». گفت: «تا دست در غیرى مىزدم، در حجاب مىبودم. چون به کلّى پناه بدو بردم و مضطر شدم، روزنهاى در درون دلم گشاده شد. آنجا فرونگرستم. آنچه مىجستم بدیدم و تا اضطرار نبود آن نبود، که امّن یجیب المضطرّ اذا دعاه». صادق گفت: «تا صادق مىگفتى، کاذب بودى، اکنون روزنه را نگاهدار که جهان خداى- عزّ و جلّ- بدانجا فروست. و هر که گوید که خداى- عزّ و جلّ- بر چیزست، یا در چیزست و از چیزست، او کافر بود».
مطیع با عجب، عاصى است و عاصى با عذر، مطیع
و گفت: «هر آن معصیت که اوّل آن ترس بود و آخر آن عذر، بنده را به حق رساند و هر آن طاعت که اوّل آن امن بود و آخر آن عُجب، بنده را از حق- تعالى- دور گرداند. مطیع با عجب، عاصى است و عاصى با عذر، مطیع». و از وى پرسیدند که «درویش صابر فاضلتر یا توانگر شاکر؟». گفت: «درویش صابر، که توانگر را دل به کیسه بود و درویش [را] با خدا». و گفت: «عبادت جز به توبه راست نیاید، که حق- تعالى- توبت مقدّم گردانید بر عبادت، کما قال: التائبون العابدون». و گفت: «ذکر توبه، در وقت ذکر حق- تعالى- غافل ماندن است از ذکر. و خداى- تعالى- [را] یاد کردن به حقیقت، آن بود که فراموش کند در جنب خداى، جمله اشیاء را. به جهت آن که خداى- تعالى- او را عوض بود از جمله اشیاء».
عارف آن است که ایستاده است با خداوند خویش
و گفت: «مؤمن آن است که ایستاده است با نفس خویش، و عارف آنست که ایستاده است با خداوند خویش». و گفت: «هر که مجاهده کند با نفس براى نفس، برسد به کرامات. و هر که مجاهده کند با نفس براى خداوند، برسد به خداوند». و گفت: «الهام از اوصاف مقبولان است و استدلال ساختن که بى الهام بود، از علامت راندگان است». و گفت: «مکر خداى- عزّ و جلّ- در بنده نهانتر است از رفتن مورچه، در سنگ سیاه، به شب تاریک». و گفت: «عشق، جنون الهى است. نه مذموم است و نه محمود.
از صحبت پنج کس حذر کنید: یکى از دروغگوى، که همیشه با وى در غرور باشى. دوّم از احمق، که آن وقت که سود تو خواهد، زیان تو بود و نداند. سیّوم بخیل، که بهترین وقتى از تو ببرد. چهارم بددل، که در وقت حاجت تو را ضایع کند. پنجم فاسق که تو را به یک لقمه بفروشد. و به کمتر لقمه یى طمع کند.
و گفت: «سرّ معاینه مرا آنگاه مسلّم شد، که رقم دیوانگى بر من کشیدند». و گفت: «از نیکبختى مرد است، که خصم او خردمند است». و گفت: «از صحبت پنج کس حذر کنید: یکى از دروغگوى، که همیشه با وى در غرور باشى. دوّم از احمق، که آن وقت که سود تو خواهد، زیان تو بود و نداند. سیّوم بخیل، که بهترین وقتى از تو ببرد. چهارم بددل، که در وقت حاجت تو را ضایع کند. پنجم فاسق که تو را به یک لقمه بفروشد. و به کمتر لقمه یى طمع کند.
بهشت عافیت است و دوزخ بلاست
گفت: «حق تعالى- را در دنیا بهشتى است و دوزخى: بهشت عافیت است و دوزخ بلاست. عافیت آن است که کار خود به خداى- عزّ و جلّ- بازگذارى، و دوزخ آن است که کار خداى با نفس خویش گذارى».
هایدگر و سایهاش بر فلسفه معاصر ایراندلیل وجود خدا در مناظره امام صادق (ع)انتهای پیام/
منبع: تسنیم
کلیدواژه: شاعر امام صادق ع شاعر امام صادق ع امام صادق صادق گفت اهل بیت
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۰۹۸۸۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
هیمنه دشمن در عملیات وعده صادق در هم شکست
به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام سید عبدالهادی رکنی حسینی در خطبههای نماز جمعه گناوه با اشاره به دیدار جمعی از کارگران با رهبر انقلاب به مناسبت هفته کار و کارگر، اظهار داشت: رهبر فرزانه انقلاب در این دیدار به نکات راهبردی و مهم برای حل مشکلات اقتصادی و جامعه کارگری اشاره فرمودند که باید مورد توجه قرار گیرد.
امام جمعه گناوه افزود: ارزش و جایگاه کار و کارگر از منظر و دیدگاه آموزههای دینی مبین اسلام و پیامبر (ص) از نکات مهم فرمایشات رهبری در این دیدار بود.
وی با بیان اینکه موضوع دیگر مطرح شده از سوی رهبری اقتصاد کشور بود، گفت: امروز وضعیت اقتصادی و معیشت مردم یکی از مهمترین مسائل در کشور و از دغدغههای مهم رهبری است و لذا رهبر فرزانه انقلاب در ۱۷ سال اخیر نامگذاری سال را با مسائل اقتصادی گره میزند و هر سال بحث اقتصادی را در نامگذاری سال مطرح میفرمایند که امسال نیز «جهش تولید با مشارکت مردم» نامگذاری شده است.
حجت الاسلام رکنی حسینی بیان کرد: امروز تمام کارشناسان و صاحبنظران اقتصادی معتقد هستند که اگر مردم وارد میدان مسائل اقتصادی به خصوص در تولید و جهش تولید شوند میتواند بار سنگین مشکلات اقتصادی را کاهش داد.
وی با بیان اینکه امنیت شغلی در جامعه کارگری از نکات مهم و کلیدی فرمایش رهبری در دیدار با کارگران بود، ادامه داد: امروز جامعه کارگری باید امنیت شغلی داشته و در حاشیه امنیت قرار گیرد.
امام جمعه گناوه با اشاره به اینکه بیمه کارگران نیز از مباحث مهم مطرح از سوی رهبر انقلاب بود، گفت: باید به بیمه کارگران توجه شود، متأسفانه در مناطقی مانند همین شهرستان ملوانان که عمری کارگری کردهاند اما بازنشستگی و بیمه درستی ندارند.
وی ادامه داد: تحریمهای دشمنان، بدخواهان و معاندین نظام اسلامی بر کشور و بر ملت ایران تحمیل میشود و اثرات منفی بر اقتصاد جامعه میگذارد.
وی گفت: دشمنانی سختترین تحریمها را بر ملت ایران وضع میکنند تا این ملت تسلیم خواستههای مستکبران عالم شود اما به یاری خداوند و دعای امام زمان (عج) و با همت مردم و جوانان و رهبری رهبر فرزانه انقلاب از این پیچ تاریخی عبور خواهیم کرد و توطئهها و نقشههای دشمنان خنثی میشود.
امام جمعه گناوه بیان کرد: دشمنان و معاندان نظام اسلامی در طول ۴۵ سال عمر نظام اسلامی، برعلیه نظام و ملت ایران توطئه میکنند و شعار حمایت از مردم را سر میدهند و بر مظلومان و مسلمانان ظلم و ستم میکنند.
وی با اشاره به عملیات ظفرمندانه وعده صادق در پاسخ به جنایتهای رژیم صهیونیستی گفت: به تعبیر فرمایش رهبری اثبات ظهور قدرت اراده ملت ایران و نیروهای مسلح در عرصه بین المللی در این عملیات مهمتر از موشکها و پهپاد ها است و نباید از آن غفلت کرد.
امام جمعه گناوه بیان کرد: در این عملیات مسئله قدرت، شهامت و شجاعتی است که پس از این عملیات در دل نیروها و ملتهای جهان جوانه زده است و مسئله اصلی شکست هیمنه رژیم صهیونیستی است.
وی با بیان اینکه این به معنای نادیده گرفتن تأثیر موشکها و پهپادها نیست، گفت: ما نقش ابزارها، موشکها و پهپادها را نادیده نمیگیریم بلکه این موشکها و پهپادها غوغایی در جهان به پا کرد و توانست پایههای دشمن را به لرزه در آورد.
وی بیان کرد: در عملیات وعده صادق جسارت، شهامت و قدرت و اراده ملت ایران هیمنه دشمن را در هم شکست.
رعایت قانون باید برای ما خط قرمز باشد
وی با اشاره به اجرای طرح «نور» توسط نیروی فراجا گفت: از زمان فتننه ۱۴۰۱ که با شعار حمایت از زن این فتنه آغاز شد اما آنها نه طرفدار زن و نه حقوق بشر هستند، رهبر فرزانه انقلاب در دیدارهای و مقاطع مختلف و شرایط جامعه به مسئله حجاب پرداختهاند که یکی از مهمترین و محوری ترین بیانات ایشان، فرمایشات در دیدار رمضانی با مسئولان کشور است که فرمودند «کشف حجاب هم حرام شرعی و هم سیاسی است».
وی بیان کرد: رهبرانقلاب فرمودند مسئله حجاب هم فقهی و شرعی و قانونی است اما از نظر قانون همه باید قانون را رعایت کنند.
امام جمعه گناوه بیان کرد: اجرای طرح «نور» که از ۲۵ فر.وردین ماه جاری از سوی نیروهای خدوم فراجا و با همکاری مردم و تذکر لسانی و با تدبیر به خوبی اجرا شده که از دست اندر کاران اجرای این طرح در شهرستان تقدیر میشود.
وی گفت: طرح «نور» طرح بسیار خوب و اثرگذار است و همه باید مطیع قانون بوده و رعایت قانون برای ما خط قرمز باشد.
امام جمعه گناوه با اشاره به روز ملی خلیج فارس در سالروز اخراج پرتغالیها از تنگه هرمز بعد از ۱۱۷ سال گفت: نامگذاری ۱۰ اردیبهشت به نام روز ملی «خلیج فارس» یک اقدام بسیار فرهنگ ساز و گفتمان ساز در مقابله با تحریف گرایی نظام سلطه در رابطه با خلیج فارس است و ما ساحل نشینان و حاشیه نشینان این دریا بیشتر باید این روز را گرامی بداریم.
معلم تراز انقلاب اسلامی باید محور تحول بنیادین در آموزش و پرورش باشد
وی با گرامیداشت هفته معلم و شهادت شهید استاد مطهری گفت: معلمان مشعل داران هدایت هستند که در عرصه تعلیم و تربیت حق بزرگی بر گردن همه آحاد جامعه دارند.
وی بیان کرد: معلم تراز انقلاب اسلامی باید محور تحول بنیادین در آموزش و پرورش باشد و از دیدگاه فرهنگ اسلامی دعوت الهی و تربیت معنوی مهمترین رسالت معلم تراز انقلاب اسلامی است.
لزوم افزایش نظارت بر کارهای فرهنگی
وی با اشاره به برگزاری محفلی در کلبه فرهنگ و هنر گناوه و حواشی ایجاد شده گفت: ما با طنز مخالف نیستیم زیرا طنز اصولی میتواند بسیار راهگشا باشد اما اگر این طنز تبدیل به ضد فرهنگ و هنر شود باید از آن جلوگیری شود.
امام جمعه گناوه گفت: متأسفانه این موضوع و خوانش شعری به ظاهر طنز باعث جریحه دار شدن قلوب مردم ولایتمدار شهرستان شده که مسئولان و دست اندر کاران این کار باید عذرخواهی کنند و دیگر از این برنامههای ضد فرهنگ و هنر در شهر اجرا نشود.
وی بیان کرد: نظارت بر برخی کارهای و برنامههای فرهنگی و هنری باید بیشتر شود تا اینگونه برنامه در شهر تکرار نشود.
وی گفت: مصلی جمعه برای برگزاری کنکور در این هفته در اختیار برگزارکنندگان کنکور و شرکت کنندگان قرار گرفت تا بهترین شرایط برای آینده سازان کشور و شهرستان فراهم و دانش آموزان بدون دغدغه بتوانند در آزمون شرکت کنند.
کد خبر 6089157