Web Analytics Made Easy - Statcounter

آمریکا ناخشنودی عمیق خود را از تصویب قانون جدید پارلمان عراق مبنی بر جرم‌انگاری برقراری و عادی‌سازی رابطه با اسرائیل ابراز کرد. براساس این قانون، خاطیان در معرض مجازات حبس ابد و اعدام قرار خواهند داشت.

پارلمان عراق در بغداد



به گزارش دویچه وله؛ در پی تصویب قانون مجرمانه دانستن عادی‌سازی روابط با اسرائیل در پارلمان عراق، وزارت امور خارجه ایالات متحده با صدور بیانیه‌ای مراتب ناخشنودی عمیق خود از تصویب این قانون را ابراز کرد

در این بیانیه آمده است: «این قانون علاوه بر اینکه آزادی بیان در عراق را به مخاطره می‌اندازد و جوی یهودستیزانه ایجاد می‌کند در تضاد کامل با اقداماتی است، که همسایگان عراق با ایجاد پل‌ و عادی‌سازی روابط با اسرائیل، در جهت ایجاد فرصت‌های جدید برای مردم منطقه انجام داده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

»

در این بیانیه تاکید شده که دولت آمریکا همچنان به عنوان شریکی قوی و تزلزل‌ناپذیر از اسرائیل حمایت خواهد کرد و از اقدام‌های تل‌آویو برای بهبود و گسترش روابط با همسایگان خود "در راستای صلح و رفاه برای همه" پشتیبانی خواهد کرد.


لایحه جرم انگاری عادی سازی روابط با اسرائیل

مجلس عراق روز پنجشنبه پنجم خرداد (۲۶ مه) لایحه "جرم‌انگاری" هر شکل از عادی‌سازی روابط با اسرائیل را به اتفاق آرا به تصویب رساند.

بر اساس این قانون، هر گونه تلاش برای برقراری و همچنین عادی‌سازی رابطه با اسرائیل ممنوع اعلام شده و هر فرد و نهادی که از این قانون سرپیچی کند مشمول مجازات‌های شدید خواهد شد.

از جمله مجازات‌های این "تخطی" حبس ابد و اعدام تعیین شده است.

این قانون تنها چند ماه پس از برگزاری یک کنفرانس مناقشه‌برانگیز در اقلیم خودمختار کردستان برای عادی‌سازی روابط با اسرائیل تصویب شده است.

از ۳۲۹ نماینده ۲۷۵ نفر در جلسه پارلمان حضور داشتند و همگی به لایحه‌ای که از سوی جناح مقتدی صدر ارائه شده بود، رای مثبت دادند.


به گزارش میدل ایست نیوز، دفتر اطلاع‌رسانی مجلس نمایندگان عراق، هدف از این قانون را که متن آن نیز در رسانه های عراق منتشر شده، "جلوگیری از برقراری روابط دیپلماتیک یا سیاسی یا نظامی یا اقتصادی یا فرهنگی یا هر نوع رابطه دیگر" با دولت اسرائیل عنوان کرده است.

مجلس عراق در بیانیه‌ای این قانون را "مصداق روشن اراده مردم عراق" نامید.

حسن سلیم، نماینده جنبش عصائب‌ اهل حق در پارلمان عراق، در گفت‌وگویی با خبرگزاری رویترز تصویب این قانون را به منزله "پیروزی نه تنها برای مردم عراق، بلکه برای قهرمانان فلسطینی و حزب‌الله لبنان" دانست.

منبع: عصر ایران

کلیدواژه: عادی سازی روابط با اسرائیل پارلمان عراق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۰۹۹۵۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وحشت بلومبرگ از قدرت ائتلاف‌سازی ایران

اعتراف اخیر بلومبرگ نشان می‌دهد که آمریکا و رژیم اشغالگر قدس شدیداً از هم‌افزایی و همکاری ایران با بازیگرانی مانند روسیه، کوبا، بلاروس، چین، کره شمالی و... وحشت‌زده هستند.

 به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو، در حالی که رسانه‌های غربی در طول سال‌های گذشته و اخیر، همواره بر انزوای ایران در نظام بین الملل به مثابه گزاره و پیش‌فرضی تصنعی و القایی مانور داده‌اند، اخیرا برخی رسانه‌های آمریکایی و اروپایی نمی‌توانند نگرانی خود را بابت قدرت ائتلاف‌سازی استراتژیک ایران با شرکای راهبردی خود را پنهان سازند.

اخیرا پایگاه خبری بلومبرگ گزارشی درباره همکاری نظامی روسیه و جمهوری اسلامی ایران منتشر کرد، امری که باعث نگرانی رژیم اشغالگر قدس و متحدانش شده است. بلومبرگ در این‌خصوص نوشته است " سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه، در دیدار با محمدرضا آشتیانی، همتای ایرانی‌اش، در شهر آستانه، پایتخت قزاقستان تاکید کرده است که مسکو آماده گسترش همکاری‌های نظامی مفید و متقابل با ایران است. در چنین شرایطی، نگرانی اسرائیل از پیامد‌های گسترش روابط دفاعی مسکو و تهران جدی‌تر از گذشته شده است، به‌ویژه آنکه روسیه پس از رگبار موشکی ۱۳ آوریل ایران علیه اسرائیل، از تهران طرفداری کرد و وزارت امور خارجه این کشور آن حمله را «دفاع از خود» توصیف کرد. "

واقعیت امر این است که جمهوری اسلامی ایران نه‌تن‌ها قواعد بازدارندگی را به خوبی آموخته و آن را محقق ساخته است، بلکه هم‌افزایی راهبردی با برخی بازیگران کلیدی در حوزه روابط بین الملل را نیز به‌گونه‌ای عملیاتی و به دور از توجه به هیاهوی جریانات طرفدار آمریکا و اروپا در دستورکار قرار داده است.

ابراز نگرانی رسانه‌های غربی (از جمله بلومبرگ) در خصوص ارتقای همکاری‌های امنیتی، نظامی و راهبردی ایران و کشور‌هایی مانند روسیه و چین برخاسته از همین حقیقت است. این موضوع نشان می‌دهد که انتقادات جهت‌داری که در خصوص تعمیق مناسبات دوجانبه ایران و روسیه در طول سال‌های گذشته مطرح شده، تا چه اندازه‌ای غیرواقعی بوده است.

هم‌افزایی راهبردی، فرمولی است که مطابق آن دو بازیگر با توجه به وجود تهدیدات یا فرصت‌های مشترک در حوزه روابط بین الملل، از ظرفیت‌های متقابل یکدیگر در معادلات جهانی استفاده می‌کنند. بدیهی است که هم‌افزایی راهبردی با یک بازیگر، به معنای وابستگی به آن کشور نیست و اتفاقا به معنای درکی واقع‌بینانه در قبال ماهیت مناسبات جهانی و حوزه روابط بین الملل است.

اعتراف اخیر بلومبرگ نشان می‌دهد که آمریکا و رژیم اشغالگر قدس شدیداً از هم‌افزایی و همکاری ایران با بازیگرانی مانند روسیه، کوبا، بلاروس، چین، کره شمالی و .. وحشت‌زده هستند و آن را مایه ایجاد ائتلافی می‌دانند که ثمره آن قطعا در تعارض مطلق با امیال مداخله‌گرایانه و توسعه‌طلبانه غرب در جهان امروز قرار دارد.

همین مسئله نشان می‌دهد که ائتلاف راهبردی با کشور‌های مخالف آمریکا (حتی اگر در مواردی با آن‌ها اختلاف نظر داشته باشیم) باید به‌صورتی جدی و مستمر در دستورکار دستگاه دیپلماسی و سیاست خارجی کشورمان قرار گیرد تا بتوان از ثمرات آن در ایجاد موازنه قدرت به سود جریان ضد غرب در نظام بین‌الملل استفاده کرد.

البته در طول سه سال اخیر گام‌های موثری در این خصوص برداشته شده و لازم است این نگاه راهبردی، تبدیل به یکی از ثوابت سیاست خارجی کشورمان شود.

دیگر خبرها

  • سفارت آمریکا در بغداد مرکز گسترش انحرافات اخلاقی است
  • وزیر خارجه آمریکا : روابط عربستان و اسرائیل به زودی عادی می شود
  • وحشت بلومبرگ از قدرت ائتلاف‌سازی ایران
  • بلینکن: روابط عربستان و اسرائیل به زودی عادی می‌شود
  • ریاض: به توافق امنیتی با آمریکا نزدیک شده‌ایم
  • سناتور آمریکایی، عادی سازی روابط تل آویو و عربستان را توافقی مخاطره آمیز خواند
  • نمایندگان پارلمان عراق خواستار اخراج سفیر آمریکا شدند
  • پارلمان عراق قانون ممنوعیت همجنس‌بازی را تصویب کرد
  • عراق قانون جرم‌انگاری همجنس‌گرایی را تصویب کرد
  • عراق قانون مجازات همجنس‌گرایی را تصویب کرد