Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش همشهری آنلاین، فصل امتحانات پایان سال دانش‌آموزان از اول خرداد آغاز شد. دانش‌آموزان پایه‌های اول تا پنجم دبستان، پایه‌های هفتم و هشتم و دهم و یازدهم به صورت مدرسه‌ای امتحان دارند. یعنی با هماهنگی مدرسه، زمان و سؤالات امتحان برگزار می‌شود.

امتحان دانش‌آموزان پایه‌ ششم به صورت هماهنگ منطقه‌ای، پایه نهم به صورت هماهنگ استانی و پایه دوازدهم به صورت هماهنگ کشوری است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این میان امتحانات پایه دوازدهم جایگاه ویژه‌ای دارد؛ چرا که به کنکور متصل می‌شود؛ در حال حاضر سهم معدل در کنکور ۴۰ درصد مثبت است اما گفته می‌شود که در کنکور ۱۴۰۲ به ۶۰ درصد قطعی می‌رسد. 

همین اهمیت امتحانات پایه دوازدهم باعث شده است که سودجویان و کلاهبرداران به سراغ آن بیایند و با ترفندهای مختلف جیب والدین را خالی کنند و از آن سو، امتحانات نهایی را هم تحت تأثیر قرار دهند.

تبلیغات دروغین کلاهبرداران در امتحانات نهایی

یکی از کارهایی که کلاهبرداران و سودجویان می‌کنند، این است که تبلیغات بخش سؤالات امتحانی را دارند و به دنبال جذب فالوور هستند. 

در این تبلیغات که چند روز قبل از امتحان نهایی به صورت گسترده در کانال‌ها و گروه‌ها پخش می‌شود، اعلام می‌شود که سؤالات امتحان نهایی به صورت رایگان در کانال ویژه‌ای بارگذاری می‌شود البته یک شرط هم مطرح می‌شود مبنی بر اینکه فالوور افزایش پیدا کند!

عدالت آموزشی کلید واژه سوجویان

 برخی سودجویان، برای اینکه رفتار خود را توجیه کنند، دنبال کلیدواژه‌هایی می‌گردند تا دانش‌آموزان را برای عضویت در کانال‌های‌شان جذب کنند. 

یکی از این کلیدواژه‌ها، «عدالت آموزشی» است؛ آنها در تبلیغات خود عنوان می‌کنند که در راستای «عدالت آموزشی»، سؤالات امتحانی منتشر می‌کنند؛ حالا این عدالت آموزشی از نظر آنها یعنی چی و چرا این کار را می‌کنند، سؤالی است که پاسخی برای آن موجود نیست! 

سؤالاتی که واقعی نیست

بالاخره بعد از آن همه تبلیغات، سؤالات امتحانی یا با پول یا بدون پول در کانال قرار می‌گیرد، اما خبری از سؤال واقعی نیست. 

محسن زارعی رئیس مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی گفت: ما برای این کانال‌ها پول واریز کردیم تا ببینیم که واقعا سؤالات را دارند یا خیر. ساعت ۶:۳۰ صبح یک فایل رمزگذاری شده می‌فرستند و می‌گویند تا یک ساعت دیگر رمز را ارسال می‌کنند اما یا رمز اشتباه است و یا اینکه سؤالات همان سؤالات نیست.

وی ادامه داد: نکته دیگر این است که بعد از شروع امتحانات و وقتی سؤال امتحان پخش شد، آن فایل اول را ویرایش می‌کنند و سؤالات واقعی را قرار می‌دهند.

به گفته زارعی، سؤالات امتحان نهایی به هیچ عنوان قبل از شروع امتحان لو نمی‌رود و با اطمینان کامل می‌گوییم که تبلیغات انتشار سؤالات امتحان نهایی، همه دروغ است.

 آموزش تقلب به دانش‌آموزان

با توجه به صحبت‌های رئیس مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی، سؤالات امتحان نهایی قبل از شروع امتحان لو نمی‌رود. محسن زارعی در این خصوص گفت: «با توجه به اینکه سؤالات رمز شده امتحانات نهایی دقیقا پیش از شروع هر امتحان از قرنطینه طراحی سؤالات به طور مستقیم با روش الکترونیکی به حوزه‌های اجرای سراسر کشور ارسال و در همان جا رمزگشایی و در اختیار دانش‌آموزان قرار می‌گیرد، دسترسی به سؤالات قبل از امتحان امکان‌پذیر نبوده و موضوع افشای سؤالات منتفی است».

وی ادامه داد: «اما در مواردی پس از شروع امتحان، تعداد انگشت شماری از دانش‌آموزان با استفاده از گوشی همراه، ساعت هوشمند و ... که توانسته‌اند با خود به جلسه امتحان ببرند، مبادرت به تصویربرداری از سؤالات و ارسال آن در کانال‌های خاص می‌کنند و در مواردی نیز افراد سودجو و فرصت‌طلب با استفاده از انتشار سربرگ مجعول سؤالات و تغییرات گرافیکی در آنها و انتشار در فضای مجازی، سعی در فریب دانش‌آموزان دارند».

اما دانش‌آموزان سر جلسه امتحان چگونه باید ابزار هوشمند را ببرند و تقلب کنند؛ این موردی است که کانال‌های مدعی فروش سؤالات امتحانی انجام می‌دهند.

روش‌های دردسرآفرین تقلب

برای تقلب کردن، باید اول پول خرج کرد یعنی باید وسایل تقلب را خرید که این وسایل خیلی هم گران است. بعد باید این وسایل را جاساز کرد که آن هم خیلی دردسر دارد؛ تازه اگر این اتفاقات هم انجام شد، باید بتوانند مراقبان و دوربین‌های امتحانی را فریب دهند تا متوجه تقلب آنها نشوند. 

حالا باید حساب کرد که چه تعداد از دانش‌آموزان هزینه‌های این تقلب‌ها را دارند که البته باید گفت با رقم‌های ۱۰۰ هزار تومان و ۲۰۰ هزار تومان محقق نمی‌شود و رقم‌های بسیار کلانی است.

از همه مهمتر اینکه بعد از این همه خرج کردن و فریب مراقبان، روی پاسخ سؤال کلاهبرداران نمی‌توان حساب کرد.

علی امرایی عضو کمیسیون آموزش دیده‌بان شفافیت و عدالت در پاسخ به این پرسش که «وقتی آزمون شروع شده است مگر چند درصد دانش‌آموزان می‌توانند تقلب کنند؟»، گفت: «مگر ما چند درصد صندلی‌های دانشگاهی مان پرطرفدار است؟ یک میلیون و ۵۰۰ هزار داوطلب تنها برای ۱۳ درصد ظرفیت دانشگاه‌ها رقابت می‌کنند و در رشته تجربی ظرفیت رشته پزشکی زیر ۱۰ هزار صندلی است و قرار نیست حتما ۱۰ درصد داوطلبان تقلب کنند که صدایمان درآید. اگر حتی یک درصد داوطلبان تقلب کنند، مشکل‌ساز می‌شود پس وزیر آموزش و پرورش باید بداند که حساسیت بر این موضوع از اوجب واجبات است».

آیا درس خواندن راحت‌تر از این همه خرج کردن و ترس‌های تقلب و این اقدامات دزدکی آن نیست!   

کد خبر 679302 منبع: فارس برچسب‌ها خبر مهم مدرسه و مدارس امتحان - امتحانات دانش آموز

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: خبر مهم مدرسه و مدارس امتحان امتحانات دانش آموز سؤالات امتحان نهایی سؤالات امتحانی شروع امتحان عدالت آموزشی دانش آموزان تقلب کنند کانال ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۰۹۹۷۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تکاپوی کانا‌ل‌های تلگرامی برای توقف ریزش ارز/دلار بازهم ریخت

درحالی قیمت ارز در بازار با کاهش چشم‌گیر همراه شده و هم اکنون دلار به کانال ۶۱ هزار تومانی بازگشته اما برخی کانال‌های تلگرامی درحال دست و پا زدن برای حفظ دلار در کانال های بالاتر هستند. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، ادامه سیرنزولی قیمت‌ها در بازار طلا و ارز باعث شده تا قیمت‌ دلار، طلا و انواع سکه نسبت به هفته‌های قبل با کاهش محسوس همراه شود. تا جایی که قیمت دلار که هفته قبل در کانال 64 هزار تومان در نوسان بود امروز به کانال 61 هزار تومان بازگشته است. قیمت سکه نیز هم اکنون به کانال 41 میلیون و هر گرم طلای 18 عیار نیز به 3.4 میلیون کاهش یافته است.

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز 1403/02/08

 

نکته مهم بازار هم اینجاست که در عین ریزش قیمت‌ها ولی خریداری در بازار طلا، ارز و سکه وجود ندارد و همه چشم انتظار کاهش بیشتر قیمت‌ها هستند.

بازاری ها می گویند احتمال کاهش بیشتر قیمت‌ها وجود دارد و به همین دلیل هم الان دیگر مردم و بازاری‌ها ریسک خرید را نمی پذیرند و ترجیح می دهند سرمایه خود را نقد نگه دارند تا در قیمت‌های پایین تر خرید انجام دهند.

بازگشت آرامش در منطقه و فروکش کردن خبرهای منفی سیاسی بعد از قدرت‌نمایی نظامی ایران در منطقه باعث شد تا هیجان منفی از بازار تخلیه شود و در ادامه نیز گفته می شود بازارساز عرضه ارز را در امارات و بازار افزایش داده و همین امر به ادامه روند کاهشی قیمت‌ها کمک کرده است.

البته قیمت‌ انواع ارز درحالی در بازار کاهش یافته و فروشنده ها بدون خریدار مانده اند که کانال‌های تلگرامی درحال دست و پا زدن برای حفظ قیمت دلار در کانال‌های بالاتر هستند.

دلار هم اکنون در بازار تهران با قیمت 61 هزار و 400 تومان هم خریدار ندارد؛ دلار فردایی هم اکنون به کانال 60 هزار تومان بازگشته است؛ دلار هرات نیز 61 هزار و 300 تومان قیمت خورده است. ضمن اینکه یورو در بازار افشار با قیمت 66 هزار تومان هم خریدار ندارد و فروشنده ها نگران ضرر بیشتر هستند.

با این حال، کانال‌های تلگرامی دلار را در کانال 62-63 هزار تومان قیمت گذاری کرده و تلاش می کنند تا جلوی ریزش قیمت ها را بگیرند. این البته اولین بار نیست که کانال‌های تلگرامی با عضوهای چند میلیونی قیمت دلار را 2-3 هزار تومان بالاتر از کف بازار اعلام می کنند. تجربه فعالیت این کانا‌ل ها نشان میدهد که هر زمان بازار صعودی یا نزولی بوده قیمت‌های ارز این کانال ها چند هزار تومانی با واقعیت بازار تفاوت داشته است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • علت افت تحصیلی دانش‌آموزان در آزمون‌های نهایی چیست؟ + تاریخ برگزاری امتحانات
  • استخدام ۴۵۶ نفر در دانشگاه فرهنگیان
  • استخدام بیش از هزار و ۵۰۰ معلم در چهارمحال و بختیاری
  • فعالیت مدارس استان بوشهر تا ۱۹ اردیبهشت
  • تکاپوی کانا‌ل‌های تلگرامی برای توقف ریزش ارز/دلار بازهم ریخت
  • عامل فروش تجهیزات پیشرفته تقلب آزمون سراسری در دام پلیس
  • سؤالات امتحانات نهایی سخت بوده است؟
  • آزمون‌های نهایی مبتنی بر ارزشیابی از یادگیری است
  • عامل فروش تجهیزات پیشرفته تقلب کنکور در دام پلیس کهگیلویه
  • سؤالات امتحانات نهایی با هدف ارزشیابی یادگیری طراحی می‌شود