Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «بازار نیوز»
2024-04-29@05:51:34 GMT

آغاز مسدودسازی وجوه حساب صادرکننده چک برگشتی

تاریخ انتشار: ۷ خرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۱۰۱۹۶۱

آغاز مسدودسازی وجوه حساب صادرکننده چک برگشتی

بر اساس قانون جدید چک که از ابتدای سال ۱۴۰۰ اجرا شده است، وجوه صادرکننده چک برگشتی به میزان کسری مبلغ چک در حساب‌های او در بانک‌های دیگر مسدود خواهد شد که این فرآیند از امروز به صورت تدریجی در بانک‌ها آغاز می‌شود.

گروه بانک و بیمه بازارنیوز؛ اجرای قانون جدید چک از ابتدای سال ۱۴۰۰ آغاز شد و از این زمان به بعد تمامی چک‌ها برای نقل و انتقال باید در سامانه صیاد ثبت شوند تا قابلیت نقد شوندگی داشته باشند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



همچنین، قانون جدید ضوابط مختلف و جدیدی را برای صدور چک به همراه آورده است که گفته می‌شود به چک‌ها اعتبار می‌بخشد و چک‌های برگشتی را نیز کم می‌کند.

از جمله مهم‌ترین الزامات و ضوابط قانون جدید چک می‌توان به ممنوعیت صدور چک در وجه حامل، حذف پشت نویسی چک، ثبت و انتقال چک در سامانه صیاد توسط صادرکنندگان و دریافت کنندگان و ... اشاره کرد.

البته، یکی از بند‌های مهم این قانون، بانک‌ها را مکلف کرده تا در صورت کافی نبودن موجودی حساب صادرکننده چک، وجه چک را از محل موجودی سایر حساب‌های صاحب حساب به ترتیب اولویت از حساب جاری، حساب قرض‌الحسنه پس انداز، حساب سرمایه گذاری کوتاه مدت و حساب سرمایه گذاری بلندمدت و همچنین مسدود کردن کلیه حساب‌ها و کارت‌های بانکی و هر مبلغ متعلق به صادرکننده به میزان مبلغ چک، پرداخت کنند.

مسدودسازی فعلا شامل همه چک‌ها نمی‌شود

اعلام بانک مرکزی در این زمینه حاکی از آن است که از امروز فرآیند مسدودسازی وجوه صادرکنندگان چک برگشتی به میزان کسری مبلغ چک به صورت تدریجی اجرا می‌شود.

آغاز مسدودسازی وجوه صادرکننده چک برگشتی از امروز شامل همه چک‌های برگشتی نمی‌شود بلکه براساس توالی چک‌ها روی تعدادی از چک‌های برگشتی اعمال می‌شود و با توجه به بازخورد بانک‌ها برای روز‌های آتی به صورت کامل اجرا خواهد شد.

پیش از این، اینگونه مرسوم بود که اگر چکی برگشت می‌خورد، با صادرکننده چک برگشتی تماس گرفته و مهلت کوتاهی به صادرکننده چک برگشتی داده می‌شد تا حسابش را پر کند که چک برگشت نخورد، اما اکنون اگر بانک، چکی را برگشت بزند، مراحل مسدودسازی به صورت خودکار انجام می‌شود؛ اینگونه که از زمان برگشت چک، اطلاعات آن برای بانک مرکزی ارسال شده و فرایند مسدودسازی کسری مبلغ چک از سایر حساب‌های فرد اجرا خواهد شد.

بانک‌ها حق برداشت از حساب را ندارند

در این بین، بانک‌ها باید پیامک برگشت خوردن چک و مسدود شدن حساب را برای صادرکننده چک ارسال کنند و حق برداشت از حساب را نیز ندارند زیرا، مطابق قانون، فقط مبالغ مسدود می‌شود و سایر مراحل قانونی، چون جلب رضایت دریافت کننده چک و طی شدن فرایند قضایی به قوت خود باقی است.

مسدودسازی مبلغ کسری از سایر حساب‌ها برای کمک به احقاق حق مشتریان به این فرایند اضافه شده است که دادگاه می‌تواند حکم به برداشت از آن را بدهد.

برچسب ها: بانک مرکزی ، چک برگشتی ، علی صالح آبادی ، سامانه صیاد ، چک صیادی لینک کوتاه خبر: bzna.ir/000RVc

منبع: بازار نیوز

کلیدواژه: بانک مرکزی چک برگشتی علی صالح آبادی سامانه صیاد چک صیادی صادرکننده چک برگشتی قانون جدید مبلغ چک بانک ها حساب ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت bazarnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بازار نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۱۰۱۹۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بیش از ۴ هزار نفر از دانشجویان متاهل علوم پزشکی وام تحصیلی دریافت کردند

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، علی اکبر محمدی رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت بهداشت گفت: صندوق رفاه دانشجویان وزارت بهداشت در راستای اجرای قانون حمایت ازخانواده و جوانی جمعیت، در نیم سال نخست سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۲ به چهار هزار و ۱۹۳ نفر از دانشجویان متاهل مبلغ ۱۹۴ میلیارد و ۵۳۵ میلیون ریال وام تحصیلی اعطاء کرد.

بیشتر بخوانید: وعده مسئولان صندوق رفاه دانشجویی با بودجه ۱۴۰۳ محقق می‌شود؟

وی خاطرنشان کرد: این تسهیلات و ارائه وام تحصیلی با هدف ایجاد انگیزه در میان دانشجویان متاهل در راستای سیاست‌های افزایش جمعیت و قانون حمایت ازخانواده صورت گرفت.

رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت بهداشت گفت: همچنین صندوق در راستای حمایت از دانشجویان متاهل و اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، در سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۲ همه درخواست‌های ودیعه مسکن، وام ازدواج و تولد فرزند ویژه دانشجویان دانشکده‌ها و دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور را بدون محدودیت پوشش داد.

وی خاطرنشان کرد:یک هزار و ۲۱۶ نغر به مبلغ ۷۷۱ میلیارد و ۹۶۱ میلیون و ۴۵۸ هزار و ۳۱۳ ریال ودیعه مسکن و همچنین یک هزار و ۹۹۵ نفر به مبلغ ۴۹۸ میلیارد و ۷۵۰ میلیون ریال وام ازدواج و ۳۸۰ نفر به مبلغ و ۲۳ میلیارد و ۵۲۰ میلیون ریال وام تولد فرزند دریافت کردند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1228568 برچسب‌ها وام دانشجویی

دیگر خبرها

  • جزییات افزایش وام بازنشستگان و مبلغ اقساط
  • نحوه مقابله با چک‌های برگشتی: راهنمای جامع
  • آغاز حراج جدید شمش طلا فردا ۹ اردیبهشت ماه
  • آزادی ۲ زندانی جرائم غیر عمد در همدان
  • سقف تراکنش‌ خرید از کارت‌های بانکی افزایش یافت
  • پاداش قبولی سوادآموزان سال‌های ۱۳۹۸ و ۱۴۰۱ کردستان واریز شد
  • بیش از ۴ هزار نفر از دانشجویان متاهل علوم پزشکی وام تحصیلی دریافت کردند
  • ۴ هزار و ۱۹۳ نفر از دانشجویان متاهل وام تحصیلی دریافت کردند
  • روسیه دارایی‌های بزرگترین بانک آمریکا را بلوکه کرد
  • جزئیات دانلود و بارگذاری فیش حقوقی بازنشستگان